vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

GP publicering av insändare

See User information
GPs Fria Ord (Pappersbilagan) publicerade idag min insändare om USAs demagogi P.N.A.C och konfrontationerna med Iran.

Här är artikeln om ni inte har dagens GP:

Lita inte på USA’s demagogi!

Inför upptakten till invasionerna i Afghanistan och Irak fylldes media med påståenden om kopplingar till Al-Qaida och massförstörelsevapen.

De flesta påståenden visade sig senare inte bara ogrundade utan direkt konstruerade för att skapa internationell konsensus för invasionsplanerna.

Vi upplever nu åter en tendensiös krigsdemagogi med påstådda Iranska kärnvapenplaner. Även denna gång tillsynes ogrundade. Trots detta tror sig media, makthavare och allmänhet veta att sådana planer finns.

Påståendena om Iraks association till Al-Qaida och massförstörelsevapen är en del av krigsmakten USA’s sk. Public Diplomacy. En strategi för att påverka allmänheten uppfattning i syfte att vinna stöd för en redan planerad invasion.

USA’s ambitioner i Central Asien blir tydligare om man studerar dom Think Tanks som utformat Bush administrationens geostrategiska utrikespolitik. Den kanske mest namnkunniga av dem är Project for the New American Century (P.N.A.C.).

PNACs publikation Rebuilding Americas Defenses beskriver i all önskvärd tydlighet Amerikas ambitioner att förbli den ända ekonomiska och militära stormakten i världen.

Dokumentet beskriver också vikten av att kontrollera Central Asiens energiresurser i syfte att bevara sin roll som superstat och att förhindra att ett snabbt framväxande Asien med Kina, Ryssland och Indien blir ett hot mot dessa ambitioner.

Dokumentet skrevs 2000 av PNACs medlemmar som bland annat omfattar Paul Wolfowitz, Dick Cheney, Richard Perle, Donald Rumsfeldt m.fl. Samtliga företrädare för Bush administrationens utrikespolitik efter valet 2000.

Det är mot denna bakgrund som dagen krigsdemagogi skall ses. Iran är en stor oljeproducent med omfattande handelsutbyte med Ryssland och Kina. Iran har tidigare hotat att bryta Petrodollar dominansen genom att starta en oljebörs för alternativa valutor. Något som skulle skada USA’s ekonomi oerhört.

Det pågår ett nytt kallt krig i världen. Där kontroll och spekulation med energiresurser och alternativa valutor blivit ett vapen. Där geostrategiska intressen omfattar pipeline rutter med access till raffinaderier och marknader.

Iran är ett hot mot USA’s planer inte för att dom tillverkar kärnbränsle utan för att dom lierat sig med snabbt växande konsumentstater som Kina och Ryssland.

Samma sak gäller Venezuelas Hugo Chavez som även denna trotsar USA genom att handla med Kina och Ryssland och hotar att handla med Euros som valuta istället för Dollar.

Så låt oss inte luras av krigstrummorna åter en gång.

Posted on: 2006/5/2 8:18
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: GP publicering av insändare
Se där ja...

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Grattis Cicero! Bra jobbat.

Posted on: 2006/5/2 8:57

Anonym
Jag är mycket förvånad att de tog in den... inte för att den skulle vara dåligt skriven på något sätt, tvärtom! Du har verkligen varit ambitiös och arbetat hårt på den här artikeln. Jag avser väl snarare att temat kan vara lite för laddat för GP att befatta sig med...

Hittade dock ett litet stavfel som de kanske korrigerar om de upptäcker det.

Ordet enda stavas inte med ä!

PNACs publikation Rebuilding Americas Defenses beskriver i all önskvärd tydlighet Amerikas ambitioner att förbli den ända ekonomiska och militära stormakten i världen.

See User information
Jaxtone!
Jo GP var vänliga att korrigera mina stavfel :)
Jag brukar inte jobba särskillt mycket med insändarna, bara om jag vill dubbelkolla stavning eller citat.

Uppenbarligen finns det någon på Fria Ord som uppskattar mina inlägg eftersom dom publicerat ett antal...

Det jag tror är viktigt är att inte vara för anklagande och försöka vara saklig i sina påståenden.

Jag har exempelvis skrivit repliker i ren affekt mot osakligt redaktionellt smutskastande av Hugo Chavez och imibcilla inlägg om Palestinska Självmordsbombare. Men dom har antagligen hamnat direkt i papperskorgen mycket beroende på att jag reagerat för starkt.

Mycket av det här är ju sådant som vi (!) alla känner till. Det som avgör om jag skriver en insändare eller inte är om jag hittar rätt infallsvinkel.

Posted on: 2006/5/2 9:59

See User information
Bra gjort Cicero! Jag gillar artikeln.

Fast anledningen till att du fick den publicerad antar jag beror på att du inte nämner något om att de drivande bakom dessa hjärntrusterna är sionistiska medlemmar av det "utvalda foolket".

Posted on: 2006/5/2 14:58

See User information
Snyggt jobbat Cicero, tydligt och sakligt framställt.

Posted on: 2006/5/2 17:35
Religion separerar - Andlighet förenar

See User information
Sweet.. Inte alla som skriver så bra som du, men det visar att vi alla kan göra en insatts. Hoppas att alla blir lika sporrade som jag :)

Posted on: 2006/5/2 18:48
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
Kanon Cicero..

Undrar hur man skall kunna få in en passande insändare i våran lokala blaska??

Måste hitta en infallsvinkel som passar dom flesta , vad dom än tycker om USA/Bush, ideer någon?

En riktigt fet "eye-opener" skulle sitta som en fläskläpp...

Posted on: 2006/5/2 22:38
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
fasen vad bra cicero!
du ska vara stolt över dig själv för att ha uppnåt något som kanske får folk att tänka till lite. inte det lättaste uppdraget att uppfylla om man inte har 'connections' inom media osv. än en gång - grattis!

Posted on: 2006/5/3 5:41

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper