vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Anonym
Vi har reducerats till utbytbara sexleksaker
http://www.expressen.se/debatt/1.1110 ... ill-utbytbara-sexleksaker

Resized Image

Arvet från 1968 års sexuella revolution är att vi tycks behandla varandra som utbytbara ting, som saker som man använder för sexuell njutning och sedan byter ut så snabbt som möjligt, skriver samhällsvetare Charlotta Levay. Foto: ROBBAN ANDERSSON

Hiv, klamydia och höga aborttal. Det är vad den hyllade sexuella revolutionen har lett till. Man blir inte lycklig i ett samhälle som ständigt uppmuntrar till promiskuitet, sexuell utlevelse och experimenterande.
Det skriver i dag Charlotta Levay, samhällsvetare och krönikör. Vi borde tänka efter om inte den sexuella revolutionen har varit till mer skada än nytta, skriver hon.

Det är fyrtio år sedan 1968, studentrevolternas och vänsterns år. Många har ifrågasatt bilden av den revolten som en frigörelse från en förtryckande politisk ordning. Men en sak tycks nästan alla vara överens om: att den sexuella revolution som var en del av 1968 har befriat oss från gamla auktoritära normer och sexualmoral, och att den givit oss en ny frihet. I själva verket är det hög tid att ifrågasätta det och tänka efter om inte den sexuella revolutionen har varit till mer skada än nytta.
För några dagar sedan rapporterade medierna att Sverige nu har fler nya fall av hivsmitta än på över ett årtionde. Ingen tidning plockade upp tråden, ingen funderade över om ökningen av till exempel hiv och klamydia hör ihop med den norm om sexuell utlevelse som präglar vårt samhälle. Det brukar vara så; man brukar liksom inte ifrågasätta den sexuella revolutionen och dess följder.
På sextio- och sjuttiotalen, i kölvattnet av 1968, inträffade allt. Fri abort infördes, preventivmedel blev en synlig del i offentligheten och den nya vänstern avfärdade familjen och normen om trohet mellan man och kvinna. Den nya sexideologi som växte fram då handlade om utlevelse, sexualupplysning och experimenterande. Man ska alltså experimentera fritt och inte vara bunden av traditionella normer.

Men alla måste erkänna att den enorma sexualupplysningsapparat som staten och organisationer som RFSU har upprättat faktiskt har misslyckats fullständigt i ett hänseende. Antalet aborter är enormt. I Sverige utförs omkring 35 000 aborter årligen.
Alla har förstås alltid vetat hur barn blir till. Och med tanke på hur mycket preventivmedelsreklam som svenskarna möter borde det kanske inte finnas några aborter alls. Sett på det sättet är hela sexualupplysningsprojektet ett fiasko.
Sedan aborten släpptes fri i Sverige i mitten av sjuttiotalet har över en miljon foster aborterats. Över 1 000 000 personer.
Varför minskar inte aborterna när vi har så mycket "information" om sex? Ingen vet, tycks det. Men varför ställer ingen frågan?

En annan fråga som nästan aldrig ställs är hur kvinnor mår efter aborter. Vi hade länge en debattkultur där kritik mot abort var tabu. Så är det trots allt inte längre. Men när undersökningar visar att kvinnor i regel har känslomässiga problem efter genomgångna aborter blir det inga rubriker av det - för det kan väcka besvärande och jobbiga frågor om hur bra det egentligen är med abort.

För några år sedan kom en undersökning (Hanna Söderberg: Urban Women Applying for Induced Abortion: Studies of Epidemiology, Attitudes and Emotional Reactions, Lunds universitet) som undersökte frågan. Resultatet var tydligt: över hälften av kvinnorna sa sig ha haft känslomässiga problem av aborten. Var sjätte person hade haft allvarligare emotionella problem, som att inte kunna arbeta på grund av depression. Var femte tvivlade på att hon hade fattat rätt beslut. Tre av fyra skulle inte överväga abort om de blev gravida igen. Av dem som alls svarade alltså. Men en tredjedel ville inte ens svara på frågorna, ofta med hänvisning till att de bara ville glömma allt. Och här finns det ett känsloliv och ett sår som inte passar in i all den officiella retoriken om den fria sexualitetens fördelar.

I botten finns ett problem som ingen riktigt vill ta i: människor blir inte lyckliga i ett samhälle som ständigt uppmuntrar till promiskuitet, sexuell utlevelse och experimenterande. Det är i själva verket ett hjärtlöst och kallt samhälle, ett där personer betraktas som utbytbara och där kärlek inte ges någon plats. Sexualiteten frigörs inte utan trivialiseras.
Nyligen rapporterades i veckotidningen Fokus (nr. 11/2008) att personer i slutet av tonåren eller omkring åldern 20 i genomsnitt har fler sexpartners per år än vad motsvarande grupp under 60-talet hade under ett helt liv. Det kan väl inte sägas med tydligare siffror.
Arvet från 1968 års sexuella revolution är att vi tycks behandla varandra som utbytbara ting, som saker som man använder för sexuell njutning och sedan byter ut så snabbt som möjligt.

I kören av hyllningstal till 1968 när vi nu närmar oss fyrtioårsjubileet i maj kommer man att höra att den sexuella revolutionen befriade oss från nedtryckande och auktoritära normer. Och visst: från början fanns en tro på eller ett löfte om att samhället skulle bli "mänskligare", att sexualitetens frigörelse skulle leda till att vi i mycket högre grad skulle behandla varandra som människor. Men dagens sexideologi handlar inte om det värdefulla med unika individer. Vi måste i dag fråga oss om inte brottet med traditioner, konventioner och normer har lett till något helt annat, nämligen till att människor reducerar varandra till utbytbara sexleksaker.

Charlotta Levay
Charlotta är samhällsvetare och krönikör.
I morgon deltar hon i Johan Tralaus program Kanon-TV, i kanalen Axess TV.

Följ länken för att se debatten

Min egen anmärkning om någon är intresserad: Folk skadar sig själva genom att ha sex utan känslor. Kvinnor dessutom har ett högre utvecklat känsloliv än män. Mer avancerat. Det är naturens sätt att hålla nere artens fortplantning. Men den är sätt ur spel som det är nu. Jag tycker inte kvinnor har tagit makten över sin sexualitet. De har förlorat den.
Självklart är detta ett komplext problem. Folk har ju rätt att följa sina önskningar, men något har blivit fel med människans psyke. Med människans sexualitet. En sak vore det väl om vi hade blivit bättre på preventivmedel och skydda oss mot veneriskt överförbara sjukdomar, men det har inte ändats i förhållandet till den nya sexuella livsstilen.
Vad som kanske inte egentligen hör till resonemanget är att jag tycker att sex är någonting vackert och ska behandlas därefter.

Edited by Wowbagger on 2008/4/29 15:20:17
Edited by Wowbagger on 2008/4/29 15:26:18
Edited by Wowbagger on 2008/4/29 16:03:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Vi har reducerats till utbytbara sexleksaker

See User information
Det enda problemet med sex är att så många ske tycka hur andras sexliv ska vara, några skriker sig hesa att alla ska knulla alla..medans några gapar om sex inom äktenskapat.

Om vi lever våra liv inom lagens gränser som vi känner för och media slutar att tvinga på folk sina jävla åsikter om hur och var man ska knulla denna veckan, så kommer alla att må mycke bättre, vill ni inte ligga med alla ni ser så låt bli, vill ni gifta er innan ni har sex och inte vill se porrfilm...FINE. Men kom för fan inte hem till mig och säg hur jag ska sköta mitt sexliv.

Monogam heterosexuell och lyckligt gift sen en 15 år eller så.

Posted on: 2008/4/29 16:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Eftersom du säger "Monogam heterosexuell och lyckligt gift sen en 15 år eller så."... Vad bråkar du om? Det verkar ju som om du helt klart har huvudet rätt påskruvat.
Varför blir du upprörd? Tycker du att det är ok med alla dessa oansvarliga aborter? Jag säger definitivt inte att aborter ska förbjudas, men det verkar ju som folk knullar runt eftersom "man kan ju alltid göra abort". Tycker du sådant resonemang är försvarbart? Och de sexuellt överförbara sjukdomarna sen... Tycker du det är helt ok att t ex klamydia ökat lavinartat främst bland ungdomar?

Någon behöver läxas upp. Du säger ju du lever själv inom normen för vad som är rimligt och naturligt, men ändå verkar du försvara detta försumbara beteende!?

Jag säger inte att man måste gifta sig och sådant trams, men det är faktist bevisat ett samband mellan kvinnors promisköshet och livmoderhalscancer.
Det handlar om att bry sig om. Att värna om sina medmänniskor. Att ta hand om varandra.

See User information
Näe det handlar om att låta andra leva som dom vill, jag tror inte det är mycke mer aborter nu...

http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdon ... 0F3B1EE/3117/20051252.pdf

det är ganska lika mycke aborter dom senaste 15 åren eller så...en liten andel fler yngre gör abort nu. än tidigare.

Posted on: 2008/4/29 18:11

Anonym
Har du ens läst artikeln? Sedan aborten släpptes fri i Sverige i mitten av sjuttiotalet har över en miljon foster aborterats. Över 1 000 000 personer. Är det försvarbart?

Förstår du inte att vi måste ändra på mycket för att göra någon skillnad? Är vi inte här på vaken för att vi tycker någonting är väldigt fel? Men så fort någon pekar på vad man bör ändra på försvaras det belysta problemets beteende.

Vad tycker du är fel i ett nötskal egentligen? Kan du inte tänka ut det och skapa trådar med ett fel och en lösning i varje tråd, annars blir det för mycket.

Jag har undrat, läst, grubblat och studerat en hel del, men när svaren plötsligt slog mig som ett blixtnedslag blev jag först obeskrivligt rädd och började först utveckla en tro att preoblemen var skapade internt och sökte mig till psykvården. Jag gick väldigt länge på medvetandedämpande mediciner, men har nu slutat med dessa. Jag är väldigt medveten och jag förstår det först är svårt att inse felen, speciellt som man själv har gjort dem. Jag har inte varit guds bästa barn. Jag har hafte ett väldigt aktivt sexliv, men som dom säger... När fan blir gammal blir han religös... Ok... Dåligt exempel då religon definitivt inte är lösningen utan bara ytterligare ett sätt att avskärma sig från sanningen.

See User information
Foster betraktas inte som liv. Rent ekonomiskt kanske dom skulle få bekosta aborterna själva, men då skulle nog en del unga kvinnor sitta med galgar uppkörda i underlivet och försöka fixa sin egen abort hemma...eller låta nån klappa till dom i magen old style.

Samhället uppmuntrar en massa saker, folket gör inte alla domk sakerna som vi uppmuntras till har du tänkt på det?

Posted on: 2008/4/29 18:26

Anonym
Så det bästa är alltså inte att börja ta ansvar för sitt eget sexliv?
Var resonlig nu molgan.

See User information
Så du menar att den massiva sex- och hedonistpropagandan som ungdomar möter överaltt i dag INTE har nåt samband med att sexualdebuten kryper allt längre ned i åldrarna och att promiskuiteten ökar alltmer.

Människors beteenden följer alltid den propaganda som de matas med.

Skit in, skit ut.

Posted on: 2008/4/29 18:33

See User information
Jo klart dom får ta ansvar för sitt eget liv, föra smitta vidare är ju inte så bra osv osv Sen att vissa gör abbort en 3-4 ggr tycker jag rent personligt är helt oförståbart, och måste bottna i nån sorts hjärnskada, då man inte lär sig av sina misstag. Men vill nån ha sex med olika partners ofta utan att känna nåt för dom, vem ska förbjuda det?

Angående bennybear, så har väl föräldrarna ett ansvar här, samt individen själv.

Posted on: 2008/4/29 18:36

Anonym
Aborten har blivit ett slags preventivmedel i efterskott. Det är tänkt som ett yttersta alternativ i extremfall. Olyckor kan hända, kondomer kan spricka osv och i extremfall kan även våldtäkter ske, så det är självklart aborter ska vara lagliga, men det ska inte vara ett alternativ för att man inte tar ansvar över sin sexualitet. Visst... kvinnor har den extra belastningen, men det är också därför naturen utrustat kvinnan med ett högre utvecklat känsloliv för att reglera detta. Män är självklart inte utan ansvar, men tyvärr har kvinnorna det yttersta ansvaret och som det ser ut nu tar färre kvinnor detta ansvar.
Detta är grundläggande principer och beteende, eller drifter om du så vill, som vi skolat oss själva ifrån. Det är icke försvarbart.

See User information
Jag ser inte kopplingen mellan promiskuitet och aborter...

Lever man monogamt har man ju sex lika ofta, om inte mer, det blir minst lika många "olyckor" som leder till abort.

Och alla "promiskuösa" kvinnor jag känner har p-stav eller p-ring. Inga barn där inte...

Så jag är nyfiken på en mer utförlig studie i vad som skapar antalet aborter... någon som har länk till bättre statistik?

Posted on: 2010/3/20 0:26

Anonym
Det räcker väl att se hur lavinartat aborterna ökar... Eller?

See User information
Inte om det beror pga sex i monogama förhållanden, sk "olyckor".

Då är problemet snarare att preventivmedel inte fungerar... inte själva promiskuösa beteendet.

Då är det enbart en fråga om preventivmedelsupplysning och människors idioti kvar. Och preventivmedelsupplysning har vi redan.

Så då återstår att hjälpa de som inte förstår att abort inte är preventivmedel.

Dessutom "ökar" det inte så lavinartat... sida 272:

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/A ... 2009-126-71_200912671.pdf

Posted on: 2010/3/20 1:18

See User information
Det kanske är preventivmedel som inte används som är den riktiga orsaken, inte promiskuösa beteendet.

Se sida 277 i ovanstående dokument...

Posted on: 2010/3/20 1:27

See User information
Se vidare Du Sköna Nya Värld, Aldous Huxley (medlem i The Fabian Society), 1932

Posted on: 2010/3/20 7:01

See User information
"Do what thou will shall be the whole of the law!"

-Alisteir Crowley

Posted on: 2010/3/20 7:02

See User information
Quote:

Vi har reducerats till utbytbara sexleksaker

Instämmer. Människans nuvarande nivå är sorglig.

Posted on: 2010/3/20 14:32
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

See User information
Generaliseringar är farliga. Ni placerar en etikett på alla andra i er omgivning. Utan att lära känna personerna och deras beteende.

Posted on: 2010/3/20 15:28

See User information
Att aborter ökar har väl också att göra med att det är svårt att ha tid med barn när alla ska göra karriär för att tjäna tillräckligt med pengar för att kunna betala lån etc?

Att aborter ökar är väl också för att domuppmuntras så mycket. Jag vet flera tjejer som har blivit uppmuntrade till abort på typ ungdomsmotagnignar och sånt. när dom inte alls har velat göra abort.

Posted on: 2010/3/20 17:07
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>

Anonym
Tja... Jag anser vi lever i tider där ungdomarna är så porrskadade de kan bli... iofs vi vuxna också. Det handlar inte om att tillfredsställa sina egna lustar, utan att leva upp till porrfilmeidealet.
Idealet hur tjejerna ska se ut har vi fått från kraftigt retucherade bilder osv osv

Anonym
Jag blev "uppmuntrad" till abort med min nuvarande graviditet. Hon sa inget rakt ut men antydde lite snyggt att det finns ju alternativ vilket gjorde mig rosenrasande och jag gjorde förbannat klart för henne att oavsett eventuell "situation" som jag befinner mig i så är bebisen oskyldig och otroligt efterlängtad ändå...

Trodde faktiskt inte ens att de fick uppmuntra till abort inom vården....

Anonym
Lejonhjarta: Är du gravid? Grattis gumman! Usch att vården ska smutsa ner någonting sådant vackert med såna förslag. Vad ledsen man blir...

Anonym
Japp... väntar bebis den 11 september. LOL!! Gissa om jag garva halvt ihjäl mig på ultraljudet! ;) Tack ska du ha!!

Jag vet jag blev så galet förbannad och sa att för mig finns det inga "alternativ".....

See User information
Grattis Lejonhjarta , föjl dig hjärta.

Kram

/snap

Posted on: 2010/3/20 17:48
" A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open."
Frank Zappa

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper