vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 (3)

Anonym
Re: Tidsresor
Quote:

computerror skrev:
Som jag tidigare sagt här på vaken så blir summan av samtliga människor som någonsin levt på jorden, men nu är döda, summan av hur många människor som lever idag. Den siffran är lustigt nog statisk och diffar väldigt lite.

Intressant... kan du inte utveckla lite? Källa? ...Här krävs lite matematiskt tänkande hur det påverkar oss i form av befintligt antal själar, pånyttfödelse osv...

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

patrik1975 skrev:
Quote:

computerror skrev:
Som jag tidigare sagt här på vaken så blir summan av samtliga människor som någonsin levt på jorden, men nu är döda, summan av hur många människor som lever idag. Den siffran är lustigt nog statisk och diffar väldigt lite.

Intressant... kan du inte utveckla lite? Källa? ...Här krävs lite matematiskt tänkande hur det påverkar oss i form av befintligt antal själar, pånyttfödelse osv...

He he...

Det lätt lite kul har inte tänk i dom banorna...

Posted on: 2010/2/16 23:43
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

Karsten skrev:
Dock är det intressant att liv föds och liv dör. Men inte i samma stund. Det finns någonting där emelln - liv & död - som får organismen att skrumpna. Vad är det? Är det bara matematik? Alltså antal dagar. Eller finns inte nummer, dagar, månvarv, vår, höst, vinte, sommar, dag, natt, morgon och kväll. Dessa cykler gör det svårt för oss 'hjärnvaskade' människor att förstå att allt är Ett.

När vi förstår det kanske vi redan reser i tid utan att fatta det? Men om inte tid finns. Varför tala om att resa i något som inte existerar.

Huh! Vi är fångr i vårt intellekt. Mmm

Om det är själva åldrandet du är ute efter så finns intressant rön på det området. Gåtan kan få ett svar i att DNA-molekylen tycks tappa viss information vid delning.

Och matematik "är" inte något alls. Matematik är ett språk med hjälp av vilket vi kan "sätta ord" och förstå vår omvärld bättre. Att kunna och förstå matematik är i sanning en ögonöppnare i många lägen och kan verkligen likställas med att tala ett universellt språk. Så således "finns" nummer lika mycket som bokstäverna i vårt alfabet, dagar osv är indelningar av tiden anpassade efter vår planet - i allra högsta grad existerande.

See User information
De reaktioner som sker beror naturligtvis på ett komplext system med reaktioner av alla de slag. Mer energi snabbar upp systemet och ger det fler cykler. Fler delningar där nedbrytning/uppbyggnad kan ske. Ett snabbare system ur vår synvinkel, ett system där tiden kan tolkas gå snabbare.

Biologiska system kan iofs bara leva i en "lagom-värld", är det för varmt/'strålande omgivning' så slås de ut. De är ett system som kollapsar vid för hög energiintensitet av en energiform. Men upp till den nivån där de börjar dö gäller samma relation som i övriga system.

Matematik är det bästa språket när de som vill kommunicera förstår språket. Likaså är Svenska det bästa språket om alla parter i en konversation förstår Svenska. Vetenskapligt språk är bäst om alla förstår vetenskapliga termer, dvs alla individer delar samma inlärda basförståelse angående "hur man pratar kring ämnet".

Matematik är kanske inte "universellt", för då skulle alla förstå det utan att behöva lära sig det. (Det är En tolkning vad "universell" kan betyda, jag vet inte vad du lägger för betydelse i ordet)

Jag skulle bara vilja säga att matematik är ett språk, bland alla andra språk. Det är väldigt bra för att beskriva relationer i tid och rum. Vi kan göra förenklingar av omvärlden med ett mycket kompakt språk. Ett språk som är otroligt skalbart. Dock så är matematik ingen helig graal. Gör man fel antagande vid uppställningen av ett matematiskt problem fås fel svar. Precis som i alla andra språk.

Posted on: 2010/2/17 7:12

Edited by pingubenji on 2010/2/17 7:56:15

Anonym
Quote:

pingubenji skrev:
Kul att du tog dig tid och svara. Det gav mig möjlighet att förtydliga.

Quote:

sven skrev:
Hej igen...

Minska mängden energi i ett system är ju ganska lätt att åstadkomma, men ändå har ingen observation av att detta mig veterligen visats leda till någon sorts tidsresa.

Tiden går bara långsammare. Om det är en "tidsresa" är en smaksak vad gäller språkbruk.

Materia = vibrationer = energi. Jag hoppas jag gjorde rätt enligt Einsteins och kvantfysikens teorier. Jag begränsar mig till och med när jag bara säger vibrationer. (I brist på språk som jag kan göra mig förstådd genom)

Ja, tiden går "långsammare" när det är kallare i kylen eller frysen. Grönsaker håller sig längre. Ännu längre i frysen. Vi dör långsammare om vi tillfälligt blir nedkylda på väg till sjukhuset vid exempelvis en hjärnskada.

Våghastigheten sjunker, dvs vågor som propagerar fram genom exempelvis luften rör sig långsammare i kallare luft. Men det är inte bara värme som är energi. Vi har andra energiformer som också kan variera och påverka den totala energimängden i en punkt.

I en långsammare värld sker kemiska reaktioner långsammare. Allt går långsamt, allt åldrar/bryts ner/byggs upp långsamt. Till och med ljuset har brytningsindex som i grund och botten är en ändring i hastighet.

Hej igen. Jag glömde att svara på detta inlägg, tyvärr. Men här kommer ett svar.

Tiden går under inga omständigheter långsammare i en kyl eller en frys. Att en liter mjölk håller längre i en kyl har ju naturligtvis inget att göra med att tiden går långsammare i kylen, utan att den miljö som råder i en kyl med lägre temperatur hämmar tillväxten av bakterier i mjölken. Bakterierna trivs inte när temperaturen är för låg, eller för hög. Det är ju som bekant också därför vi pastöriserar mejeriprodukter - för att döda de bakterier som finns i produkten och utöka hållbarheten. Om det du säger skulle stämma skulle tiden gå fotrare under pastöriseringen och mjölken bli gammal snabbare.

Det föreligger alltså inget direkt samband mellan "aktivitet" som du betecknar det och förlöpande av tid.

Att vågor skulle röra sig långsammare i ett kallt medium har jag aldrig i mitt liv hört, och har också svårt att tänka mig varför så skulle vara fallet. Ge gärna ett exempel på när det gäller.

Att säga att materia = vibrationer = energi kan jag tycka är livt snävt och luddigt, vad menar du med det? På vilket sätt är materia vibrationer?

Och, självklart är det inte bara värme som är energi - var inte heller det jag menade - utan trodde mer det var värme du var ute efter (och inte energi) när du pratade om vibrationer.

Quote:

pingubenji skrev:

Quote:

Sven skrev:
Vid den absoluta nollpunkten borde således enligt din teori om vibrationer tiden förflyta väldigt långsamt då rörelser/vibrationer vid den temperaturen är begränsade, - något som inte stämmer.

Jag förstår inte hur du tänker. Vad är det som inte stämmer?

Vad är tid? Är det inte mängden händelser som sker relativt händelser i ett referenssystem?

Har du en bättre definition på tid? Jag baserar mitt resonemang men utgångspunkten att tid är en viss mängd händelser.

För ett äpple så går tiden långsammare när den är i en kyl. Relativt ett identiskt äpple som ligger utanför i värmen. (Äpplet i sig i kylen upplever att tiden går snabbare runtomkring relativt sitt eget åldrande.)

Tid är ett intressant begrepp som ingen riktigt kan definiera, för det beror på vad man vill jämföra.

Sen är det ju inte så att absoluta nollpunkten betyder att det är noll enheter energi i den punkten. Vi har ju oändligt andra frekvenser/energiformer som befinner sig i just denna punkten samtidigt som värmeenergin är noll. Temperatur är bara en variant av energi. Frågan är hur stor del av all energi som är värmeenergi. Om vi utgår ifrån att det kan finnas oändligt med frekvenser så går värmeenergins påverkan mot noll i hela systemet. Men vi upplever inte så många frekvenser. Av de frekvenser vi kan uppleva (eller räkna fram genom observationer av frekvenser vi kan se) så kan vi säkert hitta ett samband på att värmeenergi motsvarar en viss procent av det vi kan uppleva. Men då är det fortfarande så att tiden i den absoluta nollpunkten bara rör sig långsammare med en faktor som motsvarar ["värmeenergin" / "den energi vi kan uppleva"].

Jag vill gärna lära mig ett exempel som visar att vågor propagerar snabbare igenom ett kallt medium (utan att höja mängden energi i andra former). Då skulle jag äntligen befrias från mina vanföreställningar. Så jag skulle gärna vilja att du visade detta. (Vet att det blir en löjlig "visa att jag har fel argumentation", men jag är beredd att lägga mig och min teori om du kan visa att mindre total mängd energi kan ge snabbare reaktioner/vågor eller annat som kan tolkas vara snabbare tid.)

Det du här likställer med tid, en mängd händelser relativt ett referenssystem, är den tolkning vi människor kanske gör av tid. Men knappast en giltig definition av tiden. Med din definition skulle man genom att styra antalet händelser (vilket är otroligt lätt) också kunna styra tidens förlopp, något som inte är möjligt. Med detta resonemang skulle tiden gå långsammare i ett kylskåp, jämfört med utanför, eftersom aktiviteten är lägre där. Så är inte heller fallet. Ett äpple du besprutar och preparerar med konserveringsmedel håller sig längre än ett vanligt äpple, men det har ju inget att göra med att tiden går långsammare i just det äpplet!

Ett enligt mig mer korrekt sätt att se på tid är detta: Tid är av allt att döma den 4-dimensionen, dvs den dimension den tredje dimensionen som vi lever i existerar och vrider sig i. Vi kan ej betrakta tid på "rätt" sätt på samma sätt som en människa levandes i en 2-dim värld inte kan greppa den tredje dimensionen. Att vi upplever tid som linjärt och opåverkbart skulle alltså bottna i att det är för oss helt omöjligt att betrakta den i den värld vi lever.

Saker som denna är både svåra och förklara och att förstå, av givna orsaker. Men om vi tar en parallell som gäller mellan 2-d och 3-d, och sedan antar att det samma förhållandet gäller mellan 3-d och 4-d kan vi använda oss av ytterligare ett klassiskt exempel:

Ta ett vitt papper som får representera en 2-d värld. Denna värld existerar nu i vårt 3-d värld varifrån den betraktas som ett platt papper utan djup. Rita sedan en liten gubbe/gumma i ena hörnet på papperet och anta att detta är en person som är en 2-d varelse som lever i vår lilla 2-d värld. Denna person är oförmögen att se och känna det djup du och jag ser när vi betraktar papperet. Du kan nu vrida och vända detta vita papper i den tredje dimensionen utan att den lilla 2-d varelsen märker någon som helst skillnad. Personen ser sin värld på ett bestämt sätt, medan vi, upphöjda väsen i en högre dimension betraktar pappersvärlden som något helt annat. Anta tex att du har ritat gubben i ena hörnet och att du sedan formar en cirkel av papperet så att en väg öppnas från hörnet där gubben befinner sig till papperets andra hörn. Anta att gubben skulle få för sig att gå över till det andra hörnet, en resa på två steg. I den tredje dimensionen ser vi detta som självklart och inte konstigt, men i den andra dimensionen, den platta pappersvärlden skulle den lilla gubben helt plötsligt ha gjort en resa från ena sidan av sin värld till den andra, allt på ett ögonblick. En helt omöjlig manöver i dennes verklighet, men helt självklar för oss som lever i en högre dimension.

- På samma sätt som vi kan vika och böja papperet i den tredje dimensionen, böjs och betraktas vi antagligen i den fjärde - tiden.

Jag vet att det finns något bra exempel på detta någonstans på nätet, men orkar inte leta upp det, "get the tenth dimension", eller något sånt tror jag att det heter, och är en flash animation hämtad ur en lärobok i fysik.

Jag känner på rak arm inte till någon våg som rör sig snabbare i ett kallare medium - men inte heller någon som rör sig långsammare.

Quote:

Quote:

Experimentet är av allt att döma inte feltolkat och har kunnat beläggas ett flertal gånger. Då detta visat sig vara helt i linje med E:s teori råder stor enighet om detta.

Att energiintensiteten skulle vara högre i farkostens främre del och "som på jorden" i den bakre får du gärna utveckla, jag hänger inte med på vad det skulle ha för betydelse eller varför det borde vara så?

Mer anmärkningsvärt är kanske att materias utbredning minskar med ökad hastighet. Ett klassisk skolboksexempel är tex frågan om hur fort man måste köra med en 5m lång bil för att få in den i ett 3m långt garage. En icke oansenlig hastighet krävs skall tilläggas...

Exempelvis en bil i hög hastighet. Lufttrycket är lågt i, och bakom bilen. Trycket kan bli lägre än omgivningens lufttryck om man rör sig snabbt. Lägre energiintensitet för att man pressar mediet framför sig och skapar ett (luft)vakuum bakom rutan.
Framför, och inuti framrutan är det däremot hög energiintensitet. Högt tryck. Bilen trycks ihop lite av detta lufttryck i färdriktningen. Därav minskad materieutbredning som ditt exempel.

Placerar man utrustning som är beroende av "trycket i omgivningen" så fås en felaktig mätning och felaktig tolkning av vad som hände. I experiment ska man alltid först säkerställa att mätinstrumentet kommer mäta rätt sak. Försöka eliminera alla andra faktorer. Eftersom atomuret beror av en oscillation som kan ändra frekvens baserat på exempelvis temperatur eller spänning, så är jag inte säker på att experimentet är helt rätt sätt att mäta "tid".

Men det är bara min åsikt. Den kan vara felaktig. Kan du försöka förklara för mig var min argumentation brister så ska jag ta till mig av det. (Jag vill nämligen bara lära mig mer, jag skiter fullständigt i om jag har rätt eller fel. Jag gör mig till och med till åtlöje genom att uttrycka mig på ett nytt sätt och testa ett nytt sätt att se på fysiken. Jag tror nämligen att vi behöver ändra synsätt på fysiken för att möjliggöra fler häftiga uppfinningar, som jag vill hinna uppleva innan jag dör.)

Det hela blir riktigt krångligt när ljus kan lämna ett medium innan det tagit sig in i mediet från första början. Då kan vi fråga oss om ljusvågen är rätt ställe att titta på när vi vi vill mäta energihastigheten på ljus. Det kanske är något annat som skapar en illusion som är det vi kan observera som en ljusvåg.
Ljusvågen kanske är en långsam grupphastighet på en otroligt mycket snabbare våg/vibration. Då kan vi få en våg som ser ut att lämna ett medium innan den tar sig in i mediet från första början (som experiment visat).

Att materiens utbredning minskar med ökad hastighet har inte det minsta med ökat tryck att göra!

- Jag förstår inte alls vart du vill komma med pratet om tryck och luftmotstånd. Att luftmotstånd skulle förkorta en bils längd med 2 meter hoppas jag du inser inte är möjligt. Det fantastiska i detta sammanhang är just det är tid verkligen går långsammare och avstånd fysiskt krymps med ökad hastighet, och detta har inget att göra med tryck!

Vad gäller atomur är det utan tvekan den exaktaste metod för tidsmätning som finns. Experimentet utfördes som jag så i en bana kring jorden, i rymden, där vakum råder och något luftmotstånd inte existerar (även av det gjorde det kan jag inte se hur detta skulle få den effekt du talar om!!). Din kritik saknar således grund.

Sedan måste jag säga att jag har mycket, mycket svårt att hänga med på ditt användande av ordet vibration. Vad är det du avser med vibration och vad är det du anser det vara ett uttryck för?

See User information
Äh sluta tjafsa och lyssna på den här intervjun med Dr. David Lewis Anderson som själv jobbar med tidsteknologi Time Technology & Research

Posted on: 2010/2/21 10:08
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"

See User information
Exempelvis ljudhastigheten är temperaturberoende...

Men det visste du kanske, varför envisas du med att du inte vet en våg som beror av temperaturen? Har du sovit i skolan?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudhastighet

Du kan se att det inte påverkar mycket, men den energin som värmen tillför ett område snabbar upp tiden/aktiviteten/vågen... Försök däremot hitta något som ökar i hastighet när energin minskar... jag skulle vilja se det exemplet...

Man kan även ändra ljusets hastighet med olika energitäta medium. Det kallas brytningsindex.

I vakuum (som inte är total avsaknad av energi) finns det också motstånd, det blir tryck på samma sätt som i luft. Vakuum är bara ett tunnare medium, perfekt vakuum är fysikaliskt omöjligt.

Ett perfekt vakuum kan exempelvis enligt kvantmekaniken inte finnas.

Jag använde luftmotstånd som en trop för att du skulle förstå mekanismen i det som sker. Vakuum har samma motstånd som kan upplevas tydligare i högre hastigheter.

En vibration spänner upp rymden. Utan en vibration skulle rymden vara en punkt. Nu vibrerar det i alla riktningar och skapar rymden.

Allt du berättat vet jag redan... men du försöker inte ens förstå mig. Då skulle du fråga bättre frågor och förklara färre självklara saker. Vi delar trots allt ungefär samma universitetskunskaper...

Posted on: 2010/2/21 13:03

Edited by pingubenji on 2010/2/21 13:19:41

Anonym
Quote:

pingubenji skrev:
Exempelvis ljudhastigheten är temperaturberoende...

Men det visste du kanske, varför envisas du med att du inte vet en våg som beror av temperaturen? Har du sovit i skolan?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudhastighet

Du kan se att det inte påverkar mycket, men den energin som värmen tillför ett område snabbar upp tiden/aktiviteten/vågen... Försök däremot hitta något som ökar i hastighet när energin minskar... jag skulle vilja se det exemplet...

Man kan även ändra ljusets hastighet med olika energitäta medium. Det kallas brytningsindex.

I vakuum (som inte är total avsaknad av energi) finns det också motstånd, det blir tryck på samma sätt som i luft. Vakuum är bara ett tunnare medium, perfekt vakuum är fysikaliskt omöjligt.

Ett perfekt vakuum kan exempelvis enligt kvantmekaniken inte finnas.

Jag använde luftmotstånd som en trop för att du skulle förstå mekanismen i det som sker. Vakuum har samma motstånd som kan upplevas tydligare i högre hastigheter.

En vibration spänner upp rymden. Utan en vibration skulle rymden vara en punkt. Nu vibrerar det i alla riktningar och skapar rymden.

Allt du berättat vet jag redan... men du försöker inte ens förstå mig. Då skulle du fråga bättre frågor och förklara färre självklara saker. Vi delar trots allt ungefär samma universitetskunskaper...

Gör vi verkligen det, jag blir tveksam när du tror att tiden går långsammare i kylskåp och att tiden är antalet händelser. Jag tycker för övrigt att du använder energi, energiintensitet och vibrationer på ett mycket förvirrade sätt som jag i ärlighetens namn har svårt att hänga med på. Att du inte tycks vara bekant med tidens relation till hastighet och utbredning verkar också konstigt.

När jag svarar på dina inlägg lägger jag nivån på svaren på den nivå jag anser ditt inlägg hålla. När en person anser att tiden går långsammare i en frys känner man ett visst behov att att förklara elementära saker.

Ljudhastigheten säger du ja. Ljud är en tryckvåg och dess hastighet påverkas därför naturligtvis i stor grad av det medium den går i och måste ha för att kunna existera. Jag tycker därför att exemplet är konstigt och inte går att dra en massa generella slutsatser kring.

Totalt vakum finns vad man vet inte nej. Men den friktion partikelkollisioner orsakar på en farkost i rymden som färdas i x antal tiotusentals km/h i en bana kring jorden är långt under gränsen till det försumbara! Och har inget med resultatet av exemplet jag drog att göra. Menar du verkligen att du är civilingenjör och inte känner till detta, gymnasiefysik. En orbiterande satellit kräver mycket, mycket små mängder av energitillförsel för att sin bana.

Men om du tycker jag pratar i nattmössan och bara säger självklara har jag inget emot att skruva upp diskussionen ett par snäpp.

See User information

Posted on: 2010/2/21 15:04

See User information
Jag kämpar med att sätta fingret på vad det är du inte förstår i det jag säger. Om jag bara kunde förstå vad det är som skapar konflikt i ditt huvud (så att du stänger dig som en mussla för det jag säger) skulle vi kunna fortsätta...

Posted on: 2010/2/21 15:24

See User information
Letar efter Dark Mission på e-bok, fullständiga boken. Har du den?

Posted on: 2010/2/21 17:34

Anonym
Quote:

Network skrev:
Letar efter Dark Mission på e-bok, fullständiga boken. Har du den?
Menar du den om NASA? Sök på The Pirate Bay eller Demonoid.

See User information

Posted on: 2010/2/22 7:38

See User information
Har ventilerat här på Vaken att vi skule utföra ett litet utbyte av just böcker, jag har ca en gig med PDFer...

Posted on: 2010/3/4 8:17

See User information
Skapa en torrent utan en tracker (med exempelvis utorrent) och dela ut magnetlänken, ha sedan på datorn och torrentklienten... klart... jag skulle vara den första att tanka dina böcker...

För utorrent gäller följande förfarande (ursäkta engelskan):
µTorrent menu > File > Create a New torrent

1. Select "Add a File" or "Add a directory."
2. Browse your way to the location of file or directory you would like to share. Press ok.
3. Tick "start upload" box
4. Press "create and save torrent as", save it.

Right click the created torrent, Copy magnet url.

Paste it anywhere... and keep your computer online with utorrent running...

Done

Posted on: 2010/3/4 10:57

« 1 2 (3)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper