vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 3 (4)

Re: Kalla Fakta 1a november - 11/9

See User information
Quote:

micro skrev:
Dom lär sig. Ska man ljuga så ska man göra det stort. För då tror ingen på sanningen.

Det är så otroligt många delar i detta. Det är inte bara en bomb som spränger ett hus, det är så jäkla mycket att det är svårt/omöjligt att greppa allt som inträffade som en helhet, dvs alldeles för stort för allmänheten att ens reflektera över. Allmänheten såg några plan, några bränder och några hus (och antagligen såg många det som god underhållning, jmf med flertalet program på t.ex. discovery), men de såg eller ser inga detaljer. I all ärlighet vet man ju att den absoluta merparten inte bryr sig, vare sig om vad som inträffade då, vad som inträffar nu och vad som kan komma att inträffa. Men det vet ju ni redan. 911 är lite som världsekonomin - det är i stort sett omöjligt att greppa helheten. Oavsett vem som låg bakom.

Posted on: 2009/11/18 10:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Måste bara skriva min syn på sanningsrörelsen efter att ha skrivit/läst här några dagar... ;)

Nu kanske jag missuppfattar vad "sanningsrörelsen" betyder, det verkar finnas väldigt olika meningar om vad rörelsen är och det är väl inte så konstigt eftersom det inte är en "styrd" organisation.

Väldigt många - INTE alla - som är engagerade här verkar inte ha något intresse av att komma fram till "sanningen" alls, men det kanske inte är poängen!? Dom VET redan alla sanningar och vill bara få ut detta till den okunniga allmänheten. Man köper och applåderar alla inlägg från den egna sidan och avfärdar alla andra argument utan eftertanke. Detta liknar väldigt mycket en religion och har väldigt lite med att söka efter sanningen att göra.

Att t.ex. helt blunda för de svagheter som finns i den egna teorin om 911 (dom finns där) - och bara fokusera på det som är konstigt med den andra sidans argument (det finns mycket konstigt där) ger ingen trovärdighet i mina ögon. Vill man verkligen söka sanningen måste man våga pröva och ifrågasätta även (kanske SÄRSKILT) de egna argumenten.

Jag ser många som är oerhört engagerade, kunniga och väldigt pålästa. Dessa personer har mycket att tillföra debatten och många intressanta synpunkter. Väldigt viktigt att makten och medier granskas hårt! Dock drunknar dom nästan helt i personer som tror på uppenbara tokigheter (flygplanen var hologram, wtc fälldes med ljudvågor etc etc). Jag tror att "rörelsen" aldrig kan få gehör för sina intressanta och viktiga frågor om man inte idkar någon självkritik alls. Då är det väldigt lätt för media och andra att vifta bort HELA rörelsen som tokerier.

Posted on: 2009/11/18 20:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Sen har vi ju underrättelsetjänstens spring pojkar som lurar kring sidor som denna för att få det att låta som att alla är ute och cyklar..
Dom är utbildade till att prata/skriva på ett sätt som gör att det blir väldigt svårt att ställa mot frågor, precis som politikerna.

Posted on: 2009/11/18 20:27

See User information

av micro den 09-11-18 10:19:14

"Jag är inte helt främmande för idén att 9/11 var planerad att bli upptäckt....."

Skarpt av dig, har också tänkt i dem banorna...
Det ligger verkligen något i det.

Posted on: 2009/11/18 20:47

See User information
Quote:

Conth skrev:

Väldigt många - INTE alla - som är engagerade här verkar inte ha något intresse av att komma fram till "sanningen" alls, men det kanske inte är poängen!? Dom VET redan alla sanningar och vill bara få ut detta till den okunniga allmänheten.

Jag är, som du ser på hur få inlägg jag har, inte (medvetet) delaktig i någon slags rörelse, utan har sedan unga tonåren känt att det finns väldigt många sidor av samma mynt och ingen sida verkar vara den rätta. Som jag ser på det som nu kallas sanningsrörelsen som en enhet, så handlar det om att visa just det - att en mycket stor mängd av den information vi får oss tilldelade är felaktig, antingen pga misstolkningar eller genom lögner, med mer eller mindre ont uppsåt (eller som en god gärning mot en person eller en grupp med negativa följder för andra). Precis som i alla instanser av samhället, så finns det olika personligheter och förmågor som skall samsas. Vidare tror jag att många presenterar teorier i syfte av att brainstorma och att få respons, för att kanske omvärdera delar av teorin eller varför inte få fram en ny trovärdig vinkel?

Posted on: 2009/11/18 21:27

See User information
Håller faktist med Conth. Självkritik hos de flesta användare här är näst intill obefintlig. Det kallas att skjuta sig själv i foten.

Missförstå mig inte nu, jag tror inte på den officiella historien. Och det FINNS tillräckligt med vetenskapligt bevis utförd av oberoende element för att en ny utredning BÖR göras. Men det är direkt kontraproduktivt att hoppa på varenda teori som finns och försöka göra det till en sanning.

Mvh

Posted on: 2009/11/18 21:35

See User information
Och låt oss inte glömma att vem som helst kan skapa ett användarkonto på detta forumet och dilla om precis vad som helst. Särskilt med tanke på att "vi" har ögonen på oss nu. Så att säga..

Tänk kritiskt, åt båda hållen.

Återigen Mvh

Posted on: 2009/11/18 21:37

Anonym
Varför är det så svårt att inse att det kan finnas flera onda grupper/aktörer vad gäller 911?

Ett gäng terrorister anfaller WTC. Ett stort antal stater utnyttjar krisen till sin egen fördel (vilket inte alls är ovanligt, snarare kutym).

Varför kan man inte acceptera att världen styrs av ett oberäkneligt antal aktörer med egna (egoistiska) agendor och egna intressen som alla bidrar till den politiska kompott vi befinner oss i?

Alla tveksamheter sanningsrörelsen pekat på har jag fått förklarat för mig elsewhere.

Anonym
Quote:

shitaintrite skrev:
Håller faktist med Conth. Självkritik hos de flesta användare här är näst intill obefintlig. Det kallas att skjuta sig själv i foten.

Missförstå mig inte nu, jag tror inte på den officiella historien. Och det FINNS tillräckligt med vetenskapligt bevis utförd av oberoende element för att en ny utredning BÖR göras. Men det är direkt kontraproduktivt att hoppa på varenda teori som finns och försöka göra det till en sanning.

Mvh

Jag håller helt med. Jag har också varit tveksam till en hel del gällande 911 och andra saker. Men här känns det som om att man inte bara får vara tveksam man måste köpa den "alternativa" förklaringen. Vad hände med ett vanligt ifrågasättande och erkänna att man faktiskt inte vet?

See User information
Quote:

shitaintrite skrev:
Och låt oss inte glömma att vem som helst kan skapa ett användarkonto på detta forumet och dilla om precis vad som helst. Särskilt med tanke på att "vi" har ögonen på oss nu. Så att säga..

Tänk kritiskt, åt båda hållen.

Återigen Mvh

Absolut.

Det jag vänder mig emot är att det som regel verkar uppmuntras och stödjas av många "tyngre" medlemmar isf att kritiskt granska det som skrivs. (dvs även om det man skriver är uppenbart struntprat)

Posted on: 2009/11/18 21:42

See User information
Quote:

shitaintrite skrev:
Men det är direkt kontraproduktivt att hoppa på varenda teori som finns och försöka göra det till en sanning.

Mvh

Varför? Många behöver nog ta en idé till den absoluta udden för att känna sig motbevisade, eller för att överbevisa någon annan att de har fel. Då måste man försöka göra den till en sanning. Jag är ytterst tveksam till att dessa personer springer runt på stan och säger "lyssna på mig, jag har rätt" till alla de möter. Jag förstår vad du menar, men jag tror inte att det är kontraproduktivt.

Posted on: 2009/11/18 21:44

See User information
Quote:

immigrant skrev:
Vidare tror jag att många presenterar teorier i syfte av att brainstorma och att få respons, för att kanske omvärdera delar av teorin eller varför inte få fram en ny trovärdig vinkel?

Håller med och det är ju styrkan/poängen med ett forum.

Men väldigt många verkar bara applåderar alla nya teorier som kommer utan eftertanke eller kritik. Det är ju genom att ifrågasätta åt båda hållen som man kan lära sig något och komma "framåt"

Posted on: 2009/11/18 21:48

Anonym
Kan det vara så att de som känner sig utstötta på detta forum känner så för att de är i en minoritet, och i en kraftig sådan? Skulle säkert kännas bättre om fördelningen var 50-50?
Vad jag har förstått och hoppas att jag inte är helt ute och cyklar, är att de flesta här är väl medvetna om vad som är sanning och vad som är falskt när det gäller det politiska och samhällsstrukturen. Men när det gäller den andliga biten har vi väldigt skiljda åsikter.
Kan tänka mig att det tar minst 1 år innan man tydligt börjar se den röda tråd som kopplar ihop alla världshändelser och när man väl upptäckt den finns ingen återvändo. Man kan helt enkelt inte gå tillbaka och ignorera vad man förstått för man har blivit SÅ övertygad. Däremot borde väl varenda kotte förstå att man inte finner någon på forumet eller på någon annat forum varsom i världen, som vet alla detaljer kring tex 9/11 men det känns liksom inte heller så viktigt att diskutera dessa, väl man förstått helheten.

Edited by BenDover on 2009/11/18 22:29:02

See User information
Quote:

Conth skrev:
Det jag vänder mig emot är att det som regel verkar uppmuntras och stödjas av många "tyngre" medlemmar isf att kritiskt granska det som skrivs. (dvs även om det man skriver är uppenbart struntprat)

Åsiktsfrihet råder i en demokrati. Konstruktiv kritik är alltid nyttigt, men åsikter om vad som är struntprat - eller inte - är en diskussionsfråga på ett forum.

Posted on: 2009/11/18 22:33

See User information
Givetvis kan det finnas aktörer inifrån som motarbetar korruption genom att föreslå "mindre smarta lösningar", för att ge folket en chans att inse sanningen. T ex vem kom på att man skulle hitta ett av kaparnas pass i resterna av WTC?

Det känns som tråden seglar iväg mot rena spekulationer. Det finns hård fakta, brister i utredningen och frågor som behöver besvaras! Fortsätt fokusera på det som vi har "belägg för att ifrågasätta" istället för att snurra till det mer än nödvändigt?

Mål 1: informera fler så det politiska trycket för en ny utredning blir större.

Posted on: 2009/11/20 21:27

Anonym
Angående "Conth"s inlägg.

Skulle vara kul att testa i andra sammanhang. Undrar vad moderaternas forum skulle tycka om att en med vänstersympatier loggar in sig och ställer motfrågor till den mest absurda grad. Ganska uppenbart att vänsterpartisten skulle bli motsagd på varje punkt.
Är moderaterna då en religion/sekt? Ett hot mot demokratin??

See User information

Posted on: 2009/11/22 11:23

"Absolute certainty is a privilege of uneducated minds and fanatics" - CJ Keyser

See User information
Quote:

"Jag är inte helt främmande för idén att 9/11 var planerad att bli upptäckt....."

Heh, no shit

Posted on: 2009/11/22 11:28

See User information
Quote:
Skulle vara kul att testa i andra sammanhang. Undrar vad moderaternas forum skulle tycka om att en med vänstersympatier loggar in sig och ställer motfrågor till den mest absurda grad. Ganska uppenbart att vänsterpartisten skulle bli motsagd på varje punkt.

Det är ju en viss skillnad mellan att snacka politik och att diskutera fakta. När det gäller 9/11 så finns det ju en (och endast en) sanning, ett "rätt svar". I politik handlar det om värderingar, som är individuella.

Posted on: 2009/11/24 12:01

See User information
Vad jag tror är en av orsakerna till att människor har så svårt för att vara öppna för information är att vi alla är rädda att hamna utanför. De politiskt korrekta behöver inga argument, de behöver ingen fakta eller ens emperiska bevis , de behöver inte avslöja hur de tänker och vad de tror på, utan det handlar endast om att kritisera sönder de som inte håller med.

Man får den andre att avslöja vad den tror på och sen kritiserar man dennes självbild/världsbild utan att ens behöva avslöja ett dugg vad man grundar sina tankar ifrån.

Dessa tycks utgå ifrån att världen är okej och att den västerländska modellen fungerar. Forskningen fungerar, skolan fungerar, det ekonomiska systemet fungerar, osv.. Det ger sen ens ego en bekräftelse eftersom världen helt är formad efter våra egon och det är tyvärr få som verkligen tar sig ur denna förljugna världbild.
Jag säger förljugen för att den är det, den inhyser inga individer, utan egoistisk tänkande människor som endast fungerar i stora kollektiv där man gett bort makten över sig sig själv till någonting ovanför/utanför sig själv.

The ego-The false center

Kritisk teori

Posted on: 2009/11/24 12:18
I don't need no PhD, Cause I'm 10 times smarter than you ever be"

Fahrenheit451

See User information
Quote:

Fahrenheit451 skrev:
...
Jag säger förljugen för att den är det, den inhyser inga individer, utan egoistisk tänkande människor som endast fungerar i stora kollektiv där man gett bort makten över sig sig själv till någonting ovanför/utanför sig själv.

The ego-The false center

Gillade The ego artikeln, tack för länken!

Posted on: 2009/11/24 16:45

« 1 2 3 (4)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper