vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Rheinfeldt: ”Han hatar vår frihet och vår öppenhet”
#1


See User information
Är inte detta ungefär vad Bush sade efter attackerna mot USA 11/9 2001? Dessutom nämndes det väl något om Afghanistan i ljudfilerna som skickades?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8308383.ab

Statsministern pratade om självmordsbombaren i sitt jultal på Skansen

Statsminister Fredrik Reinfeldt fördömde i sitt jultal Taimour Abdulwahabs terrordåd och kallade det för ”en attack mot det svenska folkhemmet”.

Samtidigt markerade han tydligt hur nöjd han är med att Sveriges imamer fördömt handlingen.

– Jag välkomnar hur det muslimska Sverige stått upp, som en symbol för oss alla.

Självmordsbombaren Taimour Abdulwahab hatar den svenska friheten, enligt Fredrik Reinfeldt.

Det var statsministerns tydliga budskap i sitt åttonde jultal på Skansen i Stockholm, där terrordådet för en dryg vecka sedan fick stort utrymme.

– En självmordsbombare kliver in i det svenska folkhemmet och det är detta han utmanar. Frihet och öppenhet, det är det han hatar, sade Reinfeldt.
Berömde muslimska samhället

Statsministerns betonade gång på gång att attacken inte hade att göra med Sveriges närvaro i Afghanistan och passade samtidigt på att berömma det muslimska Sverige för att stå upp ”för frihet och öppenhet på ett tydligt sätt”.
Vurmade för religionsfrihet

Samtidigt, konstaterade Reinfeldt, utfördes terrordådet med religiösa förevändningar. Han betonade att i Sverige är ingen religion bättre än en annan och att även ateister ska respekteras för sin icke-tro.

– I mångfaldens Sverige får religionerna finnas bredvid varandra, sade han.

Posted on: 2010/12/21 12:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rheinfeldt: ”Han hatar vår frihet och vår öppenhet”
#2


See User information
Det var nog nästan ordagrant vad Bush sa, förutom att han använde ordet dom i stället för våran syndabock som var ensam.. Men först hade han ju medhjälpare, men nu hade han inte det!

Posted on: 2010/12/21 12:07
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rheinfeldt: ”Han hatar vår frihet och vår öppenhet”
#3


See User information
Han hade ju medhjälpare, på ljudinspelningarna har de hört två personer och vad hade han en walke-talkie till, för att prata med sig själv?

Posted on: 2010/12/21 12:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rheinfeldt: ”Han hatar vår frihet och vår öppenhet”
#4


See User information


*Trummvirrvel*

Misslyckades?? Vänta lite nu...


http://blogg.aftonbladet.se/omvarlden ... es-med-sina-patryckningar

___________________________

USA misslyckades med sina påtryckningar

USA försökte pressa Sverige - och misslyckades.

På annat sätt är det svårt att tolka de nya uppgifterna ur läckta Wikileaksdokument.

Utan att ha läst dokumenten i sin helhet tycker jag de verkar tyda på en viss amerikansk desperation. USA ville till varje pris få andra länder att skicka fler trupper och bära en större del av bördan. För att minska kostnaden för USA men främst i ett sista desperat försök att vinna ett krig som bara gick sämre och sämre.

Förmodligen såg USA Sverige som ett lätt byte, ett litet land som både skulle smickras och känna sig pressat av den amerikanska uppvaktningen. Förutom det faktum att Sverige hösten 2009 hade en central roll i EU i och med det svenska ordförandeskapet och därför var en viktig spelare.

USA:s förhoppning var att om ett erkänt fredlig stat som Sverige var berett att öka sin truppinsats så skulle det vara lättare att övertala övriga Europa om att också göra sin del, inklusive en del trilskande Nato-länder.

Möjligen blev försvarsminister Sten Tolgfors smickrad av den amerikanska uppvaktningen men några fler soldater i Afghanistan blev det inte.

Sverige beslutade redan under hösten 2008 att öka den svenska truppinsatsen till runt 500 man. Vilket är vad den ligger på i dag. Trots att regeringen har mandat att öka styrkan med ytterligare flera hundra man har så inte skett.

Kostnaderna för den svenska Afghanistan-insatsen har ökat de senaste åren men det beror till största delen på styrkans envetna kamp för att få förstärkta fordon och bättre materiel för att minska riskerna för dödsoffer. Bland annat vid talibanattacker med fjärrutlösta bomber nedgrävda vid vägkanten. Efter ett antal svenska döda och skadade har förståelsen för de kraven ökat i Stockholm.

Dokumenten visar att USA hade dålig koll på den politiska stämningen i Sverige gentemot insatsen i Afghanistan - eller drevs av önsketänkande. Efter att under de första åren ha haft ett starkt folkligt stöd började alltfler ifrågasätta den truppnärvaron från mitten av 2009. Bland annat var det många tunga socialdemokrater som redan då tyckte att Sverige skulle ta hem sina soldater.

Precis likadant såg det ut i många andra europeiska länder. Alltfler började prata om att dra sig ur även om USA lyckades få med sig några Natoländer att symboliskt öka sin truppnärvaro under hösten 2009 samtidigt som Obama själv beslöt att förstärka den amerikanska styrkan med 30 000 man i ett sista försök att knäcka talibanerna.

Jag finner det varken konstigt eller upprörande att USA försökte påverka Sverige. Det är så det går till i det internationella diplomatiska spelet.

Sverige försöker exempelvis trycka på USA för att ta ett större ansvar i klimatfrågan. Påtryckningarna sker både öppet och via diplomatiska kanaler. Skillnaden är att USA som världens supermakt har lite större tyngd att sätta bakom orden.

Det enda illasmakande jag kan se i referaten av Wikileaksdokumenten är att en hög tjänsteman från det svenska försvarsdepartementet sitter på den amerikanska ambassaden och tipsar sin motpart om hur de ska påverka svenska politiker att öka Afghanistan-insatsen.

Tidigare kunde vi bara följa de öppna påtryckningarna. Tack vare Wikileaksdokumenten för vi nu en insyn även i det "hemliga" spelet.

Posted on: 2010/12/21 13:08

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rheinfeldt: ”Han hatar vår frihet och vår öppenhet”
#5


See User information
"Han hatar er frihet, så lämna över den till mig så ska jag
skydda den."

Posted on: 2010/12/21 15:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rheinfeldt: ”Han hatar vår frihet och vår öppenhet”
#6


See User information
@Avatar:

Såvitt jag vet rör det sig om 885 man i Afghanistan. Dessutom har vi en ny styrka på över 2.200 man att dirigera runt i världen, till största delen svensk, direkt efter nyår. Nordic Battle Group.

Om dessa trupper skall sättas in i exempelvis Somalia kan vi räkna med risk för våldsámma protester från härboende somalier.

Däremot är utgiften för att ha trupper i Afghanistan knappast överväldigande för den svenska ekonomin i sig.

Jämfört med vad ett plan av JAS-typ kostar är den totala kostnaden för den militära insatsen jämförbar med vad ett jaktplan kostar per år. Så ett totalhaveri med en JAS skulle kosta lika mycket som ett års engagemang nånstans i världen!

Det är alltså inte pengarna som är problemet. Som du ju så riktigt är inne på.

Utan vart detta kan leda oss in i för nya problem som kan medföra att den frihet vårt försvar en gång hade till uppgift att försvara nu måste inskränkas för att hävda försvaret! Egentligen skulle man inte tala om försvaret längre utan enbart om "de väpnade styrkorna" eller något annat rättvisande.

Posted on: 2010/12/21 19:23
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rheinfeldt: ”Han hatar vår frihet och vår öppenhet”
#7


See User information
Rainfält är en fullblodsidiot/psyko-dito, en landsföradare av sällan skådat slag, med diagnosen ADHDABCDABCDDACCEDB-BAD; psykofarmakanegligerandeförnekande-auktoritetsälskandebullshitjönsmed förkärlek till döda afganer..

Vill ha denne sötnos i ringen i en mma match - vore nice som faen : )

Posted on: 2010/12/22 0:18
Resized ImageChip HappensResized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rheinfeldt: ”Han hatar vår frihet och vår öppenhet”
#8


See User information
Resized Image

Posted on: 2010/12/23 23:00
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rheinfeldt: ”Han hatar vår frihet och vår öppenhet”
#9


See User information
Spänna fast han på en stock och ha han stående hemma som en wooden dummy vilket han är och öva på ; )

Stackarn tänk att man kan vara ett sånt trasigt offer utan att själv fatta det.

Folket sover tänker han.

Visst för all del men det betyder inte att man kan skita på alla.

Posted on: 2010/12/24 0:42
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rheinfeldt: ”Han hatar vår frihet och vår öppenhet”
#10


See User information

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/web ... -om-terrordad_5822521.svd

Vad säger egentligen svenska lagen om att Reinfeldt ljuger till svenska folket när han säger att det inte handlar om Afghanistan? Stjälvmordsbombaren sa ju det stjälv? En 3 åring kan ju genomskåda det Reinfeldt säger? Sen säger han att det handlar om religion. Jag antar att de svenska psykologerna och Reinfeldt inte kan tänka stjälva och saknar sunt förnuft om varför man blir stjälvmordsbombare? Jag postade den här för nått år sen...

http://vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?post_id=137095

Posted on: 2010/12/28 19:56
"Earth is an insane asylum, to which the other planets deport their lunatics" -Voltaire (Memnon the Philosopher)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rheinfeldt: ”Han hatar vår frihet och vår öppenhet”
#11


See User information
@Asgeir:


Lugnt, låt oss hålla oss till manuset nu... Lyssna på er.... stadsminister... Kan måste ju representera er... Ni hade ju en bolagsst... val nyss...

Fred broder!

Posted on: 2010/12/29 23:46

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rheinfeldt: ”Han hatar vår frihet och vår öppenhet”
#12


See User information
Grattis Bin Laden/ AlCIAda . Ni behöver inte slutföra jobbet själva.
Ni hatade folkens frihet och så gör även våra så kallade "Demokratiska" ledare ..........



Posted on: 2010/12/30 8:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rheinfeldt: ”Han hatar vår frihet och vår öppenhet”
#13


See User information
Jag får inte ihop artikeln tidigare i tråden om Reinfeldt innan han blev statsminister med den något dystre och bittrare upplagan av honom vi ser idag. Vad har han råkat ut för... och inte bara han, även Beatrice Ask verkar bära på nån sorts inre mara.

Själv har jag en enastående förmåga att ramla över "olämpliga" saker som andra kanske inte inser är vittnesbörd om något anmärkningsvärt.

För några år sedan såg jag ute i skogen en sak på isen på en pytteliten tjärn som låg på ett ställe inte så långt från en motionsslinga. Något som måste ha varit en offerplats.

Jag har faktiskt bilder av den men på papperskopia. Det föreställer nån sorts figur delvis snidad med kvistar fastbundna och så har man tydligen "blotat" på något sätt. Den stod på isen mitt ute på det cirkelrunda lilla tjärnet. Men det som slog mig var att det som först kunnat förstås som barns lek var omgivet av fotspår från vuxna människor, även damskor!

Tänk nu om jag upptäckt ett flock bilar på den närbelägna parkeringen som kunnat härledas till... exempelvis regeringsmedlemmar... det gäller att ha ögonen med sig!

Men dom klarade sig denna gången!

Ett tips till den som söker och vill finna... håll öga med när dom flaggar på frimurarlogen och kolla kyrkogårdarna månlösa nätter, det händer grejer där då...

Anfall är det bästa försvar!

Låt dessa gossar och flickor känna vårt flås i nacken!

Posted on: 2010/12/30 9:20

Edited by Asgeir on 2010/12/30 9:40:36
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
32 user(s) are online (32 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 32

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS