vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Vad är verkligt?

See User information
Denna tråd är till för att påpeka varför precis vad som helst kan anses som sant då man likställer vad som är sant med vad som är verkligt och det som är verkligt med det som kan upplevas.

Mycket av detta angår ett fenomen som kallas hypnos.
Med hjälp av hypnos kan en person med hjälp av vad som kallas suggestion försätta en annan person som är i en fas av höjd suggestibilitet (trans) i en annan verklighet genom att föreslå för den personen vad den upplever.
Det kan vara allt från att föreslå att personen ser ljus runt objekt (aura), att den ser intelligenta icke-mänskliga varelser, ja precis vad som helst egentligen.

Det enda som sätter gränserna för vad som kan upplevas är vad subjektet (den som upplever suggestionerna) har för gräns på sin fantasi och/eller vad den tillåter sig att uppleva.

Hypnos ses ofta som något ont då man utgår från att vad som helst är möjligt med hypnos, som att styra vad en annan människa tänker och gör men detta är inte riktigt sant.
Hypnos kan som jag skrev ovan förändra en människas upplevelse och verklighetsuppfattning men inte påverka viljan så direkt.

Däremot kan vissa reaktioner förutspås komma av specifika stimuli, exempelvis;
Jag vill att du går upp ur stolen, du säger nej.
Jag säger; Ser du tigern där? Den vill äta upp dig.
Du ser tigern och tror att den jagar dig så din överlevnadsinstinkt sätter igång och får dig att göra som jag först ville.

Folk vill gärna göra en distinktion mellan vad som är hypnotiskt installerat under en trans och vad som är objektivt verkligt.
Ofta brukar sådana debatter stranda just p.g.a. att ingen vet någonting om verkligheten och dess funktioner bortom vad de själva upplever i den, måhända alltså att verkligheten är totalt subjektivistisk fastän vi föreslår att vissa inslag i den är "mer verkliga" och andra "mindre".

Därför blir epistemologins sökanden efter valida källor till kunskap om sanningen enbart en fråga om preferens.
Är du villig att tro att vetenskap har alla svar?
Då har vetenskapen alla svar för dig.
Är du villig att tro att ödlor styr din jordliga existens?
De kommer nog att visa sig då, så småningom.
Etc.

Hypnosens största fiende brukar ofta anses vara kritiskt tänkande. Hur det nu ligger till med detta så är i varje fall den maktinriktade hypnosens största fiende utan tvekan kritiskt tänkande då den kritiskt tänkande kan undersöka påståenden, säga till sig själv om den vill tro på dem eller inte och om inte kan personen neka till att bli suggererad.

Däremot självhypnos eller terapeutisk hypnos kan involvera kritiskt eller i varje fall analytiskt tänkande. Så länge den som suggereras är med på att föreslås vad den föreslås kommer den analytiska tanken nämligen inte att neutralisera suggestionen om den som suggereras är villig till att bli hypnotiserad.

Detta i koppling till vaken:

Jag har ställt frågan i andra trådar;

Hur tjänar ni personligen på att tro på Storebror, ödlor, utomjordingar och konspirationer som "styr" er?

Posted on: 2009/7/16 19:50
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Vad är verkligt?

See User information
Vänd på det!

Posted on: 2009/7/16 20:44
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
"Hur tjänar ni personligen på att tro på Storebror, ödlor, utomjordingar och konspirationer som "styr" er?"

Det är en skön omväxling till den begränsade mainstream-tankefloran. Är tråkigt med politiskt korrekta tankemönster dagarna i ända. Att man sedan kan avfärda hälften av alla tankar (de som ligger utanför ens egna preferensramar) är en annan femma. Men de vågar uttryckas och censureras inte. Annat är det i vanliga samhället, där har vi ett socialt censursystem. Den som tänker själv eller tycker annorlunda blir genast utesluten och stämplad som galen eller nörd. Några få klarar pressen och fortsätter bevisa/argumentera sina tankar. Några av dem lyckas få sin omkrets att acceptera deras tankar. Några av dessa får nobelpriset 50-100 år senare när tankarna propagerat genom samhället och hittat sin verkliga nytta.

Men här vågar man säga vad man vill. Man rentutav förväntas ha avvikande åsikter. Även om det är helt galna teorier här och där, så har det mesta ett ursprung i viljan att förbättra sig. Jag har själv ställt mig frågan om detta forum kan vara farligt för ens psyke, men har kommit fram till att det är en mycket liten risk att det skadar någon. Det snarare utvecklar individen till att fundera på vad man vill dedikera livet till.

För mig är det härligt med mångfalden av tankar. Drömmar, fantasier, teorier, bevis och mental utveckling är alltid spännande.

Här försöker man ta nästa steg. I övriga delar av samhället lever de flesta utan att reflektera eller ifrågasätta sina egna värderingar. Där lever man bara på det sätt som man för tillfället mår bäst utav. Här på vaken tvingas man se över hela sin existens, även om det är obehagligt.

Man tvingas undersöka vad man egentligen tycker, inte bara lära in en mall av kunskap och åsikter så som man gjorde i skolan. (Där man fick betyg på hur väl man lärde sig det som stod i boken, kunskap som sedan reviderats x antal gånger sedan dess)

Är härligt med mångfald!!

Som tidigare talare skrev: Vänd på det!. Det man tjänar är: Att inte bli styrd av "Storebror, ödlor, utomjordingar och konspirationer". (Ifall de finns på riktigt vill säga.)

Tills dess har man världen bästa äventyr. Bättre än Harry potter-böckerna eller The Wheel of Time.

Posted on: 2009/7/16 22:18

Anonym
Om du ställer denna fråga med ödlor, storebror, utomjordingar så är det min kvalificerade gissning att du sitter fast i den tredje dimensionen och kanske till och med är styrd någonstans ifrån...

See User information
Syftet med frågan är att visa på att ingen tjänar på att tro på sådant som ett högsta råd med vise som styr eller en Rex om man inte själv ingår där i.

"du sitter fast i den tredje dimensionen och kanske till och med är styrd någonstans ifrån..."

Om jag inte är shapeshifter sitter min kropp alltid fast i tre dimensioner. Men som tur är har jag ju ande och medvetande.

Vem styr dig då?

Posted on: 2009/7/17 18:02
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
HJÄRTAT!!!!

Posted on: 2009/7/17 18:21

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper