vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Skogen - vad hände sen?

See User information
Jag har sett filmerna om Skogs-Artur och förstått att det bor fler ute i skogarna runt Stockholm. Filmerna har nåt år på nacken nu och jag undrar hur det går där ute? Bor han kvar? Nån som vet? Intressant livstill tycker jag.

Posted on: 2010/5/6 10:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Skogen - vad hände sen?
Här är reportage:et om Artur
http://vaken.se/modules/smartsection/ ... com_order=0&com_mode=flat

Artur bor idag inte kvar i skogen. Vad framtiden innehåller kan man dock inte veta.

Skogarna runt bagarmossen är så vitt jag vet inte bebodda just nu. Dock i andra delar av Stockholm så finns det folk som bor och om tidigare bodde vid Bagarmossen. De bor mer söder ut på södertörn och finns nog även vid Järna med omnejd.

Vi skulle kunna göra en liten uppföljning på detta.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Tack för snabbt svar. Ja, en uppföljning om Artur, helst av Artur och de andra skogsboende, skulle verkligen uppskattas.

Hittade detta dokument:

http://www.google.se/url?sa=t&source= ... lxxOw0EEBGw1m3fhS1u2DZfjg

på Insyn, så jag gissade att de blivit ivägkörda vid det här laget. Hoppas de hittat nåt ställe de trivs på.

Posted on: 2010/5/6 13:58

Anonym
Intressant dokument, har aldrig sett det!

Här är iaf det som hände 2005 som senare ledde till ersättning från kommunen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article339666.ab

See User information
Är det någon som flyttat ut i skogen i sommar? För min del blev det inte så, sitter kvar fast i svensson-fällan. Skulle fortfarande vara intressant att höra om Artur och liknande fria själar. Skulle gärna läsa en uppföljning!

Posted on: 2011/7/29 20:57

See User information
Fler och fler flyttar och startar ett lite fria liv, mer självständigt, mer självförsörjande. Jag är med på ett tåg, vet om flera andra. Första steget är alltid att finna mark, vilket vi har gjort, även andra också.

Det finns dock ett stort problem som dom flesta måste lösa, var grupp för sig. Väldigt få tillåter andra att ta livet som det kommer på sitt vis, avundsjuka eller rädsla, rent av avundsjuka vem vet? Det skapar ibland problem, ibland stora ibland små. Lika mycket som man koncentrerar sig på att klara sig eget liv så behöver man förklara sig för andra, eller hålla en låg profil för att inte dra på sig blickar eller missuppfattas etc.

Jag och några till har dock kommit underfund med ett sätt som kan tänkas fungera, som vi förmodligen skall försöka informera om om så finns intresse för.

Inte för att vara negativ, istället, sluter man ögonen för det så kan man få lite trassel som tar tid att reda ut, bara för att andra inte tycker likadant, eller tror nåt.

Om intresse finns för ett lite friare liv, (mer ansvarsfullt-andligt) PM:a, jag vill inte gå in på detaljer om det inte är så att jag har tillåtelse till det. Var man pratar för sig själv så att säga.

Punkt nummer 2 är lite roligare, den alternativa tekniken som gör livet lite enklare och billigare, där kan jag bladdra på i ett par dagar om så behöves. Har ägnat snart 6 år åt tekniken som passar skogslivet eller bylivet etc.

Finns hur mycket att lära sig om det, känns som man bara har börjat. I grund och botten råder följande, den perfekta lösningen handlar inte om hur mycket och många detaljer man kan lägga till, tvärtom, den perfekta lösningen är den som inte går att strippa mer. Var nog någon smart fåne som uttryckte sig så någon gång, lät sunt.

Tills vidare, may the force be with you all :)

Posted on: 2011/7/29 21:29
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
Hitta den effektivaste och enklaste metoden att bygga husen.
Kollektivt en för alla och alla för en.
Som myror på ett led.
Behövs en bra projektledare.

Kunde livets ord resa sina templen på 3 dar lär vi nog kunna bygga en mindre stad på 1 månad.

Posted on: 2011/7/30 10:31
Resized Image

See User information
Det finns några lösningar som effektiviserar både boende och arbetslokaler i form av både värme och trevnad, för en billig penning... Kanske är det dags för en presentation eller fler, finns många ideer och möjligheter som inte har nämnts här eller någon annan stans, fler sitter på visioner som säkert är välkomna fram i etern också...

Att leda ett sånt projekt är inte så krongligt, det handlar om att berör och skapa behoven först och främst, sen lever man väl som man vill mer eller mindre. Det gäller skapa det som behövs i form av pysselhörnor, materiallager, samlingslokaer etc, dock beror allt på hur man vill bo och leva. Det går att få in ganska många på en liten bit mark, utan att kopiera dagens höns-burs-hem.

Det är dock svårt att ta tag i sånt här när så många viljor råder, man behöver vara överense om behöven först, där är dom flesta överens, sen när det kommer till design och annat så spricker det ibland. Jag menar inte på att något fult skall byggas, det handlar mer om att vidga vyerna lite, men det kommer, skam den som ger sig.

Man behöver börja någonstans, efter det kan man utöka sin vilja och skapa det man egentligen drömmer om, men att ta steget från ett liv och ett hus/lägenhet till drömhuset kan vara både kostsamt och tidskrävande, det gäller att kompromissa så att man skapar möjligheten istället för att bara drömma om den.

Egentligen är det inte så svårt, fysiska lagar råder för det mesta, boendet har sina regler, lagar och riktlinjer, mathållning och djurhållning sina etc. Lite back to basic som gäller, börja om, starta om på nytt...

Det stämmer som Du säger Shen, det behövs en projektansvarig för att något skall hända, annars går det väldigt sakta eller inte alls. Det handlar inte om någon ledare, det handlar mest enkelt om ett arbetssätt som gör saker och ting möjligt.

Nåväl, kaffedags, peace...

Posted on: 2011/7/30 10:58
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information

Hej på er systrar och bröder,

Har själv varit och levt i skogen dom sista två månaderna, modell Artur, fast på ett lite mer bekvämare sätt.

Resan har varit väldigt givande och jag har fått väldigt mycket lärdomar och reflektione.

Förstoch frmst, mäste v lära oss lyssna på varandra och inte som vi så duktigt blivit lärda: Att pränta in våra egna vyer och åsikter i andra. Så lite tvärt om än vi vanligtvis förhåller oss med.

Sedan bör "vi" se till behoven, av vilka gruppen består av. Och vem i gruppen som har kompetensen för delarna av "projektet".

Efter det, blir det lätt. Att efter detta sätta upp målen för stegen för att gemensamt skapande.

Finns en barnfamlj, är det enbart min åsikt att ett sådant boende borde skapas först, med hjälp av samtliga. Skulle själv lätt bo ietttält en veckas längre tid, om jag kunde få bli med om deta. Ett sådant boende kan stå klart på endag. Är det sedan 10 boenden vi talar om blir detta mer eller mindre klart på 1-2 veckor.

Nyckelnär gemenskapen och de resurser och viljor vi vill bidra med och med resurser menar jag inte enbart fiktiva skuldsedlar. Jag är väldigt klar över att samtliga har viktiga bitar av detta helhetspussel som bör tas tillvara på bästa sätt.

Ja, projektledare... Dock med ett nytt förfarande i aspekten för skapandet.

Vi kan enbart skapa deta tillsammans, inte genom att bara följa andr... Men för det, krävs ett visst "mognande"... Utan förbehåll för egna intressen. Vi är varandra bästa resurs och hjälp, kanske dags att plocka fram det?

Posted on: 2011/7/30 11:44

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!

See User information
Ja Mål - Behov - Metod - Grupper - Kompetens - Tillvägagångsätt.

Först genomgång med var ledare med vart team.

Värme mannen leder värme teamet.

Isolerings mannen leder isoleringsteamet.

Elmannen leder elteamet osv osv osv

Virkesmannen leder Snickarteamet.

Rörmannen leder rörteamet.

Betongmannen gjuter med betongteamet.

Reningsmannen leder reningsteamet.

osv osv osv

Skapa en bas.

Katalogisera för att strukturera.

Och en projektledare som leder teamen och ledaren rätt i rätt ordning på rätt plats.

Comradion ett måste.

Gör allt på papper och med modell först ser det ut och flyta på fint är det bara kopiera myrorna ; )

The sims typ lol.

Med lite uppfinningsrikedom lär det mesta gå lätt.

Vad intressen kan leda till ; )

http://www.youtube.com/watch?v=MaZNGTiVhPQ

Posted on: 2011/7/31 14:10
Resized Image

See User information

Posted on: 2011/7/31 17:09

See User information
Ett tack till Void, Avatar, Patrik mfl som varit på besök och bidragit till vad vi gör.

Ni andra är hjärtligt välkomna på besök både före och efter det smäller.

* Jopp, skogen är det som gäller.

www.wikhall.com

Posted on: 2011/8/1 5:40

See User information
Ja, fast detta ligger ju förstås på framsidan. Allra mest har det vatt goa glada göbbar från götet som tittat in... Men folk har kommit så långväga ifrån som Singapore, Taiwan och Australien.

Posted on: 2011/8/1 6:18

See User information
Ja, då har man fått lite svar, tack! Kul att det finns fler som är intresserade av det här livet. Jag tror det finns en hel del problem med skogslivet och några motsägelser hittar jag även i svaren:

Quote:
Fler och fler flyttar och startar ett lite fria liv, mer självständigt, mer självförsörjande

Quote:
Behövs en bra projektledare

Ja, det är det fria och självständiga livet som intresserar mig. Att sen göra en organisation av det hela med projektledare och dylikt tror jag kommer ta bort det attraktiva med det fria livet. Själv är det främst nomadlivet jag är ute efter men jag kan tänka mig att vara mer bofast under en kortare tid. Då skulle det varken vara organiserat eller inrutat på något sätt. Men vi är olika, några skulle nog se ett behov av en mer stabil tillvaro, speciellt om man skulle ta med sig barn ut i friheten. Jag tror det skulle gå att kombinera till allas belåtenhet. Kanske ett antal mindre fasta bosättningar och nomader och vagabonder som rör sig mellan dessa samhällen.

Några frågor som blir svåra att komma ifrån, alla av ekonomisk art:

1, sjukvård? Kanske inte ett jätteproblem i vårt land men lite av ett moraliskt problem om man inte själv bidrar med skatt fast man använder sig av den skattefinansierade vården? Vad kostar en internationell sjukförsäkring?

2, markägandet, var hittar man mark att bo billigt på? Ett historiskt problem, desto mindre löst.

3, pension? Skulle man leva i skogen eller på ett mycket enklare sätt än idag under en längre tid kommer man inte samla på sig någon pension att tala om. När man blir äldre och inte orkar ta hand om sig själv, vad gör man?

Nån som har några funderingar kring det här?

Posted on: 2011/8/12 22:15

See User information
Projectledare endast under tiden man reser infrastrukturen.

Sjukvård? Hur gör dom i Auroville?

Markägande? Igentligen har jag lust och säga jorden är vår från början (mänskliga rättigheter).

Pension. Jag tror att får man leva i sin egen takt kan man tillföra samhället bra mycket mera även i hög ålder.

Och får man leva naturligare blir man inte lika trasig som gammal heller.

Min mormor blev 98 år och till den sista dagen bäddade hon diskade och tog hand om sig själv utan problem.
Flertalet av mina utländska vänner har åldringar som lever likadant.

Min polares mormor i grekland som är 94 år går omkring i trädgården och donar och tar hand om huset.

Men här i Sverige är livet slut runt 70 och seniliteten kickar in..

Varför?

Brist på soljus och mycket flour , kosten och medicinering?.

Vad vet jag men något är det iallafall.

Posted on: 2011/8/13 7:35
Resized Image

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper