vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 »


Anonym
Djävulen är inte Satan.
#1
Denna tråd är en avknoppning från tråden "Föredragsserie med Michael Tsarion - Anarchos", som ligger i "Frågor, svar, tips & förslag."-forumet.
Ovanstående tråd började efter ett 20-tal inlägg att handla om Lucifer och jag tänkte sammanfatta lite här vad jag kommit fram till.

Lucifer eller Satan är INTE djävulen. Djävulen används som förklaring på ett tillstånd av ondo. Någonting som representerar Satans ondska helt enkelt men kan också drabba andra.

Det finns tydligen 21 referenser till djävulen i det nya testamentet, men ingen i det gamla testamentet.
Se gärna http://www.bibeln.se/las/uppslagsdel/d/dj%C3%A4vulen för lite djupare förklaring.

Bland annat stavas "den Onde", "Satan", "Beelsebul", "Beliar" och "Lucifer" med en inledande versal, eftersom detta är egennamn och tillskriver Satan.
"djävulen" gör det inte, då det förklarar ett ondskefullt tillstånd.

Exempelvis så lyder John 8:44 i Bibel 2000 översättningen:
"Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader."

I översättningen från 1917 står det exempelvis i Matt 4:1:
"Det är i en underbar, ja, hemsk ställning, vi finna vår dyre Frälsare enligt dagens text. Anden själv förde honom till öknen i den avsikt, att han skulle frestas av djävulen."

I Matt 4:1 står det, åter igen i Bibel 200 översättningen:
"Sedan fördes Jesus av Anden ut i öknen för att sättas på prov av djävulen."

Inte i någon av dessa tre exempel från två olika översättningar är "djävulen" ett egennamn alltså, utan snarare en beskrivning på ondska.

Jag skulle vilja se om någon kan referera till något ställe i Bibeln där djävulen står med stor bokstav om det inte inleder en mening så klart.

Ni får använda vilken översättning ni vill av Bibeln.

Jag började referera till detta i detta inlägg i ovanstående tråd och hade alltså fel från början. Jag hade hört att djävulen inte nämns alls i Bibeln, men det måste ha syftats på det gamla testamentet. Att det inte nämns i GT alltså.
Jag skriver också mina första inlägg felaktigt. Dvs med inledande versal. Jag hoppas ni har överseende med detta...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Djävulen är inte Satan.
#2


See User information
Ja, det finns "djävlar" och "troll" som beskriver människors (och tings) handlande/tillstånd.

Dessa varelser "går" igenom kropparna sägs det... "Det går troll i saker". "Man är besatt utav djävlar" osv...

Andra tolkningar från sagornas värld (som speglar hur författare föreställer sig ondskan) är att det är bubblor av ondska som sipprar in i vår värld från den onda världen, eller armar som får fatt på en själ när de sträcker sig igenom en spricka mellan världarna.

Men för de allra flesta behövs ingen distinktion mellan konceptet ondska och en varelse som ska representera ondska, det är samma sak. (Precis som djur/varelser representerar stjärnbilder, tidpunkter eller andra "koncept" man vill kunna prata kring)

Det är ett gammalt sätt att tänka helt enkelt, att låta en varelse representera ett koncept eller abstraktion.

Posted on: 2010/3/15 22:08
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Djävulen är inte Satan.
#3


See User information
Then (A) Jesus was led up by the Spirit into the wilderness to be tempted by the Devil.
Stort D... som i Devolution/Devilution...
http://www.biblegateway.com/passage/? ... =Matthew%204&version=HCSB

Posted on: 2010/3/15 23:30
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Djävulen är inte Satan.
#4
Tror att det är felskrivet av den som skrivit in det på nätet... I min Bibel står det under Matt 4:1
"Sedan fördes Jesus av Anden ut i öknen för att sättas på prov av djävulen."

Dvs fortfarande håller tesen om att djävulen är den ondska som representeras av Satan.

Nästa referens, Matt 4:5
"Sedan tog djävulen honom med sig till den heliga staden och ställde honom högst uppe på tempelmuren"
(Denna vers slutar mitt i meningen)

Nästa referens, Matt 4:8
"Nu tog djävulen honom med sig upp på ett mycket högt berg och visade honom alla riken i världen och deras härlighet"
(Denna vers slutar mitt i meningen)

Nästa referens Matt 4:11
"Då lät djävulen honom vara, och änglar kom fram och betjänade honom."
Här är ytterligare sattyget med ett komma i anslutning till ordet "och"



Matt 4:8 är dock mycket intressant ur ett annat avseende, då detta visar lite att ondskan står bakom hur vi delat upp oss i länder.
Jag skämtade lite om detta förut genom citatet "Djävulens makt sitter i länderna"
Men ingen fattade det skämtet... (Eller om jag hade det som signatur? Jag kan iallafall inte hitta det nu)

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Djävulen är inte Satan.
#5


See User information
Quote:

computerror skrev:

Matt 4:8 är dock mycket intressant ur ett annat avseende, då detta visar lite att ondskan står bakom hur vi delat upp oss i länder.
Jag skämtade lite om detta förut genom citatet "Djävulens makt sitter i länderna"
Men ingen fattade det skämtet... (Eller om jag hade det som signatur? Jag kan iallafall inte hitta det nu)


Hur tänker du då när du tolkar så?


Posted on: 2010/3/16 0:06
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Djävulen är inte Satan.
#6
Quote:

smilia skrev:
Hur tänker du då när du tolkar så?

Matt 4:8
"Nu tog djävulen honom med sig upp på ett mycket högt berg och visade honom alla riken i världen och deras härlighet"

Att detta med riken representerar ondska, men samtidigt är en härlighet/frestelse.


Men strunt i detta... Referenser där "djävulen" skrivs med versal tack...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Djävulen är inte Satan.
#7


See User information
Jag tycker bibeln är ganska tydlig med att djävulen är en personlighet.

Tim 2:26 så att de nyktrar till och slipper ur den fälla där de hålls fångna av djävulen för att göra hans vilja.

Böj er alltså under Gud. Stå emot djävulen, och han skall fly för er.

1 Joh 3:8 Den som syndar är djävulens barn, ty djävulen har syndat ända från början. Men Guds son har uppenbarats för att utplåna djävulens verk.

Jud 9 Ärkeängeln Mikael tillät sig inte att fördöma djävulen med smädelser, när han tvistade med honom om Moses kropp, utan sade: "Måtte Herren tillrättavisa dig."

Upp 20:2 Och han grep draken, ormen från urtiden som är Djävulen och Satan, och band honom för tusen år

Ordet ondska förekommer också i Nya Testamentet, och är inte utskrivet som djävulen.

Titusbrevet 3:3
Vi var ju också själva en gång dåraktiga, olydiga och vilsegångna, slavar under alla möjliga impulser och lustar. Vi levde i ondska och avund, vi var avskyvärda och vi avskydde varandra.

4Men när Guds, vår frälsares, godhet och kärlek till människorna blev uppenbara 5räddade han oss - inte därför att vi gjort några rättfärdiga gärningar utan därför att han är barmhärtig - och han gjorde det med det bad som återföder och förnyar genom den heliga anden. 6Genom Jesus Kristus, vår frälsare, har han låtit Anden strömma över oss, 7för att vi genom Guds nåd skall bli rättfärdiga och, så som det är vårt hopp, vinna evigt liv. 8Det är ett ord att lita på.

Jag vill att du skall inskärpa detta, så att de som tror på Gud vinnlägger sig om att utföra goda gärningar. Dessa föreskrifter är bra och nyttiga för alla människor. 9Men dumma dispyter om förfäderna och strider och tvister om lagen skall du hålla dig ifrån; de är onyttiga och leder ingenstans. 10Den som vållar splittring skall du vägra att befatta dig med, efter en första och en andra tillrättavisning. 11Du kan vara säker på att han har gått vilse och är en syndare som har dömt sig själv.


Posted on: 2010/3/16 0:16
The blind Me-Generation doesn't care if life's a lie. So easily used, so proud to enforce
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Djävulen är inte Satan.
#8
Ja, faktist... Upp 20:2 är faktist djävulen skrivet med versal. Men varför inte annars om det är en personlighet?

dock skrivs "den Onde" med versal.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Djävulen är inte Satan.
#9


See User information
Det vet jag inte faktiskt, inte heller varför han har olika namn. Finner jag svar på det ska jag dela med mig av dem. Jag funderar på hur det är skrivet i originaltexten.

Posted on: 2010/3/16 0:27
The blind Me-Generation doesn't care if life's a lie. So easily used, so proud to enforce
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Djävulen är inte Satan.
#10
Att satan har många namn reflekterar jag dock inte så mycket på, eftersom ondska har personifierats i många kulturer och Bibeln är en samskrivning av kristendom eller vad man ska säga från olika delar.

Dessutom börjar det ju med Lucifer som får olika namn på sig vartefter han faller.

Dessutom Joshua, jag har en fråga till dig...
En annan sak jag undrar om du vet är om Lucifer förvisades från Guds rike före eller efter Satan uppenbarade sig som en orm i paradiset?

När började det talas om ondska och är Satan den som personifierar ondska? Dvs, utan Satan - Ingen ondska. Eller?

Samtidigt tycker jag det är konstigt att man väljer att kalla Lucifer för ljusbäraren, dvs the illuminator - Den upplyste.
Det är som att det är av ondo att vara upplyst. Samma sak med Babels torn... Hur de ville att alla skulle förstå varandra var av ondo?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Djävulen är inte Satan.
#11


See User information
Quote:

computerror skrev:
Quote:

smilia skrev:
Hur tänker du då när du tolkar så?

Matt 4:8
"Nu tog djävulen honom med sig upp på ett mycket högt berg och visade honom alla riken i världen och deras härlighet"

Att detta med riken representerar ondska, men samtidigt är en härlighet/frestelse.


Men strunt i detta... Referenser där "djävulen" skrivs med versal tack...


Jag vill inte bara strunta i det - du sökte att felaktigt hämta något från en gammal text och föra in det i en pk-agenda...

Det var så fel

Djävulen testar Jesus, lovar han allt av JORDISKT, han kunde kanske få bli Kung där, istället för att bli Kristus, en himmelsk kung, eller bli sig själv, om han gav efter, föll. Djävulen är i denna aspekt ens ego, lägre jag, man kan ju personifera det och kalla det för Djävulen/djävulen. Men det är inte skilt från Satan.

Något här, eller som vi bär på här, finns också "däruppe", och som något väsen, kanske man kan kalla det för kollektivt väsen.

Vi har också Mara King, maran... - det är samma sak.

Mara King testade/frestade på samma sätt Gautama Buddha.
Han stod emot och upplystes.

Personifierar man det inte så är det med mara samma som står i uppenbarelseboken 16:16 om den "Sjunde Ängeln", och testen är Armageddon och global, tömma kalken.

Och/eller... har inte koll nu, så är det samma som Kalki avatar - apropå kalk... som kommer att ta hand om allt... döma... avsluta denna runda för den nya tiden som ska komma.

"Don't call me Naomi," she told them. "Call me Mara, because the Almighty has made my life very bitter.
Ruth 1:20

Alltså "bitter" - vi säger tömma den bittra kalken.

Mara betyder bitter.

Det med kalk är intressant då det finns det ned graal/kalk.

Jesus/Buddha fick gå till djupet av sitt lägre jag, ego, tömma den bittra kalken. Ge upp det jordiska mänskliga, fast den delen, den mänskliga delen i honom inte ville det.











Posted on: 2010/3/16 0:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Djävulen är inte Satan.
#12


See User information
Buddha har mycket fler likheter med Moses (som levde långt innan) än med Jesus, och att Jesus bekräftade Moses ord är inte ju inte så konstigt:)

Lucifer kommer nog ifrån beskrivning av åklagaren som han var innan han föll och kastades till jorden. Han beskrivs som en ärkeängel, jag skulle tro det är därifrån Lucifer härstammar. Alltså ett epitet från innan han satte sig upp mot Gud och då han var ett ljus.

Babelstorn är nog en händelse som liknar den vi kan se idag, när människan får hybris och tror hon inte behöver Gud, när jag ser Dubai får jag ofta en parallell till babelstorn. Jag kan se många paralleller med Babel och mänskligheten som talar i samma tunga idag. Det leder tyvärr till ondo och förstörelse. Det står också att ingenting kommer bli omöjligt för människan hädanefter, som sagt hybrisen blir vårat fall.

Edit: Glömde svara på frågan om ondskan. Om ondska är synonymt med djävulen vet jag inte, jag tror nästan vi själva kan skapa ondska utan djävulens hjälp om vi utnyttjar den fria viljan till det, det måste vara det Lucifer gjorde från början, sedan förledde han mänskligheten också med hjälp av vår frihet och friheten är naturligtvis samtidigt Guds största gåva. Jag ser ingen mening med tillvarelsen utan den.

Posted on: 2010/3/16 0:47
The blind Me-Generation doesn't care if life's a lie. So easily used, so proud to enforce
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Djävulen är inte Satan.
#13
Quote:

smilia skrev:
Jag vill inte bara strunta i det - du sökte att felaktigt hämta något från en gammal text och föra in det i en pk-agenda...

Det var så fel

Jag citerar inte allt...
Men har du aldrig undrat varför främst myndigheter alltid delar upp sig i avdelningar? Varför fängelser delar upp sig i cellblock? osv osv...

Det är för att mindre fållor är lättare att sköta. Endast ett fåtal har total överblick och de andra bara en väl utstuderad bild. En bild de ska ha.

Det är alltid lättare att sköta något när det är uppdelat.

Världen styrs alltså enklare eftersom den är uppdelad i länder och folk luras att nationalism är någonting bra, så folket aldrig kan ta del av den fulla sanningen.

-----------------------------------------------------------------------------

Tråden kan för övrigt låsas om admin vill, eller så kan vi börja spåna om allt möjligt runt detta ämne. Ni har min fulla tillåtelse att lämna det sakliga ämnet, eftersom Joshua kommit med en referens, Upp 20:2, där djävulen skrivs med versal.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Djävulen är inte Satan.
#14


See User information
Sedan har vi detta citatet som får mig att tänka på att Satan förleder mänskligheten just som den falska fridsfrusten.

2kor13Ty de är falska apostlar, ohederliga arbetare, som uppträder som Kristi apostlar. 14Och det är inget att förvåna sig över, Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel. 15Inte underligt då om hans tjänare uppträder som om de tjänade rättfärdigheten. Men de skall få ett slut som svarar mot deras gärningar.

Posted on: 2010/3/16 1:00
The blind Me-Generation doesn't care if life's a lie. So easily used, so proud to enforce
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Djävulen är inte Satan.
#15


See User information
Quote:

computerror skrev:
Quote:

smilia skrev:
Jag vill inte bara strunta i det - du sökte att felaktigt hämta något från en gammal text och föra in det i en pk-agenda...

Det var så fel

Jag citerar inte allt...
Men har du aldrig undrat varför främst myndigheter alltid delar upp sig i avdelningar? Varför fängelser delar upp sig i cellblock? osv osv...

Det är för att mindre fållor är lättare att sköta. Endast ett fåtal har total överblick och de andra bara en väl utstuderad bild. En bild de ska ha.

Det är alltid lättare att sköta något när det är uppdelat.

Världen styrs alltså enklare eftersom den är uppdelad i länder och folk luras att nationalism är någonting bra, så folket aldrig kan ta del av den fulla sanningen.


Men det har inget med att Djävulen frestade Jesus att göra.

Uppdelning är naturligt, allt har sina gränser och det är enligt himlens principer..., som det ska vara. Nu blandar du in annat som en vanlig vakenkomaist, hur dåliga människor beter sig.

Förstår inte varför du blandar in tex "Endast ett fåtal har total överblick..."

Det är väl tex inte fängelset som är "fel", utan de som hamnar där.

Uppdelning är struktur, och har med ursprung och härkomst att göra, inte på denna nivån då.

Det är ju istället så att det är det som man kan förknippa med Djävulen/djävulska krafter, som agerar för upplösning av alltings integritet, tex mellan könen, vända på yin och yang, pervertera yin och yang. Lösa upp allt... Vi ser det precis överallt, inte bara inom folkgrupper och mellan könen, utan i länder,familjeenheten,cellernas membran tappar sin integritet, jorden tappar sin integritet, ozonskiktet... detta har jag skrivit om mååånga gånger.

Det du ser därute är djävulen in action, därför löses tex länder upp.

Det är enskilda och mänskligheten somär i problem,problemen ärinte i formen, såsom länder,utan hur dåliga krafter beter sig och utnyttjar det. Såvänd nu på ditt resonemang.






Posted on: 2010/3/16 1:04
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Djävulen är inte Satan.
#16
Nejnejnej... Detta kan jag inte vända på... Jag har verkligen försökt, men jag ser ingen somhelst rimlighet i nationalism och att vi delar in oss i länder. Tänk om vi obehindrat kunde ta del av varandras kulturer och fortfarande respekteras för vad vi är.
Vi har så mycket outnyttjad kapacitet och alla kulturer har sina egna nycklar till sanningen.

Dock tycker jag inte världen ska se ut som dagens globalister, för dom vill inte riva gränserna, förutom vad gäller styret.
De sätter invandrare i betongghetton för att de ska förlora sin identitet och rasa mot andra invånare... allt enligt modellen söndra och härska.
Den form av invandring vi har idag är skapt för att vara ett avskräckande exempel.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Djävulen är inte Satan.
#17


See User information
Min tro och övertygelse ger dig rätt i det du säger Computerror, den dagen Gud återvänder och i en fulländad värld där godheten styr, kommer det inte heller finnas några gränser. Men en mänskligt styrd värld kan inte klara sitt uppdrag. Just på grund av vår världsherre som du redan varit inne på vem det är.

Posted on: 2010/3/16 1:19
The blind Me-Generation doesn't care if life's a lie. So easily used, so proud to enforce
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Djävulen är inte Satan.
#18
Joshua: mmm... Jag kan inte förstå vad det är som skrämmer folk med den bilden jag nyss målat upp.
Jag har en tes till varför muslimerna är så jagade idag. Jag tror att det kan ha någonting med att göra att de haft ett styre som fungerat ända ned till stamråd. Visst att det ibland varit vad vi kallar ociviliserat, men styret har lik förbannat fungerat.

Stamråden var det första Italien avskaffade när Libyen blev en italiensk koloni.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Djävulen är inte Satan.
#19


See User information
Quote:

computerror skrev:
Att satan har många namn reflekterar jag dock inte så mycket på, eftersom ondska har personifierats i många kulturer och Bibeln är en samskrivning av kristendom eller vad man ska säga från olika delar.

Dessutom börjar det ju med Lucifer som får olika namn på sig vartefter han faller.

Dessutom Joshua, jag har en fråga till dig...
En annan sak jag undrar om du vet är om Lucifer förvisades från Guds rike före eller efter Satan uppenbarade sig som en orm i paradiset?

När började det talas om ondska och är Satan den som personifierar ondska? Dvs, utan Satan - Ingen ondska. Eller?

Samtidigt tycker jag det är konstigt att man väljer att kalla Lucifer för ljusbäraren, dvs the illuminator - Den upplyste.
Det är som att det är av ondo att vara upplyst. Samma sak med Babels torn... Hur de ville att alla skulle förstå varandra var av ondo?


Lucifer kallas för Lucifer innan han föll, sedan fick han heta Satan.
Det som är av ondo är det som Djävulen kanske vill påskina, att upplysning handlar om kunskap och det där... du vet han ellr ormen, som är djävulen sa de skulle äta av kunskapens frukt.
Det är att vara en vanlig hu-man, de som är här och inte gör som det står för... det där med att stå emot satan, inte ge upp det jordiska, känslor, kropp och sinne. Så då kan man vara en 33, jag har tagit upp det i flera poster, som i denna tråd:
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... at&order=ASC&type=&mode=0

Då kan man vare en 33:a, vilket enligt satanism och frimureri är att vara upplyst, något evil och väldsligt, bara. Vanlig info och kunskap som delas ut är då också the devil in action...

Det ska nio till till 42, då är man bortom detta... de fem elementen, har fått de fem såren vid korsfästelsen, gett upp.


Posted on: 2010/3/16 1:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Djävulen är inte Satan.
#20
Quote:

smilia skrev:
Lucifer kallas för Lucifer innan han föll, sedan fick han heta Satan.
Det som är av ondo är det som Djävulen kanske vill påskina, att upplysning handlar om kunskap och det där... du vet han ellr ormen, som är djävulen sa de skulle äta av kunskapens frukt.
Det är det jag pratade om tidigare... Varför är det av ondo att veta för mycket?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Djävulen är inte Satan.
#21


See User information
Quote:

Joshua skrev:
Min tro och övertygelse ger dig rätt i det du säger Computerror, den dagen Gud återvänder och i en fulländad värld där godheten styr, kommer det inte heller finnas några gränser. Men en mänskligt styrd värld kan inte klara sitt uppdrag. Just på grund av vår världsherre som du redan varit inne på vem det är.


Du bör vända på ditt tänk.

Det är människor som lämnar Gud, Gud är alltid... om du ska propagera för gräsnlöst så är det emot Gud.

Det är istället kommunism/humanism/ateism.

Du förstår inte vad gränser är.

Ondskan vill ha det gränslöst, den gränslösa fd människan utan själ känner inga begränsningar.

Till och med i Bibeln står det att de inte fick bege sig ut över havet, eller vad det nu står, och sprida/missionera.

Religion är kultivering, och varje grupp/ras har sin väg för kultivering/räddning - det finns många paradis.

Länder här är skapta utifrån ett syfte och mening.

Du ska inte resonera som en bokstavstroende, då kommer du aldrig att förstå:

The secret of the kingdom of God has been given to you. But to those on the outside everything is said in parables so that, they may be ever seeing but never perceiving, and ever hearing but never understanding; otherwise they might turn and be forgiven!'" (Mark 4:11-12)

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=149380#forumpost149380






Posted on: 2010/3/16 1:46
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Djävulen är inte Satan.
#22
"Djävulen är inte Satan"

Ni vet väl att ingen av dessa existerar eller ens gjort, allt är det som inprogramerats sedan flera tusen år, det är en sorts förbannelse samtidigt.... man skulle samtidigt kunna kalla ena sidan av egot för satan om man ville formulera på det sättet, men varför ens ha dessa figurer i sin värld.. dessa ska man bli av med och förena dig med det rediga mäskliga sinnet, då vet du att ingen satan kan komma i närheten av dig.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Djävulen är inte Satan.
#23
Orion: Jag är inte kristen, utan diskuterar här bara Bibeln som sådan. Själv tror jag att vi alla representerar både gott och ont. Som Yin och Yang. Allting handlar egentligen om balans och vilka vargar man väljer att mata.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Djävulen är inte Satan.
#24
Exakt, fast dessa vargar blev lurade i en lockbete som gjorde de sjuka för livet....

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 3 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
30 user(s) are online (30 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 30

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS