vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Dokumentärfilm

See User information
Jag har bestämt mig för att göra en dokumentärfilm om konspirationen, anpassat först och främst för en svensk
publik. Detta ska göras på en kurs i videofilm,
DV är formatet. Hur ska man få svensken att vakna?

Jag vill hänvisa till vaken.se, manus
ska skrivas och projektet påbörjas någon gång under
hösten.

Jag kanske skulle kunna göra det för vakens räkning,
typ i sammarbete med er om det går bra. Men jag behöver ett bra upplägg.

Det ska förstås handla om inskränkningen av individens
friheter, övervakningen, skeendena i världen, och hur de
påverkar oss i sverige. Det ska vara en seriös ton, folk
måste inse allvaret i detta.

Nu såg jag dock att Idiot-88 har en liknande ide...
Så vi kan kanske på något sätt dela på bördan?

Posted on: 2006/3/14 13:27
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Dokumentärfilm

See User information
Jag ser framför mig en dokumentär med flera interjuver av olika personer i sverige.

Den kan ta upp frågan (relativt) ojektivt och fråga först hos folk i media mm och sedan föra frågan till alternativa personer, som tex några bakom vaken.se

Jag har DV kamera och är alltid redo.

Posted on: 2006/3/14 16:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information

Det låter bra. Om man skulle fokusera på svenska problem
som detta med ökande övervakningen och kontrollen, både på internet och via telefonnätet, kampanjen mot kontanter, vinklingen i media, reklam m.m, och hur folk blir vilseledda och tror att de har något att säga till om när de röstar.

Jag skulle gärna intervjua några av er här på vaken.

Ja det blir samtidigt lite välförtjänt reklam.

Men att ta upp problemen objektivt och uppmuntra folk
till att söka på egen hand.

Posted on: 2006/3/14 17:28

See User information
Låter som en bra idé. Tänk på att inte göra den för "hård" så att folk inte tänker 'åh nej, inte en sån här film av någon galen snubbe igen'.

Ta upp någonting som folket behöver få veta, något som angår alla.

Hur ska man sprida filmen då? Sanningen är viktig, och det är viktigt för alla att höra olika teorier om alla problem som det finns här i världen, så att de senare kan bestämma själva vad de tycker. Att bränna CD-skivor och ge ut på gatan skulle ju funka, sätta upp affisher till vaken.se, ge ut till sina polare. Det är först när alla vet hur det ligger till som man kan ändra på någonting :p

/bour

Posted on: 2006/3/15 15:12

See User information

Jag tror helt klart att du har rätt. Jag kommer försöka vara objektiv, även om jag vet att det är omöjligt.

Det jag kommer att fokusera på (detta förändras hela tiden men nu är jag rätt säker) är den eventuella yttrandefriheten i sverige eller avsaknaden av den.

Jag tänker göra filmen som ett experiment för att se hur stora chanserna är att visa Loose Change 2E med svensk text på en svensk Tv-station. Ska intervjua mediasnubbar och folk här på vaken.

Yttrandefrihet? kommer vara titeln. Och jag ska låta tittaren avgöra själv om yttrandefrihet finns eller ej. Yttrandefrihet innebär för mig inte bara möjligheten att prata utan även att bli hörd!

Ska vända mig till ungdomarna och de som fortfarande har ett någorlunda öppet sinne.

/ SecretEye - men snart kanske inte så hemlig!

Posted on: 2006/3/15 15:35

See User information
Bra initiativ!

Lycka till!

Posted on: 2006/4/21 19:02
Global demokrati och ekonomisk rättvisa med reglerad marknad för ekologiskt hållbar utveckling och fred tror jag kan vara något.

See User information
Kan bara hålla med, och bejaka ditt initiativ.
Ställer upp, bockar och bugar.
Till hösten skriver du, no time like the present ok
Seriösa toner är väldigt tunga att bära och allvaret likaså.
Gör inte en Bergman please, ....................................

De komiska sammanhangen i konspirationerna måste få luft,
det är också där gemene man kan ta till sig en slags förståelse och idissla det hela.

Ta bara Hasse å Tages alster som gav folket skrattkramp men senare när krampet släppte började de samma tänka, kan man tänka.

OLé
heepsoffun

Posted on: 2006/4/21 21:07
Uppåt och framåt
för kungen ur landet

See User information
respekt till dig grabben... säg till om du behöver hjälp med något, vet inte vad jag kan bidra med men säg till så kan jag se vad jag kan göra...

Posted on: 2006/4/21 22:40
The answer to 1984 is 1776

newworldsheep.com

Anonym
Hej!

Säg till om du behöver en mentor.

Jobbar professionellt med att producera Film, Visual FX, 3D och filmmusik i Sverige och på den internationella marknaden.

Men bara en sak först, skippa åldersfascismen! Det är bara ett ruttet illuminatitrick för att få dig och människorna i just din generation att vara mycket ensamma och ännu mera påverkbara för deras falska propaganda.

Du skriver:
"Ska vända mig till ungdomarna och de som fortfarande har ett någorlunda öppet sinne".

Det är helt galet! Lär dig istället genom att se på alla de kulturer som lever i samklang med naturen. De skulle aldrig tänka tanken att låta brist på livserfarenhet gå före ålder.

See User information
Håller med jaxtone lite här, jag skulle nog inte rikta in mig på ungdomar, tror nämligen inte dom har tillräckligt öppet sinne för detta samt att man ser/hör ju klart vad dessa ungdomar vill se och läsa om och det handlar inte om världens problem,globalisering,övervakning..

Det är mest sex,halvnakna tjejjer och killar,festa,ringsignaler till mobilen,senaste musiken osv som gäller..

Jag skulle nog ha riktat in mig på lite "mognare" (25-40år) publik som har småbarn för det är dessa barn som kommer att drabbas av detta..

Posted on: 2006/4/22 23:29
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

Anonym
Här är en kille som 75 år gammal är s.k. Still Going Strong och som förmodligen en och annan yngre blivande regissör eller konspirationshungrig människa skulle ha en del att lära av.

http://www.nationalmordet.nu/

See User information

heepsoffun:

Quote:

Gör inte en Bergman please, ....................................

Nej, här gäller det att vara saklig, att hålla sig till fakta som kan verifieras. Älskar Bergmans filmer, men det är skillnad på spelfilm och dokumentärer.

Quote:

De komiska sammanhangen i konspirationerna måste få luft,
det är också där gemene man kan ta till sig en slags förståelse och idissla det hela.

Å andra sidan är det lätt att skämta bort det, att göra det mindre allvarligt än vad det är. Man måste hitta balansen...

Posted on: 2006/4/25 9:18

See User information

jaxtone:

Quote:

Det är helt galet! Lär dig istället genom att se på alla de kulturer som lever i samklang med naturen. De skulle aldrig tänka tanken att låta brist på livserfarenhet gå före ålder.

Du har förstås en poäng. Fast det är väl inte de omognaste ungdomarna jag tänker på, snarare på de som har uppnått en tillräcklig mogenhetsnivå för att kunna ta till sig av informationen.
Men det är klart, då kanske inte så många återstår...

Posted on: 2006/4/25 9:21

See User information

Tack för länken!

Inspirerande...

Posted on: 2006/4/25 9:22

See User information

Du kan bli intervjuad av mig! Vill ha med lite mer konspiratoriskt lagda personer också.

Posted on: 2006/4/25 9:25

Anonym
Ända sedan mänsklighetens vagga har det dryftats om huruvida de yngre generationerna sviker de äldres ideal. Men det är nog naturligt att de unga i många modernare kulturer frigör sig för att kunna starta sina egna liv och familjer.

På de gamla grekernas tid förfasade sig de äldre för var generation över de ungas frigörelse. Senare blev bl.a. foxtrot en dans som under 20 talet uppfattades som extremt sexuellt provokativ av de äldre. Och så upprepas oron vid varje ny generations frigörande. 40-talets swingpjattar, 50-talets raggare, 60-talets mods och hippies... efter detta tar marknadskrafterna över till hundra procent och i princip varje ny ungdomskultur sedan 70-talet har varit kommersiellt styrd uppifrån istället för tvärtom.

Det är ju egentligen ganska naturligt att de äldre vill att tingen skall vara som de alltid varit. Motsatsen har de ju ingen kontroll över. Lika lite som de yngre vill stanna kvar i det gamla och stagnera.

Det finns givetvis krafter som utnyttjar detta maximalt för sina egna syften och istället för att utnyttja denna naturliga utvecklingsstege positivt, vänder de den till något totalt vidrigt då man separerar generationerna från varandra totalt.

Varför känns det som en mardröm varje gång jag hör en 25- åring säga att han eller hon lika gärna kan ta livet av sig eftersom de känner att de är för gamla och att livet är slut.

See User information
Jaxtone:

Jag håller helt med dig.

Ungdomarna rebellerar bara för att, som en del av frigörelseprocessen, detta skulle kunna ske på åtminstone ett mer balanserat sätt om föräldrarna hade vett att ge ungdomarna mer och mer frihet samtidigt som de lärde dem att ta ansvar för sina handlingar.

I högstadiet är man hippast om man uppför sig så tvärtimot de vuxnas normer - som man upplever dem - som det bara är möjligt. Man har så bråttom att bli vuxen och fri att man gör allt för att ta avstånd från allt som man blir befalld att göra.

Jag tror därför att det är viktigt att kunna nå ungdomarna med informationen. Man är som mest formbar i unga år när man är på väg att bryta sig ur det man levt i...

Det är svårt att lära gamla hundar att sitta.

Posted on: 2006/4/26 13:19

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper