vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Sluta betala tv-licensen. Tack!

See User information
För 2 076 kr/år får du tv- och radioprogram från SVT, SR och UR som är oberoende av politiska och kommersiella intressen.

Någon förutom jag som reagerar på dessa ord? Har inte SVT o co. för länge sedan förlorat dessa värden?

De journalistiska och granskande inslagen är minimala. Licenspengarna går till inköp av fördummande serier och filmer eller till hyllande av stor- politiken. Detta blir uppenbart i frågor om "nya" influensan, CO 2 och kriget mot "terrorismen". SVT o co. följer här, på ordet, samma agenda som deras diton i UK och USA etc.

Som de flesta i det här forumet förstått behöver man inte gräva alltför djupt för att finna brister i konsensus i CO2 hypen eller svinflunsan, men samtliga våra företrädare inom statlig radio och television har den genomgående attidyden att skiftade åsikter är simpla fall av "konspirationsteorier".

Min uppmaning är således att slänga ut TV-n och slå en signal till radiotjänst.

Själv har jag varit en trogen betalare i 12 år, och kommer vara den första att återigen ta upp betalningen den dag SVT lever upp till sina ideal. Men till dess vill jag uppmana samtliga att visa sitt misstroende genom att säga upp sin prenumeration.

Posted on: 2010/1/31 15:05
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Sluta betala tv-licensen. Tack!

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Släng ut TVn! Det gjorde vi 2006. Nu hyr vi in oss i en stugby under en månads tid och har TV, fy satan vilken skit!

Posted on: 2010/1/31 17:10

See User information
Har aldrig betalat TV-licens av många anledningar;
Det är ganska dyrt, de pengarna skulle jag kunna lägga på annat.
Onödigt för någon som inte kollar på TV, men äger en.

Den absolut tyngsta anledningen är att det känns som om de försöker tvinga oss till att finansera deras smörja.
"Antigen betalar du för våra kanaler, som du säkert inte ens kollar på, eller så får du inte ha TV hemma"

Hittills har ingen inkasserare dykt upp, och skulle de förvänta sig att jag ska ringa och be de komma och ta mina pengar så får de glömma det

Posted on: 2010/1/31 17:11

See User information
Du får inte ha dator som är kopplad till internet heller sedan svt play började

Om du har möjligheten att se deras sändningar ska du betala

Posted on: 2010/1/31 17:17

See User information
Quote:

pingubenji skrev:

Jag hoppas att du skojar

Posted on: 2010/1/31 17:37

See User information
nej, det är en "mottagare" som är kapabel att ta emot signalerna

Du måste även betala om du skulle råka utveckla ett naturligt organ i kroppen som kunde agera "mottagare" och dekodare in i ditt nervsystem

Det är innehavet av "mottagaren" som är brottet

Posted on: 2010/1/31 17:40

Anonym
Quote:

pingubenji skrev:

Jodå, det får man fortfarande ha. Men så fort du kan se direktsända TV-program måste du betala TV-licensen.
Det kan man inte på SVT-play

See User information
Som tur är så är ingenting direktsänt, det är en delay på några sekunder på allt, det mellanlagras någonstans på vägen i dagens digitaliserade system

Så då har vi alltså ett kryphål, eller vad?

Posted on: 2010/1/31 18:10

Anonym
Jag tror det räknas som direktsänt

Direktsändning enligt wikipedia:
"Direktsändning kan vara fördröjd ett antal sekunder på grund av tekniska hinder. Den kan också vara självmant fördröjd i några sekunder eller minuter. Skälen till detta ska kunna vara möjligheter till censur av olämpliga incidenter (som Nipplegate), eller kommersiell fördröjning för att locka tittare till den kanal som sänder direkt."

See User information
Hursomhelst har jag aldrig ingått avtal med radiotjänst, det har jag däremot med comhem som levererar andra dataströmmar i kabeln och etern

Om public service inte kodar sin ström så kan jag tyvärr se den av misstag, det kan jag inte med de övriga strömmarna, tekniken för att separera strömmarna finns, jag har aldrig bett om att få propagandakanalerna

Vi har redan digitaltv som standard

Betalar man tvavgift kan man få ett dekoderkort hem i brevlådan, så har vi löst det hela, så kan radiotjänst sluta slösa miljarder på att trakassera folk med sina olagliga spaningar (krävs en åklagare som beviljar spaning för att få bedriva spaning om jag inte har missuppfattat det hela i den juridiska djungeln)

Posted on: 2010/1/31 19:23

Anonym
Jag betalar heller inte TV-licensen... Jag tittar aldrig på TV, de enda i mitt hushåll som ser på TV är mina barn och jag anser det vara fel att beskatta barn.

See User information
Det komiska är att jag har en mottagare i lägenheten ifrån hyresvärden, utrustningen tillhör lägenheten/hyresvärden, det står i mina papper att utrustningen inte får lämna lägenheten

Utrustningen är inte min, jag får inte ta med mig den vid flytt, så jag äger lyckligtvis ingen "mottagare"

Hyresvärden är rent tekniskt skyldig att betala radiotjänst ifall jag skulle börja utnyttja utrustningen, hyresvärden skulle antagligen lägga på avgiften på hyran om radiotjänst kontaktade hyresvärden, då skulle jag iofs flytta

Sen tittar jag ändå inte på tv, men det är en annan femma, haha

weee, nya lagar

"avgiftsskyldigheten ändras för myndigheter, företag m.fl. som från årsskiftet endast ska betala en radio- och tv-avgift oavsett hur många tv-mottagare de har"

Så det blir inte så dyrt för min hyresvärd

Posted on: 2010/1/31 19:53

See User information
Jag har skippat TVn sedan en bra tid tillbaka. TV är rena dyngan för själen. Det absolut bästa sättet att påbörja en mental deprogrammering är att sluta med TV-beroendet.

Posted on: 2010/1/31 20:03
Bring on the apocalypse...

See User information
Vet ni vad, det är värre än så. Googla på "Television Dark Mirror" och se också efter vad för en slags figur John Loghie Baird var... egentligen...

Posted on: 2010/2/1 9:35

See User information
Jag googlade på "Dark mirror television baird" och första svaret var denna tråden :D

Jag betalar ingen licens och har inte en tanke på att börja göra det heller, oavsett om de knackar igenom den s.k "Medialicensen" som det snackats om. Kollar bara på TV6 och väldigt sällan även om teven står på i bakgrunden. Vill jag se nåt så laddar jag ner det istället.

Jag har fått påhälsning av Radiotjänst men bara sagt att jag inte har nån teve. De får inte gå in i lägenheten och skulle de mot förmodan anmäla att jag har teve så är det bara att betala och sen säga upp licensen efter nån dag så får man tilbaka pengarna.

Skulle Det bli krav på "medialicens" så ändrar det inget. Jag har helt plötsligt inte heller nån dator, mobil eller annan elektronisk utrustning helt enkelt.

Ibland åker jag hem och hälsar på min Mamma och bor där i några dagar. Då brukar vi ibland kolla lite på teve på kvällarna och jag blir lika jävla förbannad varje gång. De har fullkomligt förstört tv-tittandet med alla reklam. Det är reklam fyra-fem gånger i ett vanligt tv-serie avsnitt och ibland avbryter de reklamen för reklam. Helt sinnesjukt.

Posted on: 2010/2/11 1:12
"Now I have become death, the destroyer of worlds"

See User information
Apropå vad du först skrev i ditt nedersta inlägg Killawife så undrar jag varför Vaken rankar så högt på Google, har stött på fenomenet när jag googlat andra nyckelord jag först stött på på Vaken och sen letat efter på google bara för att finna Vaken återigen, skumt.

Rånartjänst kan ju fortsätta drömma om sin licens ^^
Har man enbart en laptop och wlan är problemet inte ett problem ens när de knackar på dörren.

Posted on: 2010/2/11 9:27
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
mmm, micro har gjort någonting rätt... Jag har sällan sett så bra ranking från google. Nästan så jag skulle fråga vad han gjort i ett PM

Men det kan också vara så att vi lyckas täcka alla alternativa ämnen först och mest omfattande.

Posted on: 2010/2/11 9:35

See User information
Jag har bara min tv till ps3an. Så jag vägrar att betala tvlicens.

Ett råd: När jag köpte min tv så betalade jag med kort. några dagar senare ringde radiotjänst och sa att jag "registrarat" mej för en tv. Så dom tjuvkikar på ens betalningar. Så köp tv kontant

Posted on: 2010/2/11 9:40
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete

See User information
Jag har ingen tv, men om jag tänker rent logiskt:

Jag har 24 timmer på en dag....Ok....

Av de timmer, säg att jag då tittar 6 timmar på tv eller lyssna på radio...då borde jag isf BARA betala för denna jag lyssnade på... jag har ingen chans att kunna ta in och blir påverkade av deras propaganda och social engineering.

Det liknar som att jag MÅSTE betala för alla filmen som släpps ut, inte betala bara för den jag väljer ser på på bioduken.

Posted on: 2010/2/11 9:51
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
Köper man kontant så måste man ange adress och liknande, annars säljer de inte. Det är policyn för många stora kedjor...

Posted on: 2010/2/11 9:51

See User information
www.blocket.se är väl helt anonymt?

Posted on: 2010/2/13 10:58
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
Quote:

pingubenji skrev:
Det komiska är att jag har en mottagare i lägenheten ifrån hyresvärden, utrustningen tillhör lägenheten/hyresvärden, det står i mina papper att utrustningen inte får lämna lägenheten

Utrustningen är inte min, jag får inte ta med mig den vid flytt, så jag äger lyckligtvis ingen "mottagare"

Hyresvärden är rent tekniskt skyldig att betala radiotjänst ifall jag skulle börja utnyttja utrustningen, hyresvärden skulle antagligen lägga på avgiften på hyran om radiotjänst kontaktade hyresvärden, då skulle jag iofs flytta

Tyvärr pingubenji. Du har fel med det resonemanget...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6620530.ab

See User information
Oj, du har rätt.

*Kastar ut digitalmottagaren, har nu bara en dator med stor monitor*

Shit, nu kan hyresvärden hacka på att jag inte har utrustningen i lägenheten... utrustningen är tänkt att användas för att nå hyresvärdens tjänsteutbud såsom bokning av tvättstuga med mera. Nu får de ge mig en annan möjlighet att boka tvättstuga utan att tvingas betala tvlicensen för att få tillgång till den tjänsten.

Teknik ska förenkla, inte försvåra... suck.

Posted on: 2010/2/17 8:18

Edited by pingubenji on 2010/2/17 9:06:43
Edited by pingubenji on 2010/2/17 9:07:30

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper