vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Anonym
Vaken-mötet på Gotland!
Jag vill skicka en hälsning till alla dom som åker hem från Gotland i kväll, från mig och alla andra som var där. Varma tackar o kramar från oss allihopa, och på återséende inom kort...

Ska smälta allt först, sen berätta lite!

hare gott...

EDITERAR LITE!
Blackie, Micro, eFeKTO med respektive mm var nere och hälsade på mig och min familj på Gotland i några dagar, en må ha mått bra, men aldri bättre! :) ...

Campa, laga mat över eld, smida planer för framtiden samt unmgås i 190knyck! Berikande! Mycke diskussioner om allt, gällande framtiden...

Ett HOT tips till Er alla (som kört fast o känner Er lite ensamma eller vad som), samlas o bestäm träff, campa eller vad som, snacka i nåra dagar o lära känna varandra... De e toppen... Leder också någonvart... (gruppera Er

Hej hopp...

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Vaken-mötet på Gotland!
grymt!
måste bara vädra lite känslor här och nu..

Gotland har en speciell natur och det finns inget som går upp att sova ute i naturen, det känns som jag varit på semester, spa och utbildning på en och samma gång..

Tack för den underbara vänligheten igen Cee!

Jag räknar med att komma tillbaka snart igen och hoppas man kan få hugga i lite mer den gången..

"Vaken byarna" är väl nästa stora satsning hoppas jag, då ideén påminner om en tusenårig stark växt...

tack till alla andra oxå!!

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Vaken-mötet på Gotland!

See User information
Det var en mycket speciell resa. Vi diskuterade mycket kring alternativa livssätt och runt olika ideer att bygga någonting bättre för framiden.

Jag ska öppna ett nytt forum för alternativt levende där vi kan diskutera vidare vad vi påbörjade där.

Posted on: 2006/6/16 12:04
Administratör och grundare av vaken.se

Låt mig vara med

See User information
Hallo

I detta forum vill jag delta. Kanske även i arbetet
att bygga upp något - det hänger på geografin.

MVH

Odin

Posted on: 2006/6/16 13:25

Re: Låt mig vara med

See User information
Tja på er!

Ja tack så mycket allihopa, Det va mycket berikande att ängna tid med likasinnade å speciellt med er som va där!,nu är man hög på livet och fullt av hopp om framtiden igen! så jä**a skönt

Ja vi vet ju vad som sades och vad som ska göras ...
inget att dröja med .. full fart hehe

hade å höres/ses rätt snart igen...

Klart folk ska va med Odin!, någon kommer väll skriva till dig eller kolla tråden om Vakenbyn

http://www.vaken.se/modules/newbb/vie ... t_id=16399#forumpost16399

Posted on: 2006/6/16 16:34
"We don't receive wisdom, we must discover it for ourselves after a journey that no one can take for us or spare us."-Marcel Proust

Youngevity Associate
http://ygy-90-for-life.webnode.se/
http://naturligtvis.my90forlife.com/ http://tinyurl.com/Y...

Anonym
Re: Låt mig vara med
Ja nu ere full gas framåt som gäller...

Först får jag haka på lite i tråden först, tack igen för att ni alla kom ner till ön, det var som sagt ett speciellt möte! Jag sitter ännu o småler, samtidigt som övriga frågar, när kommer dom tillbaka? :) ... Coolt!

De e den effekten vakna människor i grupp har på övriga, o den får vi jobba vidare på...

På Gotland finns det plats för ca: 20-30 pers att öva för tillfället, efter det drar byn ut i skogen, nära källa o bad...

Öva/träna???
Bygga sin egen lilla tipi, tält, modulstuga eller liknande... på 50 meters avstånd finns alla saken man i vanligt fall behöver :) ... Åt andra hållet så ligger åkrar mm... (åretruntboende kan fixas för ca: 2 tusenlappar)

Alla dom finurligaste lösningarna skall fram till uppvärmning, vatten, dusch, toa etc... Inget e omöjligt, o vid samarbete är heller ingenting svårt. (allt är flyttbart, och byggt för att hålla -30 grader eller mer, no worries med andra ord)

Nåra punkter!
- Platsen som finns nu öppnar upp för olika grejjer, man kan komma o gå när man vill, till Gotland asså, alla prylar tas alltid om hand om...
- Man kan tillfälligt dyka ner till ön med endast lite stålar till käk, o ett liggunderlag samt sovsäck. Tält kommer att finnas på plats, som man kan använda gratis. (käket e egologiskt, o lagas till av dom som vill, eller alla tillsammans)
- Vissa kommer att bo i dessa byar under tiden man tar fram vissa saker, intresset styr.
- All kunskap finns altid på plats, samt verktyg o sånt, no worries där heller...
- Gotlandsbyn funkar just nu också som ett deprogrammingcenter... Vill Du få reda på hela kakan så dyk ner i en vecka väl :)

Önskemål från min sida är intresse, sen ordnar sig resten... Själv skall jag försöka skaffa mig fler än 2 adresser att bo på... Varför inte när det är möjligt, och enkelt...

Hare gott allihopa...
Ska mysa vidare lite...

Dags o sluta analysera nu, aggerande e mycke mer mys!...
Flera goa veckor som denna tack...

Gotland inte bra - för mig

See User information
Hallo

Innan någon tar illa upp vill jag motivera varför Gotland inte är bra. Det är nämligen ett rent personligt ställningstagande, inget allmänt omdöme.

Min personliga förberedelse bygger på ett krigs- och flyktscenario. Jag räknar med en invasion av en främmande makt som kommer från öst (ej namngiven) och intar delar av Sverige. Gotland tillhör troligen de landsdelar som ockuperas först av alla, vilket innebär en stor risk för de som bor på ön att bli utsatta för plundring, skövling och ännu värre.

Dessutom befarar jag att det i verkliga kristider - oavsett om det handlar om krig eller annan kris - kan bli svårt att ta sig över vattnet för att sätta sig i säkerhet. Gotland kan bli en råttfälla åt dem som befinner sig där och helt onåbar för oss på fastlandet.

Så jag föredrar en tillflykt och ett gömställe på landbacken, helst långt borta från alla invasionshotade kustbygder. Jag har skaffat ett sådant ställe åt mig och familjen, och där kan jag tänka mig att ordna övningar och lägerverksamhet även men folk här från forumet. Men mot villkor att jag slipper röja platsens belägenhet här på detta exponerade ställe. Dessutom hinner jag nog inte fixa något i år, för denna sommaren är redan färdigplanerad sedan flera månader tillbaka.

Gotland kan vara bra för träffar nu sålänge det verkar gå bra för Sverige och kriserna verkar långt borta. Då kan man även använda Gotland som ett övningstillfälle. Men slå sig ned där .... inte när man tror på den framtid som jag tror på.

MVH

Odin

Posted on: 2006/6/19 6:17

Anonym
Re: Gotland inte bra - för mig
Odin:
Quote:
... och där kan jag tänka mig att ordna övningar

Övningar?

Övningar

See User information
Hallo

Med övningar menar jag sådant som har med överlevnad att göra:

Hitta mat i naturen, bygga en bivack utan tält och sånt.

Allt LAGLIGT d.v.s. utan några övertramp.

T.ex. fiske bara med fiskekort (kostar inte så överdrivet mycket)

Kojbygge bara med hittat material utan att olovligt fälla
några träd .... alltsammans så att det ryms inom allemansrätten
eller sker på egen mark.

Inslag av detta verkar ha förekommit även på Gotland. Som
träningsläger vore ju Gotland lika bra som något annat
ställe. Men den dagen när det verkligen händer något på
allvar vill jag inte vara just där ...

MVH

Odin

Posted on: 2006/6/19 8:13

Anonym
Re: Övningar
Hitta mat i naturen borde ju vara den enklaste sak i världen... för naturfolk alltså!

Det vore en grym grej att kunna för en storstadspöjk som jag!

Anonym
fiskekort???"!!!
skämtar du elleR?

hahaha.. jag åkte buss i minst 10 år och köpte inte ens busskort..

programeringen verkar inte vilja släppa på vissa verkar det som..??

vad är det med den här fixeringen vid lagar och licencer (lie-sense)

kräk varning, bo ute i skogen och köpa fiskekort av storebrorsan.

varför inte försöka bli miljonär när man ändå håller på..

http://www.mind-deprogramming.com

Den svenska naturen är snål

See User information
Hallo Jaxtone

Tyvärr har jag själv bara gått grundkurs överlevnad barmark hos SÖS. Så jag är allt annat än en expert i området. Man en sak måste jag klarlägga från början:

Den svenska naturen är precis lika karg som den ser ut för ögat. Det finns inte mycket hemligt Mums-Mums där ute. Inget att bli mätt på i alla fall - och då bortser man redan helt och hållet från smaken. Det mesta smakar vidrigt.

Bär och svampar är säsongsvara och dessutom ingen stapelföda. De innehåller helt enkelt för lite kolhydrater.

Och så är det med allt annat också:

Människan i ett överlevnadsläge behöver främst kolhydrater, mineralämnen, vatten och vitaminer. Vitaminer och vatten går att fixa, eventuellt även mineralämnen. Men kolhydrater är en ren bristvara. De vilda växterna i Sverige är inga potatisar, de är inte bra på att ackumulera de sockerämnen som vi behöver.

Kan man fiska och har fiskelycka kan man klara sig åtskilliga veckor i vildmark utan att behöva uppsöka någon ICA-butik. Kan man jaga och har man dessutom jakträtt och utrustning till jakt blir det ännu bättre. Men detta är få förunnat, och tjuvjakt är ingen bra affärsidé, det slutar bara i kåken.

Men utan dessa två möjligheter klarar man sig i högst två veckor även när man känner igen de växter som trots allt har lite kolhydratrika rötter eller knölar, samt hittar tillräckligt mycket av dem.

Goda tips är:

Maskrosor - hela växten men särskilt rötterna

Bladvass - rötterna (svåra att dra upp)

Hundkex (hundloka) - rötterna. Kan tyvärr förväxlas med giftiga växter t.ex. sprängört

Islandslav - hela växten (besk som galla, behöver lakas)

Det finns en del till - groblad, svinmålla osv., men det är inte direkt något som man kan bli proppmätt av.

Överhuvud taget vill de flesta växter inte ätas - därför försöker de skydda sig med besk smak (garvsyror).

Svenska Överlevnadssällskapets kurser i området är dyra men mycket bra. Den i barmark gick jag 2000. Sedan dess har jag tyvärr inte kunnat övervinna mig att gå en kurs till, men jag är medlem för säkerhets skull.

Om jag skulle ordna lägerverksamhet med "övningar" skulle jag inte kunna fungera som ledare eller utbildare. Jag kan alldeles för lite. Istället skulle jag hoppas på att var och en som dyker upp kan lite grann om något annat, så det blir en slags summaeffekt.

"Ingen kan allt, alla kan något, efteråt kan alla mera"

MVH

Odin

Posted on: 2006/6/19 8:59

Anonym
Re: Den svenska naturen är snål
Tack för informationen... men glömmer du inte en viktig sak?

Nu får "maggot masken" ursäkta men finns det inte gott om "mask" och andra insekter man kan tugga i sig?

See User information
Quote:

Odin skrev:

T.ex. fiske bara med fiskekort (kostar inte så överdrivet mycket)

Odin

fan, inte att undra på att det går dåligt för mig när jag fiskar fel, hadde aldrig tänkt på att börja fiska med kort.
Trodde masken var gjejen lixom.

ha det gött

Posted on: 2006/6/19 10:43
Stå på dig innan någon annan gör det

Utbildarna på SÖS avrådde

See User information
Hallo

Utbildarna på SÖS sa till oss att vi inte borde äta maskar och insektsmat. Deras skäl var att man kan få en massa inälvsparasiter i sig som dessa varelser lider av. Vi var tacksamma då det hade känts motbjudande att tugga i sig något sådant. Även när vi under fältövningen var hungriga som vargar hade de flesta inte kunnat tänka sig att leva på mask.

Odin

Posted on: 2006/6/19 11:18

Redde Caesari quae sunt Caesaris

See User information
Hallo

När du vill hålla på med en grej som överheten ogillar men inte direkt kan ingripa mot, så gör Du klokt att i möjligaste mån hålla dig till lagarna - åtminstone sålänge det bara handlar om övning.

När man försöker samla en grupp kring en verksamhet riskerar man att dra uppmärksamhet till sig - och det t.o.m. i den ödsligaste glesbygden.

Därför tror jag det vore klokt att fiska "lagligt" under en sådan övning. Vad man gör ensam var för sig eller vad man gör när det blir allvar är en helt annan femma.

Sålänge den allmänna ordningen råder gäller:

"Ge kejsaren vad som tillhör kejsaren"

Odin

Posted on: 2006/6/19 11:22

Anonym
Gotland ett dåligt ställe?... Hmm, många cykelturister cyklar av båten, och tror att man kan cykla runt Gotland på ett par timmar, sen käka lite o sola... Gotland är en ö, men inte så liten som man tror... Sen så tänker jag inte sänka mig till nivån som heter att vara rädd, och att lyda systemet, på fel grunder... Jag tänker sätta mig ner o bygga upp byn med alla dom andra som är intresserade, får jag inte bo fri och fritt på den mark vi valt ut, ja ta bort mig då, för då vill jag inte vara kvar här längre, det finns inga om och men, jag har slagit i spiken, nu ere vårt race som gäller, om någon har något att säga om det, kom till byn och diskutera detta, och vi spelar in samtalet på video, o lägger ut... De har gått för långt för längesedan...

Käket är inget att oroa sig över, allt vi äter går att odla, o e på G upp nu, vi odlar mer o mer hela tiden... Varför gå o köra i affären, när det går att odla själv, dessutom så finns det gott om mat i naturen, o i vattnet, o i luften.... De e inte VM i krångel som gäller bara för att man skall försöka klara sig själva.... Det är enklare än Du tror...

När man tar hand om sig själv, o fixar eget boende o käk, så gör man det på dom grunder man bestämt inom byn, eller själv... Alla problem löses med en gång inom byn, och man behöver inte vänta på systemet för att få nåt fixat...

Kan ju skriva hur mycke som helst, men det slutar med samma sak... Alla som lever i systemet i dag, lever i ett ruskigt ostabilt system, som faller mer o mer, o som blir mer o mer elak för var dag.... Vi utnyttjar alla positiva bitar i systemet, o alla negativa bitar får dom behålla för sig själva... Viktigt, o poängterar, allt positivt Du ser i din omgivning skall användas i framtiden, vi bygger inte upp en stenåldersby, med potatissäck som kläder och ett okryddat vildsvin till frukost... Ber alla snällt att tänka om på den här punkten, jämför inte vakenbyar med NÅGOT som redan finns, vi skapar något nytt, ännu bättre,... eller, BÄSST :) ...

O så vidare... Jag ser som vanligt att allt börjar analyseras sönder, o vändas o vridas på o så vidare... Kolla framåt istället, o ta med de positiva bitarna, lämna dom dåliga bakom.... Har ruskigt brottom, så jag har inte koll på gramatiken här :) ... Hare gott så länge...

Fys :)

PS, jag kan åka till 20-30 olika skyddsrum, naturliga som ligger inom ett par mils avstånd... Det går o gömma sig på ön, hur enkelt som helst... Men varför gömma sig???.... 0 rädsla funkar alltid bässt.... Ja e allt som existerar, gäller alla Er också, dom kan man inte flytta på, eller manipulera, eller skrämma, eller skada....

The truth shall set you free...

Gotland inget "dåligt ställe" - i fredstider .....

See User information
Hallo

CEE Du vet helt enkelt inte vilket scenario jag räknar med. I verkliga krigstider blir man instängd på en ö. Och värst blir det när fienden väljer att ockupera just denna ö.

Quote:

>cee skrev:
>Gotland ett dåligt ställe?... Hmm, många cykelturister cyklar av >båten, och tror att man kan cykla runt Gotland på ett par >timmar, sen käka lite o sola...

det är aspekter för fredstider och sommarsemester.

>Gotland är en ö, men inte så liten som man tror... Sen så tänker >jag inte sänka mig till nivån som heter att vara rädd, och att >lyda systemet, på fel grunder... Jag tänker sätta mig ner o >bygga upp byn med alla dom andra som är intresserade, får jag >inte bo fri och fritt på den mark vi valt ut, ja ta bort mig då, för >då vill jag inte vara kvar här längre, det finns inga om och men, >jag har slagit i spiken, nu ere vårt race som gäller, om någon >har något att säga om det, kom till byn och diskutera detta, och >vi spelar in samtalet på video, o lägger ut... De har gått för >långt för längesedan...

Det är svårt att resonera när man har en fiende framför sig som
petar en i magen med sin fulladdade AK5.

Jag vet vad jag skriver. Har inte själv varit med om sådant men
hört tillräckligt många ögonvittnen. Dessutom läser jag just en
roman om en läkares äventyrliga flykt från före detta tyska
Ostpreussen undan ryssarna och senare även undan polackerna
1945-47.

>Käket är inget att oroa sig över, allt vi äter går att odla, o e på >G upp nu, vi odlar mer o mer hela tiden... Varför gå o köra i >affären, när det går att odla själv, dessutom så finns det gott >om mat i naturen, o i vattnet, o i luften....

Ju Gotland har bördig jord, det är det ingen som ifrågasätter.
I krigstider gäller dock att Du gärna får både plöja och så
men det är plundraren som skördar.

>De e inte VM i krångel som gäller bara för att man skall försöka >klara sig själva.... Det är enklare än Du tror...

>När man tar hand om sig själv, o fixar eget boende o käk, så >gör man det på dom grunder man bestämt inom byn, eller >själv... Alla problem löses med en gång inom byn, och man >behöver inte vänta på systemet för att få nåt fixat...

Utan yttre hot är allt detta OK.

>Kan ju skriva hur mycke som helst, men det slutar med samma >sak... Alla som lever i systemet i dag, lever i ett ruskigt ostabilt >system, som faller mer o mer, o som blir mer o mer elak för >var dag....

Tror Du verkligen att jag inte vet det ? Eller varför samlas jag och
många andra bl.a. just i detta forum ?

>Vi utnyttjar alla positiva bitar i systemet, o alla negativa bitar >får dom behålla för sig själva... Viktigt, o poängterar, allt >positivt Du ser i din omgivning skall användas i framtiden, vi >bygger inte upp en stenåldersby, med potatissäck som kläder >och ett okryddat vildsvin till frukost... Ber alla snällt att tänka >om på den här punkten, jämför inte vakenbyar med NÅGOT >som redan finns, vi skapar något nytt, ännu bättre,... eller, >BÄSST :) ...

Jag förstår att det inte är någon museumsverksamhet. Tvärtom
har Du och dina kompisar hela min högaktning. Jag kommer
gärna på besök, som de andra gjorde, men för bosättning
våpgar jag (av de skäl jag redan nämnt) inte satsa på just
Gotland.

>O så vidare... Jag ser som vanligt att allt börjar analyseras >sönder, o vändas o vridas på o så vidare... Kolla framåt istället, >o ta med de positiva bitarna, lämna dom dåliga bakom.... Har >ruskigt brottom, så jag har inte koll på gramatiken här :) ... >Hare gott så länge...

I mitt fall är det lite annorlunda. Jag har redan valt mitt ställe,
och det ligger ..... någon annanstans. Men jag har definitivt
valt vägen att GÖRA någonting.

>PS, jag kan åka till 20-30 olika skyddsrum, naturliga som ligger >inom ett par mils avstånd... Det går o gömma sig på ön, hur >enkelt som helst... Men varför gömma sig???.... 0 rädsla funkar >alltid bässt.... Ja e allt som existerar, gäller alla Er också, dom >kan man inte flytta på, eller manipulera, eller skrämma, eller >skada....

Skyddsrum är inte till för att man skall sitta i dem flera månader
i sträck. Så lång tid kan en ockupation och striderna ta - se bara
på Irak där de varit ockuperade i över 3 år nu. Eller Afghanistan.

Gömma sig kan man också göra en begränsad tid - ganska länge
om man välder göra det utanför stridszonen på icke ockuperat
område. På ockuperad mark blir man förr eller senare upptäckt
eller tvingas av sin egen mage att överge sitt gömställe.

Å det där med manipulera - med en fulladdad kalashnikov kan
jag manipulera de flesta väldigt effektivt, tro mig ....

Tyvärr är det dock inte jag som har denna kalashnikov utan det
komemr att vara fienden som har den, medan jag som laglydig
människa inte har någonting ......

>The truth shall set you free...

Även vid vapenhot ?

Jag gillar positivt tänkande. Men det finner sin naturliga begränsning
i en angripares medhavda elakhet. Eller på tyska:

"Es kann der Brävste nicht in Frieden leben,
wenn es dem bösen Nachbarn nicht gefällt"
(Friedrich Schiller, "Wilhelm Tell")

MVH

Odin

Posted on: 2006/6/19 12:13

Anonym
Re: Gotland inget "dåligt ställe" - i fredstider .....
Odin, Du förstår helt enkelt inte vad jag talar om :) ... Nää, inte så farligt... Jag har planerat sedan länge för det Du snackar om... Inga probs om det skulle behövas.... Jag förstår vad Du menar!...

I alla fall.... Nu har vakenbyn på Gotkand sitt eget bredband... Så nu kommer det uppdateringar dagligen.

Hare gött så länge...

See User information
"fiskekort???"!!!
skämtar du elleR?chahaha.. jag åkte buss i minst 10 år och köpte inte ens busskort.."-eFeKTO vakens egen pajas

Vill du veta varför man köper fiskekort???? FÖR ATT DE ODLAR FISKEN OCH ATT ODLA FISK KOSTAR PENGAR. OM ALLA HADE DITT PARASIT TÄNKANDE SKULLE INGEN ODLA FISK OCH VI SKULLE INTE KUNNA FISKA ROLIG FISK

AMEN!!!!!!!!

Posted on: 2006/6/21 10:59

Anonym
A-Men..

Tack för dom underbara komplimangerna midian, jag är gärna en parasit som tänker' käka upp alla er som står i kö för att våldta moderjord.. med era licenser och pengar..

Välkommen Till Vaken.se din Cancer spor..

Anonym
Efekto!

... om du har stålar i näven, slänger du bara iväg dem då? Eller använder dem bara till idealistiskt goda ändamål?

Anonym
vem är du att fråga mig om min privata ekomnomi?``

helt allvarligt, tilltala mig helst inte jax's, fattar du inte så får du fråga nån annan om hjälp, pallar inte rulla runt med dig i leran någe mer., (lera = botten)

Precis min åsikt

See User information
Hallo

Det är en sak vad man gör och vad man får göra i en verklig vass överlevnadssituation. I ett verkligt nödläge gäller principen "nöd känner ingen lag".

I övningssammanhang gäller helt andra bananer. Då gäller det att ta hänsyn till lagar och till markägarnas berättigade interessen. Då måste man hålla sig till all gällande lagstiftning, d.v.s. man jagar inte när inte har jakträtt på marken och dessutom lagliga vapen, om man har båda delar beaktar man jaktlagens föreskrifter, man tjuvfiskar inte utan löser fiskekort, man förstör inte och man fäller inte levande träd och sånt utan att ha gjort upp med markägaren i förväg.

Om man nämligen går över till olagligheter riskerar man påföljder, och de kan vara ganska otrevliga. Dessutom är det en etisk fråga att man inte går över gränser sålänge inget tvångsläge föreligger.

Dessutom borde man - när man t.ex. övar i en grupp - inte överanstränga allemansrätten. Vet man vem som äger marken är det aldrig fel att först ta kontakt inann man sätter upp tält eller bivack och tänder sina brasor med ett helt gäng likasinnade.

På egen mark får man vara lite frikostigare, men även där finns det lagstadgade gränser t.ex. när det gäller jakt.

MVH

Odin

Posted on: 2006/6/21 13:26

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper