vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Öppna Kanalen
En sak jag funderat över när det gäller den öppna kanalen är vad det egentligen pratas om när det är folk från andra kulturer som har sina möten, konvent, mässor eller liknande på "Öppna Kanalen" i TV?

Borde man inte kräva en textremsa på svenska då det faktiskt är svenska stålar som gjort det möjligt för dessa olika organisationer och föreningar att uttrycka och förmedla sina åiskter?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Öppna Kanalen

See User information
Så du tycker att nyheter på serbiska borde vara översatta till svenska? Är du rädd att dom kommer att konspirera mot sverige? Vad är det du undrar?

Posted on: 2006/5/5 9:32
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:
micro skrev:
Så du tycker att nyheter på serbiska borde vara översatta till svenska? Är du rädd att dom kommer att konspirera mot sverige? Vad är det du undrar?

Inte katten vet jag om de konspirerar mot Sverige. Men för att få korrekt information så borde det givetvis textas. Det tycker jag att jag har all rätt i världen att kräva av ett skattefinansierat svenskt incitament!

Jag har genom åren kollat på program där det visas filmsekvenser av vapenförsedda män i olika miljöer och situationer och då är det väl inte så konstigt att man vill veta exakt vad det handlar om.

Jag har sett mer eller mindre upprörda känslor debatteras och proklameras utan att förstå vad det är de avser... det skulle ju kunna vara naiva förbud mot Pippi Långstrump eller ett påbud mot julmaten också... men förmodligen är det något allvarligt problem med upphov i deras ursprungsländer som nu blir allvar här.

Jag är ständigt på jakt efter att lära mig mera om tingen som styr våra liv... och istället för att jag som svensk skall tvingas lära mig 200 språk så är det väl fasen så mycket enklare att texta dem!

Men om jag hade tid Micro... då skulle jag lära mig alla språk i hela världen och förhoppningsvis kunna lära mig ännu mer om människorna som befolkar denna planet.

Anonym
Nu är jag varken Sverigedemokrat eller nånting annat som kan förknippas med vare sig höger eller vänster eller upp eller ner... Men denna artikel visar ganska tydligt att det finns tydliga spärrar och förmyndarmentalitet för vad som bör sägas... på svenska då alltså. Men på de andra språken som inte textas och som är obegripliga för oss ursprungssvenskar så är det ju omöjligt att veta vad som insinueras eller påstås överhuvudtaget. David Novotny, vem katten är det, Guds högra hand eller?

http://www.oppnakanalen.se/vadarok/klipp/gp0012.htm

See User information
David Novotny är faktiskt far till söta skådespelerskan Tuva Novotny. Han har varit verksam inom Göteborgs Universitets Journalisthögskola i 10-15 år och styrelsemedlem i Öppna Kanalen sedan säg ~1999. Vet dock inte om han är verksam längre. Tror inte det!

Mycket trevlig kille!

Problemet med Öppna Kanalen är att det är en Ideell förening vilket gör att majoritetsrösterna på årstämman belutar vem som sitter i styrelsen. M.a.o. är det möjligt för en grupp människor att gå bara på årsmötet och ta över en organistation som Filmcentrum eller Öppna Kanalen.

Öppna Kanalen faller inte under normala sändningsetiska regler som public service bolagen ex.vis eftersom Öppna Kanalen inte är en egen redaktion. Bara en sändare (avvecklare).

Som sändarorganisation har dom dock en ansvarig utgivare Isidor Laaban som är en god vän till mig. Han är personligt ansvarig för det som sänds och kan bli fälld i radionämnden eller t.o.m. i tingsrätt om något som sänds strider mot lagen.

Frågan om textning har varit uppe flera gånger men det kan vara svårt att få någon att betala. Om man tvingar alla att betala skulle flera programmakare inte ha råd att göra program. Annars måste ex.vis kulturnämnden finansiera textning på alla språk vilket kan vara svårt att få igenom.

Posted on: 2006/5/5 13:09

Anonym
Förmodar att man med den programförklaring som finns för öppna kanalen redan från början visste att det handlade om ett antal olika språk. Kanske är ett understatement att påstå det var ett mycket dåligt beslut att inte öronmärka stålar till textningen!

Kanske skulle anmäla detta fenomen till en av Öppna Kanalens flitigaste annonsörer Antidiskrimineringsbyrå eftersom jag känner mig grymt diskriminerad av att inte förstå ett smack... NEJ! Det går ju inte... jag är ju helsvensk... och som helsvensk kan jag aldrig bli diskriminerad enl. Svensk Lag 2005.

Någon annan som ser en fallucka här! Vill inte konspirera för mycket här eftersom jag förmodar att många av programskaparna har ett gott syfte, men hur kan någon garantera att det inte skapas eller dryftas rasism på denna kanal. Förmodar att Laaban eller David heller inte behärskar alla världens språk!

Textning är för katten bara ett minimikrav för att också jag skall kunna ta del av denna information i mitt eget land!

See User information
skit i textade somaliska program, är det verkligten folk som ens vill se sånt skit med text dessutom.. skrämmande..

Det skulle vara roligare med en eller två timmar vaken.se program istället !??!

Är inte det ett bra initiativ?!?!

om det ens går?

:D / EFEKTO

Posted on: 2006/5/6 10:12
I DON'T MIND =)

Anonym
Det var en bra ide... scientologerna spyr ju ut sin propaganda där och en helsikes massa religiösa samfund.

Men det borde ju vara en programenhet i varje kommun då så att alla kan se... frågan är om det finns tillräckligt mycket kompetens härinne för att nå så många ställen... och hur katten skall man komma överens om vem som är mest "vaken" och vilka som egentligen "sover"?

Kanske skulle skippa alla känslomässiga spärrar och fokusera på en programide som på olika sätt argumenterar för och emot ifrågasättande av köpta eller manipulerande sanningar.

See User information
Jag har jobbat som videoproducent i 15 år så nog finns det kompetens alltid. ;) Det finns absolut inga hinder annat än att sända material som man måste betala för. BBC dokumentärer och liknande. Men andra mer ideella filmer skulle man kanske kunna få sändningstillstånd från skaparna om man ex.vis lade in information om var man kan beställa materialet i slutet.

Det kostar ca. 500kr att sända om inte jag minns fel. Och man måste vara medlem.

Jag sände ett eget underhållningsprogram "Nöjesblocket" där 1991 som vi senare sålde vidare till ZTV. Så visst är det möjligt.

Jag tror man skall hålla ambitionsnivån enkel och börja med att sända filmer man kan få rättigheter till. Kanske kunde vi lista vad vi skulle vilja visa och börja med att skriva till dem.

Jag skulle ex.vis vilja visa Michael Rupperts föreläsningar.
Chomsky interviuer och liknande odramatiserat material.

Any Ideas!?

Posted on: 2006/5/8 6:11

See User information
Hej Cicero.

Vad jag kommer I håg var det några killar som sysslade med mediautbildningen på Hagabion på 90-talet som filmade ett av Juri Linas föredrag här I Götet och tanken var att de skulle sända detta på Öppna kanalen men det blev det visst inget av. Samtidigt så drev de ett mediadrev I bl.a GT, GP och Västnytt, där de hetsade mot dessa personer iom att de hade ”ihop” det med Lars Adelskogh och hans Hylozoiska studier.

Frågan är om de ”Frisinnade” personerna på Öppna Kanalen vill eller vågar visa ett Föredrag av Juri Lina?

Tacksam för svar Mvh från Bennythebear

Posted on: 2006/5/8 7:59

Anonym
Det är en lysande idé. Undrar just hur Juri Lina låter om man dubbar honom till Somaliska?

See User information
Det har förekommit mediautbildning där och på Filmcentrum i alla år. Vet dock vem dom flesta är.

Däremot vet jag inte vem Juri Lina är men jag minns att det var en (1) kritisk artikel om någon med kultassociationer. Och att den artikeln citerades i radion mm.

Det är inte Öppna Kanalen som avgör vad som sänds. Bara om det strider mot god publicistisk sed eller andra lagar och bestämmelser såsom hets mot folkgrupp eller liknande.

Om du som medlemsförening i Öppna Kanalen vill sända ett föredrag med Juri Lina och dennes föredrag inte strider mot några dylika regler kan jag inte se att det skulle vara några problem.

Posted on: 2006/5/8 13:06

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper