vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Rare earth magnetbubbla?

See User information
Här är en liten men jobbig nyhet, snart kan du kanske sälja magneten du har i din gamla hårddisk för en förmögenhet om vi har otur, stoppas importen av magneter kan det bli tufft i politiken

Mycket av "grön teknik" kan bli omöjlig att realisera på billigt sätt

http://www.naturalnews.com/028028_rare_earth_elements_mining.html

Posted on: 2010/2/1 19:26
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Rare earth magnetbubbla?

See User information
Nja, elektromagnet får man med lite el, järnrör/stång o koppartråd... Kanske dags o köpa på sig ett gäng perma magneter nu.

Posted on: 2010/2/2 0:45
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Det finns konstiga klumpar i marken ett ställe jag vet. Det känns som gammalt tuggummi i konsistensen. Jag råkade köpa en bit "Holmenkol" en gång och har den nånstans i mina gömmor. När jag kollade upp det såg jag att det var en "sällsynt jordartsmetall" som man brukar hitta vid Holmenkollen utanför Oslo, så åtminstone den finns i Norge men nog även i de trakter jag genomströvar. Ytterby ligger dock utanför Uppsala, det är inte det vid Kungälv. Holmenkol liknar ytterbium.

Tydligen kan den isolera från gravitation vid låga temperaturer.

Men åtminstone min "Holmenkol" är inte mer magnetisk än en badrumstvål. Kanske är detta något för magnetmotorforskare?

Dessa metaller verkar ha helt andra egenskaper än järn, den saken är klar.

Posted on: 2010/5/13 19:48
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Nu har det hänt...

Utbyggnaden av vindkraft kan komma att begränsas pågrund av bristen på en sällsynt jordartsmetall som används i moderna vindkraftsgeneratorer. Kina, som i stort sett dominerar marknaden på metallen neodym, har höjt priserna och kommer att begränsa exporten, eftersom de själva behöver metallen till sina vindkraftsverk.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsid ... rupp=4261&artikel=4543069

Posted on: 2011/6/22 13:30

See User information
Knepigt att tidningsartikeln talar om att jordartsmetallerna skulle vara starkt magnetiska. Enligt min erfarenhet skärmar de närmast av magnetism! Men förstås, om det inte hade varit brist hade Japan varit fullt av snabbtåg svävande över rälsen susande fram utan friktion, prototypen är redan framtagen.

Dessutom är det mest dataindustrin som använder dom för att göra färgskärmar i telefoner och datorer.

Kanske är detta en avsiktlig tidningsanka med det dolda målet att underminera beslut om att bygga vindkraftverk, avsändaren tyder ju på detta...

Det talas även om brytning i gruvdrift, men de klumpar jag hittat låg i markskiktet blandat med vanlig sand och lera.

De stora fyndigheterna finns i norra Kina, även kallat Manchuriet. Detta säkerligen till stor men väl dold irritation från både Japan och Ryssland som var för sig haft kontrollen över området flera gånger under de senaste hundra åren.

Men...

Det sägs även att det finns fyndigheter i Afghanistan, vilket delvis skulle kunna förklara närvaron av trupper i landet vad man än har för officiella ursäkter.

Kanske bäst att man håller tyst om vart man har hittat nåt liknande? Annars kommer helikoptrarna väl farande...

Posted on: 2011/6/22 13:58
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper