vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Uppmaning till förvirring!
Igår damp det ned ett mycket besynnerligt brev i brevlådan.
Från skatteverket.

Pappret som låg i var märkt med "Förfrågan lägenhetsnummer", samt en folder som förklarar varför skatteverket i detalj vill veta precis vart i hyreshusen vi bor.

Från foldern:
"Statistik som ger kunskap om hur vi bor behövs för att få bra underlag för planering av vårt samhälle. Statistiken behövs på nationell och kommunal nivå för planering, resursfördelning, forskning m.m."

Hela foldern i pdf finns att skåda här:
http://www.skatteverket.se/download/1 ... 544e1f800022001/72501.pdf

Kontroll och övervakning är vad det handlar om.
Något lagstöd för att tvingas lämna sådan information finns definitivt inte.

Jag uppmanar därför alla som fått ett likadant brev i brevlådan att grusa denna befängda informationsförfrågan genom att fylla i felaktiga uppgifter.
Om du bor på våning 2, skriv 3, om du bor i lägenheten till vänster, skriv höger osv.

Med lite tur blir skatteverkets register helt opålitliga

God jul allesamman! ;-D

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Uppmaning till förvirring!

See User information
Jomen detta har hänt förut, på åttiotalet. Då genomfördes en likadan undersökning under vilda protester som förstås mynnade ut i - ingenting. Då frågade dom närmast hur många spisplattor man hade på spisen och hur många dörrar det fanns i lägenheten.

Jag tror att detta är ett desperat försök av alla byråkrater att ställa till med nåt för att motivera sina löner och sitt existensberättigande!

När dom väl sorterat alla papper i bokstavsordning slänger dom dom eftersom det finns regler för hur länge man får spara uppgifterna.

Jag hoppas att du förstår att detta är byråkratins livsluft och att det inte ligger några fula planer bakom...

Och om det gjorde det får vi inte inse det i alla fall så fyll nu snällt i alla papper och lämna in dom först av alla. När du gör det, gör det personligen med en djup bugning med handen mot hjärtat och ett brett leende, så blir dom säkert förtjust överraskade.

Man måste inte ALLTID visa vad man tänker... det finns en folkgrupp som heter druserna som tycks anse att ju vänligare man är mot någon, desto mer förolämpar man dom.

Dom har överlevt i Mellanöstern sedan korstågstiden och varken israeler, araber eller kristna har lyckats ta fisen på dom.

Gör som jag, bli drus, du med!

Posted on: 2010/12/3 11:13
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Indeed indeed. Jag har slängt 2 såna brev hittills. Är nyfiken på om dom kommer skicka fler.
Vad jag inte kunde förstå var varför dom inte gav hyresvärden i uppgift att bara skicka in alla nummer. På det här sättet kommer det ju garanterat vara en del som glömmer, tappar bort brevet etc etc

Posted on: 2010/12/3 13:46
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"

See User information
Samma typ av spioneri pågår fortfarande.

Ta ex ungdomsbarometern i göteborg.

Skickar ut frågeformulär där du får svara på bla.

Vad dricker du för läsk favorit?
Vad är din favoritsaft
Vad är din favoritkanal på tv?
Hur transporterar du dig själv?
Hur ofta pendlar du lokalt och hur långt?
Hur ofta lyssnar du på radio, vilken kanal?
Vilket är ditt favorit snacks hur ofta köper du det och var.
Gillar du läsk vilket märke kolsyrat eller icke kolsyrat?
Läser du tidningar vilket märke hur ofta?
Vilken butik gillar du och handla matvaror osv ifrån mestadels .

Osv osv.

Inget annat än spioneri på den enskilda medborgaren.

Posted on: 2010/12/3 16:30
Resized Image

See User information
Shen: Ursäkta, men ungdomsbarometern tjänar pengar på att "kartlägga". Dom har hållit på sedan 1991. Deras "syfte" är att kartlägga ungdomars: attityder, värderingar, och beteende.
Tror inte det handlar om kontrollsamhälle, utan som organisation/företag gör nog de ansvariga allt för att få finnas kvar och på så sätt behålla jobbet med oskäliga löner....

http://www.ungdomsbarometern.se/

Patrik1975: Kan väl knappast vara kontrollsamhälle, bara för att skatteverket vill veta var du bor? På nåt sätt måste vi väl ha någon som helst ordning? Antar du tycker det är skitbra att du kan söka efter någon på internet, då du vill veta var den personen bor? Skall jag som bor på landet, följa din uppmaning, att hitta på var jag bor, vid en uppmaning ifrån skatteverket? Så när jag beställer en 50" Plasma-tv på förskottsbetalning så kan inte budet leverera den till mig då jag helt plötsligt på 2 km bort enligt budets GPS?

Alltså man kan dra det här hur långt som helst. Men jag förstår er synpunkt!

Asgeir: Minns denna undersökning, men jag har för mig att det var början av 90-talet(?) Å andra sidan tiden går...Och så minns jag att den var lag-stadgad att lämna in. Minns hur mycket jag ljög om hur många kvadrat jag hade...:)

Posted on: 2010/12/3 17:51

See User information
Ja så brukar det låta.

Posted on: 2010/12/3 18:43
Resized Image

See User information
Shen: Tolka mig rätt! Man skall alltid ifrågasätta! Men man skall låta det gå till den gräns - då människor inte längre tar en på allvar - för då kan man inte längre påverka. (Tror du fattar min tankegång :)

Posted on: 2010/12/3 18:57

See User information
Skatteverket har ju kunnat skicka ett brev till Patrik1975,så de vet ju således redan hans adress...
Detta spionage har inget med att kartlägga vederbörandes adress att göra.
Alla adresser är ju redan kända och absolut helt sökbara redan.
Kontrollsamhälle är vad det handlar om,helt sjukt...

Det kan ju som Asgeir skriver vara ett påfund av snedvridna byråkrater
enbart för att skapa arbete men vem vet,det kan ju handla om någon form
av kartläggning också.Vilket jag tror är det mest rimliga.

Posted on: 2010/12/3 19:02

See User information
Quote:

Shen skrev:
Ja så brukar det låta.

Och så där brukar en konspiratör svara.

Posted on: 2010/12/3 19:42

See User information
Quote:

Pax skrev:
Quote:

Shen skrev:
Ja så brukar det låta.

Och så där brukar en konspiratör svara.

Aha Shen ska göra något kriminellt tillsammans med andra...är det så Pax menar ?

Posted on: 2010/12/3 20:25
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Kriminellt är tydligt att tänka fritt.

Ska allt som inte erkänns av media eller en sovande massa kallas konspiration?

Isåfall kan man säga att konspiration kännetecknas av en människas medvetenhet inom ett visst ämne.

Posted on: 2010/12/3 22:30
Resized Image

See User information
Pax yrar i nattmössan.

Posted on: 2010/12/3 22:41

See User information
Quote:

Shen skrev:
Kriminellt är tydligt att tänka fritt.

Ska allt som inte erkänns av media eller en sovande massa kallas konspiration?

Isåfall kan man säga att konspiration kännetecknas av en människas medvetenhet inom ett visst ämne.

Det finns misstänkt många ord för att beskriva ordet konspiration. Misstänkt många för att vara en beteckning på nåt "som inte finns annat än i vissas fantasier". Bara för skojs skull slog jag upp ordet konspiration på engelska:

Engelsk navneord: conspiracy
1. conspiracy (om kommunikation) a secret agreement between two or more people to perform an unlawful act

Termer med samme betydning (synonymer) confederacy

Mindre specifikke termer agreement, understanding

Mere specifikke termer conspiracy of silence

2. conspiracy (om erkendelse) a plot to carry out some harmful or illegal act (especially a political plot)

Termer med samme betydning (synonymer) cabal

Mindre specifikke termer game, plot, secret plan

Mere specifikke termer Gunpowder Plot

Overordnet emneområde government, political science, politics

3. conspiracy (om gruppe) a group of conspirators banded together to achieve some harmful or illegal purpose

Termer med samme betydning (synonymer) confederacy

Mindre specifikke termer band, circle, lot, set

Tilhører disse specifikke termer coconspirator, conspirator, machinator, plotter

Posted on: 2010/12/3 23:24
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Inget dåligt klang overkligt eller idiotförklarat med benämningarna överhuvudtaget??

Må även vara så att konspirationer är vad systemgrunden är byggd på.

Som att det vore något ovanligt i historians namn.

Bläddra bakåt bara så ser man ju.

Snarare vilka styren har inte konspirerat på ett eller annat sätt?

Posted on: 2010/12/4 0:04
Resized Image

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper