vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: Joe cell

See User information
Hej!

Jag tycker denna tråd var mycket intressant och har en fråga för jag blev mycket fundersam på en sak.

Jag kan ju först säga att jag är utbildad maskiningenjör och har läst termodynamik.

Anledningen till att jag hittade till detta forum var att jag tyckte detta med det till synes kontrollerade kontrollerade raset av "building 7" var märkligt.

Frågan lyder:

Hur kan samma människor som är övertygade om att "Building 7" inte kan ha rasat på "naturlig" väg använda som huvudsakliga argument att själva "ras förloppet" strider mot naturlagarna och sedan på en annan del av denna site totalt förkasta naturlagarna?

Eller har jag missuppfattat någonting?

När jag läser beskrivningen om vad "Orgone" är och ser saker som Citat "The following should be avoided:

* Any cathode ray device such as a TV sets, computers, oscilloscope, etc.

* Microwave ovens, fluorescent lights, luminous face watches, smoke detectors and electric blankets.

* Mobile phones and towers, courier radio telephone service or similar instrumentalities, airport radar and communication services, TV, AM, FM radio transmitters, radio traffic lights, police radar, high tension power lines, nuclear power plants, nuclear waste or storage facilities, and past or present nuclear testing areas."

Var ända in i hel**te skall man hålla till då när man utför experimentet? under polarisen?

Även saker som Citat "the cell in the hands of a casual constructor is doomed to failure" samt citat "the experimenter and his attitude can interact with the cell" får mig att inse att detta är rappakalja och jag kan inte förstå hur man kan tro på något dylikt. Det är ju uppenbart att det inte går att lyckas med detta experiment om man inte redan har gjort ett antal celler och dessutom har rätt "inställning"

På fritiden ägnar jag mig åt att meka med bilar och slås även här av motsägelserna. Funktionen för en explosionsmotor bygger på termodynamikens lagar (det hoppas jag verkligen att alla är överrens om) och denna "kraft" bygger INTE på termodynamikens lagar.... varför måste då kraften gå via en anslutning på motor? varför skapar inte denna kraft en virvelvind eller dylikt som driver växellådan direkt?.... det vore faktiskt mindre sensationellt än att den skulle fungera på det sätt som beskrivs!

Jag blir bara förbannad när jag läser att någon har suttit och kokat ihop sån smörja och att nån faktiskt tror på skiten... jag trodde det skulle föras seriösa debatter om alternativa, miljövänliga, drivmedel till fordon och dylikt.. inte sånt här trams som mer har formen av religiös tro än forskning.

/Jocke

Posted on: 2006/4/30 0:00
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Vem snackar du med när bilen inte startar?
Quote:

brt666 skrev: Jag kan ju först säga att jag är utbildad maskiningenjör och har läst termodynamik. Det är ju uppenbart att det inte går att lyckas med detta experiment om man inte redan har gjort ett antal celler och dessutom har rätt "inställning"

På fritiden ägnar jag mig åt att meka med bilar och slås även här av motsägelserna. Jag blir bara förbannad när jag läser att någon har suttit och kokat ihop sån smörja och att nån faktiskt tror på skiten... jag trodde det skulle föras seriösa debatter om alternativa, miljövänliga, drivmedel till fordon och dylikt.. inte sånt här trams som mer har formen av religiös tro än forskning.
/Jocke

Så säg mig då varför de flesta människor och uppriktigt talat förmodligen även du allt som oftast svär, talar försiktigt eller ber en bil med motorkrångel när det i själva verket är ett tekniskt problem?

En bil har mig veterligen inte varken eller hjärna så det måste handla om att vi i vår fantasi eller desperation tilldelar den ett eget val som vi kan styra via tankens kraft.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Det är ju två olika ämnen som inte har med varandra att göra.

Nu är det ju så att frienergi inte skall bryta mot någon naturlag, det handlar med om att man inte förstår dessa. Det finns säkert massor av dessa maskiner som inte fungerar.

Logiken i argumentationen är ju faktiskt noll.

Posted on: 2006/4/30 9:14
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
Jaxtone: Jag är ledsen att göra dig besviken men om jag har ett fel på bilen tar jag reda på tänkbara orsaker till problemet och går systematiskt igenom dem till dess att jag har hittat felet. Denna approach har fungerat bra hittills.

Men visst det har hänt att jag har svurit, skickat en slägga i skiten och kört den till skroten... Detta har dock varit ett uttryck för min frustration över att inte ha lyckats, eller inte haft energi till, att lösa problemet.

Men visst... jag har ett problem nu med min Chevrolet Suburban från 1974... den drar ca 5L/mil... jag kanske skall gå ut och svarva till en konisk metallcylinder, fylla den med vatten, koppla den till ett valfritt ställe på motorn, demontera tändsystemet och tala om för Chevan hur otäck en skrotpress är så är det bara att tuta och köra då?

Kanon! vad lurad jag käner mig som i alla år har förlitat mig på mina tekniska kunskaper och min verktygslåda... ehum.. NOT!

Folk som tror på detta måsta ha stora problem med dörrförsäljare och religiösa sekter, eftersom de uppenbarligen tror på precis vad som helst.

Jag är mycket öppen för ny teknik och är övertygad om att oljeindustrin köper upp patent på lösningar för att få fordon mer energieffektiva eftersom det gynnar deras inressen, men någonstans måste man dra gränsen för vad man tror på.

/Jocke

Posted on: 2006/4/30 9:33

Anonym
Gott att du tar det med ett leende! Jag är ju helt hopplös när det gäller bilar så jag svär nog en hel del jag också när saker inte funkar... kan även påminna mig om att jag sagt saker som:

- Kom igen nu... snälla starta då!

Eller betydligt grövre saker... men vet du vad? Ibland har bilskrällena startat när jag skrikit åt dem.

Några teorier?

See User information
Micro: Logiken är den att varför skulle inte "Building 7" ha kunnat rasa på det sättet av "naturliga" orsaker när man går med på att det kan inträffa helt fantastiska saker i en bilmotor.

Med den argumantation som en del använder sig av i denna tråd så skulle ju en byggnad kunna skjuta iväg som en raket och försvinna eller omvandlas till ett explosivt ämne och förinta hela stan och det hela skulle kunna förklaras med att vi inte förstår naturlagarna, "Orgone" kanske är inblandat

Varför citerar man en massa forskare och experter i det ena fallet och bygger hela konspirationsteorin på naturlagar för att sedan, i ett helt annat ämne förvisso, helt köpa att vi inte kan förstå allt som händer.

Jag misstänker att vi har bra mycket bättre koll på hur förbränningen i en Ottomotor går till än vilka saker som sker i en skyskrapa full med brinnade flygfotogen...

/Jocke

Posted on: 2006/4/30 9:47

See User information
Ja... jag har en teori.

Denna teori grundar jag på att du skriver att du är "hopplös när det gäller bilar"

Jag antar att du med det menar att du inte har så stora tekniska kunskaper beträffande bilar.

Om man inte har så stora kunskaper om en specifik teknisk manick så kanske man inte sammankopplar en sak man gör med något som händer med manicken.

Förslag för just ditt problem: Du kanske använder en startteknik som för just den specifika bilen innebär att du "surar ned den" dvs att det kommer ned bensin i vätskeform i cylindrarna som lägger sig i gapet i tändstiftet och förhindrar att det bildas en gnista som kan antända bensinen. Då du skrikit och svurit åt bilen en stund så har bensinen hunnit dunsta från tändstiften och motorn går igång. Det kan även vara andra saker som du gör med bilen men som du inte sammankopplar med att den går igång.

Typ exempel: Jag arbetade som dataansvarig på en firma ett par år och hade en chef som hade ett märkligt problem med sin dator. Han var övertygad om att datorn var angripet av ett virus och bad mig kolla datorn. Problemet bestod i att alla menyer i Word förflyttade sig ut från sina platser runt arbetsytan till nya, slumpmässiga, positioner ett par gånger i timmen. Jag sökte i alla informationskällor jag hade och hittade inget som liknade det problem jag hade. jag gav till slut upp och ställde mig brevid min chef för att själv se problemet uppkomma. Chefen satt och sorterade lite papper (som chefer brukar göra.. ) efter ca 20 min gick skärmsläckaren igång varvid min chef tryckte ned vänster musknapp och vispade runt med musen på musmattan.... det var givetvis detta som orsakade att menyerna flyttade sig och jag frågade varför han gjorde så.. svaret var att han inte gillade skärmsläckaren... Två misstag begicks här så att både han och jag trodde att det var nått fuffens i görningen.. jag sammakopplade inte min installation av skärmsläckare några veckor tidigare med detta problem och chefen sammankopplade inte sitt beteende med musen med sitt problem.

Historiskt exempel: För ett antal hundra år sedan var man övertygad om att blixten uppkom på grund av att gudarna avr vredgade. idag är man övertygad om att blixten uppkommer av att molnen laddas upp statiskt och urladdas mot jordskorpan.

Posted on: 2006/4/30 10:58

Anonym
Intressanta och vetenskapligt förklarade exempel!

... men här kommer dock ett lite knepigare.

Min morfar som var en rejäl karl försatt aldrig chansen att till veckosluten få sig en rejäl fylla på lördagskvällen. Han var både timmerman, luffare, sjöman och rallare.

Men han hade även en "talang" som enl. modern vetenskapen enbart sägs vara ett påhitt. Han var förutom ovan nämnda sysselsättningar även känd som en mycket skicklig slagruteman bland bönderna från trakterna mellan Dalsland och Halland.

På lördagarna åkte han till de bönder som behövde vatten från rena underjordiska källor. Han gjorde iordning en slagruta från närmsta busksnår och satte igång att söka efter vatten.

Såvitt jag fått höra gick det inte en lördag utan att han fick sitt livselixir från de bönder han lyckats hjälpa att gräva på exakt rätt ställe. Han blev 90 år och missade aldrig en källa!

See User information
Ja, det är knepigare.

Jag kan ju tillägga att jag har intreserat mig för detta fenomen förut och inte alls tycker det är lika revolutionerande att det skulle finnas ett elektromagnetiskt fält runt underjordiska vattendrag som det vi disskuterar här.

I slagrutefrågan påstår vissa att man kan känna av någon form av kraft som förmedlas till musklerna via någon form av förstärkare, typ slagruta. en mycket svag kraft dock men tillräcklig för att vissa skall känna av den... det är jag helt med på.. vissa är överkänsliga för vissa dofter och smaker så visst skulle man kunna känna av t.ex elektromagnetisk strålning lättare än andra.

I "Joes cell" frågan påstår man mycket mer påtagliga och svårförklarade saker som skall gå att uppnå med enkla metoder och tillägger, nästan som en bisak, vissa förutsättningar som i praktiken är nästan omöjliga att uppnå.

Man bryter mot ett antal naturlagar och tekniska självklarheter.

Dock tror jag att jag har gett mig in i en diskussion som jag inte borde ha gett mig in i... jag blev bara så besviken då jag hade förväntat mig en annan typ av diskussioner på detta forum.

Just denna tråd handlar mer om att någon har lagt fram ett fantastiskt påstående som går att motbevisa lika lite som en existens av en gud eller dylikt.

Jag skall hålla mig till mer vetenskapliga trådar i fortsättningen...

/Jocke

Posted on: 2006/4/30 12:20

See User information
> av brt666 den 06-04-30 14:20:47

> Jag skall hålla mig till mer vetenskapliga trådar i fortsättningen...

Det är alltid bra med kritik mot det som skrivs så fortsätt ifrågasätta saker du tycker verkar flummigt. En sak du dock måste tänka på är det faktum att de som skriver på vaken.se är helt olika personer med vitt skilda livsåskådningar, vilket gör att debatten blir lite hokuspokus ibland.

Att några personer tex debatterar Big Foot & Storsjöodjuret gör inte att diskussionen om 9/11 är mindre trovärdig, dock har mainstreammedia gjort ett bra jobb i att få folk att associera just de galna spekulationerna med de berättigade frågorna, samt att få det att se ut som att det är samma grupp som diskuterar alla dessa ämnen, vilket givetvis inte är fallet då det i själva verket är individer som diskuterar helt olika saker.

Vi får helt enkelt allihop försöka samsas om utrymmet och förhoppningsvis så lär sig folk att vaska ut det trovärdiga ur havet av spekulationer.

/fresco

Posted on: 2006/4/30 13:09

See User information
Jag börjar inse att det är olika personer nu... vart lite skeptisk ett tag men nu är det bra igen... jag älskar väl genomtänkta och faktaunderbyggda konspirationsteorier... fantisera skall man givetvis göra men att sedan påstå att det är saning tycker jag man skall vara försiktig med... jag får göra som du sa fresco och vaska lite i informationen och ta det jag tycker verkar för "way out" med en klackspark.

Jag brukar inte bli fullt så upprörd, tack för diskussionen.

/Jocke

Posted on: 2006/4/30 15:16

See User information
> av jaxtone den 06-04-30 13:23:57

> Såvitt jag fått höra gick det inte en lördag utan att han fick sitt livselixir från de bönder han lyckats hjälpa att gräva på exakt rätt ställe. Han blev 90 år och missade aldrig en källa!

Här kommer lite vilda spekulationer från mig :) Din morfar kanske hade en naturlig talang att läsa av landskapet och på så sätt hitta underjordiska källor, kanske är det så att det finns en korrelation mellan topologin på ytan och topologin under jorden. Detta kombinerat med någon slags "placeboeffekt" kanske utlöser slagrutan när man hamnar på rätt ställe.

/fresco

Posted on: 2006/4/30 15:56

Anonym
Nja!

Din teori hade kanske funkat om inte gubben hade lidit av grön starr de senaste 10 åren innan han dog. Han fick då ledsagas av en släkting till de platser han skulle leta på.

Denna sjukdom låg förmodligen i släkten för hans bror drunknade i vallgraven i Göteborg då han helt blind och något berusad råkade trampa ner i kanalen och sedan i timmar förgäves försökte att ta sig upp utan framgång innan han dog.

Anonym
http://www.thelastfourbooks.com/Joe_Cell/WaterFuel.wmv

kolla här då patent till och med ??????

Skynda Skynda "snart dör han"

tror nästan att svenskarna är dom mest idiotiska i hela världen lever som jävla u-lansbefolkning men tror att dom lever i nån icke existerande vällfärd nån jävla kvarleva från palmes tid ..

(200,000 barn som lever i fattigdom i Sverige)

Opss ! he he hårda ord

"får man väll äta upp som vanligt !!!! "

ps ..det kommer till sverige ? hmm ska vi gissa på sisådär om ca 20-30 år (Efterblivna som vanligt men tror att man är världsledande PATETISKT ! )

See User information
apropå slagruta..

jag va på en träff med några jag känner för ca 1år sen nu och en av dom jobbade lite med att leta källor med hjälp av en sådan, så vi fixa fram en klycka och så gick han runt lite och efter en stund började de dra i pinnen. Flera av oss provade men inte alla kände nått.
När jag gick själv funka det inte men när han höll i mej med ena handen börja den dra neråt och de kvitta hur hårt jag höll i pinnen så gled den i händerna :P så de va inga "små" krafter som drog i pinnen...

Posted on: 2006/5/6 17:56

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper