vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 3 4 (5)


Re: Vad är det för typer som är på vof.se
#97


See User information
Quote:

AndersH skrev:
Men en sak är säker: Vi säger inte att Gud (eller någon annan) INTE designade människan. Vi säger bara att från den data som är tillgänglig för oss idag, kan vi inte hävda att Gud (eller någon annan) har skapat oss.

Och så är det med konspirationsteorierna på vaken.se också. Vi säger inte att ni har fel, vi säger bara att vi inte vet att ni har rätt, och möjligtvis att inte ni själva kan veta (om inte ni har tillgång till information som vi saknar).

Märker du att jag är lite provokativ nu (igen)?

Hehe, really?
Jag uppfattar dig som avsevärt mer nyanserad än den typiske voffaren. Efter viss aktivitet i vofs forum skulle jag påstå att vofs hållning snarare är: alla som ens överväger att en gud finns är "imbecilla"(för att använda garvarns ordval), samma med folk som "tror" på konspirationer.
Guds existens eller konspirationer av dimensionen NWO är så gränslöst idiotiska att man lever i en fantasivärld om man ens överväger dem. Så uppfattar jag den typiske voffarens ståndpunkt. Är jag alltför hård kanske?

Posted on: 2009/5/29 16:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vad är det för typer som är på vof.se
#98
Denna världsbild vore omöjlig utan konspirationer.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vad är det för typer som är på vof.se
#99
Quote:

spektisk skrev:
- jämfört med andra alternativa teorier -

Nu är jag här och petar igen... Det finns inga alternativa teorier på artbildning. Åtminstone inga vetenskapliga sådana.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad är det för typer som är på vof.se


See User information
Quote:

AndersH skrev:
All vetenskap är dålig vetenskap enl. din standard, eftersom ju mer man vet desto mer vet man om att det finns att ta reda på längre fram. Men så som vi ser det, är detta normalt.

Vi å andra sidan, ser det som en varningsflagga med när någon påstår vara just komplett. Någon som tror sig ha en universalteori där alla detaljer är täckta, trots att inte alla detaljer har bakomliggande forskning.

Tack för intressant och lärorikt meningsutbyte. Jag tror mig ha bättre förståelse för "alternativ vetenskap" nu. Hoppas du har större förståelse för oss nu.

Nejdå all vetenskap är inte dålig enligt min standard men jag tycker att de som utmärker sig som skeptiker borde ha mycket mer objektivt förhållningssätt än att "försöka få in hypoteser i en teori". Kill your darlings dude. Jag begär bara att man är öppen för möjligheten att man inte är på rätt spår. Jag vet att det måste vara skitjobbigt att tex upptäcka efter 20 års karriär att man jobbat på fel spår. Men det borde vara bättre att upptäcka det då än aldrig,
Nu snackar jag principiellt. Jag får intrycket att så många forskare investerat så ohyggligt med prestige i sina övertygelser att de helt enkelt inte kan backa utan att förlora ansiktet och då blir faktiskt förutsättningarna för nya upptäckter väsentligt sämre.
Jämför tex Dean Radin med Dan Larhammar. Dean har inga problem att medge frågetecken. Han är tacksam när folk kommer med ifrågasättanden. Larhammar framstår som en mossig präst som överlägset bankar in dogmer i huvvet på mindre vetande

Posted on: 2009/5/29 19:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad är det för typer som är på vof.se


See User information
Quote:

Jumalauta skrev:
”universums expansion” vad roligt, berätta mer. ”Bakgrundsstrålning” och ”big bang” det här låter riktigt intressant, berätta mer.
Vad roligt att du tycker att det är roligt, det tycker även jag. Universums expansion har astronomerna observerat sedan 1920-talet. Om man tittar på avlägsna galaxer så upptäcker man att de är på väg bort från oss med en väldig fart. Och ju längre bort de är desto snabbare avlägsnar de sig från oss. Universum blir alltså större och större och glesare och glesareför varje sekund som går. Om man spolar tillbaka tiden så kommer man tillslut till en punkt då universum var sjuhelvetes jävla tätt och varmt och det är alltså detta som är Big Bang-teorin - att universum började som något otroligt tätt och varmt och sedan dess har det utvidgats.
Vad gäller bakgrundsstrålningen är det något som förutsägs av Big Bang teorin tillsammans med en del andra fysikaliska teorier (som samtliga är extremt väl underbyggda av experimentella data). Bakgrundsstrålingen upptäcktes på 60-talet och har sedan dess studerats noga och det har visat sig att den motsvarar en temperatur på universum som väldigt väl överensstämmer med de teoretiska förutsägelserna.


Quote:
Hur gammal är universum?
Nuvarande data tyder på att universum är cirka 13.7 miljarder åt gammalt.
Quote:
Finns det flera universum?
Jag vet inte, men det är inte omöjligt. Men detta har inget att göra med huruvida Big Bang är en bra teori eller ej, det ligger liksom utanför Big Bang teorins anspråk att svara på detta.
Quote:
Hur långt ut i universum har vi sett med ex Hubble?
Jag har inga exakta siffror men vi pratar om miljarder ljusår.
Quote:
Vet vi om det finns liv på våra närmsta planeter?
Nej, det vet vi inte. Men vi vet, utifrån de förhållanden som råder på våra grannplaneter, att det är tämligen osannolikt. Däremot kan det ha funnits för länge sedan när solsystemet var mycket yngre, eftersom förutsättningarna då var väldigt annorlunda.

Quote:
Vad menar du när du först säger ”det finns massor av bevis för big bang” och i nästa citat så kallar du det för ”big bang-teorin”?
Det finns inget motsägelsefullt i detta. Det är en stor skillnad på ordet teori i folkmun och i vetenskapliga sammanhang. Detta är något ID-nissarna ihärdigt utnyttjar genom att kalla evolutionsteorin för "just a theory" eftersom det för en oinsatt låter som att det mest består av vilda gissningar, när det i själva verket är precis tvärtom.

Posted on: 2009/5/29 21:06
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad är det för typer som är på vof.se


See User information
Öj Fredde :)
Du kanske vet det här. Det här är inget försök att ifrågasätta big bang teorin.
Jag läste för nåt år sen att man hittat ett stort område i vårt universum som är helt tomt. Härom dagen hörde jag nån säga att det var 9 miljoner ljusår i diameter(jag kan minnas fel men jag tror det var den siffran). När jag läste om det första gången skrev dom att den här upptäckten krockar med big bang teorin. Jag har inte tänkt på det här igen sen jag hörde storleksbeskrivningen härom dagen.
Känner du till det här? Kan du bekräfta måttet? Vet du nåt mer om hur det skulle gå på tvärs med big bang teorin?

Posted on: 2009/5/29 21:42
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vad är det för typer som är på vof.se
Quote:

GordonShumway skrev:
Nejdå all vetenskap är inte dålig enligt min standard men jag tycker att de som utmärker sig som skeptiker borde ha mycket mer objektivt förhållningssätt än att "försöka få in hypoteser i en teori".


Här tror jag bara att du inte jobbar som forskare, och därför lägger in andra betydelser i orden.

Vad jag egentligen säger är att sådant som inte stämmer, inte får vara en del i förklaringen. Så jag tror att vi är överens, men att du inte har den vetenskapliga temologin.

Har jag fel här, så får du gärna förklara. Men "försöka få in hypoteser i en teori" betyder att man har krav på att det man hävdar ska vara sant. Vilken betydelse la du i detta? Och nu när du vet vad forskare menar med detta, är jag övertygad om att du håller med.

Quote:

GordonShumway skrev:
Jag får intrycket att så många forskare investerat så ohyggligt med prestige i sina övertygelser att de helt enkelt inte kan backa utan att förlora ansiktet och då blir faktiskt förutsättningarna för nya upptäckter väsentligt sämre.

Det vore en stor seger att ha fel. Nu tror jag att du relaterar till en sfär utanför vetenskapen igen. Detta får du gärna ställa frågor om, om du vill.

"Jag har ingen data, men jag tror att smurferna skapade människan" räknas som att den som gör påståendet är den som har fel. "Jag har data som pekar på att smurferna skapade människan" är sådant som vi drömmer om att få uppleva. Och det händer då och då:

För 500 år sedan upptäckte vi att jorden inte var centrum i universum.

För 150 år sedan upptäckte vi en naturlig kraft bakom artbildning.

För 130 år sedan upptäckte vi arvsanlagen.

I torsdags såg jag en silverfisk i mitt badrum. Jag har alltid känt på mig att de fanns där, men i torsdags fick jag anledning att våga hävda att jag har rätt.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vad är det för typer som är på vof.se
Quote:

GordonShumway skrev:
När jag läste om det första gången skrev dom att den här upptäckten krockar med big bang teorin.

Du som är så pass kunnig på big bang och universums uppkomst, berätta varför detta tomrum inte passar in, och vad tomrummet säger om universums historia.

Försök att lägga retorik och argument åt sidan, och bara skriva det du vet. Glöm inte att källförteckna.

Du har gjort min dag, om du svarar seriöst! Tack på förhand!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad är det för typer som är på vof.se


See User information
Hm, jag är lessen men jag kan nog inte göra din dag. Har jag skrivit nånstans att jag är kunnig i big bang teorin? Det är jag iaf inte.
Annars skulle jag inte ställa såna simpla frågor. Jag har ingen aning om det här påstådda tomrummet är ett välkänt faktum eller nåt som bara påståtts i en populärvetenskaplig tidning.

Återkommer antagligen ang den längre posten ovanför din sista

Posted on: 2009/5/29 22:52
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vad är det för typer som är på vof.se
Jag förstår inte varför folk säger att Big Bang inte hänt.
Var klämmer skon? Är det Gud som inte finns om Big Bang hänt eller vad är det?

Hur har universum uppstått?

Jag tror både på Big Bang och en variant av Big Crunch. Jag tror universum är en serie av expansion och kontration och vi befinner oss mitt i en expansion.
Dessa expansioner och kontrationer tar miljardtals år.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad är det för typer som är på vof.se


See User information
Quote:

GordonShumway skrev:
Öj Fredde :)
Du kanske vet det här. Det här är inget försök att ifrågasätta big bang teorin.
Jag läste för nåt år sen att man hittat ett stort område i vårt universum som är helt tomt. Härom dagen hörde jag nån säga att det var 9 miljoner ljusår i diameter(jag kan minnas fel men jag tror det var den siffran). När jag läste om det första gången skrev dom att den här upptäckten krockar med big bang teorin. Jag har inte tänkt på det här igen sen jag hörde storleksbeskrivningen härom dagen.
Känner du till det här? Kan du bekräfta måttet? Vet du nåt mer om hur det skulle gå på tvärs med big bang teorin?

Tomrum på nio miljoner ljusår i diameter är väldigt vanliga och inget som går emot Big Bang. Det tomrum jag tror du syftar på skulle, om det visar sig existera, vara i storleksordningen miljarder ljusår. Du kan läsa lite om det här. Det återstår alltså att se, men det vore onekligen spännande om det visade sig stämma. Däremot kan det nog inte sägas vederlägga Big Bang-teorin som påstår att universum utvecklats från att vara otroligt tätt, däremot måste vi se över våra teorier om hur det utvecklats.

Posted on: 2009/5/29 23:25
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vad är det för typer som är på vof.se
Quote:

FredrikF skrev:
Quote:

Jumalauta skrev:
”universums expansion” vad roligt, berätta mer. ”Bakgrundsstrålning” och ”big bang” det här låter riktigt intressant, berätta mer.
Vad roligt att du tycker att det är roligt, det tycker även jag. Universums expansion har astronomerna observerat sedan 1920-talet. Om man tittar på avlägsna galaxer så upptäcker man att de är på väg bort från oss med en väldig fart. Och ju längre bort de är desto snabbare avlägsnar de sig från oss. Universum blir alltså större och större och glesare och glesareför varje sekund som går. Om man spolar tillbaka tiden så kommer man tillslut till en punkt då universum var sjuhelvetes jävla tätt och varmt och det är alltså detta som är Big Bang-teorin - att universum började som något otroligt tätt och varmt och sedan dess har det utvidgats.
Vad gäller bakgrundsstrålningen är det något som förutsägs av Big Bang teorin tillsammans med en del andra fysikaliska teorier (som samtliga är extremt väl underbyggda av experimentella data). Bakgrundsstrålingen upptäcktes på 60-talet och har sedan dess studerats noga och det har visat sig att den motsvarar en temperatur på universum som väldigt väl överensstämmer med de teoretiska förutsägelserna.


Quote:
Hur gammal är universum?
Nuvarande data tyder på att universum är cirka 13.7 miljarder åt gammalt.
Quote:
Finns det flera universum?
Jag vet inte, men det är inte omöjligt. Men detta har inget att göra med huruvida Big Bang är en bra teori eller ej, det ligger liksom utanför Big Bang teorins anspråk att svara på detta.
Quote:
Hur långt ut i universum har vi sett med ex Hubble?
Jag har inga exakta siffror men vi pratar om miljarder ljusår.
Quote:
Vet vi om det finns liv på våra närmsta planeter?
Nej, det vet vi inte. Men vi vet, utifrån de förhållanden som råder på våra grannplaneter, att det är tämligen osannolikt. Däremot kan det ha funnits för länge sedan när solsystemet var mycket yngre, eftersom förutsättningarna då var väldigt annorlunda.

Quote:
Vad menar du när du först säger ”det finns massor av bevis för big bang” och i nästa citat så kallar du det för ”big bang-teorin”?
Det finns inget motsägelsefullt i detta. Det är en stor skillnad på ordet teori i folkmun och i vetenskapliga sammanhang. Detta är något ID-nissarna ihärdigt utnyttjar genom att kalla evolutionsteorin för "just a theory" eftersom det för en oinsatt låter som att det mest består av vilda gissningar, när det i själva verket är precis tvärtom.



Intressat och roligt... Om våran galax vore centrum och resterande galaxer avlägsnar sig från oss så köper jag ditt argument. Kan det vara så att vi rör oss bort, andra närmar sig samt avlägsnar sig? alla kan ju inte avlägsna sig från varandra om vi inte kan fastställa centrum av big bang när vi inte har sett hela universum? Centrum måste ju fastställas...? Eller om man ska tro på expansion så måste ju vi expandera i samma hastighet som andra galaxer och eftersom vi inte har sett hela universum så vet vi ju inte vad som rör sig mot oss, eller bort från oss? Ge gärna källor på att alla avlägsnar sig från varandra... Det vore riktigt roligt och intressant.

13.7 miljarder år? Då hade ju maja rätt, hur förklarar vof det?

"det vet jag inte, men det är inte möjligt"
låter en aning motsägelsefullrt om du frågar mig... Eller du kanske tallar i vetenskapliga termer nu?


"Jag har inga exakta siffror men vi pratar om miljarder ljusår."
Hubble har endast fixerat sin blick på ett extremt fåtal ställen i universum, slutsatser är ju helt befängt att dra av deras data.

"nej det vet vi inte"
med andra ord så har vi ingen susning om det obegripligt stora universum heller, teorier är fängslande, roliga och otroligt faschinerande, men knappast något att acceptera eller tro på...

"Det finns inget motsägelsefullt i detta"
oavsett om du talar om universum, små människor, vetenskap eller ID-nissar så är det verkligen motsägelsefullt att först påstå att man har massor med bevis för att i nästa mening kalla det för teori. Vetenskap eller folkmun har väldigt lite med saken att göra. Har man bevis så blir det fakta i alla samanhang. Big bang är inte fakta

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad är det för typer som är på vof.se


See User information
Quote:

Intressat och roligt... Om våran galax vore centrum och resterande galaxer avlägsnar sig från oss så köper jag ditt argument.
Nej vår galax är inte centrum, det finns nämligen inget centrum.
Quote:
Kan det vara så att vi rör oss bort, andra närmar sig samt avlägsnar sig?
Den här frågan forstod jag inte riktigt.

Quote:
alla kan ju inte avlägsna sig från varandra om vi inte kan fastställa centrum av big bang när vi inte har sett hela universum? Centrum måste ju fastställas...?
Det finns inget centrum. Big Bang skedde överallt samtidigt.

Quote:
13.7 miljarder år? Då hade ju maja rätt, hur förklarar vof det?
Vem fan är maja?

Quote:
"det vet jag inte, men det är inte möjligt"
låter en aning motsägelsefullrt om du frågar mig... Eller du kanske tallar i vetenskapliga termer nu?
Suck...Det är klart att det blir lättare för dig att argumentera om du själv får hitta på vad dina motdebattörer skriver.
Quote:

FredrikF skrev:
Jag vet inte, men det är inte omöjligt.


Quote:
"Jag har inga exakta siffror men vi pratar om miljarder ljusår."
Hubble har endast fixerat sin blick på ett extremt fåtal ställen i universum, slutsatser är ju helt befängt att dra av deras data.
Vilka slutsatser är helt befängda att dra?

Quote:
"nej det vet vi inte"
med andra ord så har vi ingen susning om det obegripligt stora universum heller, teorier är fängslande, roliga och otroligt faschinerande, men knappast något att acceptera eller tro på...
Hur står det till med logiken egentligen? Att vi inte vet om det finns liv på andra planeter har väl för fan inget att göra med Big Bang.

Quote:
"Det finns inget motsägelsefullt i detta"
oavsett om du talar om universum, små människor, vetenskap eller ID-nissar så är det verkligen motsägelsefullt att först påstå att man har massor med bevis för att i nästa mening kalla det för teori.
Jag har ju precis förklarat att det är skillnad på hur ordet teori används. Du kan inte vara så här dum.

Quote:
.Vetenskap eller folkmun har väldigt lite med saken att göra. Har man bevis så blir det fakta i alla samanhang. Big bang är inte fakta
Det här blir ju bara en fråga om semantik. Om du försöker förstå vad vetenskapsmännen faktiskt menar, istället för att hänga upp dig på vilka termer som används, så kanske vi skulle kunna få en vettig diskussion.

Posted on: 2009/5/30 4:43
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vad är det för typer som är på vof.se
Quote:

FredrikF skrev:
Quote:

Intressat och roligt... Om våran galax vore centrum och resterande galaxer avlägsnar sig från oss så köper jag ditt argument.
Nej vår galax är inte centrum, det finns nämligen inget centrum.

Det trodde inte jag heller. Men måste man inte fastställa den centrala punkten för att veta att allt avlägsnar sig från varandra (galaxer)? Är det inte så att galaxer krockar med varandra?

Quote:
Kan det vara så att vi rör oss bort, andra närmar sig samt avlägsnar sig?
Den här frågan forstod jag inte riktigt.

Alltså att alla rör sig åt ett eller annat håll, bort från varandra och närmare andra? och hur kan man isf dra slutsatsen expansion av det där?


Quote:
alla kan ju inte avlägsna sig från varandra om vi inte kan fastställa centrum av big bang när vi inte har sett hela universum? Centrum måste ju fastställas...?
Det finns inget centrum. Big Bang skedde överallt samtidigt.


Det där med ett spola tillbaka tiden så blir det "sjuhelvetes jävla tätt och varmt" Är inte det där någon form av koncentrerad massa som du talar om, typ central explosion som expanderar?


Quote:
13.7 miljarder år? Då hade ju maja rätt, hur förklarar vof det?
Vem fan är maja?

Maya calendar


Quote:
"det vet jag inte, men det är inte möjligt"
låter en aning motsägelsefullrt om du frågar mig... Eller du kanske tallar i vetenskapliga termer nu?
Suck...Det är klart att det blir lättare för dig att argumentera om du själv får hitta på vad dina motdebattörer skriver.


Sorry, lite berusad i går kväll, bara lite, borde ha läst tydligare... :)



FredrikF skrev:
Jag vet inte, men det är inte omöjligt.


Quote:
"Jag har inga exakta siffror men vi pratar om miljarder ljusår."
Hubble har endast fixerat sin blick på ett extremt fåtal ställen i universum, slutsatser är ju helt befängt att dra av deras data.
Vilka slutsatser är helt befängda att dra?
Teperaturer, Expansion, Big Bang, tät och varm massa, Bakgrundsstrålning osv, man kan som sagt acceptera, eller tro, på teorier med luckor i eller så kan man vara realist och inse, vi har inte en susning om något vi inte ens kan förstå strorleksmässigt, nyfikenhet är bra. Vi vet inte ens var i universum vi är. Det vore som att vandra i en svensk granskog och bygga upp en teori om naturen globalt, hur mycket skog det finns, vilka arter, växter, temperaturer osv det finns. Sen hävda sannolikheten i att det finns granskog, björnar, vargar och snö på hela planeten.


Quote:
"nej det vet vi inte"
med andra ord så har vi ingen susning om det obegripligt stora universum heller, teorier är fängslande, roliga och otroligt faschinerande, men knappast något att acceptera eller tro på...
Hur står det till med logiken egentligen? Att vi inte vet om det finns liv på andra planeter har väl för fan inget att göra med Big Bang.

[color=0000FF]Jag anser dock att det är en aning befängt att tro/acceptera en teori om det obegripliga där ute när vi inte ens kan fastställa vad som pågår hos våra närmsta grannar, i vårat eget system.
[/color]
Quote:
"Det finns inget motsägelsefullt i detta"
oavsett om du talar om universum, små människor, vetenskap eller ID-nissar så är det verkligen motsägelsefullt att först påstå att man har massor med bevis för att i nästa mening kalla det för teori.
Jag har ju precis förklarat att det är skillnad på hur ordet teori används. Du kan inte vara så här dum.

Mm, du förklarade att det finns skillnader hur ordet använd men inte vad skillnaderna är, för mig är en teori en teori, fakta är fakta, Alltså, en teori är något man accepterar eller tror på i brist på annat, fakta saknar brister. Realism är att veta att teorin kommer att ändras. Kalla mig dum eller vad som helst, det är mindre viktigt i samanhanget...

Quote:
.Vetenskap eller folkmun har väldigt lite med saken att göra. Har man bevis så blir det fakta i alla samanhang. Big bang är inte fakta
Det här blir ju bara en fråga om semantik. Om du försöker förstå vad vetenskapsmännen faktiskt menar, istället för att hänga upp dig på vilka termer som används, så kanske vi skulle kunna få en vettig diskussion.[/quote] Räknar du verkligen med en vettig diskussion när du tilltalar människor nedlåtande, det är kanske inget att hänga uppsig på? Så som fakta och teorier, deras innebörd och hur de används, varför de används osv, slutsattserna av dess innebörd, är de bara sanolikheter eller fakta baserad information...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad är det för typer som är på vof.se


See User information
Jumalauta skrev:
Quote:

FredrikF skrev:
Quote:

Intressat och roligt... Om våran galax vore centrum och resterande galaxer avlägsnar sig från oss så köper jag ditt argument.
Nej vår galax är inte centrum, det finns nämligen inget centrum.

Det trodde inte jag heller. Men måste man inte fastställa den centrala punkten för att veta att allt avlägsnar sig från varandra (galaxer)? Är det inte så att galaxer krockar med varandra?


Quote:

Quote:
Kan det vara så att vi rör oss bort, andra närmar sig samt avlägsnar sig?
Den här frågan forstod jag inte riktigt.

Alltså att alla rör sig åt ett eller annat håll, bort från varandra och närmare andra? och hur kan man isf dra slutsatsen expansion av det där?
[/quote]
För att se detta lättare. Ta en ballong. Rita små prickar på ballongen. Blås upp ballongen. Nu avlägsnar sig alla prickar på ballongen från varandra. Ju längre bort två prickar är från varandra desto snabbare avlägsnar de sig från varandra.
Bevhöver någon av prickarna vara "centrum"? Nej.

Galaxer som krockar är små lokala rörelser. Expansionen är på den stora skalan.

Posted on: 2009/5/30 11:44
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vad är det för typer som är på vof.se
Quote:

zpz2 skrev:
Jumalauta skrev:
Quote:

FredrikF skrev:
Quote:

Intressat och roligt... Om våran galax vore centrum och resterande galaxer avlägsnar sig från oss så köper jag ditt argument.
Nej vår galax är inte centrum, det finns nämligen inget centrum.

Det trodde inte jag heller. Men måste man inte fastställa den centrala punkten för att veta att allt avlägsnar sig från varandra (galaxer)? Är det inte så att galaxer krockar med varandra?


Quote:

Quote:
Kan det vara så att vi rör oss bort, andra närmar sig samt avlägsnar sig?
Den här frågan forstod jag inte riktigt.

Alltså att alla rör sig åt ett eller annat håll, bort från varandra och närmare andra? och hur kan man isf dra slutsatsen expansion av det där?

För att se detta lättare. Ta en ballong. Rita små prickar på ballongen. Blås upp ballongen. Nu avlägsnar sig alla prickar på ballongen från varandra. Ju längre bort två prickar är från varandra desto snabbare avlägsnar de sig från varandra.
Bevhöver någon av prickarna vara "centrum"? Nej.

Galaxer som krockar är små lokala rörelser. Expansionen är på den stora skalan.[/quote]



Vad är då balongen...

Som sagt, jag har aldrig påstått att någon galax skulle vara centrum... "Om våran galax vore centrum så skulle jag köpa argumentet"


Jag köper inte det där med lokala rörelser, berätta mer...

Va me tillbakaspolningen:
"Det där med ett spola tillbaka tiden så blir det "sjuhelvetes jävla tätt och varmt" Är inte det där någon form av koncentrerad massa som du talar om, typ central explosion som expanderar? "

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vad är det för typer som är på vof.se
Quote:

zpz2 skrev:
Jumalauta skrev:
Quote:

FredrikF skrev:
Quote:

Intressat och roligt... Om våran galax vore centrum och resterande galaxer avlägsnar sig från oss så köper jag ditt argument.
Nej vår galax är inte centrum, det finns nämligen inget centrum.

Det trodde inte jag heller. Men måste man inte fastställa den centrala punkten för att veta att allt avlägsnar sig från varandra (galaxer)? Är det inte så att galaxer krockar med varandra?


Quote:

Quote:
Kan det vara så att vi rör oss bort, andra närmar sig samt avlägsnar sig?
Den här frågan forstod jag inte riktigt.

Alltså att alla rör sig åt ett eller annat håll, bort från varandra och närmare andra? och hur kan man isf dra slutsatsen expansion av det där?

För att se detta lättare. Ta en ballong. Rita små prickar på ballongen. Blås upp ballongen. Nu avlägsnar sig alla prickar på ballongen från varandra. Ju längre bort två prickar är från varandra desto snabbare avlägsnar de sig från varandra.
Bevhöver någon av prickarna vara "centrum"? Nej.

Galaxer som krockar är små lokala rörelser. Expansionen är på den stora skalan.[/quote]


Vad är då balongen...

Som sagt, jag har aldrig påstått att någon galax skulle vara centrum... "Om våran galax vore centrum så skulle jag köpa argumentet"


Jag köper inte det där med lokala rörelser, berätta mer...

Va me tillbakaspolningen:
"Det där med ett spola tillbaka tiden så blir det "sjuhelvetes jävla tätt och varmt" Är inte det där någon form av koncentrerad massa som du talar om, typ central explosion som expanderar? "

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad är det för typer som är på vof.se


See User information
Quote:

AndersH skrev:
Tjena sale! Vinner gör ni. Redogör för den vetenskapliga hållningen gör vi. Med den uppdelningen är alla nöjda. Jag får säga det igen: Jag är här för att diskutera och för att lära mig. INTE för att konvertera någon. Hoppas att du förstod det denna gång, för jag var tydligen inte tydlig nog förra gången jag skrev det. Jag tycker att ni är sköna killar, och jag vill inte ändra på er.
Att veta mycket kan imponera på de som vet mindre.Är det att imponera?...

Att vara friare än någon annan är kanske OK,men att jämnföra är ofritt.

Anders ang dina många frågor:
-Frågar du så kan du svaret.Svaret kommer innan frågan.Därav frågandet.-Fråga någon?

Posted on: 2009/5/30 15:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vad är det för typer som är på vof.se
Kan jag få svar på min fråga #106???

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad är det för typer som är på vof.se


See User information
Vet inte vem du riktar frågan till men jag kan svara även om jag inte starkt ifrågasätter big bang teorin.
För min del är min inställning att jag inte reflexmässigt betraktar nåt som sant bara för att de flesta forskare tror att det är så. Jag antar att det har att göra med vilket förtroende man har för mainstream vetenskap. Jag har stött på tillräckligt mycket oroväckande hos mainstream för att vara på min vakt.
Å andra sidan kanske jag skulle vara övertygad om big bang bara jag hade läst på ordentligt om det, vilket jag inte har.
Men jag tycker ändå att det finns en olycklig tendens till att betrakta nåt som sant bara för att det är "den bästa teorin vi har hittills", ungefär. Att det sen finns enorma luckor och anomalier verkar inte vara nåt problem. Nu pratar jag generellt.
För min del är det inte till förmån för nån annan trosföreställning som jag är reserverad ang big bang

Posted on: 2009/5/30 19:51
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vad är det för typer som är på vof.se
Jag har en lös tråd med Malmoesoldier i #76, men jag gör en egen tråd av det, eftersom frågan om man kommer från föräldrar eller om man är byggd, är så pass komplex. Tydligen.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad är det för typer som är på vof.se


See User information
Alla något sånär invigda vet att VOF är vakengängets alternativa identiteter. När vi inte är här och konspirerar på vaken.se tar vi på oss skeptikerkostymen och beter oss almänt svinigt i VOF:s tidning och på dess forum för att diskretitera alla som tror på månlandningen mm. Jag har länge sympatiserat med dessa mål att sprida konspirationismen över världen med alla tilgripliga knep men på sista tiden har jag liksom fått samvetskval varför jag nu känner mig tvingad att berätta den ohygligga sanningen.

Om något skulle hända mig vet ni vilka som ligger bakom!


Posted on: 2009/7/26 23:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad är det för typer som är på vof.se


See User information
Quote:

Anonym skrev:
Jo, visst men HUR blir byggandet denna infrastruktur, med service och allt, en engångssumma, och HUR blir den engångssumman gratis? Vilket företag gör detta UTAN att slå ut sina kostnader på ett abonnemang?

Nej, jag tror inte att detta stämmer, jag tror att gratis energi kostar pengar. Vinden, solen och vågorna är redan gratis, men lik förbaskat kommer inte folk gå till jobbet för att vi ska få el, utan att de själva får lön.

Nu har jag förstått hur du tänker, men jag tror inte att du kan presentera en fungerande modell. Överraska mig gärna.

Om du inte har någon modell, kanske detta blir en bra övergång till vad det är för typer som huserar på VoF.


Hur? Vad? varför? Vart? Du låter precis som Alice när hon trillade ner i underlandet... Grundproblematiken med ni konsensus människor är att ni är så till den milda grad indoktrinerade av auktoriteter att allt som kommer ur er är ekon av era överherrars dogmer. Du saknar uppenbarligen förmågan att ens kunna närma dig ett självständigt tänkande. Det går inte att applicera "modellen fri energi" på dagens samhällssystem utan att det först genomgår fundamentala förändringar på en rad olika plan, detta är logik för en fem åring. Men av dina inlägg att döma tror jag inte du är redo för så många tankemässiga kullerbyttor som det innebär att förklara den transformationen. Men jag önskar dig ett lyckligt, politiskt korrekt, konsensus liv.

Posted on: 2009/7/28 4:45
"The force combines us, penetrates us and keeps the hole galaxy together" - Obi-Wan Kenobi
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




« 1 2 3 4 (5)




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
19 user(s) are online (19 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 19

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS