vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Varför Jod i salt?
#1


See User information
Hallå hallå..
Tänkte på det här med Jod, som staten rekommenderar.
Det gör mig lite misstänksam, just av orsaken att de rekommenderar detta ämne :P
Någon som har forskat lite i detta? Vet om det är bra i små/stora mängder ? Vad det är bra för, eller om man helt ska välja sorterna utan ämnet i ?

Posted on: 2010/1/25 6:47
" Det verkar som det i varje tid och i alla sorters folk, finns några som vill skapa pyramider, där de själva sitter överst, och har makten i sin hand, medan dem som lever nedanför dem lider "
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför Jod i salt?
#2


See User information
Jod är nödvändigt för syntes av sköldkörtelhormonerna, som bland annat reglerar ämnesomsättningen i kroppen

För lågt dagligt intag av jod kan orsaka symptom som struma.

I Sverige är risken för jodbrist ganska liten. Vid eventuell brist kan man drabbas av struma eller hypotyreos. Hos barn kan brist medföra hämmad tillväxt och mental utveckling, kretinism.

Posted on: 2010/1/25 9:47
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför Jod i salt?
#3


See User information
Jag faktiskt funderat på detsamma. Har gått över till "riktigt" salt, dvs bergsalt och äkta havssalt. Även om mängden natriumklorid skall vara detsamma så tycker jag det känns skönt att köpa något utan "skumma" tillsatser. T ex fluor:

http://www.poisonfluoride.com/pfpc/html/salt_facts.html#1

Vet dock inte om det tillsätts i tex Jozo:s produkter, men man kan vara säker på att det kommer mer skit i all mat på sikt, så back to basics är den enda säkra vägen för en gammal foliehatt

Posted on: 2010/1/25 11:25

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför Jod i salt?
#4


See User information
Det som gör mig misstänksam är att staten rekommenderat Jozo saltet med Jod.

Kanske havssalt är det bätsa då? Köpte salt utan Jod igår av bara farten när jag såg " Enligt statens livsmedelsverks rekommendationer" ..

Hur mycket Jod är det man ska få i sig varje dag?
Och vet ni om det finns forskning emot detta, jag menar som påvisar att Jod kan ha negativ påverkan på kroppen/sinnet?

Posted on: 2010/1/25 12:11
" Det verkar som det i varje tid och i alla sorters folk, finns några som vill skapa pyramider, där de själva sitter överst, och har makten i sin hand, medan dem som lever nedanför dem lider "
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför Jod i salt?
#5


See User information
Jod tjänstgör som antiklumpmedel.....

Posted on: 2010/1/25 12:15
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Varför Jod i salt?
#6
Nej Gaston. Klumpförebyggande medel heter E535/536
E535 Natriumferrocyanid
E536 Kaliumferrocyanid
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klumpf%C3%B6rebyggande_medel

Åtminstone på mitt salt från Falksalt

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Varför Jod i salt?
#7
Jod går att få i sig via flertalet alger. Bl.a. Kelp som finns i välsorterade hälsokostbutiker.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Varför Jod i salt?
#8
Enligt wikipedia är "De största jod-källorna i maten är jodberikat salt, fisk och skaldjur. Måttliga källor är mejeriprodukter och ägg. Även alger är en rik jodkälla."

Men jag undrar, är jod i salt tillsatt, eller naturligt?
Som wiki skrivit det verkar det u vara tillsatt, så man kan ju undra när de började med denna jodberikning.

Faktum är ju att minsta tillåtna strålning vi tillåts utsättas för i dag är ofantligt mycket större än den tillåtna strålning vi tilläts utsättas för under 1950-talet exempelvis. Kanske de började tillsätta jod i saltet som är ett relativt dagligt livsmedel för att komma tillrätta med den högre strålning vi utsätts för.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför Jod i salt?
#9


See User information
Jod finns endast i havsluft, jod dunstar mycket lätt medelhavet har mycket,jod är bra.

Jod förbränner överflödigt fett,sänker högt blodtryck mm.

Posted on: 2010/1/26 16:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
60 user(s) are online (60 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 60

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS