vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Inkompetens
#1


See User information
Detta är ett inlägg skrivet i vredesmod.

Jag arbetar som programmerare. Det är inget jag gjort speciellt länge, men programmering har alltid varit något av en passion, och något jag gjort sen långt innan internet, eller ens datorer, blev något vardagligt. (Men för er som tror jag är ett russin, jag var inte ens tonåring när jag började programmera...)

Jag har dock undvikit att arbeta med det som jag ser som min passion, just för att jag trott att, ifall jag jobbar med det till vardags, så kommer passionen dö.

Detta är naturligtvis fel. Nu när jag har det som yrke, har jag en helt annan dimension på de utmaningar jag ställs inför. Jämfört med de mesiga behov jag själv kunde komma på att omsätta till program, är utmaningen att programmera för en publik på tusentals som natt och dag. Bara idén om att andra än jag har nytta av mina kunskaper och min skicklighet fyller mig med stolthet, och ger mig en känsla av mening.

Men det finns något som oroar mig. Jag märkte det bara sporadiskt i min tidigare karriär. Förmodligen pga att jag själv såg såg mitt arbete i stort sett som meningslöst. Vad spelar det då för roll hur andra presterar?

Inkompetens. Oförmåga att utföra sin uppgift på ett tillfredsställande sätt. Ofta tillkommer en balanserande förmåga att väga upp inkompetensen med munläder. Jag tänker främst på konsulter, men oförmåga förekommer inom alla yrkeskategorier. Kanske främst inom politiken.

Vi har ett systerbolag bestående av konsulter. Förutom att skriva meningslösa dokument åt våra kunder, som läses till hälften och sedan arkiveras, ska de även ska vara projektledare, och mellansteget mellan kunden och oss programmerare. De som omsätter kundens behov till konkreta uppgifter och mål.