vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


Vakenbyn
#1


See User information
Ett 10-tal personer samlades i förra veckan på Gotland för att diskutera hurvida man skulle kunna bygga någon form av by för att bo och leva i.

Jag har varit i kontakt med många som varit nyfikna på att flytta från stan och skapa någonting nytt.

De som varit med på vaken har troligen läst om den by av kåtor som har byggts upp i Nackaskogen i Stockholm. Där har det bott mellan 3-7 personer.

Tanken är att skapa ett bra, men ekonomiskt och ekologiskt boende med en tidlös anda. Vi blandar enkelhet med advanserad teknologi för att få det bässta från båda världarna.

Nackaskogens by har en stark begränsning iom att det inte är lagligt att bo där och iom detta inte kan utvecklas till någonting större om vi inte kan få tag på en mer pernmanent mark.

Så vår första punkt blir att skaffa ny mark. Vi har önskemål att hitta mark i närheten av Stockholm, i värmland och på Gotland.

Kvaliteer som uppskattas är. Stor skog, närhet till buss, närhet till dricksvatten (källa), samt sjö/badvatten. Gärna någon typ av stor ladugård. Alla ideer är dock välkommna.

Om du vet något ställe som skulle vara bra, hör av er.

Alla som är intresserade av att delta i någon form av liknande projekt är mer än välkommna att skriva ett pm till cee eller micro.

Posted on: 2006/6/16 14:27
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vakenbyn
#2
Nu har vi kommit underfund med, hur vi skall bygga byn på Gotland, och vi börjar med dom nya byggnaderna i dag...

Tipi's, high tec eller inte. En del skall bygga en bastant "lätt flyttbar" tipi (indiantält), och andra skall lägga på all den teknik som finns i dag, alltså utrusta med... Den som jag och min familj skall bo i blir lite större, med orentlig isolering och relativt väl tilltagen golvyta, med tanke på vintern... Vill inte sitta o surfa i snödrivorna :) ...

Normalsizen vi skapat är 4 meter i diameter, nertill, sen sitter det ett fönster på toppen som tar in ljus, som i sin tur reflekteras runt inuti tipin... Det blir ruskigt ljust...

Denna typ utav bostad är givetvis frivillig, vill Du bygga Ditt eget area 51, kör på bara :) ... Meningen med livet inom dessa byar är frihet, and a whole lot of love!!!

O så vidare.... Mer detaljer i morrn,... Vi får bredband i byn på måndag ser det ut som, får skriva mer då.... Annars så finns jag online hela dan i morrn då jag jobbar...


Hare gott...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vakenbyn
#3
Ja det här med vakenbyn är intressant,...läste lite av cee´s information om detta projekt.
Men, men,...det är nog regnskogen som gäller för mig istället den dag då jag lämnar och bryter med "systemet" definitivt. Då bär det nog iväg till Guyana tror jag...där är det ingen risk att man blir hittad ute i djungeln.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vakenbyn
#4
haha låter lite som en sekt

ser framför mig ett repotage ur ex landet runt eller något

"dessa människor har tröttnat på att vara slavar åt reptiler och har därför bildat ett kollektiv i gotland"



 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenbyn
#5


See User information
"dessa människor har tröttnat på att vara slavar åt reptiler och har därför bildat ett kollektiv i gotland"

haha! låter som en serie-strip av jan berglin..

..men det är nog ingen dum idé för det!

Posted on: 2006/6/17 15:14
I Empower in order to Survive Commanding Instinct I seal the Store of Life Force With the Overtone tone of Radiance I am guided by the power of Space
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenbyn
#6


See User information
alltså, jag fattar iden med det hela, men jag får bara bilder från dokumentären "Waco: Rules Of Engagement" i huvudet när jag tänker på det.

aja, hoppas ni finner det ni söker!

Posted on: 2006/6/17 16:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenbyn
#7


See User information
Quote:

cee skrev:
Nu har vi kommit underfund med, hur vi skall bygga byn på Gotland, och vi börjar med dom nya byggnaderna i dag...

Tipi's, high tec eller inte. En del skall bygga en bastant "lätt flyttbar" tipi (indiantält), och andra skall lägga på all den teknik som finns i dag, alltså utrusta med... Den som jag och min familj skall bo i blir lite större, med orentlig isolering och relativt väl tilltagen golvyta, med tanke på vintern... Vill inte sitta o surfa i snödrivorna :) ...

Normalsizen vi skapat är 4 meter i diameter, nertill, sen sitter det ett fönster på toppen som tar in ljus, som i sin tur reflekteras runt inuti tipin... Det blir ruskigt ljust...

Denna typ utav bostad är givetvis frivillig, vill Du bygga Ditt eget area 51, kör på bara :) ... Meningen med livet inom dessa byar är frihet, and a whole lot of love!!!

O så vidare.... Mer detaljer i morrn,... Vi får bredband i byn på måndag ser det ut som, får skriva mer då.... Annars så finns jag online hela dan i morrn då jag jobbar...


Hare gott...


här har du/ni en url till hjälp
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php

Posted on: 2006/6/17 19:48
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vakenbyn
#8
Man behöver inte leta efter det man söker, det finns straxt utanför detta kontrollsamhälle, lugn o ro, samt respekt och etik mm... Energilösningar som inte finns på marknaden, mat som inte gör en sjuk, samtal som inte går ut på att vara bäst, vackrast, mest vaccinerad etc :) ...

Det är inget konstigt med att ta hand om sig själv och varandra, det är MYCKE mindre jobbigt än att vara till lags för chefer, system o samhälle... Inget man behöver vara rädd för, inget krångel, bara smotth living och levene...

Vissa kopplar detta sätt att leva på, till primitivt och smutsigt mm... Tänk om igen... Vi skapar ett nytt sätt att leva, tillsammans med all den kunskap som finns tillgänglig... Själv bygger jag nu en VÄL isolerad hig tech tipi, på 6-7 meter i diameter, och 6 meter hög... De e den första, sen skall vi sova i en, o ha badrum i en, båda dom lite mindre håller måtten, 4.20m i botten, 3.70 höga, o så vidare... Allt som allt kostar det ca: 10.000kr, lite billigare än typ 4-6000kr i månaden för lägenhet etc...

Hare gott...



 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vakenbyn
#9
Cee! Micro och ni andra som väljer att bygga er egen värld! Kan ingen skriva en ocensurerad dagbok så vi andra får veta hur det går!

För egen del undrar jag hur ni planerat att överleva ekonomiskt. Gotland har väl inte varit känt som en plats med den bördigaste jorden att odla på! Och arbetstillfällen lär väl vara begränsade... men det är klart, distansen till Baltikum är ju inte så där himla lång även om timpengen lär vara lägre där än på MacDonalds... Min farsa seglade över med nazister i bakhasorna under andra världskriget så inget är omöjligt. Men det var ju motsatt håll om man säger så!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vakenbyn : Edit - förslag
#10
Så här kan man göra, till att börja med... Jag och dom som vill skriver om vad vi pysslar med i en tråd, som heter typ, vakenby/gotland... O sen så lägger man till som jag gjort här, i överskriften.... Så fort man lämnar ett ämne som är färdigsnackat, så kan man scrolla ner till nästa.... Då kan man lätt skumma av hela tråden, o följa varje steg... O så...

Kan de va nåt?...

Just nu skapar det första vindkraftverket.... Om någon dag skall vi skapa samma energiframställare :) ... som funkar med vind, o istället konvertera om det så att man eldar lite, o sen får man ström då också.... Finns fler lösningar, bara att välja o vraka...

Hmm, viktig sak... Nästan alla som är intresserade tror att det kommer att bli probs, och att det är största möjliga enkelthet som liknar provisoriskt... Släng om tanken lite, vi skapar för oss själva o behöver inte lyssna till någon som säger si o så, mm. De e vi som styr, INGEN ANNAN!

Hare ruskigt gott...


 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vakenbyn : Edit - förslag
#11
Jag erkänner allt... jag är en hönspappa... men lycka till i alla fall... ser fram emot att höra mer!


 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenbyn : Edit - förslag
#12


See User information
Har läst lite om era planer nu och det verkar faktiskt intressant. Jag gillar folk som vågar vara alternativa och vågar bygga på någonting annat. Kanske inte själv skulle kunna bo sådär, men skulle gärna hälsa på och kolla läget.

Posted on: 2006/6/19 21:03
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vakenbyn : Edit - förslag
#13
Bridget6175 skriver: "Under tråden Islamism påhittad"
Quote:
Jag är övertygad om att USA och Bush planerar att erövra Sverige via Gotland. Bush har uttryckt avsikter att skicka ubåtar till Gotland.Citat:

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vakenbyn : Edit - förslag
#14
Bush på Gotland? :)) ... Aj aj, vi får fylla honom med Gotlandsdricka så han kommer på andra tankar :) ... Tänker inte bli nervis på grund av det... Hjälper liksom inte... O med dessa ord så spelar det ingen roll vart Du befinner Dig anser ja...

O till Er andra, det finns ett 6-8 (liggplatser stort) tält till förfogande, dyk ner bara, varmt välkommna...

Hare...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vakenbyn : Edit - förslag
#15
Vi satt o snacka igenom lite i går kväll, hur vi skulle fortsätta, för nu kör vi ju skarpt, coolt...

Jag skissa lite under tiden vi snacka, o de väl så här det ser ut om ett par månader, på ett ungefär. Personligen skall jag bygga 3 tipi's, en stor o 2 mindre, som sitter ihop...

Hare gött...


Mål 1, (ca:6mån) - Egen elektrisitet, egen mat (odling), bredband, eget vatten, stor jordkällare (hightec + urålderlig kunskap) mm...

(Bredbandet fixat, samt virke till 3-4 byggnader, odligen skapas nu, intranet + server planeras, o så vidare.... Vi behöver nog en avdelning för vakenbyar märker jag, det händer en massa roliga saker nu)

Resized Image

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vakenbyn : Edit - förslag
#16
Mediarummet klart, plats för 10 pers samtidigt om man vill... Surfa, kolla film, lyssna på musik, etc... (2mbit)

Bara en sån sak :)

Hare...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenbyn : Edit - förslag
#17


See User information
Skulle verkligen uppskatta om ni tog lite kort sedan, skulle vara roligt att se.

Posted on: 2006/6/24 14:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vakenbyn : Edit - förslag
#18
Vi håller på o tar lite kort just nu, samt att vi tog några för nån dag sedan. Vi saknar dock en kortläsare i mediarummet för tillfället :) ... Så vi får vänta tills i morrn, me o ladda över dom.

Vi planerar också, för dom som är intresserade, intranet:et, och webben, i squeak... Vakenbyn/Gotland's domän, och webadress, är också intranet'et, i 3D, coolt...


Ska ut o snickra lite till nu, hare gött...






 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Fler byar
#19


See User information
Jag har varit runt på en resa och råkat på fler personer som har olika projekt med att bygga tepes mm, mycket spännande.

Det är inte omöjligt att det kommer att startas flera olika byar.

Mark är igen en viktig del och alla som har några kontackter bes höra av sig till oss.

Kan dat vara någonting att lägga upp en blogg för vakenbyarna? Tex leva.vaken.se där vi kan sammla information om de olika projekten som finns.

Hare

Posted on: 2006/6/24 22:42
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fler byar
#20
Coolt, vi har också fler och fler personer här som skall joina, inom kort... Den första byn har vi satt till 100pers, enligt överenskommelse. Det skall räcka till 100% självförsörjning, inkl kläder o sånt, tillverkning av ALLT!!!! No problem efter dagens samtal... Coolt...

Vi skall också snacka lite om hur man lägger upp det på webben, i kväll kommer det lite bilder i alla fall...

Vi skall snacka om webben nu, återkommer, vi hade lite idéer förut osså, leva.vaken.se är ett bra namn tycker jag, skall höra med dom andra...

Hare gött o ta hand om er allihopa...


 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fler byar (edit)
#21


See User information

Posted on: 2006/6/25 14:53
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fler byar
#22


See User information
Nu är leva.vaken.se uppe. Gå dit och känn på den.

Posted on: 2006/6/25 17:56
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fler byar
#23
MMMMMMMMmmmmmmmmmmmm vi mår jettebra nu :) ... Fint Micro...

Kram....

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fler byar
#24
Det är så jävla vackert! Cee har en av nomineringarna till årets vaken pris. ;)



 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
82 user(s) are online (82 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 82

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS