vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Divergent tänkande, är internetforum en plats för kreativt tänkande?
#1


See User information
...eller skapar det ännu en ny variant av skygglappar?

Andra halvan/talaren av/i följande föredrag anser jag värt att lyssna på

http://urplay.se/160426

När ni ser på föredraget så kanske ni liksom jag börjar fundera på om det sker "kreativt" tänkande när man "följer" maktpersoner som använder sin makt till omoraliska ändamål. Att studera maktmissbruk, är det kreativt?

Föredraget skapade iaf mycket frågor och tankar för mig.

Posted on: 2011/4/7 21:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Divergent tänkande, är internetforum en plats för kreativt tänkande?
#2
Quote:
"När ni ser på föredraget så kanske ni liksom jag börjar fundera på om det sker "kreativt" tänkande när man "följer" maktpersoner som använder sin makt till omoraliska ändamål. Att studera maktmissbruk, är det kreativt?"


Men vi står ju mitt i det, så vad finns det att fundera på, längre, istället för att inse det?

Hemmablind med skygglappar - ser inte skogen för bara trän osv osv.

Det mest flagranta korrupta trojanska hästeriet kring maktmissbruk, korruption och omoral var väl ändå:

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=173024#forumpost173024

Det är klart det inte är "kreativt" utan destruktivt för både vaken och livet i stort.

http://www.godlikeproductions.com/sm/scfsbpjl.gif

Bara de som vill lansera eget ego och eget strunt av försvar av omoraliskt beteende kan göra en sådan lansering på vaken.

Hade admins speciella tankar innan ni förde ut hoaxet?

Vakna vet att vända på tänket. Men en med dysteragendan lierad (god-morgon/patrik75) kan skriva:
"... Det är synd att användare med sådana åsikter ens vistas här och drar vaken.se's namn i smutsen."

Men är man en mästarprojicerare och aktivist på 17 år så vad ska man begära... - smutsen är vad admins med gemensamma krafter öser in på vaken. Hade du varit lite i rätt kurs så hade du vänt dina ordspökerier åt rätt håll, och inte som du gjorde här:
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=174478#forumpost174478


http://www.godlikeproductions.com/sm/bmagqnjd.jpeg

http://www.godlikeproductions.com/sm/cmicsfee.gif

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Divergent tänkande, är internetforum en plats för kreativt tänkande?
#3


See User information
Trådens syfte var inte att kasta skit på skribenter eller administratörer.

Jag försöker höja diskussionen till högre nivåer. Se föredraget vett ja.

Posted on: 2011/4/7 22:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Divergent tänkande, är internetforum en plats för kreativt tänkande?
#4
Ska se den när jag inte har något bättre för mig, vilket kan dröja (länge...).

Bland annat kan det vara bättre att solen få verka:

http://www.youtube.com/watch?v=IXc2irMukXg&feature=related


 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Divergent tänkande, är internetforum en plats för kreativt tänkande?
#5


See User information
mm Intressant video.

Speciellt då det jag på senare tid insett att det är just kreativiteten som skapar det där lite extra i livet, iaf för mig.
Utan den kreativa spiran skulle livet absolut kännas mer meningslöst eller tråkigt. Det är just när jag får utlopp för min kreativitet som jag känner fulländning, känner full fokus.
Eftersom jag har turen att kunna kombinera detta med det som de allra flesta anser som slaveri (jobb 40h/v) så har jag funnit ett riktigt trivsamt sätt att leva livet på, vilket borde få mig att luta mig tillbaks.
Dvs borde jag således inte höra till skaran människor som plötsligt vaknar upp och inser att vi lever i en verklighet kontrollerad av en djävulsdyrkande kabal.
Det är väl snarare de som tvingas fast vid ett löpande band på fabriken AB som borde inse vilken jävla skitsits dom tvingats in i?
Men kanske är det som killen i videon säger, att sådana som mig är känsligare för sånt här... kanske skapar jag mig min egen låtsasverklighet skapad utifrån fantasier och önskningar, jag vet inte.
Jag har försökt få andra människor att se det jag ser, men tyvärr är det svårt. Väldigt svårt. De allra flesta ser tyvärr bara vilka som är i final i let's dance...oavsett hur många bevis du ger dem för omöjligheten i att 2 flygplan kunde sänka 3 skyskrapor...De bryr sig helt enkelt inte!

Videon ger hur som helst ett intressant perpektiv på det här med kreativitet.
Ett tillstånd som definitivt främjar allt på alla vis, men som absolut trycks ner och snart knappt existerar i ett samhälle byggt på måsten och tidsramar. Kreativitetens största fiende.


Posted on: 2011/4/8 0:45
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Divergent tänkande, är internetforum en plats för kreativt tänkande?
#6


See User information
Ja, det är som det brukar vara i den fantastiska ankdammen Svedala AB, guds gåva till mänskligheten, mycket snack å lite verkstad.

Testa att på egen hand tänka tanken, vem är ansvarig för det jag gör, hur påverkar det min omgivning inklusive alla levande varelser och denna i grunden vackra och fantastiska planet vi både lever på och av.

Hur kan vi bidra till att frigöra allas vår fulla potential, för innerst inne så känner fler och fler att vi har en obegränsad potential, men "systemet" har haft lång tid på sig att finslipa sina metoder och sannerligen så verkar det fungera eftersom majoriteten fortfarande letar skillnader hos varann och som sig bör letar desperat efter minsta chans att sätta sig ett snäpp upp gentemot sin nästa på den i sin illusion i all hast tillverkade piedestalen med hjälp av billiga kinesimporterade byggdetaljer.

Och det vet ju var å en som är halvnykter att genvägar är senvägar, och ju högre piedestal ju smärtsammare fall när det är dags.

Vad är problemet ? De flesta vet vad som är fel idag, de flesta vet också bättre lösningar, frågan är varför det händer så lite, är det så att Göögle och Jewtube redan sencurerat vissa sökord eller är det deprimerande nog ingen längre som bryr sig så länge man själv inte blir drabbad av det fantastiska fenomenet demokrati och 130.000 påstådda lagar som idag tillämpas i EU.

Litet test. Definiera en lag till skillnad mot regel, förordning och bolagspolicy, vad som är skillnad mellan dom och vem som omfattas av respektive.

Tips till er som har mod och vill testa detta test, för er som litar till experter så se till och ha Albyl i mängder, för fritänkare så går det bra med sprit av egen preferens.

Ni som står på tröskeln, kom igen det värsta som kan hända att gå till handling mot ett mål som gagnar alla är att det går åt skogen som så oftast och då kan man lägga till ytterligare en erfarenhet till handlingarna, vilket verkar vara själva poängen med detta jordeliv.

Snälla, försök hitta gemensamma nämnare oss människor emellan och låt skillnaderna vara det som en gång var tänkt, exotiska kulturella lokala kryddor.

Sköt om er alla och lev väl.

ps. för er som håller på att glida över tröskeln och kan tänka er att i praktiken testa hur det skulle vara att testa samförstånd och samarbete med hyfsat likasinnade , som hittat tillbaka till tron på den egna förmågan är välkomna att höra av sig, till en idag annorlunda skara som inte vet vad dom gör men vet att det går att göra allt man vill och lite till, så om du vet vad du vill och det passar in på ovanstående så chansa lite, det kan bli bättre än man kan föreställa sig. Men å andra sidan vad vet jag om det, det enda jag vet är att jag inte vet nånting, men det bör väl inte vara nåt hinder.ds




Posted on: 2011/4/8 12:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Divergent tänkande, är internetforum en plats för kreativt tänkande?
#7


See User information
Quote:

god-morgon skrev:

Videon ger hur som helst ett intressant perpektiv på det här med kreativitet.
Ett tillstånd som definitivt främjar allt på alla vis, men som absolut trycks ner och snart knappt existerar i ett samhälle byggt på måsten och tidsramar. Kreativitetens största fiende.



Det var just det här som jag reagerade på. Motsatsen till flockbeteende är det vi kallar kreativitet.

Men viss grad av flockbeteende krävs för att tillåtas vara kreativ.

Att uttrycka andra synvinklar på ämnen kräver att man har en grupp som kan spegla tillbaka uppskattning. Uppskattning som uppstår ur tacksamhet att inte gruppens övriga medlemmar behövde riskera sin sociala status för att göra något nytt.


Jag började därför fundera lite i tankebanorna:

Går det att vara objektivt kreativ eller krävs det en omgivning som värdesätter det kreativa handlandet och/eller produkten av kreativiteten?

Följdfråga ifall kreativitet bör räknas som subjektivt värderingmått:
Vem uppskattar forskning runt korruption och filosoferande runt eventuella förbättringar som kan göras i samhället?


ps.
"Kreativitet" är också något som är besläktat med vissa tolkningar av ordet "frihet". Och som vi hörde i föredraget så krävs det kunskap för att vara kreativ. Det krävs kunskap för frihet. Vissa har kortat ner detta till att bara säga "Kunskap är frihet."

Posted on: 2011/4/8 17:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Divergent tänkande, är internetforum en plats för kreativt tänkande?
#8


See User information
Tänkte tillbaka på den här tråden när jag läste

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/ ... tt-i-livet-med-en-filosof


Det är egentligen stor brist på filosoferande i dagens sekulariserade samhälle. Vi tror att vi bara kan ersätta religioner med vetenskap, i övergången mister vi allt filosoferande kring livet, moral och värderingar.

Posted on: 2011/9/8 21:11
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Divergent tänkande, är internetforum en plats för kreativt tänkande?
#9


See User information
Pingubenji skrev:
Quote:
"Kreativitet" är också något som är besläktat med vissa tolkningar av ordet "frihet". Och som vi hörde i föredraget så krävs det kunskap för att vara kreativ. Det krävs kunskap för frihet. Vissa har kortat ner detta till att bara säga "Kunskap är frihet."


Som en tidigare bannad user i denna tråd återkommer jag här som obannad...



Då ska vi se.

Fantastiskt snygg inlindning och passning om denna sajts mantra:
"kunskap är frihet", som bland annat syns i loggan på första sidan - fin politiskt korrekt nyspråksanda där.

Trevligt att du faktiskt har insett något värdefullt!

Jag brukar bannas när jag säger sådana saker som att kunskap inte alls ger frihet, eller har med frihet att göra.

Dock gick det åt pipan i fortsättningen och det var tyvärr tillbaka på ruta noll, när du skrev: "Det krävs kunskap för frihet"

Ingen kunskap i världen kan i sig göra en människa "fri".

Kunskap har ingen sådan koppling.

Däremot gör den människor ofria.

Pingubenji skrev:[/quote]
Quote:
Vi tror att vi bara kan ersätta religioner med vetenskap, i övergången mister vi allt filosoferande kring livet, moral och värderingar.


Håller med, Jag vet inte om "vi" tror det. Men det är i vilket fall som helst den sits mänskligheten satt sig i - och "vet en skap" är bara "skap(at) vetande - saker på ytan i illusionen och dess riktning är bort från Sanningen.

Vetenskap ersätter det naturliga, "seendet inåt" tillbaka... - "kunskap" är dess missfoster.


Posted on: 2011/9/8 21:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Divergent tänkande, är internetforum en plats för kreativt tänkande?
#10


See User information
Vissa inom Kyrkan och Humanisterna har insett att de måste minska schismer.

http://www.dn.se/debatt/kyrkan-maste- ... d-med-religionskritikerna


Nu fattas det bara att sanningssökare och kritiker (den andra sortens sanningssökare) inser samma sak.

Främlingsfientlighet mellan subkulturer måste minska. Det är intressant att dessa tankar ploppar upp var man än tittar.

Posted on: 2011/9/10 1:18
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Divergent tänkande, är internetforum en plats för kreativt tänkande?
#11


See User information
Vilken barnslig artikel i DN.

För vilkas skull måste de (vilka är "de") minska på schismer?

Är det fel på schism...- tror du verkligen på det där du läser?

När har en person som Sturmark någonsin skrivit en vettig sak?

Om människor ska söka sanning, och ha ett samhälle värt namnet - då måste man särskilja på saker och ting, inte sätta på skygglappar i toleransmarxismens aliennamn. Desa dåliga upplösande krafter vill att inget ska ses som "dåligt", utan man vill att allt "ska" trivas...alla tillsammans, som vakennewagernas "vi är en"/Oneness... så att det som förstör mänskligheten inte kan ses, för det är uppblandat i denna smet av samförståndsanda, som så starkt är Sveriges kännemärke sedan det blivt alienelitens försöksland.

Quote:
Nu fattas det bara att sanningssökare och kritiker (den andra sortens sanningssökare) inser samma sak.


Vakna istället

Quote:
Det är intressant att dessa tankar ploppar upp var man än tittar.


Javisst är det "intressant"... och får "vakna" att förstår hur långt det nu gått med att tysta det som inte får tystas. Klart det poppar upp alltmer, då agendan har gått så långt, och det blivit så dåligt i sakernas tillstånd.

Som att på en soptipp... vissa kemikalier råkar hamna ihop och börjar komma i kontakt med varandra, det som håller de där de ska vara börjar lösas upp... och ingen bryr sig, folk bara tittar på när det flyter samman, vill inte kritisera någon för att de har hamnat så där, utan tycker det är "intressant" och ett ämne för empatisk diskussion i svensk aliensamförståndsanda, i genusperspektiv. PANG.

Posted on: 2011/9/10 10:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Divergent tänkande, är internetforum en plats för kreativt tänkande?
#12


See User information
Quote:

Kinglevel skrev:
Vakna istället


Du kan säga de där orden hur många gånger du vill. Men det gör inte att jag förstår dig bättre. Använd andra formuleringar, liknelser och exempel varje gång istället. Jag har ärligt talat ingen aning vad du vill säga med dessa ord. Vad är det jag ska göra? Och varför just detta?

Posted on: 2011/9/10 15:17
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Divergent tänkande, är internetforum en plats för kreativt tänkande?
#13


See User information
Quote:

Kinglevel skrev:
För vilkas skull måste de (vilka är "de") minska på schismer?
Är det fel på schism...- tror du verkligen på det där du läser?


Jag ger dig några synonymer till ordet schism så att du förstår vad det är för fel på det.

tvist, osämja, oenighet, konflikt, tvedräkt, fiendskap; brytning, söndring, splittring


Om du tycker det är bra med någonting av detta så begriper jag mig inte på dina åsikter.

Det kostar hela samhället när människor bråkar.

Posted on: 2011/9/10 16:10
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Divergent tänkande, är internetforum en plats för kreativt tänkande?
#14


See User information
Quote:
Om du tycker det är bra med någonting av detta så begriper jag mig inte på dina åsikter.


Jag har inga "åsikter", utan jag säger som det är...

Du har hitills inte insett att allting är upp och ned, och vet inte skillnad på orsak o verkan, utan ser på ytan och inte essensen - det som är logiskt för komaister är fel.

Schism = eng "split" >
> schism (schism, schismen, schismer) [subst.] = split (split, splits)

Att ha urskiljning är viktigt, vad är rätt/fel, gott/ont, vad är i enlighet med vår natur/kosmos = natur/egenskap/kriterier.

När ingenting längre är gott... då tror de som inte inser det att man kan ta vad som helst, anamma det i namn av tolerans o dyl, och man tror lidande är orättvisa, och om det skaver så ska man göra som Sturmark/pingu och resten... är inne på - alltså tro på och promota dåligheter i samförståndsanda - inte inse att man ska "SPLIT" - man ska själv ha urskiljning, kunna säga nej enligt en sund måttstock (lagen/kriterierna för vår natur, Sanningen) - bara när det är på sluttamp är folk så att de inte längre ser hur måttstocken för bedömning snabbt har förskjutits - och ingen vill ge upp dåligheterna - utan som sagt, om det "skaver" så tycker man det är dåligt, och fattar inte att det är läge för att städa ut, säga nej, markera eller vad det nu kan vara.

I vårt störda och förstörda samhälle så jobbas ju det på att allt ska ses som likadant, lika "bra", det är alienagendan, dåliga demoniska krafter (alien också) som villa ha det så, då är det inte lätt för de som inte "har egna tankar" att förstå att man är bara en megafon för nonsens och de dåliga krafterna.

Detta har jag ju skrivit om tusen gånger, på olika sätt - men pingu, du skriver ändå att du "inte begriper mig på" - det är för att du tänker som en vanlig människa, som tänket nu för tiden blivit, pk och fel, och att du då alltså inte utgår från Sanningen, inte har en andlig förståelse, så på ytan verkar det ibland som logiskt vad du skriver, men det är inte så, sett från "ruta ett".

Folk vill som sagt inte "ge upp", och därmed blir de benägna att skydda allt dåligt därute, eller hos andra, fenomenen i livet - för om man kan bidra till att inget kan ses för vad dåligt och strunt det är, då kan man själv undslippa att få sina dåligheter/tillkortakommanden/fasthållanden etc belysta. Dessa personer avskyr "bråk" och sådant som schismer - det är precis som de bakom eliten för ut. De vill mixa allt, inte att allt (en person/grupp/kultur/ras osv) ska återgå till sitt spår, sin natur, källa, inte göra det meningen med våra liv här är, att just ge upp (det dåliga, som inte är en själv) och återvända. Alien vill överta, och då ska det göras själlöst, hos fd människor.

Vakna, eller va kommunist...

Med ditt tänk så är en förkylning en dålig schism mellan olika typer organismer/celler - det hade varit bättre att basiluskattacken fick ske utan att brottas ned. För "symptom" det är något dåligt det... och behövs verkligen inte i vårt öppna och fina samhälle.

Posted on: 2011/9/10 17:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Divergent tänkande, är internetforum en plats för kreativt tänkande?
#15


See User information
Quote:

Kinglevel [Novax] skrev:
När ingenting längre är gott...
...
I vårt störda och förstörda samhälle så jobbas ju det på att allt ska ses som likadant, lika "bra"
...
Vakna, eller va kommunist...

Med ditt tänk så är en förkylning en dålig schism mellan olika typer organismer/celler - det hade varit bättre att basiluskattacken fick ske utan att brottas ned. För "symptom" det är något dåligt det... och behövs verkligen inte i vårt öppna och fina samhälle.


Det finns mycket gott här i världen. Och nej, det jobbas inte med att "se" allt likadant. Det jobbas med att "göra" saker bättre. "Bättre" förändras tyvärr ständigt genom att värderingar förändras. Så det är tyvärr en evighetsresa.

Om ditt skrivande verkligen syftar till att förbättra läget så borde du försöka uttrycka dig bättre. Jag förstår inte vad man gör när man "ger upp" eller "vaknar från kommunism". Jag förstår inte vad "sanningen" är. Jag är en hopplös vanlig människa, det är tyvärr så att du måste skriva till oss vanliga "pk-människor" på vårt språk för att vi ska ha en chans att förstå dig. Vi vet inte bättre.

Som denna tråd handlar om, går det att uttrycka sig konstruktivt på internetforum? Eller blir det för stora kulturkrockar och språkliga missförstånd för att kunna vara konstruktiv? Går det att uttrycka sig på ett sätt att omgivningen förstår och sedan ansluter sig till dessa tankar utan att först genomgå konflikt/näthat.

Och för att använda din liknelse: Jag anser det hade varit bättre om "basiluskattacken" aldrig inträffade, det hade varit bättre om det inte uppstod krig mellan organismerna från första början. Att organismerna istället hittade ett sätt att koexistera på sätt som gynnar alla. Hade vi människor lagt alla pengar som nu används till krig på att istället eliminera orsaken till konflikter så hade vi haft utopia.

Jag behandlar alltså orsaken till våra problem, dvs att människor delar in sig i grupper och polariserar sig mot andra grupper.
"Symtom" är det som du fokuserar på. Att det ska finnas uppdelning mellan grupper (som oundvikligen leder till konflikt, schism, dissiism).

Posted on: 2011/9/11 16:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Divergent tänkande, är internetforum en plats för kreativt tänkande?
#16


See User information
Quote:

Kinglevel [Novax] skrev:
man vill att allt "ska" trivas...alla tillsammans, som vakennewagernas "vi är en"/Oneness...


Om man ska vara rättvis så säger inte bara new age kretsar att vi människor är samma medvetande.

Vetenskapen har nu i stort sett definierat "medvetande" som gemenskap och kommunicerande mellan individuella entiteter. Det vi kallar medvetande är det som uppstår av nätverkande.

http://svtplay.se/v/2537282/vetenskapens_varld/vem_ar_jag_

Så vi människor ingår också i ett medvetande eftersom vi kommunicerar...

Posted on: 2011/9/22 10:45
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
39 user(s) are online (39 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 39

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS