Vakencorner
|
SvD om konspirationsteoretiker
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Verkar som de försöker få alla funderingar till vad som låg bakom de påstådda våldtäkterna utförda av Assange att hamna i fallet konspirationsteorier och därmed kunna ignoreras av massorna.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/and ... ulian-assange_5167931.svd Artikeln: Assange, som på sannolika skäl är misstänkt för ett ofredande och en våldtäkt i Sverige, tillbakavisade någon timme senare anklagelserna i ett mail till Dagens Nyheter och menade att man gott kunde fundera över varför anklagelserna kommer just nu. Man behövde inte vänta särskilt länge på att någon skulle ta upp tråden. Nätet fylls för tillfället av skeptiska och krassa kommentarer. Har kriget mot Wikileaks nu inletts? Är det inte väldigt passande för myndigheterna att en sådan här anklagelse dyker upp i det land som Wikileaks har en speciell anknytning till? Andra är betydligt mer säkra på sin sak. Det finns inget att fundera över: Här ser vi Pentagons ondska i aktion! CIA håller sina svenska knähundar i hårt ledband och för invånarna bakom ljuset! Wikileaks har länge varit intressant ur ett konspirationsteoretiskt perspektiv. Grundaren själv har flitigt förmedlat bilden av att han personligen varit jagad, att statsmakter ihärdigt planerar att komma åt både honom och sajten. Och den berättelsen – sann eller inte – passar väldigt väl in i vår tid. Konspirationsteorier började spridas redan på 1700-talet. Men det var först i samband med ubåtskränkningarna på 1980-talet som de på allvar fick fäste i Sverige. Då hade länder som USA sedan länge påverkats av de diskussioner som uppstod efter mordet på John F Kennedy. Efter mordet på Olof Palme och Estonias förlisning tog Sverige sedan slutligen steget över till en kultur där konspirationsteorierna var ett naturligt inslag, bland annat eftersom bokbranschen och tidningarna så villigt hakade på och gjorde det hemmasnickrade teoriskapandet salongsfähigt. När Erik Åsard för fyra år sedan gav ut boken ”Det dunkelt tänkta" (Ordfront), hävdade han mängden konspirationsteorier ökar dramatiskt i den svenska samhället. Vi är helt enkelt mer mottagliga för den sortens tänkande och producerar därför konspirationsteorier om allt möjligt: från att svenska myndighetspersoner i hemlighet placerar ut vargar i valda delar av landet, till mer ironiska drifter med hela genren – som att fotbolls-VM 1958 aldrig skulle ha ägt rum. Men Åsard kommer också med en förklaring till boomen. Han menar att mängden konspirationsteorier ökar när tilltron mot de styrande är låg. Olof Palme mördas till exempel samtidigt som Folkhemmet tynar bort och svenskarna intar en mycket mer skeptisk hållning till makthavarna. På samma sätt är det tydligt att både Wikileaks och Julian Assanges image passar väl in i en tid då medborgarna är mer skeptiska mot de styrande än någonsin tidigare, och då förtroendet för makten efter krigen i Irak och Afghanistan befinner sig på en bottennivå. Oavsett vad rättsmaskineriet kommer fram till i fallet Assange, är det därför högst troligt att diskussionerna om händelserna kommer att fortsätta – för lång tid framåt. Anders Mildner
Posted on: 2010/8/21 15:59
|
|||
|
||||
|
Re: SvD om konspirationsteoretiker
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Glömde tillägga...Ovanstående skickade jag till Anders Mildner...:)
Skulle jag mot all förmodan få svar, lägger jag ut det här.
Posted on: 2010/8/21 17:01
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Dom nämnde även den där vinklingen om konspirationsteorier på TV4 nyheterna.. Ska kolla nyheterna på TV4play senare, hann bara se inledningen på nyhetsreportaget..
Posted on: 2010/8/21 18:00
|
|||
|
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."
/Benjamin Franklin |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
Han menar att mängden konspirationsteorier ökar när tilltron mot de styrande är låg. Eller när politikerna avskärmar sig från folket... Nuförtiden är "väljare" bara något man skaffar sig för att få vara kvar på sin post, inte något för att förbättra samhället. Man vill ha kvar sin plats i politiken och jobbar för att få bra statistik med tunna löften och hård retorik. Moralen är borta (kanske aldrig varit där från början, men i skolan lät allt så fint när jag var barn. Nu har jag dock inte sett något av det där "fina" under hela mitt liv, så ja... besvikelsen infinner sig.) Naturligtvis ökar spekulationer kring morallösa politiker... man vet ju inte längre var de står när de alla byter slagord och sidor hela tiden. Nu vill ju alla partier vara "arbetarpartiet", men ingen av dem är "för folket" om man synar deras sömmar. Mygel och fjanteri är vad det är för de allra flesta "väljare". Hör (var jag än vänder mig) missnöje om att ingenting förändras... politikerna snackar fortfarande om samma problem som för 50 år sedan... eller 100 år sedan för den delen... Inte konstigt att det blir mer spekulationer med laglösa politiker som inte föregår med gott exempel i något ämne. Sexköpare, knarkare, kvinnomisshandlare, miljöförstörare, maktmissbrukare, osv... (läs: "alla negativa handlingar som går att lista") Så teorier är i de flesta fall inte "teorier", det är nuförtiden oftast "fakta" (som sedan uppdagas i media och blir "mainstreamfakta") mainstreamfakta = teori som majoriteten tror på. (sådana har mycket riktigt också visat sig vara falska ibland. Fast än de var "fakta". Men media eller politikerna har då inte råkat ut för smutskastningen som sker mot wistleblowers) (det har gått flera svenska dokumentärer som visat att ingen gillar de som påvisar problem i samhället, ingen gillar de som "skapar" problem [som alla lyckats blunda för]. Ingen vill "uppmärksamma" problem, för då måste de lösas.) Sen är det en stor bit språkmissförstånd, teoretiker använder ord bredare och smalare. Helt enkelt andra betydelser ges till ord och koncept. Mer intressant är att se hur retoriken utvecklats till ett smutskastningssystem (för att göra sig av med jobbiga kritiker. Kritiker som vi nu benämner konspirationsteoretiker). Politikerskaran har under många år utvecklat ett framgångsrikt system, en kultur, för att tysta sina kritiker. Vi kan se hur det sedan 50-talet blev riktigt effektivt och använts för att befästa sin makt. Denna nya kultur som utvecklats har i stort sett inneburit döden för wistleblowers som förr i tiden var uppskattade. Nuförtiden ses de som en plåga och blir tystade med konspirationsteoretiker stämpeln. (visste ni förresten att konspirationsteori är den första associationen människor gör till ordet teori. Människor tänker inte på det "vetenskapliga tillvägagångssättet för undersökning av ett fenomen" längre) Detta har krävts för att kunna lyfta politiken bort från folket och till en egen arena som de kallar "bryssel". Där kan de fortsätta med sin inbördes beundran och bestämma utan att ens känna till namnen på de människor som berörs av lagändringar eller bestämmelser.
Posted on: 2010/8/21 22:38
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Kalla kriget tog aldrig slut det pågår för fullt men det är positivt att media mer och mer börjar få upp ögonen för så kallade konspirationer det börjar kallas fakta i media vilket är bra för oss
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Folk börjat tappa tillit till styret , dom börjar ifrågasätta mer och mer,, där har dom rätt.
Ja konspiration kallas allt som inte officiellt kommigt upp till ytan ännu. Såna exempel har vi massor av det är bara ta en ex.
Posted on: 2010/8/21 23:07
|
|||
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
"Konspirationsteori" användes första gången redan för tvåhundra år sedan och den första konspirationen gick ut på att Illuminatiordens medlemmar nästlade sig in i frimurarlogerna efter att den förbjudits och upplösts. Sedan dess har det runnit mycket vatten i Mölndalsån! Praktiskt taget varenda politisk rörelse har utsatts eller utsätts ideligen för infiltration och konspirationer om de inte står under kontroll av en stark ledare. Detta är ett logiskt faktum som det i grund och botten knappast går att förneka annat än i syfte att dölja någons förehavanden. Typexemplet får vi se i höst när pressen själva kommer att mörka all debatt om tryckfrihetsinskränkningarna i den nya grundlagen.
Posted on: 2010/8/21 23:15
|
|||
|
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Historieböckerna är sprängfyllda med konspirationer låååångt innan dess...
Det har alltid förekommit maktkamper, och kommer alltid att göra det. Förr i tiden innebar konspirationerna att en kung förgiftades eller plockades ner på annat sätt. Påståendet att "teorier om någon som utnyttjar en grupp" skulle varit ett fenomen vi uppfunnit de senaste xxx åren är idiotiskt, det är precis som att säga att människan bara funnits xxx år. xxx < 1000
Posted on: 2010/8/22 7:19
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Ja vi har ju Julius Caesar och alla vet ju hur det gick för honom... den med Illuminati drog jag till med bara för att jag nyligen tittade på en frimurarloges hemsida och dom nämnde det själva som exempel på de konspirationer dom brukar beskyllas för att vara en del av.
Det är rätt märkligt hur många hjälpande händer som vill stötta en för att hålla sig på den politiskt korrekta stigen. Och hur man omedelbart blir nedsablad om man skulle drista sig att lämna den! Jag upptäckte för rätt många år sedan hur exempelvis H C Andersen var en författare som verkligen fick kämpa sig fram emot "pk" och han lyckades först när han började skriva något som skulle kunna liknas vid fabler. Det är väl därför som Sanningen ofta föraktfullt kallas "fablernas värld"! Om Vaken.se hade gjorts om till "Föreningen för Väntan på John Blund's Återkomst" och allt hade skrivits om i barnkammartermer hade kanske kritiken från DN och SvD tystnat... En figur som Pippi Långstrump är för övrigt totalt förbjuden i Mellanöstern på grund av att hon är självständig och trotsig. Helt otänkbart för barn i de områdena och en anledning till heligt krig mot Sverige om vi skulle stå på oss...
Posted on: 2010/8/22 14:30
|
|||
|
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Även hos Sveriges största sköka, Aftonbladet, ska man sparka på "konspirationsteoretiker". Ser helt klart en trend i detta.
Och som alltid är det förlöjligande och allmän smutskastning som gäller + att Internet är en farlig medbrottsling i det hela. Inga argument kring några sakfrågor här inte, men jag förväntar mej inte heller något sådant från sveriges köpta journalistkår. http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/juliaskott/
Posted on: 2010/8/30 20:30
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Det ironiska är ju att Julia Skott förmodligen tror på det hon säger till 110%
vilket gör det hela än mer blondin bella.det tråkiga är ju att folk läser skiten. och tar det till sig. världen Är ju platt. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Hehe, precis... Gillar denna, när vi nu pratar om media. http://www.youtube.com/watch?v=YtlZ2_9p2as&feature=sub
Posted on: 2010/8/30 20:49
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Posted on: 2010/8/30 20:50
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Media o politiker i ett nötskal; Desinformation är högerns nya strategi: "Obekväma sanningar ska tystas med massiva PR-kampanjer" http://www.aftonbladet.se/debatt/deba ... amhalle/article7697369.ab
Posted on: 2010/8/30 21:27
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Vad tror ni om följande: En tankesmedja i brittland vid namn Demos vill att myndigheter ska få rätt att infiltrera grupper och hemsidor m.m som inriktar sej på "konspirationsteorier".
http://www.demos.co.uk/ edit: http://www.demos.co.uk/files/Conspira ... ries_paper.pdf?1282913891 Paul Watson har skrivit lite om det hela här: http://www.infowars.com/government-th ... ting-conspiracy-websites/ Kolla gärna in Demos logga!! Är dom rädda för något tro :D
Posted on: 2010/8/30 21:37
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
lol vilken tankesmedje detdär är väl konspiratoriskt om något kanske demos behöver en stövelspark?
Demos eller demons?
Posted on: 2010/8/30 21:56
|
|||
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Hehe javars det vore nog en bra början. Som vanligt så buntas skeptiker och vanligt folk som ställer obekväma frågor ihop med nazister, KKK, Al-Qaida och diverse sekter. Men det roliga börjar på sidan 38 i pdf.filen. Dom delar ut rekomendationer hur man ska få bukt med alla dessa jobbiga människor med sina frågor, påståenden och knäppa konspirationsteorier. På sidan 44 står det om infiltration på internet där dom "bör plantera ut tvivel om konspirationsteorier" "Introduce some limited, open infiltration of Internet and physical sites by government to introduce alternative information. Government agents or their allies should openly infiltrate the Internet sites or spaces to plant doubts about conspiracy theories, introducing alternative information." Och bekanta till mej tror att jag har gått och blivit tokig när jag pratar om sånt här.
Posted on: 2010/8/30 22:06
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Detta tas oxå upp hos AJ och kom att tänka på tråden där vi pratade om ifall vi har spindlar på forumet... Del 1 av 3 http://www.youtube.com/watch?v=S7ABguESbY4&feature=sub *Vinkar snällt till stadstjänstemannen som läser här* -Kram?
Posted on: 2010/8/31 0:11
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag har alltid trott att VM-förnekandet var ett skämt, en sorts ploy för att visa att man exempelvis kan förneka Förintelsen men aldrig gått in på detaljerna. Men dom menar ju allvar!
Det jag kan säga är att det med den felaktiga längden på skuggorna skulle kunna förklaras med att man haft belysningen tänd. Belysningen på Ullevi är ofta tänd även mitt på dagen eftersom det kan vara mycket skuggor, särskilt tornen kan kasta skuggor. Solen står ofta bakom den höga delen med tornen och då blir det mörkt framom. Det är bara det att den belysningen monterades flera år efter VM! Den belysningen var mycket kraftig för sin tid och det omtalades särskilt i tidningarna och jag passerade förbi då och då och såg arbetet. Den första belysningen monterades just på tornen. Men det fanns ju andra stora arrangemang på Ullevi som gick i TV. Man borde kunna plocka fram bilder från dom och se om det är samma stadion, är det inte det är ju saken biff! Nu är jag oroad - igen!!! (Jäkla Vaken, nu bara måste jag läsa nåt Bonniers för att lugna ner mig...)
Posted on: 2010/8/31 6:08
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Konspiration 58 är ett skämt. Eller inte ett skämt egentligen, utan en allvarlig metafor... Men den är inte sann. Men filmen och hemsidan är så välgjorda, så man går nästan på det ändå.
Posted on: 2010/8/31 7:38
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login