vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Förberedelse - vad gör vi ?

See User information
Hallo

Denna tråd borde kanske stå i rubriken Aktivism ?

Här vill jag väcka lite frågor. De flesta samlas här för att de tror att de iakttar hur våra samhällen genomgår otrevliga förändringar.

Sedan finns det mycket debatt om detta kan vara planerat, om en eller flera hemliga klicker ligger bakom dessa förändringar, hur deras mål och deras tillvägagångssätt kan se ut osv.

Däremot ser jag lite eller ingen debatt om frågorna:

KAN vi själva göra något för att förhindra eller åtminstone bromsa de utvecklingar som vi inte uppskattar ?

VAD kan det lilla som vi kan göra vara isåfall ?

GÖR vi det ?

Borde vi kanske göra det gemensamt ?

Vilka otrevligheter räknar vi med inom en rimlig framtid - d.v.s. inom en framtid som vi eler våra barn eller barnbarn rimligen kan vara med om ?

Om vi inte tror att vi kan förhindra något, kan vi möjligen göra något för att åtminstone på individuell nivå eller på gruppnivå inte stå oförberedda och handfallna ?

Vilka scenarier räknar vi med, vilka kan man förbereda sig för och hur bör dessa förberedelser se ut ?

Det välrenommerade Svenska Överlevnadssällskapet uttrycker det så här:

"Praeparatus supervivet"
(Den som är förberedd överlever)

MVH

Odin

Posted on: 2006/6/15 14:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Förberedelse - vad gör vi ?
Personligen var detta en av de första frågor jag ställde mig när en mycket god vän, på ett mycket försiktigt sätt utan att styra mitt val av verklighet, inspirerade mig att själv och på egen hand söka den sanning som legat i det fördolda alldeles för länge.

Eftersom jag är en praktiskt sinnad människa med en viss slutledningsförmåga var den andra frågan jag ställde mig:

Om det finns en sammansvetsad elit som har någon form av gemensamma mål sedan lång tid tid tillbaka i historien. Kan de vara helt oförberedda på att massorna vid något tillfälle kommer att genomskåda bluffen. Hur ser planen ut för att slå tillbaka dessa massor?

Efter att funderat över taktik och strategi, ekonomi och politik. religiösa eller ickereligiösa alternativ, så visade det sig att alla dessa motsatser egentligen handlar om samma sak... skapade konflikter genom system, organisationer och samfund som egentligen bara talar till våra svagaste sidor.

I förlängningen kom jag till slutsatsen att det i både smått och stort handlar om att frigöra sig från den vedertagna flockmentaliteten och istället se varje individs strid för det goda insiktsfulla kännande livet i en kamp mot ett ont, fördummande och känslokallt liv.

För att förändra en millisekund av framtiden måste målet vara att ge varje människa på denna planet insikt om att det finns en möjlig väg som inte är besudlad av elitens vansinnesjakt på vår egen utplåning. Att det alltid finns och har funnits människor som gett sina liv för att få leva i frihet... och att de kan vara förebilder som ingen medveten själ skall vara rädd att följa.

Min känsla är att allt börjar med en tanke och att all kunskap är makt. Man kan ju börja med att avslöja den falskhet eliten spinner runt varje människa som en kokong av lögner!

Ps
Det finns bara ett "måste" efter det att du föds... och det är att man måste dö, (gå vidare). Resten är frivilligt om man bara vågar leva fullt ut!

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
jaxtone, jag tycker du skriver en massa vättigt och du är bra på att formulera dig, med andra ord- du insiprerar mig!!!

Nu till saken,

Quote:

jaxtone skrev:
Ps
Det finns bara ett "måste" efter det att du föds... och det är att man måste dö, (gå vidare). Resten är frivilligt om man bara vågar leva fullt ut!

Alla har inte ett val, det finns en massa barn och vuxan som lider för att de just inte har nått val och jag är rätt övertygad om att även dom skulle vilja leva fullt ut......

Ja, jag tycker att det är dax att göra nått åt saker som är, eller är på väg att att hända och som påverkar oss negativt. Jag personligen är ju då för att göra det mer handgripligen då jag är otroligt dålig på att uttrycka mig bra i tal och skrift, tyvärr.
man kan säga att jag på nått sätt är en tickande kinapuff som bara väntar på att nått skall komma i min väg. ja, jag kanske inte går och väntar och letar efter ett tillfälle att få plocka någon som gör nått fett fel.....om ni fattar vad jag menar

jaja ännu en rolig dag i livet

Posted on: 2006/6/15 18:11
Stå på dig innan någon annan gör det

Anonym
En bättre förklaring
Hej Gramse!

Ursäkta om jag krånglade till det men vad jag menade var att:

"Det finns bara ett "måste" efter det att du föds och det är döden"

Varför skriva en sån grej? Jo för att en helsikes massa människor är manipulerade att tro att de "måste" göra en massa onödiga saker i livet... som att passa tider, gå till jobbet, använda stämpelkort, visa vördnad inför överheten och lyda idiotiska lagar som att gå till fluortanten eller att vaccinera sig mot fågelinfluensan... t.ex. Med andra ord vara som alla andra för att inte stöta sig med nån!

När den stora massan har fått dessa tvångstankar inkapslade i sitt medvetande så är det mycket svårt att övertyga dem om att det finns ett verkligt liv därute som bara väntar på dem. Och att tvångstankarna bara existerar för att inte den stora massan se hur hela världen stjäls mitt framför ögonen på dem.

När eliten lyckats gömma döden för den civiliserade moderna människan så har de flesta också glömt att döden är det enda "måste" du inte kommer undan, resten kan man faktiskt skita i...

Ok, äter du inte om det finns mat på bordet eller slutar att andas så dör du förr eller senare... men det är frivilligt!

PS

Jag förmodar att du menade att inte alla har ett fritt val... jag vet inte heller om du menade svältande eller de som föds med dödliga sjukdomar... Det är i så fall också viktigt att inse men utan att vara cynisk vill jag bara påpeka att även där gäller sorgligt nog samma devis:

"Det finns bara ett "måste" efter det att du föds och det är döden"

Och det kanske var därför jag la till att "gå vidare" slutet är bara en ny början typ! Det är i alla fall min övertygelse!

OK jag borde precisera mig

See User information
Hallo

Med förberedelser menade jag inte ÄNNU en teoretisk debatt om vilka
som har vilka handlingsmöjligheter, om kunskap och val i livet och sånt.

Jag menade mer på den praktiska nivån:

Vem räknar med vilken typ av hot ?

Bör man samla ihop förnödenheter och lagra dem på ett ställe som
man tror kan vara säkert ?

Bör man skaffa sig ett ställe att ta tillflykt till - och i så fall vad
tror man att man måste fly ifrån ?

Bör man skaffa sig kunskaper som man tror sig ha nytta av i
framtiden men som inte ingår i den egna yrkeskompetensen ?
(t.ex. vapenhantering, överlevnadsteknik, hantverk osv)

Bör man värdesäkra sina få tillgångar NU t.ex. genom inköp
av ädelmetaller ?

Bör man isåfall gömma dessa ädelmetaller (t.ex. gräva ned dem)
och hemlighålla dem för alla för att undgå rån och plundring ?

Bör man (vilket jag försöker) komma i kontakt med likasinnade
som också vill GÖRA något istället för att bara prata eller hacka
på tangentbordet ?

MVH

Odin

Posted on: 2006/6/16 6:56

Anonym
Re: shhhh!
Odin!

Om du är det minsta seriös med avsikten att gå från ord till handling kanske inte ett öppet forum där "alla" inklusive de som bevakar dig kan läsa vad du skriver. Det är inte så där jättesmart att tala om var du "gräver ner ditt guld" eller planerar för motdrag om du förstår vad jag menar!

Anonym
Re: shhhh!
Rädsla kommer man väl inte så långt med.
Vi har länge snackat om alternativa lösningar inför framtiden på vaken, att hålla dom hemliga vore egositiskt/fel...

Själv så förbereder jag boende, mat o medecin mm, mycke egen tillverkning, tillsammans med andra... Att sätta sig själv någonstans låter inte som en god ide... När man inte behöver nåt från "dom" längre, så behöver man heller inte oroa sig för vad "dom" tänker hitta på...

Fler o fler byar med både alternativt boende o mat mm byggs upp. På Gotland finns ett flertal redan. PM:a om Du är intresserad... Samarbete och gruppering tror jag starkt på för framtiden...

Hmm, o nu lite Kaffe... :) ..

Hare gott vänner....

Ursäkta min naivitet

See User information
Hallo Cee och jaxtone

Nu är det ju så att jag hela tiden jämför med Tyskland och kontinenten och med mina forumskompisar där. I den jämförelsen har jag hittills upplevt att vi är ganska lite uppassade och övervakade här. Och det tolkade jag dels som en signal för större "tolerans" och "öppenhet" (högt i tak) i det svenska samhället och dels som en följd av den låga befolkningstätheten kombinerat med stora naturtillgångar i form av jättelika skogar dit man skulle kunna dra sig tillbaka utan att någon blir störd.

Håller med CEE - på något sätt borde man börja samordna något - alltid inom lagarnas ramar så att man slipper stöta sig med
överheten.

Läste just att det varit ett VAKEN-träff på Gotland. om det blir något träff någon gång utan att man behöver ta färjan elelr flyget skulle jag gärna vilja veta det. Där kan man kanske prata lite öppnare om scenarier och praktiska åtgärder. Fast även där finns ju risk för infiltratörer. Naturligtvis skulle jag inte begripa varför makten inte skulle kunna tolerera en liten splittergrupp som håller sig vid sidan om och som inte bryter mot lagarna.

OK jag inser att man inte bborde resonera för klart och tydligt om eventuella innehav av ädelmetaller och annat när man inte vet vem som läser detta.

MVH

Odin

Posted on: 2006/6/16 8:15

Anonym
Re: Ursäkta min naivitet
Odin!

På min personliga agenda existerar inte momentet stöld. Men med tanke på att satelliter kan bevaka varje centimeter av jordytan skall man nog dessutom betänka var man gräver ner det som glimmar.

Myndigheterna inställning till en liten sammanslutning som väljer att bo tillsammans i skogen har inte med gruppens storlek eller medlemsantal att göra. Det handlar mer om det budskap gruppen väljer att stå bakom och framföra räknas som en utmaning till den sittande makten. Ord och tankar kan ju faktiskt vara farligare för eliten än kanoner!

Anonym
Re: OK jag borde precisera mig
Hej!

Odin nämnde vad man kan göra för att förbereda sig på en ev kris. Att säkra sina tillgångar i ädelmetaller, bygga upp ett matförråd, köpa land att odla grödor på är något som jag har gjort och nästan blev hånad för när jag berättade här för nåt år sen eller så. Han nämner också vapenhantering, vilket jag tror är extremt viktigt. Tänk er själva ett samhälle som har spårat ur, där anarki råder, hur kan man försvara det man har (ädelmetaller, mat, land o.s.v) utan vapen? Varför tror ni att man måste registrera sina vapen i Sverige? Jo, så att "dom som bestämmer" ska veta vart dom ska åka för att konfiskera vapnen vid ev oroligheter.

Jag säger som Michael Ironside i "Starship Troopers" - Naked force has resolved more issues throughout history then any other factor. Violence my friends, is the supreme authority from witch all other authorities derive.

Jag vill också säga några ord om den här vaken byn som det pratats om en del här. Jag tror det kanske skulle funka om det inte vore för vår "authority" som utövar skattevåld mot medborgarna. Vad jag förstår så är taxeringsvärderna på Gotland höga och hur ska dom betalas? Hela byn skulle få slita som djur bara för att betala denna skatt, om det inte lyckades skulle " the supreme authority" (fogden) komma och utmäta. Hur ser du Cee och ni andra på detta? Och hur skulle detta kunna hindras om vi medborgare hade vapen?

Hjärntvätten är så framgångsrik i Sverige att i dom flesta Svenskars medvetande är vapeninnehav något negativt, något som kriminella sysslar med. Alltså en total seger för makteliten. Vapen är och har alltid varit en frihetssymbol, något som vi och människor i andra länder måste få klart för oss. Allt annat är mindcontrol och manipulation. Makten har vapen och använder dom mot oss hela tiden.

Varför tror ni politikerna skiter i dom vallöftena dom gjorde innan valet? Jo, därför att dom resonerar så här : Vad ska du göra åt det då?. Skjuta mig eller?

/ fr3D

See User information
Får jag vänligen rekommendera dokumentet
http://100777.com/plan för insikt om roten till våra problem.

Även:
http://100777.com/node/1247

Posted on: 2006/6/27 7:51

See User information
Hallo

Quote:

fr3D skrev:
>Hej!

>Odin nämnde vad man kan göra för att förbereda sig på en ev >kris. Att säkra sina tillgångar i ädelmetaller, bygga upp ett >matförråd, köpa land att odla grödor på är något som jag har >gjort och nästan blev hånad för när jag berättade här för nåt år >sen eller så. Han nämner också vapenhantering, vilket jag tror >är extremt viktigt.

Odin nämner inte bara dessa saker, Odin har delvis själv genomfört
detta. Inte helt och fullt ut, men t.ex. tog jag svensk jägarexamen
för att kunna bedriva jakt ifall jag någonsin hittar en överkomlig
jaktmark. Då förfogar jag över kunskap att i nödtider kunna skaffa
mig och mina anhöriga extra föda som är näringsriktig och proteinrik.

>Tänk er själva ett samhälle som har spårat ur, där anarki råder, >hur kan man försvara det man har (ädelmetaller, mat, land >o.s.v) utan vapen?

Ju jag kommer ju från ett land som tidvis har uppträtt mycket
aggressivt mot sina grannar och som tidvis själv varit utsatt
för andras aggression. T.ex. är trettioåriga kriget ett paradexempel
hur ett samhälle i fullständig anarki fungerar. Den som har vapen
plundrar och äter sig mätt på andras bekostnad sålänge det finns
något att plundra. Ingen bedriver jordbruk för skörden går ändå
bara till plundrarna.

>Varför tror ni att man måste registrera sina vapen i Sverige? Jo, >så att "dom som bestämmer" ska veta vart dom ska åka för att >konfiskera vapnen vid ev oroligheter.

Sverige har en stor jägarkår. Jag tror inte det finns någon avsikt
att verkligen samla in alla legala jaktvapen, dessutom är det en
omöjlig uppgift. Det handlar helt enkelt om alldeles för många
(helt lagliga !!) vapen.

>Jag säger som Michael Ironside i "Starship Troopers" - Naked >force has resolved more issues throughout history then any >other factor. Violence my friends, is the supreme authority from >witch all other authorities derive.

Det ställer jag inte upp på ochd et stämmer inte heller med
historisk erfarenhet.

>Jag vill också säga några ord om den här vaken byn som det >pratats om en del här. Jag tror det kanske skulle funka om det >inte vore för vår "authority" som utövar skattevåld mot >medborgarna. Vad jag förstår så är taxeringsvärderna på >Gotland höga och hur ska dom betalas? Hela byn skulle få slita >som djur bara för att betala denna skatt, om det inte lyckades >skulle " the supreme authority" (fogden) komma och utmäta. >Hur ser du Cee och ni andra på detta? Och hur skulle detta >kunna hindras om vi medborgare hade vapen?

Denna fula fråga ville jag också ställa men ville inte framstå som
destruktiv och som glädjedödare. Fastighetsskatten i sig och särskilt
dagens oschyssta beräkningsmodell är en smygande expropriering,
den tvingar alla fastighetsägare att delta aktivt i den dödsdömda
penningekonomin på just denna ekonomis tokiga villkor.

Jag har lyckats köpa en bit mark som är "nolltaxerad" .... helt
officiellt och utan fiffel. Men jag tänker inte skvallra om var den
ligger. Bara så här mycket: där finns det inget nedgrävt guld
och inga vapen att hitta. Vapen har jag inga, och även planen
att byta kontanter till guld har jag inte verkställt än. Däremot
ger mig min jägarexamen en möjlighet att lagligt söka vapen-
licens, och jägarexamen är ett godtagbart skäl att bevilja
licens för just jaktvapen (älgstudsare, hagelbössa).

>Hjärntvätten är så framgångsrik i Sverige att i dom flesta >Svenskars medvetande är vapeninnehav något negativt, något >som kriminella sysslar med. Alltså en total seger för makteliten.

Därför borde man motverka detta genom att hänvisa till de många
skötsamma svenska jägare som har vapen utan att någonsin
missbruka dem.

>Vapen är och har alltid varit en frihetssymbol, något som vi och >människor i andra länder måste få klart för oss. Allt annat är >mindcontrol och manipulation. Makten har vapen och använder >dom mot oss hela tiden.

Vapen är bara bra när de används medvetet och på ett etiskt
försvarbart sätt:

Normalt bara mot bytesdjur eller farliga djur som hotar det egna
livet

Aldrig mot människor - utom när det handlar om verkligt självförsvar
mot ett dödligt hot

>Varför tror ni politikerna skiter i dom vallöftena dom gjorde >innan valet? Jo, därför att dom resonerar så här : Vad ska du >göra åt det då?. Skjuta mig eller?

De vet redan under valrörelsen att löftena är ohållbara. Men de vet
också av erfarenhet att de som lovar mest får flest röster. Och tyvärr
är det det enda som räknas.

>/ fr3D

Än en gång: Vi måste hålla oss till lagarna sålänge ett ordnat
samhälle existerar och åtminstone försöker skydda vår och andras
säkerhet. Och det handlar inte bara om så känsliga saker som
innehav av skjutvapen, det handlar lika mycket om respekt för
andras fiskevatten (lösa fiskekort) och sånt. Annars riskerar vi att
sitta på kånken när ett känsligt läge inträffar, och kåken är en av
de sämsta platser att befinna sig i när en kris bryter ut. Hur ska
man då kunna sätta sig och sina anhöriga i säkerhet när man
genom ett frihetsstraff fått sin rörelsefrihet kraftigt nedsatt ?

Odin

Posted on: 2006/6/27 8:40

Anonym
... du har en bra poäng där Odin!

... jag tror att motsatsen till din logik består av pubertala kids som på fullt allvar tror att de är osårbara och att detta nuvarande liv de fått till hands varar för evigt. Uppenbart att media på ett effektivt sätt lyckats implementera hjärntvätten att de är odödliga... odödliga som "konsumenter" i alla fall!

Det säger sig själv att den som investerar i att bygga upp någonting för sig och de närmaste inte vill se det raseras av unga våldsverkare oavsett om de kallar sig "rebeller" eller annat!

Tänk er att Vakenbyn står färdig och det en dag kommer några vildhjärnor dit och börjar sabotera med tesen att allting tillhör alla... helt förståeligt skulle motkraften börja agera för att försvara det man byggt upp istället för att se det raseras!

See User information
vet man med sig att allt är obeständigt så blir man inte lika förkrossad. det betyder inte att det inte är nån ide att bygga upp nånting bra.

vakenbyn - mer än bara en sekt =)

Posted on: 2006/6/27 12:01

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper