vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Anonym
Barnkörkort
Många ruskigheter i media om föräldrar som dödar och misshandlar sina barn. Tror ni detta kan vara programmering att införa ett barnkörkort, dvs att alla som vill bli föräldrar måste söka tillstånd innan de skaffar barn. Hur ställer ni er bakom detta? Jag kan tycka det i vissa fall borde införas då man hör om vissa psyksjuka eller folk som skaffar nya barn efter de fått sina barn omhändertagna. Jag säger inte att alla psykiskt sjuka är olämpliga som förälder, men vissa är de det.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Barnkörkort

See User information
Går inte implementera.

Lol Psyksjuka?

Vem är frisk i dagens värld?

Finns många många vardagspsykopater i topparna på näringslivet och inom politiken som inte bör ha barn likväl.

Posted on: 2011/8/11 16:29
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Det är ju det jag säger. Tvivlar du på det finns psykiskt sjuka? En del är inte lämpliga att ha barn helt enkelt. Vad menar du med "Går inte implementera"?

See User information
Och vem ska definera psykiskt sjuk?

Frågar du en psykolog så är alla utom dem själva sjuka.

Därför det inte går implementera.

Vad ska defineras som friskt och sjukt och enligt vem Dsm eller?

Posted on: 2011/8/11 17:01
Resized Image

See User information
Det där med att staten ska bestämma vem som ska få föda låter som rena Nordkorea. "barnkörkortsutbildning" får man ju ändå när man går till alla bvc utbildningar osv, så det finns redan en "utbildning" för detta, bvc gör ju även hembesök för att kontrollera förhållanderna, ser dom något så ingriper dom. Kanske föreslår dom utplacering hos fosterföräldrar (lämpligtvis nära släkt)om det skulle visa sej att föräldrarna inte klarar att ha barn.Om dom misslyckas med sitt jobb, så är det väl bvc tanterna som behöver mer utbildning.

Ta bara och jämför med biltrafiken, alla har körkort, men ändå många kör på fyllan, kör för fort, orsakar dödsolyckor osv. Här behövs polisen för att plocka bort olämpliga trafikanter.

Jag skulle tippa att vid många av vanvårdsfallen så har socialen, bvc eller liknande haft vetskap om missförhållandena men inte ingripit. ungefär som polisen stoppar en fyllekörare för sjunde gången, men släpper i väg den i traffiken igen, och han/hon kör ihjäl någon.

Posted on: 2011/8/11 17:30
Never believe anything until it has been officially denied

Anonym
Jag har sagt psykiskt sjuka och andra ej lämpade. Som det ser ut idag bestämmer psykologer vilka är psykiskt sjuka och det lär knappast ändrats för att du definerar psykisk sjukdom på ett mer konservativt sätt. Jag skriver efter hur samhället ser ut, inte hur du vill det ska vara. Klart detta skulle kunna gå att implementera mot din vilja då det ligger i beslutsfattarnas händer och inte i dina. Som det ser ut idag bedöms psykisk hälsa enligt DSM-IV-TR och ICD-10 vare sig vi medborgare vill eller inte. De lyssnar knappast på våra åsikter om de vill genomföra något.
Ursäkta om jag låtit vrång. Jag bara vill klargöra vad som gäller.

See User information
Vad skulle hända om de barnkörkortslösa (humm...varför kom jag att tänka på de kastlösa nu?) kommer till bvc och är gravida?
Tvångsabort?
Eller ska alla som råkat få stämpeln "Psykiskt sjuk" eller bara saknar "barnkörkort" Tvångssteriliseras i bästa Nazi/Nordkorea stil?

Kanske ska alla "oönskade" nekas Barnkörkort, bara de med "rätta" kriterierna får föda. eller kanske blir barnkörkortet så dyrt att bara överklassen har råd att föröka sej. Det finns massor av vägar detta kan gå om man inför ett sådant system, så nej tack, utbilda bvc-tanterna och socialarbetarna på att uppmärksamma missförhållanden istället.

Posted on: 2011/8/11 19:55

Anonym
Det kan inte jag svara på, men förr tvångssteriliserades de som bedömdes olämpliga. Jag säger bara att trenden pekar mot detta.

See User information
Quote:

Tjoffsson skrev:
Det kan inte jag svara på, men förr tvångssteriliserades de som bedömdes olämpliga. Jag säger bara att trenden pekar mot detta.

Vem ska bestämma vem som är olämplig?

Dessa trender bör stoppas, det är så lätt att trenden fortsätter, titta bara på nazi Tyskland, gränsen flyttades steg för steg för vilka som var olämpliga, vetenskapsmännens kriterier skulle uppfyllas för att vara en "god medborgare" var du av fel ras, hade fel religion, hade psykisk sjukdom eller dåliga arvsanlag, kunde dina rättigheter kunde flyga rakt ut genom dörren. Tyska folket höll bara med, "vetenskapsmännen kunde väl inte ha fel, dom hade ju den bästa utbildningen och de modernaste instituten till förfogande, klart att dom skulle avgöra vem som var olämplig".

Tyvärr har du nog rätt i att dessa rashygieniska trender har börjat vakna till liv igen.

Posted on: 2011/8/11 22:32

See User information
Jag skulle inte förvånas om detta scenario vore verklighet i framtiden. När mediadrevet rullar på så finns ingen hejd på hur mycket intelligens som slipper ur människor. Det är viktigt att lägga märke till signaler och mediatrender för att vara vakna innan det händer.

Däremot undrar jag lite vart du vill komma Tjoffsson? Å ena sidan verkar du lägga märke till en trend

Quote:
Många ruskigheter i media om föräldrar som dödar och misshandlar sina barn. Tror ni detta kan vara programmering att införa ett barnkörkort, dvs att alla som vill bli föräldrar måste söka tillstånd innan de skaffar barn.

och du vaknar till, vilket är bra eftersom du då kan reagera, notera och agera, men samtidigt försvarar du det hela?

Quote:
Jag kan tycka det i vissa fall borde införas då man hör om vissa psyksjuka eller folk som skaffar nya barn efter de fått sina barn omhändertagna.

Är det någonsin bra att programmeras till att godkänna något? Menar du att en eventuell programmering är "lite OK" eftersom du håller med om en del av målet?

Bara nyfiken. =)

Personligen tycker jag hela idén är fullständigt förkastlig. Jag har dock inte sett, eller reagerat på, samma tecken på programmering. Jag tror helt enkelt sådana artiklar säljer.

Posted on: 2011/8/11 22:49

Anonym
Jag vill inte komma nån speciell vart, förutom att jag som du säger ser en viss trend.

Jag har inte försvarat det hela, men jag tycker samtidigt att olämpliga föräldrar inte borde få ha barn. Föräldrar som slår sina barn, behandlar de illa eller begår övergrepp mot dom.

Jag ställer mig ändå bakom att man kanske skulle kunna utbilda dåliga föräldrar att bättre ta hand om sina barn.

See User information

Posted on: 2011/8/12 5:27
Resized Image

See User information
Quote:

Tjoffsson skrev:
Jag vill inte komma nån speciell vart, förutom att jag som du säger ser en viss trend.

Jag har inte försvarat det hela, men jag tycker samtidigt att olämpliga föräldrar inte borde få ha barn. Föräldrar som slår sina barn, behandlar de illa eller begår övergrepp mot dom.

Jag ställer mig ändå bakom att man kanske skulle kunna utbilda dåliga föräldrar att bättre ta hand om sina barn.

Utdildning finns ju redan, men utbildning (precis som med bilkörkort)garanterar knappast att du är felfri, skulle denna utbildning brista och föräldrar inte klarar att ta hand om barnen så måste tex bvc eller socialen uppmärksamma detta, även grannar mm bör rapportera missförhållanden. "Precrime" lösningar, genom att i förväg sterilesera eller neka barn är vansinne. Titta på hur mycket genforskningen kan få fram i dag, kanske har du en liten gen som innebär en förhöjd risk att bli barnmisshandlare, ska du då steriliseras, eller nekas barn? Och förresten, hur kan man vara så säker på att genforskningen har rätt? kanske skulle du bli världens bästa förälder fast du hade den där lilla genen.

Det finns tusentals smarta sätt att linda in rashygieninska tankegångar i bomull så "svensson" tycker att det låter vettigt, Se upp med dessa!

Posted on: 2011/8/12 10:22

See User information
lol Alla konflikter är en produkt av konsumentlögnen som tutas i folk i skolorna och av media.

Posted on: 2011/8/12 10:25
Resized Image

See User information
Instämmer helt Shen, vart begrundar sig problemet, jo i systemet. Så egentligen kan vem som helst vara en dålig förälder, då fel uppfostran gett klartecken

Posted on: 2011/8/12 14:28

See User information
Quote:

Nicco skrev:
Instämmer helt Shen, vart begrundar sig problemet, jo i systemet. Så egentligen kan vem som helst vara en dålig förälder, då fel uppfostran gett klartecken

Att skylla på "systemet" är en gammal 70 tals klyscha som jag inte ställer upp på, alla är vi individer med ett ansvar, alla ska få samma chans, klarar du inte uppgiften, så ska du fråntas ansvaret tills du kan bevisa att du klarar det igen, men INTE i förväg, verkligheten ska avgöra, inte gissningar av "Experter".

Och förresten, är det ingen som håller med mej?.....

Posted on: 2011/8/12 20:10

Anonym
Jo, jag håller med dig. Det var därför jag gjorde detta ämne.

See User information
Quote:

Tjoffsson skrev:
Jo, jag håller med dig. Det var därför jag gjorde detta ämne.

Gör du? med tanke på första inlägget, så kunde du tänka dej att neka "vissa" grupper barn. Kanske har du tänkt om?

Posted on: 2011/8/12 20:47

Anonym
Det verkar florera missförstånd då i det här ämnet. Jag tyckte du skrev du var emot sterilisering och ingrepp på grund av gener, vilket jag är emot. Men om en person har en dålig historia av att vara förälder och dess barn blir omhändertaget tycker jag det är rätt att omhänderta ytterligare barn om inte någon form av kurs eller något hålls för att bygga upp den här föräldern till en bra förälder. Det jag ser i media är en programmering att dina åtgärder ska införas.

See User information
Quote:

sliparn skrev:
Att skylla på "systemet" är en gammal 70 tals klyscha som jag inte ställer upp på, alla är vi individer med ett ansvar, alla ska få samma chans, klarar du inte uppgiften, så ska du fråntas ansvaret tills du kan bevisa att du klarar det igen, men INTE i förväg, verkligheten ska avgöra, inte gissningar av "Experter".

Och förresten, är det ingen som håller med mej?.....

Även om jag tycker att man kan skylla även på systemet så håller jag med dig. Antar att det ligger i hur man definierar systemet?

Problemet är nämligen att någon måste göra en bedömning och där kan systemet brista, eller bära. Även systemet runt om kan brista då det kan forma ditt barn till något som du inte vill eller tror på.

Uppenbara fall som misshandel eller annat råder det ju ingen tvekan om, men det blir svårare om det handlar om någon som fråntas sitt "barnkörkort" för att den har en annan syn på uppfostran, pedagogik eller annat mer "diffust".

Man får ju inte glömma att värdegrunder och annat fluktuerar från en tid till en annan. Var tid har sina sanningar.

Posted on: 2011/8/12 21:15

Edited by Cupio on 2011/8/12 21:36:47

See User information
Utbildnings systemet är roten till allt ont.

Mycket viktigt med hjärntvätt.

Tillräckligt viktigt att man splittrar familjer.

Om du undrar hur samhället skulle se ut om man inte hade hjärntvätt så är det bara se hur domenic fungerade när dom släppte han i ett klassrum när han var traumafri.

Posted on: 2011/8/13 7:38
Resized Image

Anonym
Och Domenic är vem då?

See User information

Posted on: 2011/8/13 20:49
Resized Image

See User information
LVU sätts i system. Man bygger upp ett företagande kring detta och sysselsätter människor. Visst kan detta behövas i vissa fall, men det missbrukas likaså.
En LVU-plats kostar ca 3000 kronor om dagen. Det är inte Hilton de bor på. 3000 kronor om dagen kan man anställa ett par personer som skulle kunna fungera som stöd istället för att ta barn ifrån en. Sedan tror jag inte man räknar in kostnaderna för arbetarna hos myndigheterna kring detta.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att man kan skylla en hel del på systemet. Folk lever i stress, familjer måster arbeta mycket för att betala av sina skulder. Man har varken tid eller ekonomi och många familjer skiljer sig, träffar nya vilket leder till splittring såväl hos barnen. Nya partner har inte samma känslor för barn som inte är deras egen. Barn kan säkert också vara mer jobbiga idag eftersom många är vaccinationsskadade, ADHD, autism ect. Barn blir speedade av alla färgämnen och skitmat de äter. Det sistnämnda bottnar även detta i tidsbrist, vi har inte tid att tillaga vår egen mat, utan köper halvfabrikata produkter.

Ett körkort vore fruktansvärt, men tänkbart. Kanske ett steg i planerna om att minska jordens befolkning.

Posted on: 2011/8/13 23:05

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper