vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Lite funderingar om tid...
#1


See User information
Hej!

Har hängt här ett tag nu, men bestämde mig för att registrera mig så att jag kan delta i alla intressanta diskusioner...

Jag har lite funderingar om tid, men mina efterforskningar är på intet sätt klara (blir man någonsin klar?), men här är några av huvudpunkterna, tacksam för synpunkter! Det finns ännu en hel del lösa trådar och saknade länkar, men man måste väl börja någonstans?

Jag har funderat ett tag på Antikytheramekanismen (http://en.wikipedia.org/wiki/Antikythera_mechanism), en 2000 år gammal “dator” (mycket avancerat urverk) som “upptäcktes” i ett skeppsvrak utanför en grekisk ö år 1900. Den består av 36 olika kugghjul som är sammankopplade på ett sätt som inte var tekniskt möjligt i Europa förrän på 1600-talet. Den här datorn är den enda i sitt slag som har hittats, eller åtminstone den enda som har redovisats öppet. Det var mycket kunskap som försvann efter antiken, till exempel föll väl Herons tidiga ångmaskin i "glömska" ett bra tag?

Poängen med Antikytheramekanismen är att den för dagens forskare framstår som en anakronism, men egentligen är den ett tecken på, och ett bevis för, den djupa kunskap som fanns under antiken innan den kristna “fördummningen”. Att dagens “experter” inte förstår Antikytheramekanismen eller hur den skulle användas beror på att kunskapen har försvunnit. Antikytheramekanismen visar nämligen hur historien har förlöpt enligt hyperbolisk geometri.

En missuppfattning under de senaste 2000 åren har varit att tiden rör sig i enlighet med Euklidiska geometrin. (Euklides var en av de greker vars ideer övertogs av den katolska kyrkan) Men de senaste årens arbete inom bland annat kvantfysik börjar komma en annan sanning på spåren. Som Stephen Hawkings skriver: “one cannot curve space without involving time as well. Thus time has a shape”. Den geometrin eller “shape” kan beskrivas som resonanser, frekvenser, strängar: “strings are viewed not as discrete moments but as an uninterrupted history in time, as a world-string-sheet” och formen på den är den “sheet” är den icke-euklidiska, hyperboliska geometrin.

En annan fysiker som från början närmade sig sanningen men sedan skrämdes (av Vatikenen, SIQ!) att begränsa sitt tänkande var Isacc Newton. Han ägnade sig mycket åt den antika boken Corpus Hermeticum som beskriver hur antikens visdom och kunskap från början kommer från “gudarna” och boken är det dokument som människorna fick. En annan som studerade Corpus Hermeticum var Giordano Bruno, som slutade sina dagar på ett av Vatikanens bål.

Det som slår en när man läser antika grekiska verk är just intresset för tiden som sådan (guden Kronos, t.ex), vad sägs t.ex om följande stycke i Lagarna: ”Ibland följer guden själv detta universum på dess färd i omloppsbanan, men ibland, när kretsloppet har fyllt tidsmåttet för vad som tillkommer universum, överger han det, och då börjar universum att kretsa av sig självt åt andra hålleteftersom det är en levande varelse och han som fogade samman har gett det en intelligens från början”. Just den tanken på en demiurg som inte är samma som den ”ordinarie” guden fanns ju även hos gnostikerna, som ju utrotades av gissa vilka…

Överlag verkar ju Platon vara influerad av Parmenides, som i sin tur låter misstänkt lik vissa tänkare från fjärran östern. Att ett kulturutbyte förekom kan vi utgå från. Det är väl knappast någon hemlighet för den som sysslat med meditation på tillräckligt avancerad nivå att det är möjligt att i viss mån manipulera tiden… Kan denna konst varit mer utvecklad, men sedan ”raderats”, liksom Antikytheramekanismen? …vilken är ett urverk, lustigt nog… Är det inte också lustigt att alla kända dialoger av Platon finns bevarade, men inte en enda ”facktext”? Är det inte lika konstigt att vi har en hel del av Aristoteles men inte en enda dialog?

Jag föreställer mig att Platon var mycket mer specifik i sina föreläsningar än i dialogerna, som ju mest innehåller antydningar. Jag föreställer mig också att Aristoteles, sin vana trogen, ytterligare utvecklade och konkretiserade Platons tankar.

Så vad hände med texterna? Tja, papyrus ruttnar ju efter ett tag, så nya avskrifter måste göras, men det skrevs även en hel del på pergament, som är hållbarare. I många fall återanvändes pergament, dvs de gamla bokstäverna skrapades bort för att ge plats åt nya. Detta skedde i stor omfattning vid tillverkning av, just det, biblar… Man kan ju undra vilka som var förmögna nog att besitta samlingarna och, inte minst, hur urvalet av vilka verk som skulle förstöras skedde… Idén med icke linjär tid dyker förresten upp när de kristna försöker förklara hur vi kan ha en fri vilja och samtidigt ha en allvetande Gud – svar: Gud observerar allt – samtidigt…

Ha det bra allihopa!

Posted on: 2010/5/12 21:23
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Lite funderingar om tid...
#2


See User information
Ditt inlägg är intressant även om jag inte (längre) delar dina slutsatser kring hermetik och gnosticism.
Mer exempel på avancerad antik mekanik och dylikt: (edit p.g.a. nedlagd tråd på David Ickes sida) http://www.youtube.com/watch?v=2mHe211mLV0

Min åsikt, inte bara min men den jag tror på: Tiden går i cykler (javisst, den gamla klyschan) precis såsom de östliga religionerna berättar. Människan har rest sig och slagits ner av Himlen åtskilliga gånger genom historien, vår civilisation är bara ännu en i raden.
Men hermetiken och gnosticismen är heretiska, man undrar ju t.o.m. hur hermetik och heretik kan stavas så lika...
De presenterar vissa kärnor av sanning vilka de senare förvrider till något annat, de är inte renläriga, inte sanktionerade av Himlen och dess gudar egentligen, åtminstone på den nivå människor vanligtvis styrs av, därför har de förtryckts och förföljts.
Hermetik och gnosticism är också filosofiska fiender egentligen även om de ofta presenteras tillsammans.
Gnostikerna tror på att köttet är ont och måste förkastas för att uppnå frihet och enhet med Gud, de kan i sin extrema variant bli dödskulter.
Hermetikerna bejakar köttet, de söker ett nära samarbete med de krafter som styr över köttet, med de 72 andarna som kabbalan pratar om exempelvis. Vad ska man kalla de andar som vill att människor bejakar materialism och inte andlighet?
Heretiska helt enkelt.
Vem är Rex Mundus/Världens konung enligt Bibeln och profeterna?

Se till anledningen bakom Syndafloden som Bibeln beskriver, människan har distanserat sig från Gud, förskansat sig i synd och hädelse och försöker t.o.m. mäta sig med Gud i sin dekadens.
Hermetiken är nära förankrat i det moderna materiella överflödet, även alkemin. Det är om dessa människor som många i sanningsrörelsen vill berätta om; Frimurarna och deras sinnesfränder med sina väldigt ljusskygga aktiviteter.
Inte för att alla där är heretiker, det tror jag inte. Men deras "trossatser" övergår lätt till ren synd.

Till de rent metafysiska aspekterna i ditt inlägg så är i min mening allting planlagt av gudomliga väsen, men med en varierande grad av insikt i framtiden beroende på deras nivå från en absolut visshet ända ner till människan som vanligtvis inte ser längre än näsan räcker.

Posted on: 2010/5/16 2:18

Edited by Xtas on 2010/5/17 15:24:46
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
38 user(s) are online (38 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 38

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS