vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Har regeringen utvidgat rätten att spana?

See User information
Angående http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6710357.ab

NEJ

Det är ibland så att man om man sitter i regeringsställning får ta emot en del oberättigad kritik. Oberättigad, eftersom många automatiskt utgår ifrån att den som för tillfället sitter i opposition har en motsatt politik.

Den sk septemberöverenskommelsen innebar att man förutom FRA skulle utreda säkerhetstjänstens och polisens särskilda behov av signalspaning. Detta skall det nu utarbetas en proposition om.

Detta är alltså inget tillägg till de 3 instanser som man fattat beslut om.

Däremot vill oppositionen (Socialdemokraterna, V och Mp) att ännu fler myndigheter skall få spana och har reserverat sig mot beslutet!

Så att angripa Alliansen i denna fråga är visserligen förståeligt men djupt ologiskt, tyvärr...

Den verklige fienden är Mona Sahlin...

Posted on: 2010/3/4 12:55
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Har regeringen utvidgat rätten att spana?
oavsett om det är sittande regering, eller vänsterblock, som ligger bakom förslaget, så handlar det egentligen bara om att rättfärdiga redan praktiserade metoder.
Polis och myndighet är självfallet oroade över att befolkningen ska få nys om att FRA missbrukas och nyttjas av polis långt lägre ner i ledet än vad den officiella historien vill tillåta. Med ett lagförslag som detta, klappat och klart, så blir linjen luddigare om hurvida polisen får nyttja denna tvivelaktiga metod för att signalspana på vanliga medborgare. Så även om Mona Sahlin har ruttna ägg i korgen, så kan jag lova att Beatrice Ask definitivt är den drivande kraften, då hon vid en potentiell medial katastrof i form av ett polisiärt avslöjande, skulle hållas ansvarig.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Det lustiga är att det fanns en utredning om avlyssning efter Palmemordet. I den ingick bl.a flera kända socialdemokrater, John-Olle från Stockholm till exempel. På den tiden försiggick avlyssning oftast genom Televerket, Telias föregångare och det hela skedde med bandspelare kopplade till växlarna. Det intressanta är att den gången avlyssnade man mest statsministern och utrikesdepartementet. Tyvärr kom utredningen aldrig till något resultat, eftersom alla 32 av någon obegriplig anledning stuvade in sig i ett flygplan som skulle till Västervik. Men planet störtade på inflygning mot landningsbanan. Det fanns ingen flygledare i tornet. Istället satt det en annan person där med höghastighetsvapen och träffade piloten mitt i pannan. Efteråt cirkulerade bilder på katastrofen men den är förstås nedtystad, så det jag säger framstår ju som jävla babbel. Förlåt mig...

Posted on: 2010/3/4 15:56
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
vilka 32?

Posted on: 2010/3/4 16:15

See User information
Hela utredningen omkom ju. Och sen blev det tyst. Mordelimord, liksom. Det finns en massa personer här i landet som är ohängda, om jag får lov att säga så. Du hittar kanske den fasansfulla historien om du googlar på nån tidning, jag tror att det var 1987 eller 1988. Det hela började med att det visade sig att det fanns personal i en lägenhet bredvid Palmes bostad i Gamla stan, kanske inte så märkligt precis. Men sen spred det sig till Utrikesdepartementet och så tillsattes en utredning om avlyssningen där det ingick representanter för de olika partierna. Man hade mage att skämta om hur planet "hade störtat för att det satt en tung centerpartist längst bak". En stackars fet man som blev till åtlöje i sitt dödsögonblick. Det finns väldigt många ohängda personer i vårt land, må jag säga.

Posted on: 2010/3/4 16:49

Anonym
Hmm...det har i Sveriges historia aldrig kraschat ett flygplan där något större antal människor dött enligt mina efterforskningar... Scannat runt & googlat, och lusläst wikipedia. Någon sådan krasch finns inte registrerad nånstans på nätet...vilket det naturligt borde.
Här behövs lite upplysning tack =)

See User information
Quote:

patrik1975 skrev:
Hmm...det har i Sveriges historia aldrig kraschat ett flygplan där något större antal människor dött enligt mina efterforskningar... Scannat runt & googlat, och lusläst wikipedia. Någon sådan krasch finns inte registrerad nånstans på nätet...vilket det naturligt borde.
Här behövs lite upplysning tack =)

Nej det är väl typiskt. Men det var ju en rätt stor krasch nånstans i närheten av Bromma en gång? Den kan dom väl inte ha raderat för den berodde på nedisning. Jag får gardera mig för om det var i Västervik eller Oskarshamn, jag är sorgligt obevandrad i Östkustens geografi.

Skulle dom verkligen ha lyckats radera detta? Just för den här sakens skull har jag samlat på mig en massa gamla kalendrar och där står sakerna tryckta på papper i min bokhylla som jag kallar min "tidsmaskin". Kalendrarna, det finns ett par stycken, jag har mest Tidens Kalender, tar upp händelser efter september varje år fram till juli-augusti, detta beror på deadline för tryckningen.

Det är intressant att se hur Ebbe Carlsson-affären var avsedd att "explodera" ett halvår innan den egentligen gjorde det och att man måste ha planerat "kurdspåret" redan flera månader, kanske till och med ett år i förväg.

Man kan se det på att rapporteringen i kalendrarna tar upp saker som inte kunde vara kända vid pressläggningen. Alltså måste de varit planerade att ske.

Jag såg hängningen av Saddam Hussein på TV och tycker att han bevarade sin värdighet ända till slutet. Undras om våra inhemska lagbrytare i samma klass kommer att ta det lika heroiskt om dom nu skulle dömas av en oavhängig domstol nån gång.

Dom som omkom vid flygkraschen har väl släktingar som har mod nog att tala om vad som hänt, det är rätt många som har mist någon anhörig vid det här laget.

Det är inte bara avlyssningsutredningen som strukit med. Det är åtskilliga andra sossar också, exempelvis mannen som skrev och redigerade den stora fina boken om socialdemokratins hundraårsjubileum 1987. Kanske Calle Bildt kan säga nåt om detta, han satt ju i studion hela kvällen under jubileumsprogrammet i TV gottande sig åt att Palme minsann hade fått bita i gräset och inte kunde närvara!

När boken distribuerades till bokhandlarna och Folkets Hus runt om i Sverige kunde en som är kunnig inom det trycktekniska hur lätt som helst se att man bytt bort några tryckark. Dom som handlade om Palmemordet...

Men han drabbades av plötslig blyförgiftning när han krattade löv i sin trädgård. I mars. Boken kom ut några veckor senare. Krattar man löv i mars?

Kanske jag verkar spydig och lite insinuerande. Det är faktiskt just det jag är. Jag är urförbannad och hoppas att RÄTT skall skipas, det är inte bara jugoslaven Karadzic som är krigsförbrytare här i Europa!

En del av de fulaste fiskarna döljer sig här i landet och innehar höga poster...

Kanske dom kommer i CNN en dag?

Posted on: 2010/3/4 18:50

Anonym
Att de fulaste fiskarna simmar i de finaste vatten är det nog ingen tvekan om
Faktum är att det mesta du skriver och berättar om är jäkligt intressant och tanke-inspirerande, men som den tvivlande sanningssökare jag är har jag svårt att ta till mig av alla intryck, utan pålitliga källor. Jag vill verkligen ta till mig av det du skriver, jag behöver nog bara bli övertygad. Övertyga mig

See User information
Jag skall kolla mina kalendrar. Kanske dom finns på biblioteken. Det finns ju årsböcker också, flera förlag ger ut såna. Det finns en som heter När Var Hur, till exempel. Sen har vi tidningen Proletären som drivit en mångårig kamp och som säkert har referensex. Dessutom finns ju alla trycksaker enligt lag hos Riksarkivet. Men antikvariat kan också ha kalendrar liggande, fråga om du har nåt lokalt bra antikvariat. Men kom ihåg att detta var före internet. Tidningarna skall dock finnas på microfilm allihop.

Posted on: 2010/3/4 19:07

See User information
Nu har jag hittat datumet, det var den 8 maj 1989. Jag hittade också en länk som inte direkt handlar om just flygolyckan så mycket men ändå är relevant

http://www.nyapolitiken.biz/sve_politik/fallet-martinger.html

Jag tar ju allting ur minnet, det var 16 offer i "olyckan" som inte var en olycka. Fel ort förstås, det var i Oskarshamn. Det fanns folk som efteråt sålde bilder på olyckan och det fanns nån som köpte. Enligt en bekant fanns det en bild av piloten med kulhål i pannan men det kan ha varit ett påhitt. Bilderna köptes tydligen av samma köpstarka grupp som köpte upp alla Teknikens Värld av en viss årgång några år tidigare men det är en annan historia och jag skall inte trötta ut er kära vakenläsare. Ni får inte somna!

När ni nu har datumet kan ni söka vidare själva jag har en vacker kvinna som måste nattas...

Posted on: 2010/3/4 19:54

Anonym
u rule tack.

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper