vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Min elräkning!!

See User information
Jag fick nyligen hem en elräkning från e-on som jag satt och reflekterade lite över vid middagsbordet. Kilowatt priset som jag skulle betala tyckte jag inte var så värst farligt (57,9 öre/kwh) så elpriset blev 352kr.

Den totala elkostnaden hamnade dock på 1443kr vilket innebär att den el jag har förbrukat enbart är 25% av räkningen. Det som är bra med e-on's faktura är att man faktiskt kan se var pengarna går med hjälp av diagrammet på baksidan.

Abonnemangs kostnad 496kr (2924kr/år)
Elöverförings kostnad 87,5kr
Energiskatt 171kr
Moms E-on försäljning 142,5kr
moms e-on Elnät 146kr
Årsavgift 46,8kr

Det är totalt: 1091kr

Nu har jag visserligen fast elpris så det finns säkert många som betalar mer per kwh (eller mindre). Poängen är att många stirrar sig blind på kwh priset i stället för att titta på alla andra kostnader som följer med.

Nu kanske jag låter som en gnällkärring, men är det inte konstigt endå att den stora delen av räkningen går till fasta kostnader och skatter?

Man får inte heller glömma bort att stora delar av våran
(el infrastruktur) är betalad av skattepengar från början. Med andra ord så betalar vi varje månad för något som vi redan har betalat för, men det är en annan diskussion.

Posted on: 2011/2/10 12:05
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Min elräkning!!

See User information
96 is your fix , se videorna. Undersök det svenska systemet, hitta lössningen och posta den här

Posted on: 2011/2/10 13:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information

Välkommen till AB Sveriges cancersystem... Svulsten bara växer, tar ju betalt för att andas... Äter upp sig själv innifrån. Vart man än tittar, är det på samma sätt, samma underliggande principer.

Men en sak är säker, så länge vi ler och betalar, accepterar vi det och det kommer inte bli bättre, cancersvulsten kommer bara växa...

Posted on: 2011/2/10 13:57

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!

See User information
Jag slog ut den totala snittkostnaden per kwh för förra året, det hamnade totalt på 1,75 kr/KWh (vid årsförbrukning på 14000 KWh)

Glöm inte att i elpriset så är även en dold "grön"certifikatkostnad inräknad, (tidigare redovisades denna, men bara för att folk inte skulle reta sej på bidragen till "förnyelsebar energi" (eller "fördyrelsebar energi" som jag kallar det) så är den numera inbakad i priset, hur stor den är kan man med svårighet hitta på energidumheten... förlåt energimyndigheten.

Posted on: 2011/2/10 21:36
Never believe anything until it has been officially denied

See User information
Det räcker inte med miljardvinster för el leverantörernas VD man måste se till att folk får det illa ställt pga elen.

Man säger att elen inte räcker till klimatet är kallt osv.
Hur ska den räcka till när man säljer ut 70% av den.
Visar väl ganska bra hur man prioriterar folkets välfärd.

Det är som polaren sa folket trampar vatten och staten ror runt dem i en eka och så fort någon lyckas få huvudet ovan vatten och ropa hej så trycker dom ner en med årorna.

Om du får fritid och annat och tänka på än osämja och ekonomi kanske du börjar ifrågasätta.

Posted on: 2011/2/11 8:05
Resized Image

See User information
El kan inte lagras... lika bra att sälja den när det är möjligt...

Posted on: 2011/2/11 9:09

See User information
Det går hur bra som helst att lagra vattenkraft. Se på Assuandammen, Hooverdammen, Nigerdammen, Yangtse-dammen och så vidare i all oändlighet. Den som kört bil genom Tyskland ser överallt skyltar med texten "Talsperre" vilket betyder vattenkraftdamm.

Varje gång vattenståndet sjunker i Vänern säger dom att nu sjunker det vi måste höja priset (det skulle ta 16 år att tömma Vänern genom det enda avloppet vid Trollhättan)!

Men så är svenskarna jämte ungrarna också Europas mest lättlurade folkslag enligt en engelsk undersökning om "the most gullible"

Posted on: 2011/2/11 9:47
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Många tittar på sin egen elräkning och tycker
"Min lilla förbrukning är så låg, så det spelar det ingen roll vad elen kostar"

Men vem betalar Elen till Skolorna, sjukhusen, industrin, gatubelysning osv. jo DU!
Sveriges årskonsumtion av El per capita är ca 15 000 KWh
Med snittpriset jag betalade förra året (1,75 kr), skulle en tvåbarns familj betala 105 000 kr per år! Varav drygt 3000kr till gröna el-certifikat.
(Detta var bara ett räkneexempel, kostnaden skiljer givetvis stort beroende på kund)

Som sagt, alla betalar inte alla samma pris, industrin och andra förhandlar ner priserna och köper upp poster när priset är lågt, men utnyttjar ofta detta till att sälja posterna när priserna är höga, det är därför elintensiva företag slår igen när priset är högt, dom tjänar mer på att sälja posterna dyrt till Svenska folket, vilket leder till ännu högre elpriser.
Vad detta gör är att den elintensiva industrin producerar mindre, men behåller vinsterna, Och vi får betala för deras minskade produktion.

Inte nog med att El-producenterna och El-intensiv industri gnuggar händerna, Även politikernas ”klimatpolitik” uppfylls, ”vi förbrukar ju mindre El”!... Men till ingen nytta! (om man nu tror på klimathotet) för det är ju inte så att vi får gigantiska överskott av El som säljs billigt utomlands, och då uteblir ”klimatnyttan” då vi i Sverige inte har någon co2 intensiv elproduktion, och förresten hade vi haft överskottsproduktion hade priserna varit låga!

Så Svenskarna börjar gå på knäna av de höga elpriserna, och blir tvungna att överkonsumera prylar (med lånade pengar förståss) ingen har väl undgått all reklam för klimatsmarta prylar, typ ”släng din väl fungerande TV och köp en ny låg-förbrukande, så kan du sänka din elräkning. Och där hittade vi ett par till som tjänar på höga elpriser, Banker och Elektronik-branschen.

Det enda det gör är att göra oss fattiga, och DOM rika. Inte undra på att det inte verkar bli någon förändring av regelverket för Elmarknaden.

Makalöst att politikerna klarar att driva en klimatpolitik som ska minska co2 utsläpp, när det inte ens finns co2 intensiv El-produktion här, och samtidigt tillåta ett system som innebär att minskad produktion ger högre vinster. Obamas kolkrafts attack må vara idiotisk, men går i alla fall att motivera med co2, Men här? Makalöst.

Posted on: 2011/2/11 11:38

See User information
Sverige inte har någon co2 intensiv elproduktion.

Nej kolkraften satsar man på utomlands istället.

Förresten hade vi haft överskottsproduktion hade priserna varit låga!

Lol vad var detta om gullible.

Posted on: 2011/2/11 11:45
Resized Image

See User information
Jag hörde för några år sedan att vattenkraft som försöker värka miljövänlig i Sverige äger kolkraftverk i Tyskland. Vet dock inte om så fortfarande är fallet.

Posted on: 2011/2/11 20:03

See User information
Jepps det är som när man proklamerar tomma dammar och därav höga elpriser samtidigt som folk lider av översvämningar pga hög nederbörd osv osv.

Nog är svensken lättlurad alltid.

Posted on: 2011/2/12 7:11
Resized Image

See User information
Jamen snälla rara nån! Det är faktiskt Vaken.se det här, vi får inte vara okunniga om såna här grundläggande saker, det bara går inte om vi nån gång skall kunna ta över makten och visa vilken klass vi håller!

Jag hatar långa tråkiga inlägg och nu tvingar ni mig att bli långrandig!

1. Vattenfall har ombildats flera gånger på senare tid för att undgå dom katastrofala följderna av hur antingen extremt lättlurade chefer eller rena gangsters har lett in Sverige i den situationen att vi först tog över ett jättelikt brunkolsföretag som grävde bort markytan ner till trettio a femtio meters djup i hela landskap i nordöstra Tyskland varvid hela historiska städer fått grävas bort. Sedan övertog svenska folket genom Vattenfall ansvaret för de gamla östtyska kärnkraftverken som om de får hosta kan ställa till med ofattbara skador med följande biljardskadeståndskrav riktade mot Din Pension, Dina Studier, Ditt Liv överhuvudtaget.

2. Sedan har man gett tillstånd till diverse mineralundersökningsprojekt för att hitta uran och oljeskiffer under förespegling att det ligger i kommunernas hand att tillåta utvinning och värdera miljöaspekterna. Men vi har ju utan folkomröstning haft en riksdag som redan undertecknat Lissabonfördraget som upphäver alla svenska möjligheter att påverka situationen!!!

3. För att hålla lögnhalsarna fria anlitar man experter i illusionism typ Deepak Chopra. Människor som är experter på att hitta på nån sorts finurligheter som man kan få folk att "haja" och sedan nickande tro sig förstå. Men det är bara skenmanövrer, vi har ju redan haft trådar om illusionism. Det är otroligt lätt att genomföra sånt i Sverige med den mediasituation som råder idag...

Vad göra?

Det har jag receptet på och det blir inte lika roligt för alla, det kan jag lova men jag kan tyvärr inte säga det här. Men ni som går och väntar på att äntligen få le ett riktigt gott vargleende borde hålla ögonen på små små pip från mig.

Jag har receptet!

Posted on: 2011/2/12 7:53
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Vattenkraft är en av de mest miljöfarliga energiproduktionssätten. Förstör hela ekosystem, ingenting marint kan överleva vattennivåskillnader på flera meter och den kaotiska resan genom turbinerna.

Kolkraftverk är å andra sidan ju helt ofarligt om vi ska tro de som säger att koldioxidbluffen är ett faktum.

Eller så är båda miljöfarliga, och kolkraftverk dessutom klimatfarligt!!!

Hur vi än tror så är vattenkraft miljöfarligt!

Posted on: 2011/2/12 20:39

See User information
Tja, det var nog inte mycket som överlevde en tur genom de gamla Trollhättefallen eller Niagara för den delen heller. Men man kan ju bygga dammar och pumpa upp vatten med vindkraft som sedan mellanlagras i form av vatten. Då förstörs inga åar. Även kärnkraft förstör vattendrag om det nu är så att det är dom som avses vara lösningen. Det är bara att titta på Viskan som ju är helt spärrad vid utflödet därför att vattnet leds vidare till upphettning i Ringhals innan det går vidare ut i havet efter att ha passerat ånggeneratorerna.

En grej till: hade dom verkligen velat att vi skall spara på elen hade det inte varit de första kiloWatten som varit de dyraste utan de sista.

Som min lärare i vishet sade en gång: Lyssna inte på vad folk säger. Kolla hur dom står när dom säger det istället...

Posted on: 2011/2/12 21:20

See User information
Quote:

Shen skrev:
(Sliparn) Sverige inte har någon co2 intensiv elproduktion.

(Shen)Nej kolkraften satsar man på utomlands istället.

(Sliparn)Förresten hade vi haft överskottsproduktion hade priserna varit låga!

(Shen)Lol vad var detta om gullible.

1.
Den utlänska kolkraften som ägs av svenska bolag handlas inte inom nordpool, och faller därmed inte inom samma prissättningssystem. och då kan man inte heller påstå att den är svensk. Den elen utnyttjar vi eventuellt vid underskott via import,

2.
prissättningssystemet inom nordpool:
Priset sätts efter den sist producerade, och därmed dyraste elen. Hade tex kärnkraften och vattenkraften varit i full drift, och täckt sveriges efterfrågan, så hade priset satts efter den produktionen och varit betydligt lägre ("Låga" kanske var naivt uttryckt av mej) Men räcker inte den produktionen till, så måste dom importera, eller starta den oljedrivna anläggningen i karlshamn för att täcka upp efterfrågan på toppen, och all El i sverige sätts då efter den produktionen. Därför älskar elbolagen denna anläggning, kan dom få till ett litet underskott, så dom blir "tvungna" att starta den och miljarderna rullar in.

Det sjuka är att förra vintern var priset på Tysklands marknaden lägre än i sverige, men ändå valde dom att starta Karlshamn, istället för att importera!

År 2009 genererade Nordens energibolag en gemensam vinst på 300 mdr
och toppade vinstlistan på andra plats kom sjukvården? med en vinst på 150mdr (om jag minns rätt) dom resterande branscherna Skog, verkstad, transport osv kom inte ens gemensamt upp till hälften av energibolagens vinst! källa: skattebetalarna tidning "Sunt Förnuft"

Så ja, vi blir grundlurade och skinnade, tack vare detta system som våra folkvalda tillåter icke folkvalda myndigheter att utveckla.

Posted on: 2011/2/14 8:49

See User information
Elnätet är miljöfarligt. Stäng ner kärnkraften, vindkraften, vattenkraft och kolkraft, allt.

Stäng ner det stora elnätet, bygg nya kraftledningar enligt grekisk modell med tvinnade kablar i tätorterna (och gräv ner dem eller bygg in dem i pansarrör, och femledarsystem för AC-systemen) och satsa enligt mindre regionala modeller där på fusionsenergi, lämpligen kall fusion.

För landsbygden gäller off-grid, vilket bör kunna subventioneras på statlig nivå. Lämpligen stöd typ dagens Leaderprojekt för installation av småskalig vindkraft, solkraft, stirlingmotorer, magnetmotorer, vätemotorer you name it... www.peswiki.com
Bör kunna bli helt nya branscher med utbildningar för självbyggare och konsulttjänster.

Pick one!

Allt detta under förutsättning att elitsamhället faller och man inför räntefri ekonomi. Först krävs att tillräckligt många ur fårskocken vaknar... och "Alien Nation" faller! Och vi reser oss. Samarbete! Hur svårt ska det vara???

Posted on: 2011/2/14 9:21

See User information
Quote:

Network skrev:
Elnätet är miljöfarligt. Stäng ner kärnkraften, vindkraften, vattenkraft och kolkraft, allt.

Stäng ner det stora elnätet, bygg nya kraftledningar enligt grekisk modell med tvinnade kablar i tätorterna (och gräv ner dem eller bygg in dem i pansarrör, och femledarsystem för AC-systemen) och satsa enligt mindre regionala modeller där på fusionsenergi, lämpligen kall fusion.

För landsbygden gäller off-grid, vilket bör kunna subventioneras på statlig nivå. Lämpligen stöd typ dagens Leaderprojekt för installation av småskalig vindkraft, solkraft, stirlingmotorer, magnetmotorer, vätemotorer you name it... www.peswiki.com
Bör kunna bli helt nya branscher med utbildningar för självbyggare och konsulttjänster.

Pick one!

Allt detta under förutsättning att elitsamhället faller och man inför räntefri ekonomi. Först krävs att tillräckligt många ur fårskocken vaknar... och "Alien Nation" faller! Och vi reser oss. Samarbete! Hur svårt ska det vara???

Man behöver inte börja om från grunden. Nya kostnadseffektiva produktionsmetoder ska givetvis ersätta gammal produktion när den dagen kommer, Men att bygga bort uderkapacitet och satsa på effektiva lösningar som skulle ge en stabil och säkrad försörjning motarbetas av det nuvarande Marginalprissättningssystemet.

Att låta elbolagen konkurrera med varandra istället för som nu ingå i en skapad kartell, skulle dock inte heller fungera, när den stora vattenkraftsanläggningen sålt sina ”billiga”poster, och kärnkraften sina, skulle de stackarna som är kvar (förmodligen vi) tvingas köpa dyr import-el. det blir inte heller rättvist.

Sedan ska man veta att en stor anledning till våra höga elpriser är subventionerna till sk "Grön energi" tex småskalig vattenkraft, vindkraft, flis-bioenergi. Småskalig vattenkraft utgör ett stort hot mot vandrande fiskar, Vindkraft leder till att när det inte blåser så måste vi importera tex kolkraft från utlandet. Alternativt får vattenkraften strypas när det blåser, och tom släppa förbi vattenmassorna för att inte råka ut för överproduktion som sänker elpriset. Den svenska vindkraften genererar i snitt ca 20% av sin kapacitet, men under kalla vinterdagar ligger produktionen ofta under 2%, vilket innebär att den tänkta produktionen uteblir, vi får ett underskott, och priserna skenar.

Lösningen är dumpa Marginalprissättningssystemet och dumpa de gröna el-certifikaten.
Sätt hårda riktlinjer för elbolagens prissättning, hårda krav för miljöfarliga utsläpp, så har vi en stabil och ren elförsörjning (co2 hör inte till ”miljöfarligt utsläpp” Enligt den ärliga vetenskapen).

Hela denna soppa med rusande elpriser driver folk att ta saken i egna händer, och börja producera själva, men varför skulle staten subventionera sådant, det är ju dom som skapat hela det instabila och självfördyrande systemet? ”Off Grid” är nödlösningen vi tvingas ta till om denna vansinniga energipolitik fortsätter (har själv ”of grid- planer” förövrigt, då jag inte tror på någon tillnyktring i energifrågan)

Förresten en ”räntefri ekonomi” är inget jag ställer mej positiv till, det leder bara till osund överkonsumtion och skenande priser, ”vem som helst får råd till vad som helst”. Men allt ska ju betalas tillbaka, det glömmer de flesta om det inte kostar något att låna. Att driva ekonomin med gratis utlåning av fejk-pengar leder till katastrof. Skulle staten printa mer och mer pengar utan säkerhet, för att sedan låna ut gratis? Detta har dom i princip gjort åt bankerna på senare tid, men bankerna har då agerat broms (och givetvis tjänat pengar på det), Men vad händer om ingen broms fans?

Skulle man däremot knyta valutan till ex guld, så blir läget stabilare. Men vem skulle vilja låna ut verkliga värden utan kunna ta ut ränta? Eller säj så här, skulle du hyra ut ditt hus (som du tillfullo har betalt med hoptjänade pengar) gratis till någon. Eller låna ut din nya bil en längre tid, utan att få ett öre för det?

”Lagom ränta” är lösningen, men det är ju varken radikalt eller upproriskt, men sunt.

Posted on: 2011/2/14 12:21

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper