vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 ... 3 4 5 (6) 7 8 9 »

Re: Vad händer nu i Polen tror ni?

See User information
Quote:

greensparrow skrev:
Idag på txttv kunde man läsa att till 100% var det inte dimma, felaktiga uppgifter som brukligt vid den här kraschen. Alltås inget som stämmer bara massa skitsnack från våra trovärdiga medier.

Ibland undrar man om media någonsin dubbel kollar (eller äns kollar) sina källor innan dom skriver...

Posted on: 2010/4/16 9:13
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Ny information:

Smolensk runway lighting system tampered with, says Russian journalist
April 16, 2010 by Jane Burgermeister

Radar equipment was dismantled at the Smolensk military airport shortly before a Tu-154 plane carring high level Polish military and civilians crashed there on Saturday, Russian investigative journalist Julia Latynina has written in the “Moscow Times”.

A number of infrared lamps used for lighting the runway have also been reported to have been removed shortly after the crash.

Infrared lamps help pilots to align with the runway.

The news that key lamps were changed after the crash will fuel speculation that the Polish pilots were caught up in an elaborate deception as to the position of the runway, leading them to plunge into woods close by.

“A couple of days before the planned visit of Lech Kaczynski in Katyn, the head of the Russian government Vladimir Putin and Prime Minister Donald Tusk landed on April 7th at Smolensk airport with the help of specially delivered radar equipment. On Saturday, April 10th the equipment had vanished,” Julia Latynina wrote, reports Polskaweb.

Latynina also claims that Tusk and Putin discussed a strategy for making the visit of Kaczysnki look “superfluous”.

This is the report in Polskaweb:

Moskau – Nach einem sensationellen Bericht der bekannten russischen Journalistin Julia Latynina, wurden auf dem Militärflughafen bei Smolensk, auf welchem die abgestürzte Tu-154 des polnischen Präsidenten Kaczynski landen wollte, vorab eine Radar-Anlage abgebaut, welche wenige Tage vor dem Besuch des polnischen Premiers Donald Tusk und seinem russischen Amtskollegen in Katyn, dort angebracht worden sein soll. Woher Latynina diese wichtige Information bezog, sagte sie zum Schutze ihrer Quellen nicht. Dieser seltsame Vorgang könnte aber mit den Beobachtungen eines Zeugen in Zusammenstang stehen, welcher beobachtet haben will, dass kurz nach der Katastrophe einige Laserslampen auf dem Flughafen ausgetauscht worden sein sollen. Die Laser dienen in der Regel dazu landenden Piloten die Position von des Flughafens und auch der Runway (LRS – System) anzuzeigen.

“Ein paar Tage vor dem geplanten Besuch von Lech Kaczynski in Katyn, landeten am 7. April das Oberhaupt der russischen Regierung Vladimir Putin und Ministerpräsident Donald Tusk, mit Hilfe eines speziell angeliefertem Radargerätes, auf dem Smolensker Flughafen. Am Samstag dem 10. April 2010 war das Gerät verschwunden” – kommentierte Julia Latynina am Donnerstag in der “Moscow Times”. Gleichwohl fügte sie hinzu, dass man während des Tusk- Besuches auch eine Strategie vorbereitet habe, wie man den Besuch des polnischen Präsidenten Lech Kaczynski durch russische Behörden “als überflüssig behandeln lassen” könne.

Oberst Bartosz Stroinski, der am 7. April als Kommandeur der Tupolew Ministerpräsident Tusk nach Smolensk flog sagte, dass die Besatzung die Landung mit Hilfe der Standard-Ausrüstung des örtlichen militärischen Flughafen durchführte. Er räumte hierbei ein, dass die Verhältnisse vor Ort ziemlich schlecht waren. In Anbetracht dessen muss man sich allerdings fragen, was eine Iljuschin-60 nach Smolensk trieb, die zum Zeitpunkt des Anfluges von polnischen Journalisten dort angebliche Landeversuche durchführte, welche man möglicherweise später der Tupolew zuordnen sollte, obwohl diese nur einen Versuch unternahm.

Bei dem Flugzeugabsturz in Smolensk in Russland wurden 96 Menschen getötet. Unter ihnen, Präsident Lech Kaczynski und seine Frau sowie weitere wichtige polnische Persönlichkeiten. Russische und deutsche Medien melden, dass die Piloten der abgestürzten Tupolew Schuld an “dem Unfall” gehabt haben sollen. Diese Aussage hat der leitenden polnische Militärstaatsanwalt, der heute nach Warschau zurückkehrte, noch nicht bestätigt. Er spricht gar von gewagten Spekulationen der russischen Presse, die ausländische Spekulanten mit sich ziehen würden.

“Polskaweb” wird Sie in den nächsten Tagen ausführlicher über Hintergründe, Aussagen und auch einem möglichen sehr gewichtigen Motiv für einen Anschlag auf die poltische Gruppe an Bord der Tu-154M informieren. Noch ist alles offen, Unfall, fahrlässige Tötung und auch ein Attentat. Bei einem Flugzeugabsturz mit vielen Politikern an Bord, sollte man bei den Untersuchungen auch die Möglichkeiten eines Anschlages genauestens prüfen. Leider gibt es zumindest erste Hinweise darauf, dass möglicherweise nicht alles mit rechten Dingen bei der Tragödie zuging.

Copyright © Polskaweb News

Posted on: 2010/4/16 14:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

Mini skrev:
De kom väl fram tidigt i tråden att planet hade modernare teknik så de skulle gå att landa även i dimma?

Men ingen teknik som känner av träd.

See User information
tekniken kan kallas "höjdmätare" och tillvägagångssättet är att hålla sin farkost väl ovan föreliggande riskområde... detta kräver iofs att man tänker lite själv... vilket ändå är fördelaktigt eftersom dåligt programmerad automatisering begränsar handlingsfrihet..

konspiratoriska tankebanor som att "dåliga" incidenter inträffar pga av någon eller någras influenser kan tendera att uppfattas som något överdrivna... öppna dig för faktumet att det är ignorans som medger "negativa" händelser i vårat universum och att dessa händelseförlopp i efterhand kan tolkas som ondska.

betrakta följande slutsatser:

alt I - olyckan inträffade pga tekniskt haveri

alt II - olyckan inträffade pga über-ondska

vad är mest troligt? vilket av alternativen kräver flest lögner? i ena fallet behöver inte en endaste människa ljuga för att det ändå ska kunna inträffa.. om det andra alternativet är sant innebär att en stor rad människor måste varit inblandade och även i denna stund bär mängder av mördade människor på sitt samvete.. samma tänk kan användas på ex.vis 9-11.. så fundera på det ett tag och sen kan du släppa rädslan över ondska i världen och istället fatta hur det är ignorans som skadar.

Posted on: 2010/4/16 16:54
"if a group claims to have the truth, run from them.."

Anonym
Något tekniskt haveri var det inte tal om, utan piloten smackade helt enkelt in planet i trädtopparna.
Höjdmätare känner inte av träd osv, utan ger data till var MARKEN befinner sig.

See User information
man kan i nuläget inte utesluta tekniskt haveri.

Posted on: 2010/4/16 17:04

Anonym
Quote:

supermonkey skrev:
man kan i nuläget inte utesluta tekniskt haveri.

Den svarta lådan sa ju ingenting om det.
Ge mig en källa på att det skulle vara tekniskt haveri...

See User information
inget du nyss skrev utesluter tekniskt haveri.

Posted on: 2010/4/16 17:07

Anonym
Den svarta lådan indikerade inte tekniskt haveri. Det är du som vill få det till att det skulle vara detta, då det stödjer din teori.

See User information
jag statuerar bara fakta och säger som det är.
inget du säger utesluter tekniskt haveri. inse.

Posted on: 2010/4/16 17:13

Anonym
Quote:

supermonkey skrev:
jag statuerar bara fakta och säger som det är.
inget du säger utesluter tekniskt haveri. inse.

Och du har fortfarande misslyckats att lägga fram någonting som skulle peka på det. Som jag sa tidigare... Tekniskt haveri stödjer bara din tes. Den svarta lådan sa heller inget om tekniskt haveri.
Kraschen var högst troligen ett resultat av dålig sikt.

Lägg fram källa på tekniskt haveri från en sajt med trovärdighet, annars sluta försök att insinuera detta.

Anonym

See User information
hur ska det kunna existera källförteckningar över alla möjligheter som man inte vill utesluta? i så fall tvingas jag skriva här resten av livet då det finns fler orsaker än bara tekniskt haveri som inte går att avfärda... jag ser ner på dina "bevis" gentemot min öppna tes... även om du genom dessa ändå inte lyckades motbevisat att tekniskt haveri fortfarande är och kommer vara möjligt i detta scenario...

om man vill använda sig av din argumentationsteknik, dvs länkhänvisningar som "källa", så finns risk att man underskattat dialogens kraft samt missförstått propagandas syfte i modern media. i dessa incidenter publicerar tidsskrifter/internetblaskor främst det som delas ut till dem från företrädare ur respektive regering. att du använder dig av dessa pressmeddelanden i försök att förstärka din teori är en förolämpning mot det mänskliga intellektet.

edit: i stort sett ingen av dina länkar var personligt utgiven utan snarare propaganda av storföretag... med andra ord information som ingen står bakom med faktiska åsikter eller värderingar utan bara meningslöst pladder sponsrat av coca cola...

Posted on: 2010/4/16 17:50

Anonym
Quote:

supermonkey skrev:
edit: i stort sett ingen av dina länkar var personligt utgiven utan snarare propaganda av storföretag... med andra ord information som ingen står bakom med faktiska åsikter eller värderingar utan bara meningslöst pladder sponsrat av coca cola...

Men lägg ner...

Vilka tror du granskar den svarta lådan? Bloggare eller?
Detta är kända nyhetsbyråer från Finland.

Jag har producerat källor för min ståndpunkt och du har erkännt att du inte kan producera källor för någonting du vill tro på.

Quote:

supermonkey skrev:
om man vill använda sig av din argumentationsteknik, dvs länkhänvisningar som "källa", så finns risk att man underskattat dialogens kraft samt missförstått propagandas syfte i modern media. i dessa incidenter publicerar tidsskrifter/internetblaskor främst det som delas ut till dem från företrädare ur respektive regering. att du använder dig av dessa pressmeddelanden i försök att förstärka din teori är en förolämpning mot det mänskliga intellektet.

hur förväntar du dig man hänvisar till en källa då?
Klart som fan man använder sig av trovärdiga länkar eller boktitlar.

Att gå efter vad bloggare gissar är en förolämpning mot det mänskliga intellektet. Det är så många nyhetsbyråer som tagit del av den svarta lådans innehåll, så ingen skulle ljuga om det.

Nämn en enda bloggare som tagit del av den svarta lådans innehåll...
Va? Ingen? Nähä... Nåja... Jag tänkte just det.

Enda gången en bloggare blir intressant i en debatt är när dom hittat källor som pekar på vad de säger, annars är det bara gissningar.
Du tror det du vill tro.

See User information
vad jag menar är att trovärdigheten borde ligga mellan oss här på forumet... men du går ístället omvägar och drar in tredjepart för att bevisa din "rätt" i saken... allt jag säger är att tekniskt haveri inte går att utesluta... något som gjorde dig smått rabiat. om du måste diskutera i absoluter så blir det här samtalet meningslöst. tror förresten att det tappade mening samma sekund som du påstod att man kan utesluta tekniskt missöde. lustigt nog bidrar du inte med någon egen teori utan ägnar dig istället åt att nedvärdera andras.

Posted on: 2010/4/16 18:41

See User information
det du tog upp om att svarta lådan inte gav några resultat... varför dessa ständiga referenser till information från myndigheter? du fattar väl att i stort sett vem som helst kan ha tagit emot den där svarta lådan och sagt att den inte tyder på någon brist? i realiteten så lagras ALL data avseende pilotens manövrar så man hade lika gärna kunnat släppa den informationen till allmänheten... nu vet jag visserligen inte om så har skett... men om det skulle visa sig att man inte vill släppa själva datan från svarta lådan utan istället bara ett uttalande om att den inte påvisar något,.. DÅ har man kanske en anledning att oroa sig.

Posted on: 2010/4/16 18:46

Anonym
Om du läser i tråden så får du själv se vad jag lagt fram.

Dock verkar du argumentera för att man ska gissa sig till saker och ting. Spekulationer alltså.
Du har inte gjort mig rabiat alls, jag tycker bara du argumenterar i okunskap eftersom du inte verkar vilja man ska ta del av fakta.

Angående min egen teori, så kanske du skulle bemöda dig om att läsa i tråden, då jag sagt vad jag tror etc. Det mesta har också sen officiella media skrivit.

Sorgligt hur du anser man ska gissa och spekulera om världshändelser, för att dessutom tydligt visa du inte ens bemödat dig om att läsa tråden.

Bara för att mina teorier fått stöd av den officiella förklaringen, gör det inte mina teorier till osakliga.

Pressen ljuger inte heller om allting. Jag har hämtat information om flygplanstypen osv och från flera andra källor. Att jag kommit fram till i stort sett samma sak som pressen betyder inte att jag gått efter vad pressen sagt, utan helt enkelt att min teori fått officiellt stöd.

Detta är en tragisk olycka. Inget mer.
Jag vet att konspirationer och faul play förekommer, men detta är vad det sägs vara - En olycka.

Du verkar vilja allt ska vara en konspiration och faul play.

Se denna tråd:
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... =&topic_id=18435&forum=12

Quote:

supermonkey skrev:
det du tog upp om att svarta lådan inte gav några resultat... varför dessa ständiga referenser till information från myndigheter? du fattar väl att i stort sett vem som helst kan ha tagit emot den där svarta lådan och sagt att den inte tyder på någon brist? i realiteten så lagras ALL data avseende pilotens manövrar så man hade lika gärna kunnat släppa den informationen till allmänheten... nu vet jag visserligen inte om så har skett... men om det skulle visa sig att man inte vill släppa själva datan från svarta lådan utan istället bara ett uttalande om att den inte påvisar något,.. DÅ har man kanske en anledning att oroa sig.

Du inser va att inga bloggare har tillgång till den svarta lådan?
Däremot har den undersökts av både polacker, ryssar och andra regeringar och de har alla sagt samma sak. Likadant med media. Därav kan man ta resultatet som sanning.

Svarta lådan gav dock många resultat, dock inte för vad du anser - Att det skulle vara tekniskt fel bakom kraschen.

Det var dålig sikt och piloten var stressad och kraschade in i trädtopparna. Väldigt väldigt trovärdigt.

Varför konspirera till allting?

Istället väljer du att tro på bloggare som spekulerar och gissar. Bara för att andra tror vad du tror gör det inte detta till sanning.

Bloggare är dock en viktig kraft vad gäller opinion osv, men vid såna här händelser spekulerar de bara och inte alls bryr sig om de fakta som läggs fram.

Typiskt argumentationsfel dessutom att kalla mig för rabiat bara för att jag säger emot dig. Snacka om att inte kunna diskutera.

Edited by computerror on 2010/4/16 19:06:42
Edited by computerror on 2010/4/16 19:15:29

Anonym
Lite konstigt faktist om ett plan ska krasha och gå sönder bara för den nuddar träd toppar , jag tror ett flygplan bör tåla att gå emot trädtoppar så länge den inte flyger i mitten av trädet, hur som helst verkar planet varit av ganska dåligt skick ,

om jag skulle gissa på attentat så skulle jag gissa på att piloterna blivit laser bestrålade och bländande precis innan landning vilket kan ha bidragit till att piloten gjort kraftigt reflex manöver och tappat greppet om planen som är viktigaste momenten vid landning/lyftning.

Anonym
Quote:

Orion skrev:
Lite konstigt faktist om ett plan ska krasha och gå sönder bara för den nuddar träd toppar , jag tror ett flygplan bör tåla att gå emot trädtoppar så länge den inte flyger i mitten av trädet, hur som helst verkar planet varit av ganska dåligt skick ,

Tro mig... Plan går sönder om de flyger in i trädtoppar.
Så fort det slår emot trädtopparna kompromissas planets bärighet.

Oroa er inte över dödsoffer i denna Airbus A320 krasch, då detta var ett obemannat plan.
Det var världens första test av ett passagerarflygplan som radiostyrdes...

Quote:

Orion skrev:
om jag skulle gissa på attentat så skulle jag gissa på att piloterna blivit laser bestrålade och bländande precis innan landning vilket kan ha bidragit till att piloten gjort kraftigt reflex manöver och tappat greppet om planen som är viktigaste momenten vid landning/lyftning.

Nu var det ju tät dimma, så detta var inte möjligt rent logiskt.
Sen är det inte så lätt att träffa piloters ögon vid landning, eftersom stjärten på flygplanet är nedsänkt och cockpit är upphöjd.

See User information
Bilder och tolkning från video med skott.
http://pokazywarka.pl/divbns-2/

På 4 bild:
Här finns en person som hoppar från pilotkabin. Du kan se det t.ex med mediaplayer genom att sänka hastigheten till 4. Annars kan man inte se.

Bild 5:
Personen förbereder sig att hoppa.

Bild 7:
Personen som hoppade.

Bild 8:
Personen står fortvarande.

Bild 9:
Strax före skott.

Bild 10:
Personen ramlar strax efter skott, som om höll sig om mage och faller på knäna.

Bild 11:
Nu ser man huvudet, ryggen (skott i magen). Det kan man se bättre på filmen.

Posted on: 2010/4/16 20:01

Anonym
Detta är ju från samma krasch du postade en video från förut... Dessutom är det en .gif, så hur man ska få den i mediaplayern förstår jag inte... Sen vad menar du med att sänka till 4 i mediaplayern?

Du har fortfarande inte förklarat varför man hörde ett tåg i den video du postade... Det går inga tåg i närheten av Smolensks flygplats.

See User information
computerror, jag har inga svar. Hittar olika material och tycker jag är av värde så infogar jag det. Det är pusselbittar vi samlar för att komma närmare sanningen. Tolkningar kan man göra själv.

Posted on: 2010/4/16 20:21

Anonym
Ja, jag förstår det. Men jag anser det vara förvirrande att posta videos där man tydligt hör ett tåg rusa förbi, när detta ska illustrera en nedslagsplats där inga tåg passerar i närheten av.

Hoppas du förstår

See User information
hade du någon info om exakt vad för data svarta lådan gav?
eller har du som vanligt fått din information från konsulaten?

Posted on: 2010/4/16 22:15

« 1 ... 3 4 5 (6) 7 8 9 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper