vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Kärnkraft - AVSLUTA!
#1


See User information
Jag tänkte att vi kanske borde samla vår tankar och idéer kring det här med kärnkraft.
Vi håller i skrivande stund på med en dokumentärfilm sedan några månader tillbaks, och den svenska kärnkraften borde såklart vara en viktig del i den.
Eller?

Personligen så känner jag mig mig mer och mer övertygad att det bibeln beskrivit som armageddon är på väg att ske, men tills den dagen kommer måste vi ju gemensamt försöka jobba för en bättre värld. Eller hur?
Vi kan ju inte bara ge upp.

Utan att ge er närmare info, uppmanar jag alla att googla vad den svenska regeringen beslutat gällande kärnkraft.

...Vi är värst av dom alla...

Och då menar jag verkligen ALLA.
Sverige är ute på riktigt riktigt hal is i frågan.

-Var du svensk sa du?

Posted on: 2011/3/27 20:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#2


See User information
Eftersom det är helt absurt att lagra farliga material i 100 000 år så borde vi idag satsa alla pengar vi har till forskning för nya kärnkraftverk. Kärnkraftverk som kan förbruka de farliga resterna och minska ner lagringstiden till 500 år, kanske ner till 100 år. Detta istället för att satsa samma pengar på absurt dyr lagring... att enbart lagra materialet ger inte mer energi till oss... vi måste lösa situationen vi har ställt till med...


Utöver det måste vi kanske börja fundera på att Europa skaffar sin energi från Island med geotermiska komplex som borrar sig ner till magman, eller att Europa får sin energi från Sahara med storskalig solkraft.

http://www.affarsvarlden.se/hem/teknik/article3120589.ece
http://www.treehugger.com/files/2008/ ... -world-europe-germany.php
http://hareportage.se/ren-energi_et_1-09.pdf

Posted on: 2011/3/27 21:46
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#3


See User information
Ett bättre alternativ kanske vore att lägga ner kärnkraften helt och bearbeta ner halveringstiden på uranet så det i slutändan blir utfasat utnyttja vätgasen där det går och använda sig av magnetkraft.

Posted on: 2011/3/28 9:06
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#4


See User information
Allt är försent och vårt utbrända kärnbränsle har vi ju sedan länge skickat till Japan för upparbetning med flera nedtystade incidenter som följd.

Kunde man strypa folk i efterskott hade jag med glädje gjort det. Men jag tränar varje dag med mina fingerstärkare.

Kärnkraftskramare! Ni har förstört vår planet och slagit till dövörat för all kritik hur välgrundad den än varit.

Tyvärr har ni tagit kål på oss andra också, skammen skall dock helt vila på er.

Jag skulle bra gärna vilja jaga in er i reaktorbyggnaderna med spadar och låta er göra rätt för er.

Fyttihelvete!

Romarriket uppstod och föll, pyramiderna byggdes och Napoleon lade Europa under sig och hela världen upptäcktes utan att en gnutta kärnkraft användes. Och nu helt plötsligt kan man inte koka ett ägg utan att klyva atomer!

Hur i hela friden har ni kunnat bli så vilseledda????

NÅ, härmed utdelar jag postumt Stora Förtjänstmedaljen i Plutonium till Gösta Bohman måtte han någonstans i Universum inse vad han ställt till med...

Det kommer att bli tyst och fint snart...

Posted on: 2011/3/28 10:35
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#5


See User information
@shen
Magnetkraft, vad är det? (Känner mig inte så insatt i det du syftar på)

Vätgas, vilken vätgas?

@asgeir
Jag har letat efter någon källa som nämner transporterna av kärnavfall till japan. Hittar inget.

Dock vet jag att vi dumpat i östersjön och ryssland.

http://www.greenpeace.org/sweden/pres ... s-illegala-kaerntranspor/

http://vlt.se/nyheter/omvarlden/1.859 ... kning-om-ryskt-karnavfall

Varför bearbeta kärnavfallet utan att producera ström i processen? Det är ju samma process som måste till i vilket fall. Och så behöver vi strömmen tills Island och Sahara är igång.

Jag kommer med konstruktiva förslag på att stegvis avveckla kärnkraften. När vi vä´l har billig ström från island eller sahara kommer det inte finnas incitament till att bearbeta kärnavfallet...

Posted on: 2011/3/28 13:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#6


See User information

Posted on: 2011/3/28 15:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#7


See User information
@pingubenji: Jag är på så dåligt humör just nu att jag måste sätta mig ner och meditera ett tag. Men transporterna av farligt avfall till Japan skedde ju med MF Sigyn (SKB:s eget fartyg) som råkade ut för diverse haverier under turerna dit och sen utbröt det till råga på allt brand i anläggningen iland i Japan och fartyg på väg dit kolliderade och och och... men dom små små klippiga små saxarna har visst varit framme och ändrat verkligheten... såklart eftersom ju verkligheten är fel jämfört med teorin (1984).

Jag orkar bara inte tänka på det.

Det är kört.

För er som inte inser vad en långtidseffekt är:

Om man fyller en supertanker (+200.000 ton) med olja och fäster en sytråd i förpiken och drar så hårt man kan kommer den efter ett år upp i en fart av en knop. Drar man i fjorton år kommer den upp i full fart för en supertanker. Dragen av en sytråd.

Förstår ni nu vad långtidseffekt är?

Naturligtvis inte, men jag gör det och därför tänker jag gå i koma ett tag.

För att visa min ilska uttalar jag nu det starkaste ord jag kan säga utan att svära vid några potentater:

"Blarr!"

PS: Jag är en mycket dålig förlorare, önska er aldrig att just jag skulle få något att säga till om det hade ni inte gillat, jag lovar! DS

Posted on: 2011/3/28 15:47
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#8


See User information
Är det någon som kan göra så att avfallet blir mindre radioaktivt snabbare låt dem köra på, men ge dem INGA illusioner. Vi måste bort från kärnkraften. Inte ett gram till borde anrikas, o är det någon som är sugen, så säger jag som Asgeir, ge dem en spade o skicka till Fukushima.

Några har tagit sig friheten att spela ryskroulette med mänskligheten.

Vad händer om 2012 katastrofterna visar sig vara riktiga. Lek med tanken på en tsunami på 200m. Stor del av världens infrastruktur skulle rasa, se bara på Japan. Trots en förhållandevis liten tsunami, så är oljeraffinanderierna utslagna och det har rådit brist på allt.

Skulle detta hända på fler ställen, med ännu större skada, då skulle vi sitta med 10-100 härdsmältor och knappt någon infrastruktur för att försöka begränsa skadorna. Det skulle till en 500.000 arbetare för att få till sarkofagen över tjernobyl, för att inte tala om kostnaderna. Skulle världen ligga i spillror, skulle det nog inte bli till några sarkofager, och överlevarnas största utmaning bli bisarrt nog bli radioaktivitet.

Allt detta för några öre/kWh

Nej tack

Människan gör mer och mer av planeten obebolig. Vi sitter med mer och mer skit, festen har varit, och de kommande generationerna ärver rena problem.

Posted on: 2011/3/28 16:15
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#9


See User information
Jag är stark anhängare till kärnkraft, riktig kärnkraft:

http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=1098

Det här andra vi ser är det mest livsfarliga jävelskap som skapats av människor.

Det har inte någon gång på något sätt skett av en tillfällighet.


Posted on: 2011/3/29 7:59
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#10


See User information
Jag anser ju att Vattenfall som företagsnamn är extremt vilseledande.... det sänder signalen att de driver vattenkraft...

http://www.dn.se/ekonomi/tysklands-av ... osta-vattenfall-miljarder


Vad tycker ni?

Posted on: 2011/4/7 23:06
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#11


See User information
http://www.nyteknik.se/tidningen/article3168054.ece

Ja, som det inledande inlägget i tråden sa: "Vi är [nästan] värst av alla..."

Posted on: 2011/5/7 0:30
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#12


See User information
Vattenkraft är ett skämt och har alltid varit. Glömmer inte när de pratade om de rinnande forsarna, naturlig el med mera sen kom dokumentären som visade att de hade tagit död på strömmarna och där knappt rann något vatten längre.

Posted on: 2011/5/7 12:41
Lista: Framkalla foton på nätet gratis!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#13


See User information
Vilken dokumentär syftar du på? (Vill se!)

Posted on: 2011/5/7 13:22
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#14


See User information
@kattentut: menar du att man lyckats att få vattnet att försvinna på nåt sätt? Det verkar helt enormt!

Posted on: 2011/5/7 14:54
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#15


See User information
@Asgeir. Ja, tänk dig, vattnet "försvinner" in i dammar istället för att rinna och komma växter till förfogande... Sen så används vattnet (släpps vidare) under perioder på året då växter inte kan leva (vintern). Blir väldigt torrt i området efter dammen...

Sen blir jag trött på folk som använder "menar du att" i kombination med ett påstående om något "onaturligt/mystiskt/förlöjligande". Räcker det inte med att gammelmedia använder dessa härskartekniker? Jag vet att man blir som man umgås... men vi kan väl försöka vara bättre... (Jag säger detta som välmenande kritik)

Posted on: 2011/5/7 15:08
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#16


See User information
Det finns problematik med vattenkraft, visst. Det finns också lösningar på dom flesta av dom problemen. Ibland hjälper faktiskt vattenkraften till genom att fördela flödena över året så att inte allt vatten kommer på en gång och sen blir det torrt. Man kan vända och vrida på det hela men sammantaget bor jag hellre vid en reglerad älv än ett skenande kärnkraftverk.

I andra delar av världen har människor fått flytta på sig för att stora vattenkraftanläggningar krävt detta. Inte mycket att göra nåt åt, när man hyvlar faller det spånor...

Det som jag tycker är problemet är just att gammelmedia i sin monomana kärnkraftsvänlighet alltför villigt lånar ut megafoner till dom som har en kanske sig berättigad kritik mot ett vattenprojekt att komma med.

Om du åker förbi Ringhals ser du exempelvis hur det sitter skyltar överallt längs parallellvägarna med skyltar där det står "Ingen GAS i vår OAS". Det hela sammanfaller ganska väl med orterna där de anställda vid Ringhals arbetar och är ett typiskt exempel på hur det dåliga samvetet fungerar. Det går nämligen en tunn nergrävd gasledning genom området, det är den dom protesterar så vilt emot...

En älv kan förmodligen regleras på mer än ett sätt, det är alldeles riktigt och det vore fel att ensidigt binda sig vid det som kanske ger lite mer el men kostar oersättliga naturvärden.

Dessutom kan man faktiskt genom att kombinera vindkraft och konstgjorda dammar både utnyttja och återutnyttja samma vatten utan att ålar och laxar blir till fiskfärs, även om detta inte görs i någon större utsträckning i Sverige. Men både tidvattensdammar och andra konstgjorda upplag finns utomlands.

Det finns ingen patentlösning på alla energiproblemen, och i så fall är det verkligen inte kärnkraften i sin nuvarande form som är den bästa kandidaten.

Vattenkraft är det enklaste sättet att utnyttja lägesenergi. Och det är inte ett vattenkraftverk som avspärrar Viskans mynning från att nå havet.

Avspärrningen är intaget till kylvattenledningen till ett kärnkraftverk!

Intelligentast vore kanske att utnyttja jordvärmen i sig men dit har vi en bit på väg, vi sitter ju på en invärtes glödande stenkula och fördärvar vår livsmiljö för att skapa lite mer värme på ytan.

Om man förolämpar någon är det beklagligt, problemet är att tonläget ibland blir uppskruvat från båda håll, så viskningarna blir överdövade av ropen...

Just nu oroar jag mig mer för rödfärgad snö från skenande kärnkraftverk än laxarnas stigning, detta inte för att jag ogillar lax och vackra vattenfall.




Posted on: 2011/5/7 15:48
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#17


See User information
OBS! Vattenkraft har inte mycket med denna tråd att göra.

Hur som helst..
Japanerna har varit bland de flitigaste på jorden att hålla koll på dödsstatistik under 1900-talet. Här följer en sammanställning av dödsfallen:
Resized Image
Kvaliteten är lite dålig, men det är för att jag har tagit bilden från en youtube video. En föreläsning med Leuren Moret: http://www.youtube.com/watch?v=Be0ow2Jjs9E (rekomenderas varmt)
Den gröna linjen är cancer. Idag dör varannan av cancer. Det hela ser ut att ha börjat med atomåldern. (den lilla luckan där är, 1945-47 när japanerna inte tilläts rapportera hälsogrejer för att mörka ev. effekter av atombomberna)

Hon nämner även att 2/3 av alla bröstcancerfall händer kvinnor, som bor på en radie upp till 50 miles (har jag för mig att det var) från ett kärnkraftverk.

Vår utarmning av fisken i haven visar sig också hänga ihop proportionerligt med mängden radioaktivt skit vi släpper ut i haven. Perioder med mindre radioaktiva utsläpp hängde ihop med perioder av ökade fiskbestånd.

Posted on: 2011/5/8 13:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#18


See User information
@Fiskpinnar. Det som också hände strax efter kriget var en början på en exponentiellt ökad tillverkning av syntetiserade kemikalier.

Runt WW2 fanns några tusen kommersiella kemikalier. Idag finns över 48miljoner (källa: http://www.cas.org/cgi-bin/cas/regreport.pl). De flesta av dessa är artificiellt påhittade molekyler som naturen aldrig utsatts för och därmed inte kan bryta ner till ofarliga substanser. Samhället har rent ut sagt patetiskt dålig koll på vilka effekter alla dessa kemikalier har.

Jag säger inte emot dig då ökade cancerfall även kan beror på ökad radioaktiv strålning, men det är inte den enda förklaringen.
Till detta kommer även ändrad diet, sjukvård ("mediciner") och andra levnadsvanor.

Posted on: 2011/5/8 15:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#19


See User information
Nej nej, och det nämner hon i föredraget också att det är kombinationen som är värst. Gruvarbetare i urangruvor som rökte hade mer lungcancer än gruvarbetare som inte rökte. Men man kan säga att strålingen är lika farlig som summan av allt annat dumt som vi håller på med.

Posted on: 2011/5/8 15:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#20


See User information
Vart tog ångmotorn vägen?


Posted on: 2011/8/29 15:23
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#21


See User information
Iceland: A Demonstration of the
Coming Hydrogen Economy

www.cleanenergyresourceteams.org/files/CERTsManualCh11.pdf

Posted on: 2011/8/29 15:50
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#22


See User information
Ageir skrev:

Det finns ingen patentlösning på alla energiproblemen


Nej, herregud. De som kommit med sådana lösningar har blivit mördade!

Andra är bara livrädda, vissa går ut ändå, modigt.
www.peswiki.com

Posted on: 2011/8/30 7:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kärnkraft - AVSLUTA!
#23


See User information
"We need a productive capacity; and the best way that we see it is with alternative energy -- not wind, solar, geothermal, biofuel, but something much bigger." -- Gerald Celente

Posted on: 2011/8/30 7:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
34 user(s) are online (34 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 34

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS