vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Depravering
Depravera dvs moraliskt fördärv är ett ord som jag gått och hållit på ett tag men som kan beskriva mycket i dagens samhälle. Här på vaken kan jag tycka det gäller när man väljer att sprida uppenbar desinformation och fantasi. Jag kan väll tycka det är ok utifrån att det är en popkulturell eskapistisk övning men att samtidigt kalla sig 'sanningsrörelse' känns då utanför sin kontext.

En strukturerad klassifiering av de teorier som förs är att önska. Det har onekligen blivit bra mycket bättre på senare tid då man använder sig av referenser men det är att önska ett klassifieringssystem för informationen. Någon som har några idéer i hur det kan upprättas?

En grundtanke är att utgå från 'Open Intelligence' området för att utveckla en mer avancerad och produktiv modell.
http://en.wikipedia.org/wiki/Open_source_intelligence

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Depravering

See User information
Men visst skulle du kunna få bygga en datasamling som är organiserad. Jag satt och tittade på olika möjligheter som plockar bort tjafs

En stark kandidat (som konkurrerar med ett wiki-liknande alternativ) är
http://www.thebrain.com/#-54

Sharewareversionen för "personal brain"-versionen fungerar i 30 dagar. Men det är helt klart en kul grej som skulle kunna utveckla tankar till nästa nivå.

Finns på tpb...

Posted on: 2010/5/1 22:44
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jag gjorde ett första utdrag till hur vaken.se skulle kunna presenteras som ett nät.

Bara att packa upp zip-filen och köra index.html i din webbläsare, jag ska lägga upp den på min sajt så fort DDoS attacken är över och hosten åter fungerar. Så kan alla se relationsnätet utan att tanka ner zip-filen

(observera att det är mycket snyggare att öppna nätet med riktiga mjukvaran, då öppnas istället brainzip-filen. Expandera i detta fall nätet så du ser en nivå upp och en nivå ner från varje nod. "Expand all" heter menyalternativet vill jag minnas)

Attach file:

Link only for registered users

Posted on: 2010/5/2 13:11

See User information

http://pingubenji.heliohost.org/brain/vaken/

Nu är webbhotellet igång igen...

Om all information och all debatt var strukturerad i ett nät tror jag att det skulle gå lätt att ta sig mellan ämnen. All information skulle då vara strukturerad

Men något klassifieringssystem har jag inte lyckats komma på...

Posted on: 2010/5/9 21:16

See User information
Röstsystem brukar ju vara ganska bra om folk röstar för trovärdighetens skull och inte hur känslomässigt bra informationen är.

Beroende på betyg kan varje rubrik ha en bakgrund vars färg representerar trovärdigheten. Röd smo övergår i gul till grönt.

Gillar idén och det du gjort Pingu. Skulle kanske vara enklare om det var enklare strukturerat med katogerisering rakt nedåt och inte i en cirkel?

Edit:

Dela upp textboxen och kartan så de ligger vänster och höger om varandra.

Posted on: 2010/5/9 23:59

See User information
Det blir cirklar när en nod kan ha fler föräldrar... och så ska det också vara i vissa fall... ett koncept relaterar till många andra... (däremot kan jag erkänna att vissa av mina kopplingar är lite intetsägande och onödiga) Är bara ovant att se ett nät istället för de "vanliga" hierarki-träd vi människor begränsat oss med fram tills nu (pga att ett papper inte kan rita om sig själv)

Allt är automatgenererat, men jag antar att det skulle gå lätt att flytta om textboxen (hade samma fundering själv).

Posted on: 2010/5/10 5:10

See User information
Har man personalbrain så utgår man från ett ämne och söker efter ett annat. Då får man ett litet nät som sammankopplar dem mycket översiktligt.

Exempelvis så ser jag ämnen i nätet grupperade efter deras samhörighet med andra ämnen så här:

Resized Image

Eller om jag döljer noden "ämnen"

Resized Image

Så webblösningen som jag postade förut gav ingen rättvis bild till styrkan i att hitta i datan.

Länk till en brainzip som funkar med gratisversionen:

http://pingubenji.heliohost.org/brain/vaken.se.brainzip

Posted on: 2010/5/10 20:24

Edited by pingubenji on 2010/5/10 20:47:17

See User information
Nu har jag bearbetat ämnet mer:

http://pingubenji.heliohost.org/wp/?p=612

Där finns också en mycket bättre version av nätet...

Posted on: 2010/5/14 16:10

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper