vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

En grupp för alternativa sanningar

See User information
En intressant Fb-grupp:
http://www.facebook.com/group.php?gid=164009042778

Se speciellt de offentliga arrangemang som anordnas i UK och andra europeiska länder, som detta:
http://www.facebook.com/event.php?eid=140227416003592&ref=mf
Vi ses väl där över en pint? ;)

Posted on: 2010/7/20 21:59
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: En grupp för alternativa sanningar
Varning: Bråkstake och Snick Snackare

See User information
Luzztigt uttryck: "Alternativa sanningar".

Men det finns så mycket som är bakvänt.

Posted on: 2010/7/20 23:05
"Karl Kraus var övertygad om att varje litet fel, om än av ringa vikt och till synes begränsat, var ett uttryck för världens ondska. Han kunde se ett saknat komma som ett symptom på ett tillstånd i världen som kunde tillåta ett världskrig. Ett av hans...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Uttrycket "Allt är relativt" säger väl samma sak som "alternativa sanningar".

Språket är vad brukarna gör det till. (Och det är sjukt förvirrande... vi talar inte ens ett och samma språk när vi alla talar Svenska)

Posted on: 2010/7/21 5:24

See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Uttrycket "Allt är relativt" säger väl samma sak som "alternativa sanningar".

Språket är vad brukarna gör det till. (Och det är sjukt förvirrande... vi talar inte ens ett och samma språk när vi alla talar Svenska)

Det skrivs "svenska"...

Men tycker du språket är något som är upp till brukarna att omdefinera? Då kan vi lägga bort språk...

Något (allt) är relativt till vad? Relativt till Sanningen?

Det kan ju inte finnas alternativa sanningar.

Det finns bara en Sanning.

Posted on: 2010/7/21 7:16

See User information
Quote:

gatlopp skrev:

Det skrivs "svenska"...

Enligt vem? sedan När bryr sig Någon om vad andra Anser är Rätt sätt att använda Språket? (betonade nu med stor bokstav)

Quote:

Men tycker du språket är något som är upp till brukarna att omdefinera? Då kan vi lägga bort språk...

1. Ja, språk måste utvecklas. Tänk vad tråkigt att inte kunna prata om allt nytt vi uppfunnit eller fantiserat fram i skönlitterära verk.

Då skulle det inte vara tillåtet att utveckla språket eller uppfinna nya ord eller ny grammatik. Alla som skriver förkortade(effektiviserade?) sms-texter borde alltså lynchas? Det är verkligen att föra oss in i "devolution". Språket är resultatet av behovet för kommunikation. Det finns ett eget språk för att prata akademiskt, för de har andra kommunikationsbehov. Gör akademikerna fel? Eller är det bönderna som gör fel? De behöver inte prata om samma saker och har istället utvecklat ett annat kroppsspråk som uppfyller behovet de har...

2. Nej, utveckla det till ett bättre språk för samma domän, samtidigt som betydelsen på ord inte skiljer sig till andra subspråk (som råkar använda samma ord, vi måste alltså hitta ord som betyder olika saker i olika språk/subspråk och döpa om dem).

Quote:

Jasså??? Oj, det visste jag inte. "Coolt" att inga lärda säger detta... Desto mer man lär sig, desto mer lär man sig att man inte vet....

Och på 70-talet var "sanningen" att alla afrikaner bodde i trädkojor. (finns läroböcker från 70-talet som användes flitigt i skolan som förde fram detta budskap) Det måste varit en relativ sanning (som var sann i författarens tankevärld)

Alla religioner har "sanningen", de har alla rätt ju....

Sanningen är relativ. (Men det svåra är att enas om betydelsen för påståendet)

Allt kan tolkas i oändlighet...

Posted on: 2010/7/21 16:16

See User information
Att saker ändrar mening tycker jag är en degenerering. Bättre att komma på nya ord istället.
Ta exempelvis "gatlopp". För mig är det en uråldrig bestraffning där man springer mellan två led av människor som bestraffar en. Nu förtiden är gatlopp mer illegal streetracing med japstrimmade bilar.
Degenerering!

Om dom åtminstone kunde säga "gatulopp" Man kan inte ta något som är upptaget.

Posted on: 2010/7/21 18:44

See User information
pingubenji skrev:
Quote:

gatlopp skrev:

Det skrivs "svenska"...

Enligt vem? sedan När bryr sig Någon om vad andra Anser är Rätt sätt att använda Språket? (betonade nu med stor bokstav)

Varför frågar du?
Du pratar om "anser", så det är inte konstigt du tror sanning är relativ.

Quote:

1. Ja, språk måste utvecklas. Tänk vad tråkigt att inte kunna prata om allt nytt vi uppfunnit eller fantiserat fram i skönlitterära verk.

Då kan jag ge tillbaka den där konstiga frågan till dig själv: "enligt vem?".

Nya ord... vad spelar det för roll om du kallar det för "utveckling"?
Det inverkar inte något på att ord har en ursprunglig mening, och att språk som allt annat är i snabb degenerering, fritt fall.

Då skulle det inte vara tillåtet att utveckla språket eller uppfinna nya ord eller ny grammatik. Alla som skriver förkortade(effektiviserade?) sms-texter borde alltså lynchas? Det är verkligen att föra oss in i "devolution". Språket är resultatet av behovet för kommunikation. Det finns ett eget språk för att prata akademiskt, för de har andra kommunikationsbehov. Gör akademikerna fel? Eller är det bönderna som gör fel? De behöver inte prata om samma saker och har istället utvecklat ett annat kroppsspråk som uppfyller behovet de har...

Jag vet inte om man bör lyncha de som skriver förkortade sms-texter, det som är/blir alien är kanske utan återvändo... men ett litet gatlopp vore rätt, rakt och riktigt.

2. Nej, utveckla det till ett bättre språk för samma domän, samtidigt som betydelsen på ord inte skiljer sig till andra subspråk (som råkar använda samma ord, vi måste alltså hitta ord som betyder olika saker i olika språk/subspråk och döpa om dem).

Quote:

Jasså??? Oj, det visste jag inte. "Coolt" att inga lärda säger detta... Desto mer man lär sig, desto mer lär man sig att man inte vet....

Och på 70-talet var "sanningen" att alla afrikaner bodde i trädkojor. (finns läroböcker från 70-talet som användes flitigt i skolan som förde fram detta budskap) Det måste varit en relativ sanning (som var sann i författarens tankevärld)

Alla religioner har "sanningen", de har alla rätt ju....

Du fantiserar, vakna vet att de nu för tiden är heretiska, även om det kan finnas bra saker i dom.

Sanningen är relativ. (Men det svåra är att enas om betydelsen för påståendet)

what... vad menar du? Relativ till vad? (Jag tog mig för pannan).

Allt kan tolkas i oändlighet...Vad är det med det då, menar du? Skulle det ha något samband med Sanningen, inverka på den?

[/quote]

Posted on: 2010/7/21 20:57

See User information
De enda sanningar vi har är naturkonstanterna , allt annat är BS.

Posted on: 2010/7/21 22:11
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
gatlopp
Jag hade hoppats att få dig till att skriva mer om varför du tror det bara finns en "Sanning". Och vad du menar när du säger sanning.

För det finns koncept såsom "absolut sanning" och "relativ/subjektiv sanning"

Det är en pågående kamp mellan två filosofiska ståndpunkter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Relativism
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rderelativism
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturrelativism
(Jag håller för närvarande i denna filosofi tills någon lyckas förklara varför det skulle vara fel. Men jag är glad att få byta om någon "räddar mig" ur vanföreställningen.)

Du verkar tro på absolut sanning. Men jag är osäker eftersom du aldrig skriver "absolut sanning", ditt språk är inte så exakt. (Vilket jag har försökt förklara är ett problem genom att skriva lika otydligt men istället mena "subjektiv sanning", vi måste utveckla språket till att bli mindre mångtydigt och mer exakt i betydelsen)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Absolutism_%28filosofi%29

(Språket måste utvecklas, annars "tar man sig för pannan")

Posted on: 2010/7/22 5:25

See User information
Heh, diskussionen här hamnade lite off topic.
Uttrycket "alternativa sanningar" syftar så klart på uppfattningar (sanningar för vissa, paranoida villfarelser för andra) som aldrig förs fram i mainstream-media, där "sanningarna" ser annorlunda ut.

Ta inte så hårt på enstaka ord, gott folk. Andemeningen förstår ni säkert ändå...

Posted on: 2010/7/22 9:01

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper