vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

SMS skickades från det försvunna flygplanet

See User information
Quote:

Sista SMS:en inifrån planet
"Jag älskar dig"
"Jag är rädd"

Dessa är sista sms:en som anhöriga fick inifrån planet.
När det blev uppenbart att planet hade problem hann några av passagerarna på Air France-planet skicka sms till sina anhöriga.
Det uppger portugisiska tidningen Jornal de Noticias, vars korrespondenter rapporterar om olyckan i Brasilien.
"Jag älskar dig" och "Jag är rädd" är några av de sms som passagerare skickade från planet innan det försvann.
Enligt tidningen är källan brasiliansk flygexpert, Ronaldo Jenkins, som haft tillträde till den avspärrade zonen där familjemedlemmar följer sökandet efter planet.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5282710.ab

Djävlar vilken täckning de måste ha med sina små fickburna telefoner!!
Quote:

Två plan från franska flygvapnet skickades från en bas i Senegal. De har sökt över vattnen kring Kap Verde-öarna, 500 kilometer väster om Senegal. Samtidigt har tre brasilianska plan koncentrerat sökningen kring ögruppen Fernando de Noronha, 300 kilometer utanför kuststaden Natal.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5283246.ab

Har de mobilefonlänkar via satellit och i så fall varför har de intstallerat dyl när man ändå i stort sett aldrig får ringa från flygplan med mobiltelefoner? Det luktar illa om det här, eller så är det bara någon som vill ha uppmärksamhet.

Posted on: 2009/6/2 9:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: SMS skickades från det försvunna flygplanet

See User information
jo det är skumt, tror något har hänt där. För att det finns ALLTID tid att kommunicera till närmaste mottagare.

antingen har de plötsligt sprängts (rester finns ändå kvar på ytan), det kan ha kapats men piloterna hinner ändå skicka ett nödrop.
eller så va planet tomt på passagerare och gjorts en cover på det hela, eller så är piloterna insyltade, stängde av transpondern.

lär vi se det krascha i ett hus?

Posted on: 2009/6/2 11:31
Citat:
har lärt mig från historia att man ska kolla upp saker noggrant..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Om jag har räknat rätt så gäller följande ang hur långt avstånd med fri sikt från ett plan till en mast är:

Planets höjd: 10km Masthöjd: 30 m Fri sikt: 27 mil
Planets höjd: 10km Masthöjd: 100 m Fri sikt: 29 mil
Planets höjd: 10km Masthöjd: 300 m Fri sikt: 31 mil

Planets höjd: 15km Masthöjd: 30 m Fri sikt: 34 mil
Planets höjd: 15km Masthöjd: 100 m Fri sikt: 35 mil
Planets höjd: 15km Masthöjd: 300 m Fri sikt: 37 mil

Hur man sedan ska kunna nå 27 - 37 mil med en ficktelefon är ju en annan sak ;)

Posted on: 2009/6/2 12:16

See User information
ringer just nu tre för att fråga distansen från mast till telefon man måste ha för att tappa täckningen.

Han undrade så klart varför jag fråga >_<

Med 3 nätet så på öppen mark och fint väder ca 3-4km
men typ skog etc så e det 1-2km, mindre i städer.

Vanligt mobil när kan det går upp till 8km som max kanske till och med 9km.

Posted on: 2009/6/2 12:50
Citat:

See User information
Quote:

abbadon skrev:
ringer just nu tre för att fråga distansen från mast till telefon man måste ha för att tappa täckningen.

Han undrade så klart varför jag fråga >_<

Med 3 nätet så på öppen mark och fint väder ca 3-4km
men typ skog etc så e det 1-2km, mindre i städer.

Vanligt mobil när kan det går upp till 8km som max kanske till och med 9km.

Och detta till celler som är konstruerade att ha så bra täckning som möjligt inom sin sektor, dvs rakt ut och nedåt från cellens placering, inte uppåt.

Som parentes till avstånden som jag skrev om tidigare så skriver svd följande just nu:

Quote:

Vrakdelar hittade i Atlanten
Publicerad: 2 juni 2009, 08.29. Senast ändrad: 2 juni 2009, 14.59
Vrakdelar har hittats i Atlanten under sökandet efter det försvunna Air France-planet, enligt det brasilianska flygvapnet. De hittades 65 landmil nordöst om Brasiliens kust. Även flygstolar har hittats i vattnet.

Quote:

Vrakdelarna – beskrivna som ”små” – hittades 650 kilometer nordost om ön Fernando do Noronha, vid den rutt som planet skulle ha följt.

Källa: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2994437.svd

Dvs långt under horisonten från eventuella master.

Posted on: 2009/6/2 13:21

See User information
Så vad tror du har hänt med planet? eller kommer att hända?

Posted on: 2009/6/2 13:23

See User information
Quote:

abbadon skrev:
Så vad tror du har hänt med planet? eller kommer att hända?

Ingen aning, och jag vill inte spekulera heller. Det enda är att jag är väldigt skeptisk till det med att de skulle ha skickat SMS från planet.

Det känns ungefär lika orimligt att man skickar ett SMS från ett störtande plan som att man presenterar sig i telefon sitt förnamn när man pratat med sin mor...

Posted on: 2009/6/2 13:26

See User information
dom har hittat några flygstolar.. samt lite vrak delar.

Posted on: 2009/6/2 13:37
Citat:

See User information
jag är också skeptisk till smsen.. men det kan ju va så att dom skickades precis efter planet lyfte och inte kom fram förän några timmar senare? Är ju inte helt ovanligt att man skriver "ja älskar dig" till sig man/fru innan man stänger av mobilen innan en flygning eller "jag är rädd" om man är flygrädd :P

Det vore ju en mer möjlig förklaring iaf...

Men lite skumt känns det... Dock är vatten väldigt hårt om planet gick rakt ner i havet så då blir det inte mycket kvar...

Posted on: 2009/6/3 10:46
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.

See User information
planet blev bombhotat några dagar innan oO

Posted on: 2009/6/3 12:15
Citat:

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper