vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: JAG ÄLSKAR DIG INGVAR KAMPRAD SVT SYSSLAR MED SMUTSKASTNING

See User information
Billiga solpaneler från Ikea

den 13 augusti 2008 - Av Christin Nilsson
energi, Ikea, miljö, solenergi

http://www.metal-supply.se/article/view.html?id=25471

Vi kan göra oss oberoende från Systemet eftersom!
----------------------------------------------------------------------------

Det här är Världsbyggarna Rädda För IKEA går i Täten för första gången för ett hållbart samhälle!

( En Kompis berättade för mig, om en Man uppe i Jämtland, han har en Villa på 140 kvadrat/m och gjorde av med cirka 31.000 kwh/per år!

Han blev så less på Elräkningarna att han Köpte Solpaneler 360 Watt och satt upp dom, på väggen! Sen köpte han en Vindsnurra på 600Watt!

Resultaten årsförbrukningen nere på 7500 Kwh/per år!

VAD SOM NU HÄNDE SEN ÄR MAKALÖST! MEN VISAR ATT VÅRA STORA KRAFTBOLAG, INTE VILL HA ETT RIKTIGT HÅLLBART SAMHÄLLE!

EON TYSKA KRAFTBOLAGET SÄNDE DIT 3 ST ELEKTRIKER HEM, TILL MANNENS HUS OCH GICK IGENOM HUSETS EL FLERA OMGÅNGAR, OCH DE SA MAN KAN INTE SÄNKA SIN FÖRBRUKNING SÅ HÄR MYCKET!

BOLAGET SA TILL OCH MED ATT DET ÄR OLAGLIGT ATT TILLVERKA EGEN , EL)

...........................................................................................

Passa på och planera medan tiden medger! Ä du r Smart så kan du Klippa av El-Leverantören för gott! Pengarna du får över går till din Familj och inte till Världsbyggarna!

ja be dom komma och Skruva ut sina Proppar för Gott, och filma det och lägg ut El-befrielsen på Youtube, he, he, lol

Vi har redan fått höra att Elen ska bli ännu dyrare Nästa år, och det är helt i Linje med Världsbyggarnas Agenda att sakta men säkert strypa ekonomin, man tar sakta av folk pengarna med allt Dyrare Räkningar inom snart alla områden!

Våra Politiker i Röda och Blåa Laget skuldsätter oss med hjälp av allt mer Krediter, som Världsbyggarna skapar ur tomma intet!

Sen är dom ute efter Noll-tillväxt samhället som Dr John Coleman beskriver vilket vi tydligt nu ser Euron gör med Europa!

Energi länk: Egen el och värme från vind-, vatten- och solenergi
http://24volt.eu/

...............................................................................................
Citat: David Icke "...Vi är alla NU ansvariga! Vi har en sista chans kvar; det kommer att komma en tid, och det är inte lång tid kvar nu! När du måste stå till svars; inför dig själv och dina barn och utan att blinka, se dom in i ögonen, när dom frågar dig! "Mamma pappa vad gjorde ni, medans den Globala Fascist staten skapades, vad gjorde NI då...?"

Dr. Johannes B. Koeppl, är filosofie doktor, och var tillhörig Tysklands försvars ministerämbete officiellt och rådgivare till före detta NATO:s Generalsekreterare Manfred Werner.

Citat: Dr. Johannes B. Koeppl "Intressesfären bakom Bush adiminstrationen, som CFR, Council on Foreign Relations, The Trilateral Commission – grundad av Zbigniew Brzezinski för David Rockefellers räkning - och även Bilderberggruppen, har förberett för att nu införa och sätta i verket en oförställd världs diktatur inom de nästa fem åren. De strider inte mot terrorister. De strider mot medborgarna."

Resist the New World Order: V for Victory Campaign Entries
http://www.infowars.com/resist-the-ne ... victory-campaign-entries/

Nice Elen ska vara Gratis som Luften vi andas

Posted on: 2011/1/30 13:18
Citat: Prof. Antony C Sutton "Det var ingen frihet i Hitlers Tyskland, och det var ingen frihet under Marxismen, och inte heller kommer det att vara någon frihet under New World Order, om det låter som George Orwells 1984 så är det det!"

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information

Posted on: 2011/1/31 16:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Så, återupplivar denna tråd. Har varit sänkt i sjukdom ett tag nu...

Jodå, först skövlar man gammelskogen och sedan planterar man granplantor i raka rader, så de ska växa snabbt...

När de stått ca 40 år (om ingen blåst tar dem) fälles de med skogsmaskin och förs till någon industri, det finns en sådan där jag bor, Svedplan heter den. Där flisas träden för att bli spånplattor och fanér till möbler som bara ska hålla några år...

I den New Deal-ekonomi som varade 40-50 år efter andra världskriget kunde man köpa soffor som i praktiken höll för evigt. Sådana står här, köpta 1974. Går att få tag på nuförtiden om man går till snickare och lägger ut 30.000 eller mer för att få dem "skräddarsydda" med rätt material utan emitterande kemikalier etc...

Jag hyllar inte Kamprad. Jag beundrar hans gärning ungefär som jag beundrar politiker som kanske sitter i riksdagen och som i altruistiskt syfte uträttar positiva saker. Det är nämligen inte alls meningen, systemet är utformat så att det inte ska kunna ske.
Lika lite som en liten sketen smålänning ska kunna arbeta sig upp, låt gå med fulknep och hänsynslöshet mellan varven, till en av de femte rikaste i världen. Sedan, skänker IKEA pengar till FN, fan trot om inte där finns en ekonomisk baktanke.

Bert Karlsson hade en journalist med sig i bilen på den tiden han ägde sommarland. Öppnade bilrutan och ropade på en liten pojk i 10-årsåldern att han skulle komma. Tog upp plånboken och gav pojken tjugo kronor.
"Varför gör du så? Skänker du bort pengar?" sa journalisten
"Den den tjugan får jag igen många gånger om ska du veta" sa Bert...

Sänd ett infopaket till Kamprad medan gubben är i livet, vet ja.

Posted on: 2011/2/4 14:43

See User information
Tjugan fanns inte medans Bert hade sitt sommarland
Bert Karlsson förlorade kontrollen över Skara sommarland 1993 och tjugan infördes 1997.

Besserwisser? Javisst!

Posted on: 2011/2/4 16:14

See User information
Quote:

infringment skrev:
Tjugan fanns inte medans Bert hade sitt sommarland
Bert Karlsson förlorade kontrollen över Skara sommarland 1993 och tjugan infördes 1997.

Besserwisser? Javisst!

Wizzerbiser heter det...KEEP THE CHANGE! Just Keep The Change.

Posted on: 2011/2/4 16:32

See User information
Quote:

san_sannson skrev:

den 13 augusti 2008 - Av Christin Nilsson
energi, Ikea, miljö, solenergi

http://www.metal-supply.se/article/view.html?id=25471

Vi kan göra oss oberoende från Systemet eftersom!
----------------------------------------------------------------------------

Det här är Världsbyggarna Rädda För IKEA går i Täten för första gången för ett hållbart samhälle!

[b]( En Kompis berättade för mig, om en Man uppe i Jämtland, han har en Villa på 140 kvadrat/m och gjorde av med cirka 31.000 kwh/per år!

Han blev så less på Elräkningarna att han Köpte Solpaneler 360 Watt och satt upp dom, på väggen! Sen köpte han en Vindsnurra på 600Watt!

Resultaten årsförbrukningen nere på 7500 Kwh/per år!

Ta inte illa vid nu san_sannson, jag håller till 99,99% med dej i allt du skriver, men i detta fall tycker jag att det behövs en motvikt. Mitt tidigare inlägg var mest för att retas lite, det var alldeles för mycket rosor till Kamprad tyckte jag.

Hade inte El giganterna och politikerna (EL-iten) hand i hand sett till att Elen blivit så fruktansvärt dyr så hade inte solpanel och vindkrafts tillverkarna kunnat sälja sina produkter. Titta på elpriset för 10 år sedan, 12 öre KWh! med detta elpris hade den investeringen du hänvisar till inneburit en vinst på 2820 kr per år, och därmed varit helt olönsam. Hur mycket man än gillar tekniken så bygger hela dess existens på att EL-iten skapar skyhöga elpriser. Frågan är bara vilka intressen har drivit upp priserna? Är det så att GE electrics, Vestas mf tillsammans med Eon, Vattenfall mf har lobbat för att driva upp elpriserna med hjälp av "klimathotet" så dom kan tjäna mer pengar på El och sälja mer solpaneler och vindkraftverk?

Förresten om tex Wallmart säljer billiga solpaneler producerade i låglöneländer, motarbetar dom Globalisterna då? IKEA, Wallmart mf är globala giganter som driver lokala småföretag i konkurs, då dessa inte klarar att konkurera med sina lokalproducerade varor, dom får slå igen och dom globala giganterna tar över. allt enligt globalisternas manual.

Själv handlar jag helst lokalt, närproducerat och begagnat, det finns få möbler i dag som håller den kvalitè som möbler från tex början av 1900 talet gjorde, och dom är tom billigare än IKEA:s.

å så handlar jag på IKEA i bland....också ;)

Posted on: 2011/2/6 12:27

See User information
Hej sliparn! Ja, kan bara hålla med dig, Utvecklingen på el-priset har sista åren fullkomligt skenat! Och detta är ändå bara början, räkna med 200 till 300 % ökning av Elpriserna om det blir Krig!

Höga priser har en fördel, det som jag kallar omvandlingstrycket ökar! Och ger en enorm fart i utvecklingen av Solfångare, ex: Vakuumsolfångarna, Solceller med oberoende aktörer på energimarknaden (Alla) kontrolleras av världsbyggarna!

I Kina ligger El Solpaneler 100 Watt på 1000:- sen frakten tillkommer, slow boat med Containers hem till Europa!

Vi kan då glömma El solpanelerna från Världsbyggarna, ex: BP, GE, Sharp de ligger på 4 till 6 gånger högre pris, allt för att tjäna så mycket som möjligt! (Även med högt pris bromsas utvecklingen, vilket vi sett historiskt!

Omvandlingstrycket från Konsumtions samhället till Hållbart samhälle har bromsats av denna Elit!

EX: Att Vi medborgare kan gå från Konsumtions energi till Produktions energi, vi blir eftersom Leverantörer av El-energi! Och detta är El-liten Världsbyggarna livrädda för!)

De har en Agenda genom Romklubben att stänga ner Industrin världen runt, genom att helt enkelt Skapa olika Marknader, Europol, ex: Cap and Trade med den fruktansvärt Sjuka Koldioxidskatten som ska införas på alla varor, tjänster, fordon, mm även all mat vilket är Rashygieniskt man kan via denna koldioxid skatt slå ut ekonomiskt svaga grupper! Så att de Svälter i ihjäl

Dessa familjer (Familjer som Committee of 300) kontrollerar, fullt ut alla marknader!
----------------------------------------------------------------------------Läs boken Atlas Shrugged som var en elitens framtidssyn där Phillip Rothschild gav Ayn Rand i uppdrag att skriva Atlas Shrugged 1956-1957 1100 sidor.

Boken handling visar En mäktig persons hemliga dagordning för hur energierna skall stoppas och världens tillväxt stängs ner!

Boken är skriven i novell form, men är ändock en sann historia, inlindad med kodord som beskriver hur eliten skulle gå till väga för att ta kontroll över vår värld genom Internationella bankelitens organisationer och deras affärsföretag genom kontroll över energin som råoljan, naturgasen, kolet och uranet.

En tredjedel av Atlas Shrugged ca, 300 sidor handlar om Eliten skulle framtvinga energikriser, brist på olja med höga priser som följd. Vilket leder till fallande tillväxer runtom i vår värld.

Vilket nu 2011 syns tydligt i Europas Förenta Stater (Sverige kar förfarande Kronan, tack vare Carl Bildt 2003 ordnade en folkomröstning, där lite över 54% av svenska folket sa nej till valutan Euron!)

Fort. Atlas Shrugged: Där sedan en upptrappning av energi krisen kommer att lägga ner oljefälten, förklarade som olönsamma.

Där sista delen handlar om hur det energirika kolet stoppas och läggs i malpåse, och världen då går mot "nolltillväxtsamhället."

Vilket President Barack Obama nu i veckan gick ut med, han ska Döda alla Nya Kolkraftverk via Skatterna som han sa!

Alex Jones Calls Out Obama for Treason

http://www.infowars.com/alex-jones-calls-out-obama-for-treason/

http://www.infowars.com/white-house-r ... -to-blackout-controversy/

Ayn Rand var även mentor till Alan Greenspan som sedan blev "utvald" till chef över den "privata" centralbanken Federal Reserve.

..............................................................................................
Citat: Dr Carroll Quigley

"Elitens nätverk är ingenting mindre än att skapa ett världssystem för finansiell kontroll i privata händer, som är i stånd att dominera det politiska systemet i varje land och näringslivet i hela världen"

Citat: Carroll Quigley

"Jag känner till nätverkets operationer eftersom jag studerat det under tjugo år och tillåtits att under två år i början av 1960 talet kontrollera dess dokument och hemliga akter. Jag hyser ingen aversion mot det eller mot det mesta av dess syften och har under större delen av mitt liv kommit i kontakt med många av dess instrument. Jag har både förr och senare protesterat mot några av dess politiska åtgärder..." "... men i allmänhet vänder jag mig mest mot att det vill förbli obekant och jag tror, att dess roll i historien är nog betydelsefull för att bli känd". Fler källor: http://www.radioliberty.com/bt&h.htm

Sen tog du sliparen upp Världsbyggarnas Wallmart, (Kmart har inga solpaneler) Att Wallmart säljer billiga solpaneler producerade i låglöneländer, motarbetar dom Globalisterna då?

Svar de säljer inga billiga solpaneler, se här själv Wallmart är Svindyra på 130 Watts Solpanel tar dom $765.00 Dollar = 5094,90 Kr

Då ska vi koma ihåg att priset i Kina ligger på 100Watt 1000:- kr
..............................................................................................

IKEA, Wallmart mf är globala giganter som driver lokala småföretag i konkurs! Ja det är helt sant sliparen dessa gigantiska bolag krossar småföretagen!

Men vi får inte glömma att IKEA har sagt att de ska sälja Världens Bästa Solpaneler till Världens Bästa Pris, om de nu infriar detta löfte, så ger detta ett Enormt Omvandlingstryck Överallt i Världen ex: Sverige JULA-huset, Biltema, Clas Ohlson, RUSTA, Kjell Och Company, Teknikmagasinet om de ska klara sig kvar på marknaden, då är de helt enkelt Tvungna att hänga på NYA Energi Prylarna som förvandlar oss Medborgare från Konsumeter till Producenter av El energi! Detta måste man först, och detta är El-iten Livrädda För...

Sliparn, jag är som dig handlar jag helst lokalt, närproducerat och ofta begagnat, har tillverkat mina möbler själv, ofta tagit med Meterstock, och kamera för måttagning, sen åkt och skaffat riktigt Furu virke, Spånplattor är inga möbler, bara skräp som går sönder efter 12 15 år!

å så handlar jag på IKEA i bland....också och äter där;

PS: Prof. Antony C Sutton beskriver i sin nu världsberömda bok America´s Secret Establishment, An Introduction to the Order Of Skull & Bones.

Sid xv. Hur hela spektrumet av Fri Energi debatten, baserade på decenniers forskningsarbeten, hela tiden hålls utanför rampljuset i våra Media!

Ställ dig frågan? Om vi nu har en verklig stor energi kris bakom hörnet, varför pratar vi då mest bara om kol, oljan och kärnkraften i debatten?

Eliten vet att Fri Energitekniken finns runt hörnet! Därför motarbetas den för fullt på alla fronter.

Prof. Antony C Sutton menade att när Fri Energi tekniken slår igenom så innebär denna frigörelse ett slutligt slag mot kraftanläggningarna och deras kraft överförings system. Vilka kommer att värderas ner tills man tills slut når ett zero värde på dessa "gamla" energianläggningar. Med frienergi tekniken kommer slutligen folkets frigörelse.

Saudi Arabiens Fd. oljeminister Sheikh Yamani. "...Oljan kommer att ligga kvar i marken för att ingen vill ha den. Stenåldern tog inte slut för att det saknades sten. Den upphörde för att det kom bättre alternativ"

Nice

Posted on: 2011/2/6 21:50
Citat: Prof. Antony C Sutton "Det var ingen frihet i Hitlers Tyskland, och det var ingen frihet under Marxismen, och inte heller kommer det att vara någon frihet under New World Order, om det låter som George Orwells 1984 så är det det!"

See User information
Visst har du en poäng med solcellerna, synd bara att när solen skiner som mest, så använder elen som minst, att lagra el är dyrt. detta gör att jag inte ser solcells-el som någon ultimat lösning, bättre då med solpaneler för vattenburen uppvärmning Själv tänkte jag satsa på att bygga ett gengasdrivet elverk istället Då kan man elda på en laddning när man behöver El som mest, spillvärmen går till uppvärmning. under natten och vardagar när förbrukningen är nästan obefintlig, så kan man köpa några KWh från nätet. Men det är klart, inte alla har möjlighet att pyssla med sådant. Hoppla! Nu kom jag långt utanför topic.

Nu ska jag vara snäll mot IKEA för en gång skull!
Det är väldigt vanligt att stora företag använder sina pengar för att köpa upp konkurrenter och lägga ner dom (mycket vanligt inom mejerier, slakterier mm), det gör vad jag vet inte IKEA iallafall.

För att återgå till SVT:s dokumentär så kan jag bara hålla med om att det var mycket smutskastning, reportern var rent pinsam.
Men det var roligt att se att Kamprad har kommit upp sej så pass att han numera åker 12 år gammal Ford Mondeo Combi, Då kan jag skryta med att jag åker samma bil som världens 5:e rikaste man ;)

Förresten, angående Wallmart exemplet så skrev jag inte "Att" utan "OM" det var en ren hypotetisk liknelse, inget annat.

Posted on: 2011/2/7 11:38
Never believe anything until it has been officially denied

See User information
Två tiokronorssedlar kan det lika gärna ha varit...

Messerschmitt, 262, typ.

Posted on: 2011/2/7 12:25

See User information
Jag tycker att ju längre den här tråden fortsätter desto mera står Ingvar Kamprad fram som en man med särskilda kvaliteter, långt från dom trista typiska framgångsfigurerna med sina löjliga fartmonster och dyra armbandsur.

Men många har väldigt svårt att säga att nåt är bra, helt enkelt. En bekant till mig som själv var från Örebro spelade en gång upp ett skämtgnäll över en lyckad fest men fick det att låta som en begravning.

Kanske reportern kom från Örebro? Skicka gärna ett infopaket till Kamprad, kanske Vaken och han har gemensamma motståndare när det kommer till stycket...

Posted on: 2011/2/7 18:35
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Jodå. Hade jag bara en del av Kamprads förmögenhet skulle jag köpa en sådan här, för det kan man idag, de finns i nytillverkning med lite modernare utrustning i cockpiten. Det ni, messerschmittar... besserwissrar, menar jag...

Resized Image

Posted on: 2011/2/8 12:00

See User information
Quote:

Asgeir skrev:
Jag tycker att ju längre den här tråden fortsätter desto mera står Ingvar Kamprad fram som en man med särskilda kvaliteter, långt från dom trista typiska framgångsfigurerna med sina löjliga fartmonster och dyra armbandsur.

Håller delvis med, men Svenskarnas hyllande av Jantelagen är makalös, Bara för att han åker en gamal tiotusenkronors bil, och har på sej enkla kläder så framstår han som en riktig hjälte.

Testa tanken att tex Johan Stael Von Holstein var ägare och grundar till IKEA, och driver bolaget exakt som Kamprad. men han glider runt i en ny Ferrari, klär sej i Armanikostym, har rolexklocka, och bor på en stor herrgård. Hur hade Svenska folkets syn på IKEA varit då? Som sagt Jantelagen är starkare än tio guds bud i detta land, Tragiskt att vi inte ens kan unna de framgångsrika i detta land att åka någon bil med högre status än Skoda Oktavia.

Men det är bara att lyfta på hatten, gubben är smart. Konceptet funkar.

Posted on: 2011/2/8 14:20

See User information
Riktigt bra poäng, så hade jag inte ens tänkt! Absolut skulle synen på IKEA vara en helt annan.
Sen vet man inte förstås om företaget hade blivit så framgångsrikt utan en sån person som Kamprad verkar vara men det är en annan sak.
Men jag har precis som någon annan skrivit någonstans en känsla av att Kamprad och IKEA är under attack och undrar varför.

Posted on: 2011/2/8 14:58

See User information
Quote:

Chriss skrev:
Men jag har precis som någon annan skrivit någonstans en känsla av att Kamprad och IKEA är under attack och undrar varför.

Jag skulle tro att IKEA är ganska immun mot sådana attacker, (precis som kungahuset)
Det är totalt ofarligt att bedriva skandaljournalistik mot dessa folkkära idoler.
Om det skulle finnas någon bakomliggande tanke så handlar det nog mest om att mata
svenskarna med smaskiga skandaler så vi inte bryr oss om politiken.
Skandalnyheter om politiker brukar sträcka sej till Tobleroneköp, inget om själva politiken, det är skandal.
Tänk om svenskarna visste vilka lagar som nu instiftats, och vilka som tagits bort,
och vad detta kan innebära för oss, men hör man något om detta? Nä!
Jo förresten, om man läser på Vaken.se. Till och med Alex Jones (eller var det Alan Watt?)
Har tex rapporterat om lagändringen i Sverige som innebär att stadsministern inte längre behöver vara svensk medborgare.
För min del får stadsministern gärna vara svart, gul, grön, lila, buddist, muslim, jude, kristen eller ateist
men han/hon ska för tusan vara Svensk medborgare, annars kan ”dom” peta in vilken Hitler som helst vid en krissituation.

En liten återkoppling till bilfrågan,
Kamprad skulle nog inte kunna glida om kring i en Ferrari och behålla sin trovärdighet
Svenskarna skulle då känna att när dom köper IKEA möbler, så går pengarna till dyra leksaker åt Kamprad.
Men Kungen får gärna åka Ferrari, han säljer ju inga prylar till oss som betalar hans leksaker.
Att han får sina pengar till sina leksaker av oss utan att vi får något tillbaka verkar inte bry allmänheten alls?
Det finns så många sätt att vrida och vända på allt.

På tal om IKEA: Det bär lite emot att säja, men vi ska faktiskt köpa 2 st IKEA skjutgarderober.
Man får väl se det som bistånd, spädbarnen i Kambodja måste ju få arbete.
(raden ovan var humor, för den som inte uppfattade det)

Posted on: 2011/2/9 8:04

See User information
Ja, det vore grejor det att ha en egen Me 262. Det första jag skulle attackera med den är Jantelagen...

Posted on: 2011/2/9 15:04

See User information
Quote:

Network skrev:
Ja, det vore grejor det att ha en egen Me 262. Det första jag skulle attackera med den är Jantelagen...

Jantelagen kan i många fall vara sund, men den kan den utan problem flyttas en bra bit i detta land. Här räcker det ju med att någon har en bil som är lite dyrare än sin egen, har något högre lön, eller har en firma som börjar gå bra, då börjar gnället "han inte ska tro att han är något". Detta hämmar framför allt utveckling av småföretag. För man får inte glömma att det är hårt, slitsamt och riskabelt för en liten företagare att utvecklas, och han/hon gör det inte bara för att slita som ett djur och samtidigt riskera hela rörelsen, utan för att kunna unna sej något i slutänden, kanske resor, mera fritid, en tryggad pension eller trygga sina barns framtid, det betyder även "dra in mera pengar" och pengar kan ju också användas till kapitalvaror, men det kan man ju inte säja i detta jantelags land, då kommer jantemaffian in och börjar med sitt gnäll Och det vet dom flesta småföretagare, så varför ta risken.

Däremot tycker jag att det är fullt legitimt att gnälla på företag och personer som genom skattefiffel, brott eller på liknande sätt (tex utsläppsrättshandel) blir rika på våran bekostnad.

Att gränsen för jantelagen är felplacerad, det bevisar inte minst Kamprad när han väljer en 12 år gammal Ford Mondeo, det är ju så uppenbart att det är ett genomtänkt jantelagsknep.

Posted on: 2011/2/10 9:38
Never believe anything until it has been officially denied

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper