vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Aftonbladet: ”De landade aldrig på månen”

See User information
Konspirationsteorierna ökar - och det är ”vanligt folk” som är skeptiska
Månlandningen är en jättebluff. Den vita kondensen bakom flygplan är helt klart giftutsläpp som CIA ligger bakom.

Eller?

– Konspirationsteorier har ökat väldigt mycket de senaste tio åren, säger experten Clas Svahn.

Clas Svahn är journalist och ordförande i Ufo-Sverige, en seriös organisation som granskar och avskriver så gott som alla observationer. Han föreläser om sekter, mystiska sällskap och konspirationsteorier. Han har gett ut ett tiotal böcker i ämnena, bland annat ”Världens största konspirationer”.

Finns på internet
– Det är väldigt tydligt hur fenomenet med konspirationsteorier har ökat. När jag är ute och föreläser om sådant här kommer det ofta fram folk som på fullaste allvar inte tror på månlandningen. Det kan bara inte vara så enkelt utan det måste finnas något mer.

På lördag föreläser Clas Svahn i Oslo.

– Visst förekommer det att så kallade knäppisar vill prata, men oftast är det faktiskt helt vanligt folk som kommer fram till mig.

Clas Svahn menar att USA är konspirationsteoriernas Heliga Guds moder. Det är ofta där allt startar för att sedan leta sig till Sverige, med diverse internetforums som födokälla.

– Konspirationsteoretikerna finns nuförtiden oftast på nätsajter. Många ägnar sig åt att enbart sprida misstro mot framför allt de amerikanska myndigheterna, säger Clas Svahn.

Har har dock inte hört talas om teorin som Aftonbladettv rapporterar om här intill, att Kungsbacka inte existerar, och ber om länken.

Huvudorsakerna
Clas Svahn anger framför allt två huvudorsaker till att vi fascineras så av konspirationsteorier.

– Avståndet till makten har ökat. När jag växte upp på -70 och -80-talet var det en annan närhet till makthavare. Folk kände att de kunde påverka på ett helt annat sätt än i dag. Därför har man ett behov att skapa sina egna teorier. Det finns en stor misstro bland människor, säger Clas Svahn.

– Sedan har vi svårt att greppa all den information vi översköljs av i dagens samhälle där mycket styrs från Bryssel. Då blir det lätt att man söker enkla förklaringar och där passar konspirationsteorier, som ofta är korta, bra in.

Kan stämma
Frågan är om det finns konspirationer som verkligen stämmer. Kan verkligen myndigheter dölja sanningen om känsliga fenomen och händelser.

– CIA planerade i flera år att mörda Kubas ledare Fidel Castro, men misslyckades. Och Julius Ceasar mördades sedan personer i hans omgivning konspirerat mot honom. Så visst kan det vara så! säger Clas Svahn.

Mikael Hellmyrs

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6472657.ab

Posted on: 2010/1/25 0:59
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Aftonbladet: ”De landade aldrig på månen”

See User information
Lite tankar...

Sedan Internet kom till varje hem har många nya fenomen uppstått i samhället. Det här är ett av dem, vi har ett för stort informationsflöde idag. Jag håller med honom.

Klyftorna mellan makten och folket har ökat, man kan inte längre påverka som förr. Är också sant.

Bästa botemedlet blir därför att minska klyftorna igen. Då försvinner konspirationsteorier (som är feltolkningar av världen). Vi kan börja med att sluta ljuga till barnen med sagor om "jultomten", "pressetiska regler", "global uppvärmning" och alla andra lögner vi trycker i våra barn. Då börjar människor kanske se världen för vad den är, och fixa den igen som Vi, folket, vill ha dem.

Sen kan vi bygga upp verkligheten och införa exempelvis "pressetiska regler" på riktigt. För det är en fin tanke. Julen kan vi också städa lite från överkonsumtion som är direkt skadlig för mindre välbärgade familjer. (Skilsmässo-statisitik stödjer med största sannolikhet mitt påstående)

Men det viktigaste, som jag fick lära mig av mina lågstadielärare. Jag minns det så väl: "Frågar man ingenting, får man ingenting veta". Dessa ord ekade även i tv-programmet "Hjärnkontoret"

Jag vet inte ens om det finns konspirationsteoretiker. Jag ser bara en massa människor som ställer upp frågor. (Så fenomenet kan tolkas på flera sätt) Jag ser människor som David Icke som ställer frågor till publiken "Kan det vara så här?" Eftersom ingen ställer sig upp och svarar när han frågar, så fortsätter han ställa mer detaljerade frågor som kräver att han ställer upp ett frågeramverk, en "teori".

Sanningssökare, Frågeställare, Konspirationsteoretiker. De alla ett fenomen som kommer med för mycket reklam, propaganda och informationsflöden som vi håller på att drunkna i.

Vi har ett så stort informationsflöde att vi inte orkar svara på alla tankar som flyger förbi. Så dessa tankar lyckas föröka sig.

Ett sunt samhälle skulle vara utan reklam som är på gränsen till vilseledande. Gränsen är hårfin.

Men vi kanske gillar det övernaturliga, kanske är därför vi har myter, legender, fantasy, sci-fi mm. Och det är extra spännande om vi kan förgylla den tråkiga "verkligheten" med lite spänning.

Posted on: 2010/1/25 9:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
SKULLE VARA JÄVLIGT BRA OM DE SOM HÖLL PÅ MED SÅ KALLADE "KONSPIRATIONSTEORIER" SLUTADE ATT ANVÄNDA SIG AV JUST DETTA BEGREPP NÄR DE PRESENTERAR VAD DE HITTAR.. SÅLEDES KANSKE MAN KAN FÖRA LITE SERIÖS DEBATT UTAN ATT NÅGON BEHÖVER HÖRA ORDET "KONSPIRATIONSTEORI" OCH MED DETTA AUTOMATISKT STÄNGA AV HÖRSELGÅNGARNA... kram

Posted on: 2010/1/25 11:07

See User information
Quote:

ArgReptil skrev:
SKULLE VARA JÄVLIGT BRA OM DE SOM HÖLL PÅ MED SÅ KALLADE "KONSPIRATIONSTEORIER" SLUTADE ATT ANVÄNDA SIG AV JUST DETTA BEGREPP NÄR DE PRESENTERAR VAD DE HITTAR.. SÅLEDES KANSKE MAN KAN FÖRA LITE SERIÖS DEBATT UTAN ATT NÅGON BEHÖVER HÖRA ORDET "KONSPIRATIONSTEORI" OCH MED DETTA AUTOMATISKT STÄNGA AV HÖRSELGÅNGARNA... kram

Hålla med du...vi kan säga "misstänkta olagligheter" i stället.

Posted on: 2010/1/25 11:18
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

Anonym

See User information
Prova att kontra med konspirationsförnekare om det kommer på tal om konspirationsteoretiker.

Funkade så bra när jag gjorde det sist att 2 polare till han som var skeptiskt började garva. Svar på tal.

Posted on: 2010/1/25 19:20
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
man ser ju att det inte fanns några tecken på månytan att månlandaren har landat där.. förstår inte ens hur folk kan tro på den där svartvita filmen... den är ju på tok för politisk korrekt för att kunna vara sann... usa's regering hade redan lovat att de skulle lyckas..

Posted on: 2010/1/27 2:27

See User information
Quote:

micro skrev:
Prova att kontra med konspirationsförnekare om det kommer på tal om konspirationsteoretiker.

Funkade så bra när jag gjorde det sist att 2 polare till han som var skeptiskt började garva. Svar på tal.

Haha! Just det!

Framförallt när vi kolla på hur många rättegångar finns och funnits kring konspirationer.

Den där med mån-landningen har funnits sen 60 talets.

Min morsa berättade att MÅNGA trodde det inte var sant, var inspelat i en studio eftersom det var ingen live sändning, som var vanligt då.... bara denna väckte misstro, men men...

Tyckte denna länk var intressant..:
http://www.iangoddard.com/moon01.htm

Posted on: 2010/1/27 7:41
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

Anonym
Ja, precis som Bill DeBerg säger. Konspirationsteorier om månlandningen har funnits sedan det påståtts hänt.
Här är exempelvis ett klipp från Bond-filmen "Diamonds re Forever" från 1971, där James Bond råkar hamna i studion där de spelar in månlandningen...

See User information
Jag undrar vad ni tror om den här? Speciellt slutet från 32 minuter är intressant.
http://www.esoterictube.com/a-funny-t ... -the-way-to-the-moon.html

Edit: glömde dra in länken, sorry

Posted on: 2010/1/29 1:06

Edited by metaphor on 2010/1/29 13:59:08

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper