vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Inför kommande höstinfluensa - Vitamin D skyddar bäst

See User information
I september 2009 inför den kommande svininfluensaepidemin beslöt jag mig för att testa D-vitamin istället för att vaccinera mig. D-vitamin är en bortglömd vitamin som åter blivit aktuell eftersom den skyddar mot virusinfektioner och även mörkertrötthet under vinterhalvåret.

Undersökningar visar att vi nordbor har underskott av vitaminet pga av vårt mörka vinterklimat. D-vitamin bildas som bekant när vi utsätter vår kropp för solljus. Vi måste vara halvnakna för att utsätta tillräckligt mycket hudyta för solljus för att D-vitamin ska bildas i kroppen. Det betyder att vi måste äta D-vitamin för att inte bli "undernärda" på vitaminet.

Till min stora förvåning slapp jag inte bara svininfluensa utan jag fick inte en enda förkylning under hela hösten och vintern. Normalt brukar jag ha minst ett par förkylningar varje höst-vinter. Inte bara förkylningarna uteblev utan även min vinterhosta, ett retsamt småhostande lite då och då som försvann.

Först under våren kom en 4 dagars förkylning, men sedan den har jag varit frisk ända fram till september 2010. Sammanfattningsvis har jag bara haft en förkylning på ett helt år jämfört med c:a 4 förkylningar per år. Jag drar slutsatsen att D-vitamintillskottet minskade förkylningsrisken med hela 75%.

Läs mer om D-vitaminets fördelar i min nya nättidning.

Posted on: 2010/9/18 12:26
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Inför kommande höstinfluensa - Vitamin D skyddar bäst

See User information
Neråtflödet skyddar bäst.

Posted on: 2010/9/18 13:02
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Har rek Vit-D till alla i min omgivning sedan 1997. Inte en handlarn(a) i hälskosten tar mig på alvar när jag förklarar min entuasism för steroiden vitamin-D.
Magnesiumaspartate, kaliumaspartate och Carnitin jag rek. oxå

Posted on: 2010/9/21 23:30

See User information
Quote:

falukorv skrev:
Har rek Vit-D till alla i min omgivning sedan 1997. Inte en handlarn(a) i hälskosten tar mig på alvar när jag förklarar min entuasism för steroiden vitamin-D.
Magnesiumaspartate, kaliumaspartate och Carnitin jag rek. oxå

Spelar ingen roll hur bra det fungerar... det måste komma från någon som folk lyssnar på...

Helt plötsligt händer det... förändringar i rekommendationerna med faktor 2!

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/to ... r-mar-battre-av-d-vitamin

Intressant analys av det som händer överallt nuförtiden:
http://www.ted.com/talks/view/id/1079

Posted on: 2011/2/28 7:41

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper