vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2) 3 4 5 »

Anonym
Re: Person /= man/människa/kvinna
Kolla lagboken! Jag ska kolla på min sida...

menola

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Detta är riktigt intressant, kan man gå till botten av detta har man ett verktyg som är grymt. Bara ett tips, tror det hjälper att ha både juridisk och vanlig ordbok till hands.

-Jag anklagar dig, Kalle Anka, för att inte betala denna räkning.

- Vilken Kalle Anka anklagar du?

- !!?

- Ja, min fysiska individ eller juridiska?

- Ja, den juridiska är det väl.

- Fine, jag ställer min juridiska här (klipper ut en pappersgubbe och ställer bredvid gubben). Den fysiska individen går och fiskar så länge.
Ha en bra dag.

Hahaha, kanske inte riktigt, men ändå..

Posted on: 2010/8/15 18:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
har tänkt i dom banorna med

Anonym
http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_person

Försöker hitta inom Sverige.

menola

Anonym
https://lagen.nu/begrepp/Fysisk_person

"Var kommer den här beskrivningen från? Läs mer....
En vanlig, levande person.
Alla fysiska personer har rättskapacitet, men vissa (exv omyndiga) saknar rättslig handlingsförmåga.
Hittar du något fel i ovanstående? Du får gärna skriva en felrapport. "

https://lagen.nu/begrepp/Juridisk_person
"Var kommer den här beskrivningen från? Läs mer....
Ett rättssubjekt i form av ett bolag, en stiftelse, en förening, en kommun, staten, eller liknande.
Som alla rättssubjekt har juridiska personer rätt att exempelvis ingå avtal eller äga förmögenhet.
Hittar du något fel i ovanstående? Du får gärna skriva en felrapport. "

menola

See User information

Tycker bilden klarnar lite... Tyvärr börjar den "lukta" illa.
Så juridisk person skulle man kunna se som ett företag i bolaget Sverige AB?

Men antydan mot tex USA och det vi sett postade filmer på... Börjar detta komma oroligt mycket närmare mot vad som förklarades i filmerna...

Posted on: 2010/8/15 19:26

See User information
Artikel 6
Var och en har rätt att överallt erkännas som en person i lagens mening.

Rätt till, inte ett måste.

Posted on: 2010/8/15 19:38
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information

Ja, visst börjar det likta illa och likna det som filmerna visade...

Jag säger inte att det är så än(Detta måste undersökas vidare), men liknelsena börjar bara hopa sig... WTF!?

Posted on: 2010/8/15 19:43

See User information
mkt behöver studeras juridik
helt simpelt är att förstå vad ord betyder enligt lagen för det e inte samma språk som lexikon

SÖK robert menard har ger ut lektioner om hur du ska förberada dej till att bli en free man on the land
det e skit mkt jobb jag tog valet till att spara pengar och lämna västvärlden istället i nått varmt land starta nått litet
lycka till bröder och systrar

ONE

Posted on: 2010/8/15 20:27

See User information
Mänskliga rätten är underskriven av Sverige och är därmed ett kontrakt. Som medborgare är man garanterad alla sina rättigheter enligt Sveriges web, det är också ett kontrakt. Lagen är ytterligare ett skydd för alla rättigheter, den har dock blivit editerad lite här och där av sånna som inte tänkt till. Allt är en fråga om rätt, allt annat är att bryta emot lagen.

MEN!!!!!! Med rätten så följer också plikter, precis lika viktiga!

Posted on: 2010/8/15 20:41
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
Den intressantta aspekten är mot vilken variant av dig (pappers- eller fläskvarianten) den hänvisar till.

Tycker ett börjar skönjas ett mönster här...

Mycket av dom rättigheter har vi redan, men skyldigheterna är belagda på rättigheter du redan har...
Så 2x rättigheter vs 1x skyldigheter.

Någon annan som börjar se detta mönster?

Posted on: 2010/8/15 21:24

See User information
Det finns ingen fysisk person, ordet person kommer ifrån Persona och betyder mask framför ansiktet. Man kan ha en personlighet, men man kan aldrig vara en person, man utför jobbet eller agerar på personligheten, men som sagt, man kan aldrig vara det, endast jobba för den eller representera den genom att agera på den.

Neo - One, man är bara en människa! Dom visar det tydligt i filmen också, han lägger inte på nåt, han är den han är. Man behöver bara lägga på nåt så länge man döljer nåt, eller någon utav sin känslor.

Cheers

Posted on: 2010/8/15 21:35

See User information
Tack för rättelsen, jag får lära om dom benämningar man blivit ledd till att nyttja.
Ska försöka stöpa om dom benämningarna med individ/människa och person, men frågeställningen är dock relevant.

Om att vi har lurats till att "få" rättigheter mot skyldigheter, genom att stöpa om redan innehavda rättigheter.

"Du kan få äga Din bil, om Du betalar skatt på den, om Du skriver in Dig i följande system... osv"

Posted on: 2010/8/15 21:45

See User information
:) ... Individ betyder enskilld organism, och är bara kroppen utan medvetande/själv medräknat.

Grejjen med rättighet vs skyldighet är, en människa som växer upp och lever gör av med massvis med energi, på nåt vis så skall planeten hinna med att leverera denna energin, om man tar lite för mycket så är man i obalans med naturen.

Om man själv kräver mer energi än planeten tål, vem skall då hoppa in och ge tillbaka, och varför skulle någon någonsin behöva göra det jobbet för någon annan.

Det har också att göra med att förverkliga rättigheten för alla, och inte bara för en själv. När alla får ta del av sina mänskliga rättigheter och inte förstör för andra eller för planeten inkl allt som lever på den, då börjar festen/semestern.

Posted on: 2010/8/15 21:57

See User information
(Nu blir detta hårklyveri, med hur man skall välja att benämna sig. Vad är kopplat till person och vad till människan?

Ska man döpa om "jag", "mig", "sig" till "Jaget"?
Ska man referera sig som 3e part och när?
Mycket att rota i nu...

Jo, men jag kan enbart göra det för mig själv. Kanske hur Jag väljer att handla, kan inspirera andra att själva medvetet göra det valet. Således kan ingen göra detta för andra, utan var och en måste välja att göra det själv.

Remember, It is a free will zone!

Ja, men går man till grunden är det individen det handlar om. Själen är absolut, den som rattar maskineriet i kroppen. (Tränger bort anspelningar i huvudet om rattnig)

Posted on: 2010/8/15 22:52

See User information
:)

Man är en människa, med ett inneboende värde. En individ som har en själ.

Allt annat är påfund för att krongla till det, vissa för att göra detta samhälle möjligt.

Posted on: 2010/8/15 23:42

See User information
En tanke slog mig... Och det ger en helt annan dimention till frasen "Detta kort är personligt"

Så indirekt... Varför bär jag runt på ett för!? På tiden att rensa plånboken...

Posted on: 2010/8/16 1:49

See User information
Sammansatt ord om jag inte har helt fel, Person likt, k istället för g. Förvisso finns ordet personlig också, och det är närmare dit, men, med ord kan man hitta på mycket bus...

Posted on: 2010/8/16 2:04

See User information

Posted on: 2010/8/16 2:18

See User information
Nu kom svaret från Skatteverket, är inte något "fel" med det här svaret?

Quote:

Hej!

Vi förstår inte riktigt vad du är ute efter för information, något sådant statistiksystem/mätsystem som det du beskriver finns ej hos skatteverket i Sverige.

Skatteverket är förvaltningsmyndighet för beskattning, fastighetstaxering, folkbokföring och registrering av bouppteckningar. Vi utfärdar id-kort förpersoner som är folkbokförda i Sverige samt bevakar statens fordringar.

Verksamheten bedrivs till största delen på våra kontor, som finns över hela landet. Där tar vi emot och granskar deklarationer och hanterar andra skatteärenden åt medborgare och företag. En del kontor sköter även folkbokföringsärenden, t.ex. flyttningar och personbevis, och bouppteckningsärenden.

Posted on: 2010/8/16 14:11

Anonym
det du söker svar på handlar om regel frågor be om att få mail adress till någon av deras jurister

See User information
Juridisk Person
En form av association (sammanslutning) som har rätt att (liksom en fysisk person) ingå avtal, svara inför domstol etc). Fysiska personer är bl aaktiebolag, ekonomiska föreningar, ideella föreningar som idkar näringsverksamhet och olika former av myndigheter.

http://www.juridikfokus.se/ordlista/juridisk-person/

Posted on: 2010/8/16 18:20

Anonym
Kolla på era körkort. Bara stora bokstäver och din signatur.
Hm. Vad händer om jag skriver från idag med bara små bokstäver?

Jag bestämmer hur jag skriver min signatur, eller hur!?

Körkortet är en person men jag är en man/människa!

Person på latin heter persona och betyder mask/roll , dvs jag är inte en mask eller roll. Jag är en människa i kött och blod med en själ!

Två olika saker.

menola

Anonym
Så som jag fattar detta så kan inte en människa äga egendom! lyssna på hans tolkningar det är ju så skruvat att det är uppenbart att dom som skapat lagen är manipulativa om man påvissa dessa fenomen för en domare så bör det klicka!
http://www.youtube.com/watch?v=D--5iFc2Ng0&feature=related

« 1 (2) 3 4 5 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper