vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Paradoxalt leverne i en totalitär kultur...
Jag har, sedan några år tillbaka, efter ha left utefter livets 'normala' spelregler fallit tillbaka på en naturalistisk ideologi med ton av humanism och ateistisk spiritualism.

Det som slår mig är den paradoxala verkligheten som skapas som person med Naturalistiska ändamål i en Industrialistiskt övertygen omvärld. Allt blir verkligen svårt.

Min främsta målbild var att hantera den stress som kom med det 'normala' levandet i dagens system. När jag löst detta kom nya stressmoment och i vad jag kan se, en stort sett omöjlig situation inom det här landets gränser och dess förutsättningar.

Inte nog med att man, eftersom jag inte äger eget land, är beroende av grönsaker som är genmodifierade eller fulla av pesticider då mina ekonomiska omständigheter inte möjligör att jag kan leva organiskt / ekologiskt med tanke på min slutgiltiga målbild.

Det är mycket som skall till om jag t ex skall kunna bygga en egen variant av 'Earthship' t ex och sen kunna leva oberoende och enligt efter de regler jag tycker är fundamentala för att uppnå harmoni och balans med natur och omvärld. Detta innebär att jag måste leva och agera i dubbelmoral dvs paradoxalt för att komma dit. Vidare så ifrågasätter jag huruvida regler och skatter gör att jag kan leva enligt 'Earthship' princip i Sverige.

Jag tycker givetvis det är extremt störande eftersom jag tycker att man skall 'leda med gott exempel' men när förutsättningarna är formade till en tillsynes 'omöjlighet' så står man här och gör så gott man kan med mer eller mindre insikten att man antagligen aldrig kommer kunna nå dit man vill på 'rätt' sätt.

I slutänden så blir man då en kålsupare, precis som alla andra.

Man inser det totalitära och 'polära' med det system vi har idag. Det finns ingen väg utan man måste fuska och hävda så där mesigt: 'Man får göra så gott man kan' och dra en glittrande generalitet som att 'gilla läget'.

Fan vad sur jag är över detta! Här är vi år 2010 och vi har någon form av neo-feudal lösning till vad vi hoppades få bli ett system av mångfald.

Resized Image

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Paradoxalt leverne i en totalitär kultur...
vad vill du ha sagt min vän? tror inte det är så farligt ändå..

när dina föreställningar möter verkligheten så är det sällan något blev på det sättet man hade tänkt sig.. glöm dina förväntningar o ta bara sakerna i den ordning de dyker upp så ska nog saker o ting nog lösa sig till det bättre.. eller lika bra som annars.. men nu bortsett från din personliga längtan efter att något skulle vara annorlunda.. för den makten har du ändå alltid kvar vid varje insikt om att något inte är som du vill att det ska vara... dvs maktan att förändra något som du glömt att göra innan..

ta dina insikter som kvitto på att du iaf är på väg... finns dem som är totalt invaggade i den världsbild som förmedlas.. va glad att du åtminstonde slagit dig fri från den...

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Äh! Jag är förbannad för att det saknas politiska styrmedel för att kunna leva som man lär. Så enkelt är det. 20% av mänskligheten förbrukar 80% av resurserna. Det är den 'industrialiserade' och 'välutvecklade' befolkningen som avfolkar den större delen av världen för att allt skall urbaniseras. Det när vi igentligen behöver decentraliseras. Ytterst så är det några få som tagit kontroll över allt. Kalla det 'NWO' eller vad du vill men det är egentligen bara en uppgradering av feodalismen. Samma gäng skiter fullständigt i om dom dödar civila, skapar genetiska skador på människor och frön och eliminerar arter genom industrifiske och skogsavverkning. Allt för att ha en 'standard' som tydligen gör en stor mängd människor deprimerade. Ca 10% av vår befolkning har ätit antidepressiva, bland våra kvinnor mellan 45-64 så äter 12% antidepressiva regelbundet.

Jag själv blir deprimerad av överkonsumption, stress, urbanisering, industrialisering, kapitalism och det övriga tramset. Ytterst den egoistiska, empatilösa & 'unilaterala industrialiseringen/kapitaliseringen/globaliseringen'.

Nåväl!

Resized Image

See User information
första steget är att avskaffa fastighets skatten. e3ller avgiften som det blev efter alliansen van valet på att avskaffa skatten....

sen måste man lätta upp swkatte regler mer och andra lagar och bestömmlser.

behöver jag stålar kan jag köra lite taxi eller sälja korv. man skulle helt kunna avskaffa det sociala skyddsnötet om folk fick bedriva business utan massa bestömlser, så som det alltid gått till förutom då maffian har tagit över.

Posted on: 2010/2/28 5:15
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>

Anonym
Visst är det så.

Det finns fler saker och ta tag i för den delen:

I USA har man t ex legal rätt till mark förutsatt om man huserat på den i mer än 2 år. I Sverige blir man kriminaliserad till 'ockupant' alternativt 'egenmäktigt förfarande'. All mark i Sverige administreras av Lantmäteriet och vi är förnekade våra naturliga rättigheter.

Det skuldsystem vi har utvecklat i Sverige gör att en stor mängd människor är fördömda för livet och saknar alternativ, de kallas 'evighetsgäldenärer'. Det är ju så illa att en glömd p-bot kan skapa flera års smärta om man har otur. 60% av befolkningen har inte ens 10 000 kr understoppat till semester eller som backup om något händer. Minns jag rätt så har ca 1 miljon Svenskar betalningsanmärkning. Ungefär lika många som någon gång ätit antidepressiva.. Hmm.. undrar om det går hand i hand?

See User information
Det finns en väg för alla.

Posted on: 2010/3/1 4:11

Anonym
alarik, den 'one linern' går, i min bok, under följande kategori:

Glittering generalities
Glittering generalities are emotionally appealing words applied to a product or idea, but which present no concrete argument or analysis. A famous example is the campaign slogan “Ford has a better idea!”

Resized Image

See User information
:) Jag förespråkade att det inte fanns några rätt eller fel, men jag hade fel.

Posted on: 2010/3/1 6:04

Anonym
Det är mänskligt och fela!

Resized Image

See User information
Ja, men det är djuriskt att inte vara perfektionist.

Posted on: 2010/3/1 12:13

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper