vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

En fråga ang. ens rättigheter vid aktivism

See User information
Hej!

Har en fråga till er vakenmänniskor därute.
Jag undrar om det är någon som har info angånde vad en polis har rätt i sin lag att göra såsom att tysta ner en vid protestliknande incidenter på stan, såsom lovpolice utför eller liknande incidenter.

Vill även veta om man kan smacka upp ett bord och dela ut info utan att söka tillstånd eller hur man kan kringå detta på något sätt.

Har sj googlat lite men finner det svårt att hitta direkta lagar och regler vad man har rätt till som individ. Ingen ide att ringa och fråga policen sj då de med största sannolikhet skulle avfärda allt.
Länka gärna eller om ni har tips får ni sjklart svara nedan på vad som kan vara bra att veta inom detta område

Trevliga hälsningar
Patrik

Posted on: 2010/5/21 13:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: En fråga ang. ens rättigheter vid aktivism

See User information
Quote:
Ingen ide att ringa och fråga policen sj då de med största sannolikhet skulle avfärda allt.

Fel, ring dem och prata med dem en gång. Det är människor som sitter där i andra änden av telefonen. Men framförallt är det kontorspoliser som absolut vill hjälpa för att klargöra regler. Det är deras jobb, de arbetar gärna preventivt genom att klargöra regler (blir mindre jobb för poliser i fält). Fältpoliser är däremot en annan sak i vissa fall... de kan ta felaktiga beslut om de känner att de måste agera snabbt.

Posted on: 2010/5/21 13:45
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Vi kör Manifestation i Stockholm (kräver ej tillstånd). Demonstration kräver tillstånd.

Vi kör med megafon då och då, och det har aldrig varit problem.

"störande av allmän ordning" är det som dom kan använda om dom ledsnar.

Det viktiga är att alltid vara artig, trevlig, tillmötesgående och kommunikativ med vakter, poliser och andra former av auktoriteter.
Förklarar man bara sina motiv och målsättning på ett artigt sätt så blir det aldrig problem.

Min rekommendation är trial and error. Ut och agera, sedan finslipar man sina engagemang efter erfarenheterna.

Alltid bättre att be om ursäkt än att fråga om lov.

Varning: Bråkstake och Snick Snackare

See User information
Den 1 Juli 2009 fick polisen ökade befogenheter att avvisa folksamlingar. Senast denna lag uppdaterades var 2007 och även då skärptes lagen från 2005.
Däremot har jag svårt att hitta en definition på hur många en folksamling är. I lagen från 2009 ges polisen rätten att köra iväg deltagarna till en neutral plats, men detta är förstås tänkt att användas vid fotbollsmatcher exempelvis, men det står ingenting om i vilka situationer det ska tillämpas, så de har rätten att göra det närsom.
På polisskolan ges definitionen av folksamling att det "Skall vara så många att det inte säkert går att fastställa vem som gör vad, alltså bör det röra sig om minst tio personer" Men det var 2007.
Tillstånd behövs så vitt jag kan se även för manifestationer.

Posted on: 2010/5/21 20:01

Anonym
Vart står det om tillstånd för manifestationer i Svea Rikes Lag?

Vi har varit i kontakt med polisen flera gånger vid manifestationer i sthlm och dom har alltid låtit oss fortsätta. Finns video. Om man har fast utrustning likt bord, etc på marken så vill dom ofta att man går bort. Eftersom de enbart accepterar ambulerande verksamhet.

Anonym
Jag kan fortfarande inte se vart man skulle behöva tillstånd för manifestationer. Jag har pratat med polisen flera gånger om detta.

Truman: Vart får du ditt påstående ifrån?

See User information
Quote:

void skrev:
Jag kan fortfarande inte se vart man skulle behöva tillstånd för manifestationer. Jag har pratat med polisen flera gånger om detta.

Truman: Vart får du ditt påstående ifrån?

Jag googlade och uppfattade det som att det behövs. Det stog på riksdagens hemsida oxå.
Förlåt om det inte är så, men det är vad jag kom fram till.

Posted on: 2010/5/27 18:54

See User information
Det som kan behövas om man ska ett infobord är ju tillstånd från kommunen.

Posted on: 2010/5/28 14:06

See User information
Quote:

truman skrev:
Jag googlade och uppfattade det som att det behövs. Det stog på riksdagens hemsida oxå.
Förlåt om det inte är så, men det är vad jag kom fram till.

Jag är faktiskt nyfiken på vilken sida du menar. Hittar inte det du beskriver på riksdagen.se

Har du länken kvar i historiken?

Posted on: 2010/5/28 16:44

See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Jag är faktiskt nyfiken på vilken sida du menar. Hittar inte det du beskriver på riksdagen.se

Har du länken kvar i historiken?

http://tinyurl.com/34772wy

Står väldigt mycket om tillstånd för manifestationer och det rapporteras också om manifestationer som saknat tillstånd, så det lutar ju åt att det behövs.

Jag försöker inte skriva det på näsan på någon, utan bara säger jag tror det behövs. Att det är meningen man ska söka tillstånd.

Posted on: 2010/5/28 19:34

See User information
Överst kom det en fråga om "Stoppad Pridefestival i Moldavien"... så antar att det inte var det du syftade på...

Antar vidare att du menade denna sida, du var väldigt otydlig med din "jag ska googla det åt dig" -länk...

http://www.riksdagen.se/webbnav/index ... 3&dok_id=GQ121074&nr=1074

Quote:
Det är en grundläggande princip i ett demokratiskt samhälle att människor kan uttrycka sina uppfattningar genom att demonstrera. Den principen ska vi värna om. Samtidigt är det viktigt att demonstrationer genomförs enligt de regler som samhället demokratiskt har beslutat om.

Enligt ordningslagen (1993:1617) får en demonstration som huvudregel inte anordnas utan tillstånd. Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet anordnar en demonstration utan tillstånd kan dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Polisen har alltså rätt att ingripa mot den som anordnar en demonstration utan tillstånd, såväl i samband med demonstrationen som i efterhand.

Polisen får dock inte upplösa en demonstration enbart på den grunden att tillstånd inte har sökts. I lagen anges emellertid en rad andra situationer där polisen får inställa eller upplösa en demonstration. Sådana situationer kan vara när en demonstration hålls i strid med ett avslag om tillstånd eller strider mot ett förbud som polisen har meddelat. Polisen får enligt lagen även upplösa en demonstration om det uppkommer svårare oordning vid själva demonstrationen, i dess omedelbara omgivning eller om sammankomsten medför avsevärd fara för de närvarande eller allvarlig störning av trafiken.

Enligt polislagen (1984:387) får polisen avvisa eller avlägsna en enskild person, till exempel i ett demonstrationståg, om han eller hon stör den allmänna ordningen. Polisen ska självklart också ingripa om någon i ett demonstrationståg begår brott, till exempel hets mot folkgrupp eller skadegörelse.

Enbart det faktum att demonstranterna i fråga inte har demokratiska åsikter eller att enskilda demonstranter gör sig skyldiga till exempelvis skadegörelse, är alltså inte tillräckliga skäl för att upplösa en demonstration.

Antar vidare att det är skillnad på en manifestation på 10 pers som inte stör den allmänna ordningen (dvs inte blockerar gatan) och ett fullt demonstrationståg som vandrar genom staden och blockerar trafik med mera...

Så ja, man bör kontakta polisen. Men det görs för att hjälpa polisen att planera sitt arbete ifall manifestationen riskerar att bli stor och påverka ordningen i staden. Samarbete är alltid bäst.

Posted on: 2010/5/28 20:59

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper