Vakencorner
|
Re: Frågor om Hylozoiken...
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Enligt hylozoiken har tillvaron tre aspekter; MATERIA, MEDVETENHET och RÖRELSE. Var och en av dessa består i sin tur också av tre aspekter. Allting är egentligen materia och all materia har en viss medvetenhet liksom all materia är i rörelse och utmynnar i vad vi kallar energi. Alltet består av en massa
världar med olika typer av materia varav samtliga utom den fysiska är osynliga för människan. Enligt hylozoiken så är meningen med tillvaron att vi ska utveckla medvetenheten. När vi lärt allt som går att lära i en viss utvecklingsfas flyttas vi upp till en högre. Allt liv utgör en enhet och för att kunna vidga sin medvetenhet utöver det egna jaget måste människan visa denna enhet i handling genom att tjäna livet.
Posted on: 2006/5/15 20:53
|
|||
|
Religion separerar - Andlighet förenar
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Så materia är enligt hylozoiken egentligen ett annan namn för allt som är?
Posted on: 2006/5/18 8:57
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Pytagoras, som anses ha grundat hylozoiken ville upphäva den tänkta motsättningen mellan ande och materi och menade att den berodde på okunnighet om båda. Han menade att allt är materia och att all materia har "ande" eller medvetenhet.
Så svaret på din fråga är ja.
Posted on: 2006/5/18 9:16
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Intressant!
En sak jag inte förstått, som krånglar till det i mitt medvetande, är detta i det Hylozoiska tankesystemet som säger att materia HAR medvetenhet, innebär detta bara att materian kan anta formen av aktivt medvetande? Och vad innebär det att materia är "omedvetet medveten", som jag ser det är materia medveten eller så är den inte medveten. Vad är det som avses här?
Posted on: 2006/5/18 9:52
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Det är väl snarare frågan om mer eller mindre medvetandegrad och att allting utvecklas mot en högre.
Här finns en hel del intressanta fakta om hylozoiken: http://biphome.spray.se/hylozoik/kn/hylozoik3.htm
Posted on: 2006/5/18 10:13
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Tack för länken. =) Jo, det där med medvetandeexpansion, utvecklingsgrad o.s.v känner jag till. Men hylozoiken talar ju om att materien kan vara omedveten, eller potentiellt medveten, innebär då detta att materien INTE är medveten men att den har möjlighet att bli det längre fram i tiden? På vilket sätt är då materien "medveten"? Någon direkt information om detta har jag inte hittat i de böcker jag läst lite ur.
Posted on: 2006/5/18 12:38
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login