vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



idg.se - Sveriges Radio öppnar krypterad sajt för whistleblowers
#1


See User information
Quote:

Inspirerade av Wikileaks kommer Sveriges Radio inom kort att öppna vad man kallar för Radioleaks, dit allmänheten på ett säkert sätt kan lämna över känslig information.


Sveriges Radio kommer inom kort att upprätta en sajt där man kan överlämna känslig information, utan risk att få sin identitet röjd. Att tipsa Sveriges Radio anonymt är inget i sig nytt, men med den nya sajten ska informationen lämnas över i krypterad form vilket ytterligare ska stärka källskyddet.

En viktig skillnad mot Wikileaks är dock att materialet som lämnas in inte kommer att ligga uppe för vem som helst att ladda ned. Tvärtom kommer endast vad man kallar ”en mycket liten grupp” undersökande journalister att ta del av materialet.

- Med Radioleaks kan alla som vill på ett säkert, krypterat och anonymt sätt delge oss information som man på ett eller annat sätt tycker är intressant, säger Rolf Stengård, redaktör för undersökande journalistik vid Sveriges Radio.

Sedan tidigare har bland annat Al Jazeera en liknande sajt, och även New York Times funderar i liknande banor.

– Att ta beslut om att överlämna information, att bli en källa, att vara en whistleblower, det är inte ett lätt beslut. Med skapandet av Radioleaks vill vi dock säga att Sveriges Radio är redo att ta emot materialet, säger programdirektör Björn Löfdahl.

Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.365880/

Vi får väl se vad de kommer att moderera ut speciellt eftersom jag inte läst / hört / sett något om det Rick Falkvinge gick ut med under julhelgen i några större media förutom det idg.se skrev.

Posted on: 2011/1/29 20:48
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: idg.se - Sveriges Radio öppnar krypterad sajt för whistleblowers
#2


See User information
Så, du som "vanlig" användare, skall ha kunskap om kryptering. För att köpa ett krypteringsprogram idag för oss vanliga som dom vill nå, kan ju nästan min data-nisse till granne knäcka. Varför är det en liten viss grupp av journalister som skall undersöka detta?

Passar ju snyggt nu när Säpo återigen har "makten".

Usch! Det luktar inte bra! Hade kanske haft lite mer hopp, (bara lite), om det var typ Kanal 5 som kom med detta.

Däremot tackar jag ovanstående inläggare för denna info. Tack NisseHult! :)

Posted on: 2011/1/29 22:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: idg.se - Sveriges Radio öppnar krypterad sajt för whistleblowers
#3


See User information
Verkar jädra märkligt.
Först o främst har jag noll förtroende för sveriges radio så bara idén att dom verkligen VILL få uppgifter av whistleblowers känns helt fel

Posted on: 2011/1/29 22:37
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: idg.se - Sveriges Radio öppnar krypterad sajt för whistleblowers
#4


See User information
Kom tänka på P1:s morgons-program, där man kan ringa och säga vad man tycker & tänker, (nästan iallafall), en av programledarna är den SUBJEKTIVA programledaren Täppas Fogelberg, som är helt öppet kommunism. Märks i programmet :)

Detta kanske är Version 2

Posted on: 2011/1/29 23:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: idg.se - Sveriges Radio öppnar krypterad sajt för whistleblowers
#5


See User information
Radioleaks? Det spelar väl egentligen ingen roll om de har ärligt uppsåt eller om det är en honey-pot, det är lika intressant för de som bevakar ändå... och att vara anonym är inte så lätt som det verkar.

Här är lite läsning ang. whistleblowers:

Cryptome.org was publishing classified and secret documents long before WikiLeaks made headlines. Cryptome co-founder John Young told RT such sites are allowed to stay online so that spy services might keep an eye on their visitors.
There is no secrecy on the Internet, John Young warned.


Hela artikeln: “Internet a very large-scale spying machine”

Posted on: 2011/1/29 23:46
---------------------
| www.foliehatt.net |
---------------------
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: idg.se - Sveriges Radio öppnar krypterad sajt för whistleblowers
#6


See User information
Foliehatt.net: Kan du utveckla ditt resonemang?

Posted on: 2011/1/29 23:50
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: idg.se - Sveriges Radio öppnar krypterad sajt för whistleblowers
#7


See User information
Nicke: Jo, även om Sveriges Radio verkligen gör något bra, tror på det dom gör osv... så ska ju (enl. vad som står) information lämnas till 'Radioleaks' via någon slags sajt. Och som jag skrev tidigare: det är svårt att vara anonym (om man nu vill vara det).

Läs gärna artikeln jag länkade (den är ganska kort)

Posted on: 2011/1/30 0:01
---------------------
| www.foliehatt.net |
---------------------
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: idg.se - Sveriges Radio öppnar krypterad sajt för whistleblowers
#8


See User information
Foliehatt.net: Då hänger jag med. skrev nästan exakt samma i inlägg #2 , men mer otydligt :) Tack för svaret!

Posted on: 2011/1/30 0:15
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: idg.se - Sveriges Radio öppnar krypterad sajt för whistleblowers
#9


See User information
Nicke: Ja, jag håller med om ditt inlägg #2
Kan ju mkt väl vara en honeytrap

Posted on: 2011/1/30 0:25
---------------------
| www.foliehatt.net |
---------------------
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: idg.se - Sveriges Radio öppnar krypterad sajt för whistleblowers
#10


See User information
Det fungerar ju så väl att ha en s.k. Pyramid-hieraki. Den som sitter i toppen "tror" han bestämmer, och alla nedåt följer ju följsamt med, spelar ingen roll om det är inom politiken, företag, familjen och etc. Fungerar alltid.

Det som är intressant, är den person(er) som styr i toppen. Kan tänka mig att det är likadant med staten Sr & Svt. Det är nu man kan lägga in värderingar om vår stat överhuvudtaget skall äga television och radio, främst som dom idag köper in 87% av andra kommersiella bolag, (program alltså). Likaväl som staten skall ha monopol på El, (Vattenfall), och El, samt ett flertal monopol-liknande företag?

Jag är född 1973, och kan bara säga att jag har ALLTID vuxit upp med propaganda, SVT & SR kan läggas ner. En del hävdar att t.ex. Dom är motpol mot kommersiell media. Samma produktionsbolag jobbar mot alla kanaler.

Jag tror det handlar om att media bytt skepnad, det gäller inte längre att sända ut repriser i real-tid. Vi plockar hem när vi känner för det via internet. Tror det är en av anledningarna att staten lobbar för att få kontroll över internet.

Det är ett smart drag drag att få folk att anmäla till detta nya koncept, allt för att få kontroll över dom som kan rasera Sverige, (öh, ursäkta Usa framfart).

Posted on: 2011/1/30 0:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
25 user(s) are online (25 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 25

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS