vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 (3) 4 5 »

Anonym
Re: Undersök, exponera och varna om experimentet med fluorsalt i Rosengård
Quote:

Jag har dock aldrig sagt att kalciumfluorid inte är giftigt, utan bara att det är betydligt mindre giftigare än natriumfluorid och ungefär lika giftigt som salt. Detta mätt i LD50, men kalciumfluorid har inte samma egenheter att det exempelvis förkalkar tallkottskörteln, även fast det innehåller kalcium. Denna kalcium tas upp av kroppen och stärker istället skelettet - och tänderna. Fluoriden som blir kvar är oskadliggjord...

Här haltar ju argumentationen mer än en enbent.

Du sa tidigare att det var kalcium som var skadligt för tallkottskörteln. Hur kan då natriumflourid vara värre än kalciumflourid.

Och varför skulle visst löst kalcium tas upp av kroppen medan annat hamnar i tallkottskörteln?

Magiskt

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

jocken skrev:
"OK, men för oss som äter flourtabletter och har en teknisk utbildning..."

Oj, jag misstänkte det, jag för in det i journalen.

/DrKlot

Edit:

Om du slutar med fluortabletterna kanske det fixar till sig med språket också för dig

Citat:

"... överkonsumtion av ett flertal födoämnen, inte bara med flour."

Det heter "flera födoämnen", jag har flera (inte "ett flertal") gånger sett att du skriver "flertal" istället för "flera".

Hehe. Det går lite för snabbt för mitt eget bästa ibland.

Dock så är det inte fel att skriva "ett flertal födoämnen" eller "ett flertal lärare" eller "ett flertal pekpinnar" inte heller "flera lärare", "flera födoämnen".

Jag är dock medveten att det uppstår div konstiga fel på andra ställen i mina texter idag. Det beror som sagt på ren upphetsning och för snabbt skrivande (efter egen förmåga)

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Inte ett dugg magiskt... Jag har redan förklarat hur det går till...
Det verkar som om du har svårt att förstå detta med kemi, eftersom du tror att det bara är att blanda natrium och fluorid för att få natriumfluorid...

Kalciumet i kalciumfluorid löses upp av magsyran - natriumfluoriden bidrar inte med något eget kalcium för att förkalka tallkottskörteln, utan gör enbart så den upptar kalcium... två helt skilda kemiska processer.

Det är samma sak som att du inte blir hög när du äter marijuana, utan du måste röka den (Eller baka kakor av den)

Sluta försämra diskussionerna med din Musse Pigg-kemi... eller är det så allvarligt talat att du inte förstår bättre?
Jag blir orolig för dig.

See User information
Quote:
påstådda sambandet mellan flour och FÖRSÄMRAD tandhälsa fick mig att känna en viss misstro.

Det är bevisat att det är så det är, jag länkade till vetenskapliga studier som har bevisat det. det är inte bra för tänderna att dricka det i stora mängder som 2mg i vatten. tandkräm försämrar ofta tänderna också, det är inte bra för dina tänder, där finns inga vetenskapliga studier som har visat att det är bra för tänderna det är en myt bara som har spridit sig på grund av eliten i USA.

Det handlar om en konspiration att göra oss dumma genom att förgifta oss med en rad olika gifter, i USA har dom inte bara fluorid i vattnet, dom har prozac, och alla möjliga gifter och läkemedel, man har hittat kokain och allt möjligt, och dom bryr sig inte om det. om du inte vet något om fluorid så kan du inte sitta och snacka om att folk är paranoida.

Det var Edward Bernays som presenterade det till vattnet i USA, han skrev en bok som hette propaganda och han jobbade med att manipulera folks tankar något han skrev öppet om, han skrev även öppet hur där var en elit som bakom scenerna manipulerade folks tankar och kontrollerade dom, något han tyckte var bra. så varför tror du han kom med ideen att lägga fluorid i vatten? jo för att manipulera folks tankar. några år innan detta hade amerikanska forskare som hälsade på forskare i nazisttyskland rappoterat att deras forskare hade berättat för dom att dom gav det till judarna för att göra dom slötänkta, självklart visste Bernays om detta då han studerade hur man kunde manipulera folk.

Ser du skillnaden på mina inlägg och dina? vad jag säger är uppbackat av hård fakta och vetenskap. vad du säger är uppbackat av dina egna ord och en tro att myndigheterna är kontrollerade av nalle puh.

Posted on: 2010/2/7 20:45

Anonym
Hur mycket satsar du på att jag på 10 min kan hitta 10 källor som påstår att fluor faktiskt är bra för tänderna?

Om jag hittar fler studier än dig, gör då det att jag har rätt?

Anonym
Quote:

sven skrev:
Jag ska inte hävda att jag är insatt i framställningen av natriumflourid. Kan dock lova att kemi generellt är lite av ett specialämne tillika min inriktning som civilingenjör.

Jag finner det väldigt konstigt att du gör vissa uttalanden som du gör om så är fallet.

Du borde helt enkelt veta bättre... om så är fallet.

Istället för att du som du säger har kunskap om den grundläggande kemin, så för du medvetet eller omedvetet in diskussionen på egentligen ganska ovidkommande spår.

Det är som att föra en diskussion om att frukt är nyttigt och du vill hävda att päron kommer från en buske i själva fallet och du minsann är dendrolog, så du borde veta.

Quote:

sven skrev:
Hur mycket satsar du på att jag på 10 min kan hitta 10 källor som påstår att fluor faktiskt är bra för tänderna?

Om jag hittar fler studier än dig, gör då det att jag har rätt?

Natriumfluorid ÄR stärkande för tänderna... Men kalciumfluorid är bättre. Dessutom är natriumfluorid skadligt för dig när den upptas av slemhinnorna eller sväljs.

See User information
Quote:
Hur mycket satsar du på att jag på 10 min kan hitta 10 källor som påstår att fluor faktiskt är bra för tänderna? Om jag hittar fler studier än dig, gör då det att jag har rätt?

Där är inga vetenskapliga studier som har bevisat att det är bra för tänderna i tandkräm vad jag har sett. det ska bara finnas en enda som har visat att det var lite bra i väldigt väldigt små mängder för små barn men då gällde det inte vuxna och det var i mängder som var väldigt mycket mindre än vad som säljs i butiker. har du nångång läst EN enda vetenskaplig studie när det gäller tandkräm som visar att det är bra? posta isf den här till mig är du snäll. i vatten skadar det tänderna, som jag precis gav dig bevis på. det är fakta att det skadar barns tand-celler, så hur fan kan det vara bra för en? det är gift.

"It is a toxic effect and a cosmetic effect. These are not mutually exclusive. It's toxic and it's cosmetic."
- Dr. Arvid Carlsson, Nobel Prize Laureate in Medicine/Physiology (2000).

"it is illogical to assume that tooth enamel is the only tissue affected by low daily doses of fluoride ingestion."
- Dr. Hardy Limeback, Head of Preventive Dentistry, University of Toronto. (2000). Why I am now Officially Opposed to Adding Fluoride to Drinking Water.

"Common sense should tell us that if a poison circulating in a child's body can damage the tooth-forming cells, then other harm also is likely."
- Colquhoun J. (1997). Why I changed my mind about Fluoridation. Perspectives in Biology and Medicine 41:29-44.

"Like bones, a child's teeth are alive and growing. Flourosis is the result of fluoride rearranging the crystalline structure of a tooth's enamel as it is still growing. It is evidence of fluoride's potency and ability to cause physiologic changes within the body, and raises concerns about similar damage that may be occurring in the bones."
- Environmental Working Group, "National Academy Calls for Lowering Fluoride Limits in Tap Water", March 22, 2006.

I am appalled at the prospect of using water as a vehicle for drugs. Fluoride is a corrosive poison that will produce serious effects on a long range basis. Any attempt to use water this way is deplorable." - Dr. Charles Gordon Heyd, Past President of the American Medical Association.

Posted on: 2010/2/7 20:55

Anonym
Quote:

sven skrev:
Quote:

jocken skrev:
"OK, men för oss som äter flourtabletter och har en teknisk utbildning..."

Oj, jag misstänkte det, jag för in det i journalen.

/DrKlot

Edit:

Om du slutar med fluortabletterna kanske det fixar till sig med språket också för dig

Citat:

"... överkonsumtion av ett flertal födoämnen, inte bara med flour."

Det heter "flera födoämnen", jag har flera (inte "ett flertal") gånger sett att du skriver "flertal" istället för "flera".

Hehe. Det går lite för snabbt för mitt eget bästa ibland.

Dock så är det inte fel att skriva "ett flertal födoämnen" eller "ett flertal lärare" eller "ett flertal pekpinnar" inte heller "flera lärare", "flera födoämnen".

Jag är dock medveten att det uppstår div konstiga fel på andra ställen i mina texter idag. Det beror som sagt på ren upphetsning och för snabbt skrivande (efter egen förmåga)

Nej det behöver inte vara fel, men då det tex finns ett visst antal åskådare på en match så blir det fel att skriva att ett flertal åskådare lämnade matchen innan slutsignalen, om det var 50 av 10000 åskådare. Som jag tänker så behöver det inte vara fler än 500 för att "ett flertal/flertalet" ska bli tokigt att använda - skriver man att "flertalet åskådare lämnade" så blir det ju uppenbart att det är fel, då det finns ett specifikt antal personer på läktarna.

Anonym

Jag upplever det inte alls som sidospår.

Jag har i stort två problem med denna teori.

1) Vad säger att det är farligt.

2) Vad är motivet till att vi, i det fall det är farligt, matas med det.

Några av sidospåren har handlat om detta. Exempelvis de studier någon av er la fram, de påstår att Fluor ger försämrad tandhälsa. Detta ansåg jag göra att dessa studier tappade sin trovärdighet, och på det spåret är det. Men kärnfrågorna kvarstår.

Ok att du tycker jag verkar okunnig. Det kan också hända att jag inte är spec kunnig alls på detta område, jag påstår inte att jag vet allt om kemi bara för att jag läst mycket kemi. Jag besitter dock en viss baskunskap som jag utgår ifrån. Men jag måste samtidigt påpeka att ert kemiska kunnande i de flesta fall känns väldigt lånat från andra håll. Citerat och accepterat.

Men om vi nu all accepterar varandra för dom vi är så kvarstår mina frågor (1,2). Det är dem jag är mest intresserade att diskutera och lära mig mer om. Jag skall hädanefter för tydlighetens skull försöka undvika avvik från dessa.

Tack för påpekandet.

Anonym
Quote:

Nej det behöver inte vara fel, men då det tex finns ett visst antal åskådare på en match så blir det fel att skriva att ett flertal åskådare lämnade matchen innan slutsignalen, om det var 50 av 10000 åskådare. Som jag tänker så behöver det inte vara fler än 500 för att "ett flertal/flertalet" ska bli tokigt att använda - skriver man att "flertalet åskådare lämnade" så blir det ju uppenbart att det är fel, då det finns ett specifikt antal personer på läktarna.

Nej det är så sant. Jag använde inte ordet i meningen flertal som i majoritet, utan just som du påpekade flertal som i "ett stort antal". Det är inte fel man kanske olyckligt. Ska tänka på att vara tydligare i framtiden.

See User information
ang: Fluortandkräm har jag inte hittat direkta bevis på att fluortandkräm skulle bidra med positiva tandeffekter. Dom flesta som jag känner borstar för fullt och alla har fullt med hål, vissa har inte hål men det har även en bekant som aldrig borstar sin tänder...

Det skulle vara kul med en riktig studie..

Posted on: 2010/2/7 21:07

Anonym
Quote:

sven skrev:
Quote:

Nej det är så sant. Jag använde inte ordet i meningen flertal som i majoritet, utan just som du påpekade flertal som i "ett stort antal". Det är inte fel man kanske olyckligt. Ska tänka på att vara tydligare i framtiden.

Ja vi bör se det ur vetenzkapligt perspektiv...

Jag la märke till fenomenet närdu skrev:

"Eftersom det finns ett flertal elektriska apparater som ger ifrån sig samma typ av högfrekventa signal är tekniken idag inte lika effektiv och används inte lika ofta."

Anonym
Quote:

Där är inga vetenskapliga studier som har bevisat att det är bra för tänderna i tandkräm vad jag har sett. det ska bara finnas en enda som har visat att det var lite bra i väldigt väldigt små mängder för små barn men då gällde det inte vuxna och det var i mängder som var väldigt mycket mindre än vad som säljs i butiker. har du nångång läst EN enda vetenskaplig studie när det gäller tandkräm som visar att det är bra? posta isf den här till mig är du snäll. i vatten skadar det tänderna, som jag precis gav dig bevis på. det är fakta att det skadar barns tand-celler, så hur fan kan det vara bra för en? det är gift.

Berätta gärna mer om dessa tand-celler.... !

Anonym
"Exempelvis de studier någon av er la fram, de påstår att Fluor ger försämrad tandhälsa."

Om någon ser de posterna på vaken så klistra in dom, jag vill se det (igen).

Edit:

Jag har sagt detta till min tandläkare, och hon vill ha den infon, som hon inte tror på, eller att den ens finns.
Jag har mycket info om detta annars, men det är så mycket att söka runt i.

Anonym
Quote:

greensparrow skrev:
ang: Fluortandkräm har jag inte hittat direkta bevis på att fluortandkräm skulle bidra med positiva tandeffekter. Dom flesta som jag känner borstar för fullt och alla har fullt med hål, vissa har inte hål men det har även en bekant som aldrig borstar sin tänder...

Det skulle vara kul med en riktig studie..

Nä, det är en korrekt observation.

God tandhälsa har flera dimensioner än fluor/inte fluor. Genetiska förutsättningar och levnadsvanor spelar en viktig roll.

Personligen tror jag en omläggning av kostvanor har en större effekt på tandhälsan än fluor.

Anonym
Quote:

jocken skrev:
"Exempelvis de studier någon av er la fram, de påstår att Fluor ger försämrad tandhälsa."

Om någon ser de posterna på vaken så klistra in dom, jag vill se det (igen).

Edit:

Jag har sagt detta till min tandläkare, och hon vill ha den infon, som hon inte tror på, eller att den ens finns.
Jag har mycket info om detta annars, men det är så mycket att söka runt i.

Hehe.. var det inte du som nyss klistrade in dom?? :)

Anonym
Quote:

"Eftersom det finns ett flertal elektriska apparater som ger ifrån sig samma typ av högfrekventa signal är tekniken idag inte lika effektiv och används inte lika ofta."

Ja, ok. Jag är dock lite kluven kring detta. Det är lite som läget vi har kring hur "ett par" används. Ett par är ju egentligen två men används ofta till att beskriva andra kvantiteter....

See User information
Quote:
Jag upplever det inte alls som sidospår.

Jag har i stort två problem med denna teori.

1) Vad säger att det är farligt.

2) Vad är motivet till att vi, i det fall det är farligt, matas med det.

Några av sidospåren har handlat om detta. Exempelvis de studier någon av er la fram, de påstår att Fluor ger försämrad tandhälsa. Detta ansåg jag göra att dessa studier tappade sin trovärdighet, och på det spåret är det. Men kärnfrågorna kvarstår.

Nu får du väl ändå ge dig. folk har varit snälla och svarat på alla dina frågor och tagit fram vetenskapliga studier, och då sa du "det låter för bra för att vara sant, deras vetenskapliga studier måste vara fel" vilket bra motargument du har till faktan...

Vem var det nu som presenterade fluorid till vattnet i USA? vad jobbade han med? att MANIPULERA folks tankar.... motivet är väldigt tydligt, precis som med prozac och alla andra lagliga gifter.

I den största U.S. studien av flourid och tand karies så visade USAs "Public Health Service" tand register av över 39,000 skol barn, i åldern 5-17, från 84 olika delar i usa att numren tand problem var samma och lika många i områdena som hade flourid

Ställen som har fluorid i sitt vatten har en högre mängd tand problem än ställen som inte har någon fluorid, när fluorid har tagits bort från vattnet så har det visat sig att mångas tand problem försvinner medans tand problemen ökar kraftigt så fort fluorid tilläggs, dessa studierna har gjort av olika regeringar och forskare, du kan inte debunka dom då det är vetenskaplig fakta, går att läsa om det mer här:
http://www.medicalnewstoday.com/articles/21263.php

Konstigt att barnen i kina som lever i städer som inte har någon fluorid har högre IQ än dom som bor i städer som har fluorid....

Quote:

En korrekt observation? herregud... du har alltså aldrig sett några bevis på det, och när du får motbevis på något så är det inte så det är. du är uppföd med att tro att detta är bra för dig, därför kan du inte förstå det, hur kan sven ha blivit lurad hela livet? hur kan dina vänner och lärare ha blivit det? det är ju inte möjligt eller hur? tyvärr är det så då dom flesta idag inte är mer än nerdummade apor.

Posted on: 2010/2/7 21:24

Anonym
Quote:

TreeOfLiberty skrev:

Nu får du väl ändå ge dig. folk har varit snälla och svarat på alla dina frågor och tagit fram vetenskapliga studier, och då sa du "det låter för bra för att vara sant, deras vetenskapliga studier måste vara fel" vilket bra motargument du har till faktan...

Vem var det nu som presenterade fluorid till vattnet i USA? vad jobbade han med? att MANIPULERA Folks tankar.... motivet är väldigt tydligt, precis som med prozac och alla andra lagliga gifter.

I den största U.S. studien av flourid och tand karies så visade USAs "Public Health Service" tand register av över 39,000 skol barn, i åldern 5-17, från 84 olika delar i usa att numren tand problem var samma och lika många i områdena som hade flourid

Ställen som har fluorid i sitt vatten har en högre mängd tand problem än ställen som inte har någon fluorid, när fluorid har tagits bort från vattnet så har det visat sig att mångas tand problem försvinner medans tand problemen ökar kraftigt så fort fluorid tilläggs, dessa studierna har gjort av olika regeringar och forskare, du kan inte debunka dom då det är vetenskaplig fakta, går att läsa om det mer här:
http://www.medicalnewstoday.com/articles/21263.php

Konstigt att barnen i kina som lever i städer som inte har någon fluorid har högre IQ än dom som bor i städer som har fluorid....

Ja, missförstå mig inte, jag är tacksam för alla svar!

- Jag har dock aldrig sagt det du säger jag sagt här: "det låter för bra för att vara sant, deras vetenskapliga studier måste vara fel".. !
Det jag sa var att jag misstror en studie som påstår att fluor ger en sämre tandhälsa. En helt "fluortant"- generation i Sverige kan vittna om motsatsen.

Jag vill dock vara tydlig med att jag inte tror att fluor är nyttigt att få i sig i för höga halter. Men att detta sprids för att göra folk dummare har jag svårt att tro ( svårt att presentera bevis för den tanken).

Kan vara så att det är något helt annat och extremt farligt att dricka fluor. Känns inte som att man tillsätter fluor i dricksvatten för att stärka folks tänder.

Anonym
...sedan har vi ju också det faktum att nazisterna fluoriderade vattnet (då avses natriumfluorid), för att göra fångarna i koncentrationslägren lättledda och viljelösa.

BAM! There we have it... Godwins lag

Anonym
Quote:

TreeOfLiberty skrev:

Quote:

En korrekt observation? herregud... du har alltså aldrig sett några bevis på det, och när du får motbevis på något så är det inte så det är. du är uppföd med att tro att detta är bra för dig, därför kan du inte förstå det, hur kan sven ha blivit lurad hela livet? hur kan dina vänner och lärare ha blivit det? det är ju inte möjligt eller hur? tyvärr är det så då dom flesta idag inte är mer än nerdummade apor.

Jag kanske var otydlig. Det jag menade var en korrekt observation är det att det finns många som borstar på för fullt och ändå drabbas av hål. Och att andra aldrig drabbas av hål trots "fel" vanor.

Självklart är jag såväl som alla andra uppväxt med en viss ram av förutsättningar som sedan påverkar mig i hur jag uppfattar min omvärld. Det gäller även dig. Jag försöker dock verka som en kritiskt tänkande individ och agera rationellt. Jag vore den första att spotta ut min tablett om fluor visade sig att det var farligt.

Anonym
Quote:

sven skrev:
Quote:

Ja, ok. Jag är dock lite kluven kring detta. Det är lite som läget vi har kring hur "ett par" används. Ett par är ju egentligen två men används ofta till att beskriva andra kvantiteter....

Jo jag kan också vara kluven inför det.
Men förstår inte riktigt vad du tänker på med "ett par".

Anonym
Quote:

sven skrev:
Självklart är jag såväl som alla andra uppväxt med en viss ram av förutsättningar som sedan påverkar mig i hur jag uppfattar min omvärld. Det gäller även dig. Jag försöker dock verka som en kritiskt tänkande individ och agera rationellt. Jag vore den första att spotta ut min tablett om fluor visade sig att det var farligt.

hur många tabletter har du ätit idag egentligen?
Har dom fortfarande en sån där liten rolig smiley på sig så barn ska tycka dom är roliga och äta fler än vad dom ska?

See User information
Quote:
Det jag sa var att jag misstror en studie som påstår att fluor ger en sämre tandhälsa

Jag gav dig inte EN studie det var många studier om du läser länkarna, och du säger direkt emot dom utan någon direkt anledning, bara för att du litar på myndigheterna. tro på mig nalle puh finns inte och han kontrollerar inte världen, det är en konspirationsteori.

Det är fakta att tandkräm med fluorid skadar barns tand-celler, så varför ge dom skiten?. det är också fakta att det finns korruption bland dom som försöker försvara det och att dom tjänar stora pengar på det.

Posted on: 2010/2/7 21:37

« 1 2 (3) 4 5 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper