vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: [Empati] Sammhällsproblemet idag

See User information
Quote:

computerror skrev:
Även de utan intellekt eller intelligens kan vara empatiska.

Vi startar upp med två tomma händer och väljer sedan att avancera till intellektnollor...

Posted on: 2010/3/22 7:13
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

bad-dad säger:
så det här kanske är lite för djupt vatten för någon som behöver uppsöka psykolog med jämna mellanrum.

Kanske ska fundera på ett återbesök..

Berätta istället något om ditt eget boende, är det inte där i sköndal där alla som inte klarar tolvstegs programmen får sig en egen liten kvart..?

berätta nu, spy ut din skit här nu på nätet istället, så du slipper pröjsa för terapi.
Vi Lyssnar..

Du missar inte bara "Undvik bedömningar av användare" utan lyckas kasta in dina påhopp i en tråd om just EMPATI.

Håll dig till ämnet som tråden startades för och sluta med dina påhopp som är helt irrelevanta i den här tråden.

On topic: Bra sagt computerror i din inledande post, måste hålla med det du säger. När jag diskuterat det här med mina föräldrar så säger de precis samma saker som dig. Saker var annorlunda förr..

Quote:

milina säger:
Tror dom flesta har det inom sig..men att dess motsats uppmuntrats på olika sätt. exempelvis uppfostran i själviskhet och en "värna om dig själv"mentalitet in absurdum. Tror också att när man alltid ska ha rätt också är en bidragande effekt att man gör övertramp.

Jo visst, det finns för mycket folk idag som envisas med sina åsikter/trosuppfattningar så hårt att de blir trångsynta och blundar för övriga förklaringar/fakta. Leder lätt till att de ska trampa ner alla andra som har fel och rent av skita i såna personer som inte delar deras uppfattning.

Angående själviskt beteende så är det nog ett av våra största problem idag. Folk trampar på hemlösa, går förbi när någon ligger medvetslös på gatan, struntar helt i för fulla ungdomar som spyr ner sig på stan, slagsmål mellan vuxna och barn. Bra exempel i filmen "lasermannen", när en svart person blir skjuten och en svensk man inte hjälper till för att han inte vill "bloda ner sina säten, för fan".

En döende person hade fått bloda ner hela mitt hem om det hade hjälpt honom att överleva, eller ens ökat chansen för det.

Wikipedia förklarade det hela bra med en mening: "Empati betecknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor och att handla i enlighet med detta"

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Bra sagt Prodigal.

Men jag tror ochså att det handlar om våra normer och våran rädsla för det okända.

Våra normer är Jante lagen och den är vi bra på att följa slavist.
Men även våran rädsla, man ska fråga sig själv; Hur många personer per dag hälsar jag på på gatan, bussen o,s,v?
Där i ligger även våran medvetenhet om totala främligar och om vi väljer att prata med dem eller ta hand om dem...

Även det är en empati, i ordets rätta bemärkelse. Bry sig om andra och i det mono och ego samhälle så är det det som vi måste lära oss.

Posted on: 2010/3/22 17:28

See User information
Quote:

Snapcase skrev:
För att återgå till empati...

Vad är empati? Var kommer den ifrån? Är den förvärvad eller genetisk?

Har alla haft den och vissa tappat den?

Sitter den i kroppen, sinnet eller i ett gemensamt kosmiskt medvetnade?

Kan man lära ut empati? Hur får jag människor att ta åt sig ett empatisk tänkande.

Om vi kan förstå empati så kan vi väl också sprida emapati?

Jag har bara frågor, inga svar.

Jag anser mig vara en ganska emaptisk varelse, men jag kan inte ens definera mig egen förmåga. Om det är en förmåga... Om jag nu har den...

Ps. Hade varit kul att höra vad Micro tycker.

Snapcase: detta har inget med dig eller ditt inlägg att göra jag tycker du hade mycket bra frågor...jag postar två länkar som en förlängning.

Nonviolence, Compassion and Empathy: King, Obama, Kennedy, Sessions, Beck, Limbaugh, etc

Nästa är den bästa:)

RSA Animate - The Empathic Civilisation

Posted on: 2010/5/20 1:23

See User information
Jag tycker att empati är en väldigt svår egenskap. Jag ställs inför ständiga problem där jag måste ge av mig själv för att hjälpa den andre.
Inte för att jag inte vill kunna hjälpa andra, för jag förstår ofta andras problem och det som smärtar dem.

Men det man sällan tänker på när det gäller empati är att som oftast ger man råd och ger förslag på alternativa öden. Den kanske vanligaste men också jobbigaste typ av hjälp människor behöver är i form av "VAD", "HUR" och "VARFÖR"?

Vad ska jag göra?
Jag kan ge råd om vad jag skulle göra med mitt liv baserat på en människas egenskaper, ta fram fina egenskaper hos personen som passar bra i olika sammanhang i ett liv.

Hur ska jag göra?
Jag skulle även tipsa om hur man skulle ta sig från A till B, hjälpa personen på vägen till B.

Varför är jag här jag är just nu, varför står jag inför detta problem?
Jag skulle kunna hjälpa till, försöka förstå problemet och "lätta" problemet för personen och lindra det. Göra det enklare!

MEN alla de val JAG gör för att hjälpa en människa kan hjälpa en människa att tänka en tanke och bli van den, fatta ett beslut och plötsligt har jag förändrat ödets gång för personen.

Det stora frågetecknet blir, har jag verkligen förmågan att ge rätt vägledning för en annan människa. Vad händer om jag har hjälpt till på fel sätt. Vem är jag att hjälpa en annan människa, som så ofta satt sig själv i en situation SJÄLV som denne måste reda ut på egen hand.

Vi tänker sällan på att man förändrar andras öden när man hjälper dem.

Posted on: 2010/5/20 10:30

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper