vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Kommande artikiel i stor Malmötidning om GMO

See User information
Hej

Jag ska intervjuas av en journalist nästa vecka i en tidning som når en stor del av invånarna i Malmö.

De hade uppmärksamhet en petition där jag förespråkade att stoppa GMO i Malmös skolmat.

Jag skulle behöva hjälp med info värd att ta upp, tex. vad för livsmedel i skolmaten som kan innehålla GMO.

Posted on: 2010/10/6 15:17
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Kommande artikiel i stor Malmötidning om GMO

See User information
Smyger dom in det i folks föda?
allvar i skolorna?
Vem köpte in den maten med denna vetskap?
Tror knappast föräldrarna godkänner liknande.

En sådan människa förtjänar brinna levande.

Vidrigt snacka om samvete och förgifta barn.

Vilka vidriga människor.

Posted on: 2010/10/6 15:28
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

jin83 skrev:
Hej

Jag ska intervjuas av en journalist nästa vecka i en tidning som når en stor del av invånarna i Malmö.

De hade uppmärksamhet en petition där jag förespråkade att stoppa GMO i Malmös skolmat.

Jag skulle behöva hjälp med info värd att ta upp, tex. vad för livsmedel i skolmaten som kan innehålla GMO.

jag hör av mig i dagarna så tar vi det där,ok.

Posted on: 2010/10/6 15:33

See User information
En stor del av livsmedeln innehåller GMO, skolorna köper ju knappast inte dyrare ekologisk och kravmärkt mat som är garanterad GMO-fri.

Speciellt vegetarisk kost lär innehålla en hel del GMO-soja.

Posted on: 2010/10/6 19:36

See User information
Quote:

Shen skrev:
Smyger dom in det i folks föda?
allvar i skolorna?
Vem köpte in den maten med denna vetskap?
Tror knappast föräldrarna godkänner liknande.

En sådan människa förtjänar brinna levande.

Vidrigt snacka om samvete och förgifta barn.

Vilka vidriga människor.

Jag jobbar själv i skolkök. Vad tror du att maten kostar per person och vad tror du dessa pengar räcker till? Allvarligt.
Jag gör mitt bästa där jag verkar och finns, men innan du dömer andra så tror jag du inte ska förolämpa folk därute som gör sitt bästa efter sin egen uppfattningsförmåga. Jag skulle kunna kalla ditt inlägg för en grov förolämpning mot ett helt skrå, men jag gissar att det mera bottnar i okunskap om vilka villkor som numera råder.

Ska man skylla på någon så är det livsmedelsverket och EU. De är dessa som i maskopi med varandra gör jobbet svårare och svårare med sina rigorösa regler för vad som är"lämplig" skolmat. Du förstår skolmat, och mat i all annan mening också, bedöms inte enligt vad som är "bra mat" enligt sunt förnuft, utan vad som är lämpligt enligt helt sinnesfrånvända regler om du frågar mig.
Lägg därtill den senaste tidens egenkontroll och livsmedelshygienregler för köksanställda som mest lknar en scen från THX1138 så får du en skock kontrollerade rädda arbetare som gör som livsmedelskontrollorganet begär.

Hur som helst, till saken om denna GMO som vi alla helst vill undvika. För att undvka missförstånd så "stoppar ingen" GMO i maten. Det gäller mera att veta vilka ämnen och varor som skulle kunna vara kontaminerde med GMO grödor.
Vill man vara säker så skall man ju som sagt köra krav hela vägen, men som ni kanske förstår i mitt utbrott ovan så är det ganska mycket en avväning med en HÅRT pressad ekonomi.

Om man lär sig vilka grödor som oftast dyker upp utan deklaration om GMO så blir det lättare att undvika fällor. Jag tänker främst på Majs, potatis, soja, alla smakförstärkare osv. Det är också så att många tillverkare "mörkar" sanningar för att slippa ta upp ämnet.
Har ni specifika frågor så kanske jag kan bistå med hjälp, eftersom jag dels är kock med erfarenhet av diverse "hälsoinriktade" stilar och numera också jobbar i skolkök (om än bara som vikarie i 2 mån)
PM:a helst.

Posted on: 2010/10/6 21:17

See User information
Majs!

Om du ska göra någon skillnad alls under intervjun...
Kräv att GMO-föda märks ut i Sverige, så att vi och ni kan skilja på GMO-modifierat och naturligt.

Som det är idag så vet ingen vad de äter, vare sig i skolbespisningen eller hemma!

:Hej

Posted on: 2010/10/6 22:31

See User information
Quote:

hej skrev:
Majs!

Om du ska göra någon skillnad alls under intervjun...
Kräv att GMO-föda märks ut i Sverige, så att vi och ni kan skilja på GMO-modifierat och naturligt.

Som det är idag så vet ingen vad de äter, vare sig i skolbespisningen eller hemma!

:Hej

Glöm inte vad folk får i sig på lunchrestaurangen. Folk vill ha billig mat till lunch och får s-k-i-t. Man får oftast vad man betalar för.
Men för att återknyta till ämnet om skolmaten så tror jag föräldrar är den faktorn som kan påverka mest av allt.

Posted on: 2010/10/6 22:40

Anonym
att som förälder försöka påverka skolmaten är som att brottas med en björn. Man får bara hoppas på att ens barn hamnar på en skola med egen bespisning, med vettiga kockar.
Det är värre för de födda i storrstäderna, varför inte ta rosengårdsskolan som exempel, där saltas med fluor...
Låt oss hoppas att någon av kockarna där kvicknar till och hajar läget då.
Felet på hela skiten är pengarna.
Pengar är talismanen av ondska. djävulen. 666.

Men en reform är framför oss.
666 kommer ramla omkull som en bräcklig mur.
"Pengar" kommer dö...

It´s either that or us

See User information
Låt oss sikta på att göra allt bättre, GMO frågan är bara en av alla frågor. Glöm inte hur det var förr med fluorsköljningar och usel kantinmat i skolan. På det stora hela verkar det ju vara bättre på en del ställen (kanske just i mindre skolor med egen kock och kök som den jag själv jobbar i)

Posted on: 2010/10/6 22:54

See User information

Posted on: 2010/10/9 17:48
Resized Image

See User information

Posted on: 2010/10/9 17:49
Resized Image

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper