vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Anonym
Utbilda Näringslivet i Ansvarsfullt Företagande.
Hej,

jag är intresserad av att utbilda det Svenska Näringslivet i Ansvarsfullt Företagande. Bidrag önskas. Bidra till Vaken.se med Projekt ID: ANSVNÄR

Här nedan är en sammanställning av en artikel jag publicerade under Maj 2009.

Ansvarsfullt företagande
Innovation i all ära, nytänkande gynnar ju ökad omsättning. Trots allt så var ju även atombomben en innovation. Precis som förbränningsmotorn, Aspartam och Dioxin.

Ansvarsfullhet är en personlig dygd som innebär att man tar fullt ansvar för både orsak och verkan till sitt agerande. Inom skogsindustrin har man efter många åratal kommit till konsensus om att ett ansvarsfullt företagande innebär att man sår nya träd efter avverkning.

Vinstintresset har historiskt sett agerat, och agerar fortfarande som ledmotiv inom kapitalismen på bekostnad av ansvar, hållbar utveckling, global rättvisa och välfärd. Vi kan räkna med att vi kommer att få se detta återupprepas till dess att vi får till stånd en systematisk och social förändring som minskar det industriella komplexets, ägarklassernas och maktklassernas påverkan på människor och natur.

För att kunna ta tag i problemet så måste man höja ribban och ta både ett individuellt och ett kollektivt ansvar för de negativa effekter som kommer med företagande, både lokalt och globalt.

Man måste ta tag i sin smutsiga historia och kompensera offren. Utifrån det så måste man institutionalisera regler som gör att individer blir ansvariga för sitt agerande och de handlingar de faktiskt utför som skadar naturen och som eliminerar arter och skadar människor. Det måste kännas i plånboken och folk måste sättas i fängelse för att få bukt med de problem som följer med maktövergrepp.

Inte nog med att kriget i Irak är historiskt på så vis att man har fler privata aktörer än soldater på plats, det kommer nog snart att uppdagas att bruket av uttjänat Uranium i stridsspetsar förgiftar vattnet så att hundratusentals får blodsjukdomar, cancer och genetiska defekter.

Det sistnämnda är ett fenomen som vietnameserna lider av än idag. Under kriget i Vietnam så besprutades djungeln av ett ogräsmedel kallat Dioxin. Landet har än idag inte sanerats från gifterna och cirka 800 000 människor lider av genetiska defekter. En familj som har ett barn med genetiska defekter får endast 160 kronor i handikappersättning per månad. Giftet levererades av företag som Monsanto, Diamond Shamrock och Dow Chemicals. Ett sidospår är att det sistnämnda företagets generaldirektör under senaste året gick ut och varnade för ”Vattenkrisen”, bristen på rent vatten, i bland annat Dagens Industri. Det finns fler saker som pekar på att det finns en liten teknikgalen, ansvarslös, desperat och jävig maktelit med materialistiska övertygelser: Monsanto är gång på gång i blåsväder när det gäller sina egna innovationer som ogräsbekämpningsmedlet ”Round Up”, genetiskt modifierad gröda och laboratorieolyckan Aspartam.

Hur ersätter man då människor som är offer för en civilisations industriella brister? Hur mycket är en människas liv värt? Det får domstolarna, offren och statistiken avgöra. Fortsätter man att förneka effekterna av det här så kommer levande och efterlevande generationer förbli en fiende till västvärlden och dess materialistiska övertygelse.

En glad nyhet i sammanhanget är att Tyskland häromveckan förbjöd användandet av produkter från Monsanto inom jordbruket. Något som Sverige ännu inte gjort, vilket påverkar brunnsvattnet ända in i Hälsinglands djupa skogar då järnvägen använder sig av ”Round Up” för att hålla ogräs borta från spåren.

En annorlunda nyhet i sammanhanget är ju att Rockefeller och Bill Gates är huvudsponsorer för den fröbank som man byggt på Svalbard. En fröbank man inte behöver enligt det marknadsförda budskapet om att genetiskt modifierad gröda är säker och att den inte sprider sig i naturen och korsbefruktas med de naturliga arterna.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Utbilda Näringslivet i Ansvarsfullt Företagande.

See User information
Beskriv gärna projektet mer detaljerat.

Läs hur:
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... p?topic_id=15172&forum=37

Posted on: 2009/11/14 22:09
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Arbetsnamn: Ansvarsfullt företagande

Projekt Id: ANSVFÖR

Kort Beskrivning: Kurs i ansvarsfullt företagande för små och stora företag. Kursen inriktar sig gentemot företagsledningen.

Tid och plats: 2010

Tid: 1 år.

Material: Laptop, eventuellt projektor men det brukar företagen ha.

Ersättning: Ja, bensin, mat och telefonkostnader för att boka möten med ledningarna.

Lång beskrivning: Kursen "Ansvarsfullt Företagande" kommer att rikta sig gentemot de företag i Sverige som primärt agerar lokalt för att öka deras medvetande och ansvar i deras handlande. Kursen kommer utgå från en jämlikhetsprincip. Låt säga 'Fair Trade' men även ha fokus på miljöförstörelse, barnarbete, psykosociala förhållanden medmera. En historielektion i tidigare större blunders ingår även där skräckexemplen målas på väggen. Kunden kommer även att erbjudas en form av etisk och moralisk 'target' och om dom så vill satsa på en certifiering för ett par kriterier så erbjuds kunden ett sådant program som dom får bekosta själva.

See User information
Carlberg, är det "ansvarsfullt företagande" att ta "betalt" genom att iprincip få sina utlägg betalda?

Knappast.

Tror inte att det är något som går hem och imponerar.

Saker och ting ska kosta, annars ges det/har inget värde.

Vill man ha något så ska man själv också ge, enligt sunda samhällsprinciper.

Posted on: 2009/11/14 23:36

Anonym
shermjyl,

vi får väll se. :) Som jag skrev, introduktionen och grundutbildningen är gratis. Om nu företaget vill gå vidare i arbetet så får dom som jag skrev bekosta det själva och vill dom ha konsultation i ämnet så finns det i lager. :)

See User information
Quote:

Carlberg skrev:
shermjyl,

vi får väl se. :) Som jag skrev, introduktionen och grundutbildningen är gratis. Om nu företaget vill gå vidare i arbetet så får dom som jag skrev bekosta det själva och vill dom ha konsultation i ämnet så finns det i lager. :)

Vore inte detta något för kommuners näringslivskontor vilka har kontakt med ALMI och utvecklingkontor och verkstäder där det pågår trevande försök till att exploatera nya uppfinningar och affärsidéer.?
Kommuner är mera på hugget att köpa in tjänster än de är angelägna att skapa egna.

Posted on: 2009/11/14 23:45
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

Anonym
Jodu, det har du nog helt rätt i. :) Nu tror jag iofs att det igentligen är bättre att komma som 'Management Konsult' i fack ämne. Men man ska ta all hjälp man kan få.

See User information
Quote:

Carlberg skrev:
Jodu, det har du nog helt rätt i. :) Nu tror jag iofs att det igentligen är bättre att komma som 'Management Konsult' i fack ämne. Men man ska ta all hjälp man kan få.
Har själv varit del i sådan kommunal verksamhet men jag minns inte att de som vände sig dit fick ta del av det du förespråkar.

Posted on: 2009/11/14 23:53
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

Anonym
gaston, ja nä, det är oftast dom största företagen som har lite sådana här tankar, specieltl dom som går under globala märkesnamn. Ytterst så är det ju staten som ansvarar för att det ska regleras så man bör nog jobba lite i den riktningen med.

See User information
Finns mycket sådant där pk-grejs inom det..., här är lite:

http://www.skolledarutbildningar.se/__etik___.html

Posted on: 2009/11/15 0:58

Anonym
@Carlberg

Känner du till Tchibo och Otto? Två stora tyska företag som båda är engagerade i corporate responsibility.

Anonym
shermjyl, inget fel i PK tycker jag. Däremot så när jag läste din länk så ser jag logikfel i deras resonemang. Man pratar Etik men inte Moral. I ett demoraliserat samhälle så faller vi ner på 'kontraktualismen' dvs våra Sociala Kontrakt, Konstitutioner osv. Det pratar vi sälla om. I den här världen har vi en ofrånkomlig solidaritet som vi inte kan komma ifrån, vi kan förneka den, men verkligheten dyker upp en då, förr eller senare. Jag ser gärna att man börjar diskutera ovanstående mer, samt öppnar upp för en högre medvetenhet i eget agerande. Man analyserar sin Verknignsgrad på omvärlden. Måhända att vi behöve skärpa revisionerna. Ett företag väljer och ha kontrakt med den nationalstat dom verkar i, kan hända behöver det kontraktet uppdateras och göra folk juridiskt skyldiga på ett högre plan.

silke, Nej, har inte läst om dom, ska titta till dom nu i början av veckan! :)

Tack för infon och engagemanget. Kom gärna med mer tankar!

See User information
Jo jag slogs också av det att det handlar mer om etik än moral.

PK är väl alltid fel.

Men om de baxar in det mot etikordet så faller det sig naturligare för dom att bättre kunna normalisera deras agendastrunt, så att alla går igenom samma programmeringslutbad: "värdegrund"... usch... den SKA vara gemensam och bestämd från evilt håll, annars kommer någon ombudsman och tar en... och det finns många... tack Sahlin.

Moral det är bara sådant där religiöst och gammaldags, som föreegad familjebildning, mamma pappa barn och det...

Etik, då har de redan stoppat triggerorden för det i lådan så det löper smärtfritt. Blir det mer åt moralordet då blir det mot de stora livsfrågorna, andlighet, och där det finns det som är rätt/gott respektive fel/ont - men det vill de onda krafterna inte veta av, så de tar det hellre åt sådant som kan ändras med tiden, det pk. Etik blir att godta allt i namn av tolerans - och är inom att degenerera samhället/människor.

Posted on: 2009/11/15 21:00

Anonym
Något av de mest enerverande som finns är människor som beskyller en för att vara PK så fort man uttrycker en ovilja mot dennes åsikt.

Billigt argument som i sig är motsägelsefullt. Att anklaga någon för censur är i sig ett sätt att begränsa en annan människas rätt att utrycka sina åsikter.

Begreppet politisk korrekt kommer från Maos Kina samt sovjetisk kommunism där de som inte var politiskt korrekta (dvs för Marxismen och kommunismen) straffades. Det finns även en right wing-pk men grejen med att kalla ngn för PK-polis är ju att anklaga denne för censur på så vis att man anklagar denne person för att anse sig bestämma att det endast finns ett korrekt sätt att vara, allt annat är politiskt inkorrekt. Man avfärdar dennes argument.

Man menar att i Sverige och i västeuropa finns det numera en sorts liberal politisk korrekthet där man absolut inte får ha något emot homosexuella eller vara det minsta kritisk mot invandring för då är man rasist. Så PK i västeuropa står för ngt lamt.

I grund och botten anklagar man någon alltså för åsiktsförtryck samt en oförmåga att tänka själv genom att dra paralleller till Mao eller Marx, när man anklagar denne för politisk korrekthet.

Så jag ser folk som anklagar andra för att vara PK som ett uttryck för en härskarteknik.

Bara en liten passus.

Anonym
Öite om Otto:

http://www.michaelottostiftung.de/ind ... content&task=view&lang=en

Gällande Otto så har jag vänner som haft personlig kontakt med Dr Michael Otto och så vitt jag kan säga verkar hans engagemang genuint. Han är en kapitalist, men tror samtidigt på ett socialt ansvar, vilket hans arbete och generositet tyder på.

(Och självklart tjänar företaget på detta och får en massa goodwill).

See User information
Att inte anamma det som förs ut "uppifrån" av det som de söker etablera som värdegrund... och normalt tänk = att man inte är pk-tänkare.

PK är fel... allt vad de för ut är fel. Det är därför de för ut det.

Posted on: 2009/11/15 21:32

Anonym
Quote:

shermjyl skrev:
Att inte anamma det som förs ut "uppifrån" av det som de söker etablera som värdegrund... och normalt tänk = att man inte är pk-tänkare.

PK är fel... allt vad de för ut är fel. Det är därför de för ut det.

Och där bekräftar du min tes.

See User information
Komaismen har anammat mycket mainstream pk.
Som man sett det sägas här om SD, "främlingsfientlig"- samtidigt som vederbörande nyttjar ord som "tolerans", och är partiledare.
Det tar aldrig slut.

Posted on: 2009/11/15 21:52

Anonym
"Som man sett det sägas här om SD, "främlingsfientlig"- samtidigt som vederbörande nyttjar ord som "tolerans", och är partiledare.
Det tar aldrig slut."

Det där förstod jag inte riktigt.

See User information
Det finns trådar här som är kring ett slags politskt parti,kommerinte ihåg vad det hette. Mittisverige, eller något.

Posted on: 2009/11/15 21:58

Anonym
Jovisst, men att anse att SD är främlingfientligt och att prata om tolerans och vara partiledare innebär väl inga motsättningar, eller? Har inte följt tråden.

SD ÄR ju främlingsfientligt, inget snack om saken,

@Carlberg: Förlåt, detta var helt OT.

See User information
Nej just det, det är inga motsättningar, för det är just pk-paketet synliggjort på nytt.

Posted on: 2009/11/15 22:02

Anonym
Intressant uppsnurr i debatten. :)

Att företagen som smutsar ner vårt gemensamma vatten här på jorden skall betala för det är en enorm fråga. Jag tyckte Otto var precis på när det gällde en vedertagen akademisk bild på det hela. Nu är det dock en mikroskopisk syn han tar. 5 miljoner människor dör årligen pg a otjänligt vatten. Internationell Lag & Rätt måste ta tag i ämnet. Det är ju ytterst folkmord genom förgiftning, även om jag inte då inte har exakt statistik om vad som förgiftat deras vatten så.

Jag hoppar PK-debatten i den här tråden om det är ok? Tackar dock för definitionen sådär :)

Ett stort problem med Aktiebolag är det juridiska. Ett AB räknas som juridisk person något som segregerar det personliga ansvaret från det reella agerandet. Ett bra exempel på det är t ex Rockefeller's Standard Oil som fälldes för illegal handel med Sudan. Företaget fick böta 500 000:- något som dom tjänar in säkert på någon minut så där. Standard Oil numera ExxonMobil har varit det största företaget på¨börsen bra länge och är bortsett från ovanstående även anklagat för brott mot Mänskliga Rättigheter i Indonesien där dom sägs ha betalat armén som i sin tur förtryckt, våldtagit och dödat folk.

Jag kom och tänka på Monsanto igen, dom blev bannade i Tyskland i Augusti i år för att deras produkter förstörde landet. Kanske Otto som varit i farten i det. Skall se om jag kan hitta något mer om det.

När det kommer till Moralen så går jag och smygtänker lite om 'Global Moral'. Någon form av minimalistiskt moralramverk som skall gälla alla och vidare in i lagböckerna så folk kan straffas om dom gör jorden, djuren och människorna illa.

Det handlar igentligen om Filosofi, närmare Värdefilosofi.

Kapitalism som filosofi behöver 'uppgraderas' om vi skall fortsätta på det här viset. Den behöver växa till sig och bli etisk och moraliskt godtagbar så att den inte endast exploaterar och degraderar annat till förmån för en ägarklass.

Anonym
@Carlberg

Väldigt intressant det du skriver och tack för infon.

Det du skriver om ett moral ramverk, torde inte Konventionerna om de Mänskliga Rättigheterna kunna ses som sådana? Då särskilt eftersom de dels tar upp de individuella rättigheterna, men även de kollektiva (även om de förra alltid kommer att värderas högre än de senare).

Det finns en idé inom Internationell Rätt att införa något som kallas för Crimes against Future Generations. Definitionen är ungefär: Ett agerande i nuet som får sådana fruktansvärda konsekvenser för framtiden att det borde räknas som ett brott mot framtida generationer. Exempel på detta skulle kunna vara toxic waste dumping och liknande.

http://dotearth.blogs.nytimes.com/200 ... rimes-against-the-future/

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper