vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Norskan

See User information
Hei! Jag har bott i nord-norge i tretti år, så førlåt min dåliga svenska, men jag ska prova så godt jag kan.

Jag var tretton år nær jag flyttade tvåhundra mil norrut, det var långt på många sætt, det var som att flytta tilbaka i tid, och et møte med en kultur och mænniskor med helt annan bakgrund.

En av dom størsta upptæckterna var att jag hadde blivit indoktrinerad, det førsta temaet var val och sælfångst. I sverige fikk man ju serverad filmer från greenpeace av blodiga sælungar på isen, och motstånden var vældig union. Hær dærimot var fångsten en del av livsgrunnlaget. Och jag forstog att kon som sænds på slakteriet i många tilfæller lider mycket mer en sælen som får hakapiken i skallen, men kon har inte så søta øgon... Dessutom; høstar man på ett nivå måste man høsta på næsta, att inte ta sælar fører til svælt och sjukdommar før då blir dom før många. Sælen og valen lever fritt och bra den tiden den har, till olikhet från kycklingen, kon och pælsræven.

Ett annat tema var abort, aksepterat i sverige men stor motstånd hær. Men ting har ju ændrats och idag ær abort mer godtatt hær ochså. Men många kvinnor tar abort efter press från barnefar eller førældrar, och då kan det ju bli veldigt fel.

Dom hær innsikterna gjorde meg veldigt vaken och kritisk før olika "sanningar", jag forsto att om jag var indoktrinerad i det dær så gjællde det flera saker.

Jag studerade filosofi nær jag var i 20 åren, och stængde av tv og slutade læsa nyheter, før att få stillhet nog till at kunna læsa dom klassiska tænkarna. Men så kom golfkriget och jag blev så nyfiken at jag børjade høra igjen. Och blev førfærad øver hur media anvænde sin retorik. Jag børjade ta notater av nyhetssændningarna, och upptæckte att dom anvænde et mønster før vilka saker dom tog upp och hur dom gjøorde det. Til exempel fick AP två bra omtal på tre innslag, mens FRP fick det motsatta.

Før snart tre år sedan børjade jag æntligen på data och internet, och det øppnades en ny værd. Pløtsligt blev det møyligt att lufta sina funderingar med andra, och få respons. Media kunde inte sensurera længre, och det var ett stort steg før yttringsfriheten. Jag kom øver "konspirasjonsteorierna" och några av dom var vældigt interessanta.

Jag har engasjert meg i vaksinesaken, og ær skræmd øver myndigheternas falska garantier. Just nu undersøker jag om det ljuset øver nordnorge, många tror det var en liten atombombe eller hydrogenbombe. Vi avfæies ju som konspirasjonsteoretikere, det nya skællsordet, men varfør ska vi lita på myndigheterna?

En annan vældigt interessant sak ær at norska guldbeholdningen blev solgt ut nær guldprisen var lågast, og kjøparen ær hemlig...

Værden ær inte som vi tror, det ær et stort spel før galleriet så vi ska tro vi har demokrati, øppenhet og får fakta, men vi ser ju at så ikke ær tilfelle. Nu ser stadigt fler detsamma, ett viktigt steg før att få fram sanningen, som ær nødvændigt før att få en bættre værld. Vi måste vara modiga, øpppna, våga ta fel , inte sluta att tænka sjælv och våga sætta fram teorier. Vi ær många med høg utbildning, formell eller uformell.

Jag ser fram till att delta i detta forum, och hoppas ni forstår min "svorska"!

Posted on: 2009/12/13 12:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Norskan

See User information
Välkommen in i stugan ...

Posted on: 2009/12/13 13:32
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Hej, välkommen! Inga problem med att förstå din "svorska" heller =)

Mvh Kaliyuga

Posted on: 2009/12/13 14:38
Bring on the apocalypse...

See User information
Trevlig sammanfattning, vilken grej att vakna upp för allt det där när man e tretton, jag vaknade upp för det när jag var 25 och det tyckte jag är en smula mycket.

Ja guldhistorien är riktigt spännande, har du hör om det nya att de proppar de riktigt stora tackorna fulla med tungsten/Wolfram(W)

kanske var sånna Norrbaggarna becknade bort?!?!

Kul att ha dig här!/Rocketbanana

Posted on: 2009/12/14 0:12
"Mig skrämmer ni inte alls, ni eländets herremän...
Beröva oss hoppets stjärna, den skall nog bli vår igen"
-Cornelis Vreeswijk

See User information
Tack før trevlig vælkomst! :)

Posted on: 2009/12/15 22:33

See User information
väldigt klokt tankesätt. =)

kul att se lite folk från andra sidan gränsen här.

välkommen =)

Posted on: 2009/12/15 23:23

See User information
Varmt välkommen!
..och din svorska funkar jättebra.
Miri

Posted on: 2009/12/16 8:49

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper