Vakencorner

Anonym
|
Svenska regeringen betalade 100 miljoner för att få hit facebook!
|
|||
---|---|---|---|---|
|
||||
|
Re: Svenska regeringen betalade 100 miljoner för att få hit facebook!
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Kommer sysselsätta 300 personermed byggandet.
50 pers kommer jobba med driften. De kommer konsumera enorma mängder el. Fler företag kanske bygger serverhallar i Sverige nu när både Facebook och Google ska göra det. Behöver Facebook 100 miljoner av staten ? NEJ. Men långsiktigt kommer det generera vinst för staten, så varför inte uppmuntra till detta ?
Posted on: 2011/11/15 21:25
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Det var 100 miljoner Facebook krävde,men de fick 105 miljoner
nu till att börja med. Sedan kommer Facebook få ytterligare minst 25 miljoner. Att det blir 50 pers i driften tror jag inte på. Det pratas ofta om arbetstillfällen när någon vill etablera sig och få pengar,sedan brukar det inte bli mycket av det. Hur som helst är det idiotiskt att betala dessa minst 130 miljoner. Två nya ställverk ska byggas och de kommunala vattenledningarna i hela området måste bytas till grövre. De ska kyla anläggningen sommartid med dricksvatten. Alaska hade väl varit ett bättre alternativ. Vad är det som gör att de vill till Sverige? Jag tycker det verkar skumt...
Posted on: 2011/11/15 22:25
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Sverige har starka krafter som vill bevara internet decentraliserat och fritt. Facebook vill väl ha en bas här för att kunna överleva nu när internet begränsas överallt i världen.
Posted on: 2011/11/15 23:01
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
100.000.000 kr, det var ganska billigt ändå! Det skedde väl med skattemedel antar jag. Har svårt att tro att regeringen [ca 15 pers] tog det ur egen ficka!
Posted on: 2011/11/16 0:25
|
|||
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Tänk om alla internetföretag kunde få denna summa, då skulle vi vara störst i världen på webbtjänster! Vi skulle få så mycket jobb!
(Nu tänker jag tillbaka på vad kostnaden för krogjobben som alliansen drivit så hårt ligger på... vad var det nu igen... 1,5 miljoner stycket... just ja! Jag skulle kunna starta eget företag och driva det i flera år om jag fick 1,5 miljoner för att skapa arbete. Skulle kunna anställa flera stycken ungdomar och dra igång något fantastiskt!) Visst är det lustigt att jobb kostar pengar att skapa :) 100 miljoner för 50 personer som sköter drift är 2 miljoner per arbetsplats, därtill 300 arbetsplatser under byggandet. Låter mycket effektivare att bjuda in Facebook till Sverige än att låta krogarna anställa ungdomar till löjligt låga löner. Om man vill skapa jobb vill säga, så det hela är kanske bra ändå... (ironi)
Posted on: 2011/11/16 2:04
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Facebook Could Rack Up $1B in Profit This Year
http://gigaom.com/2011/01/06/facebook-revenue-profit/ Ett Amerikanskt bolag som beräknas komma upp i en biljon dollar i profit 2011 får alltså 130miljoner kr av svenska skattepengar. Men det är möjligt att det var en bra affär om det handlar om att övervaka människor vilket jag misstänker dom flesta här redan räknat ut.
Posted on: 2011/11/16 7:29
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
I vilket fall som helst låter det som om de nya anläggningarna har byggts för att vara en del av en enorm datatrafik. Ibland undrar jag en del över de ständiga uppdateringarna som sker av mobiler och datorer, kanske lägger man in saker som skapar nya, av oss okända komponenter i supernätverk.
Senast i natt mottag jag två stora uppdateringar, en av min iPhone som nu heter 5 nånting, och en av Youtube. Det tog en bra stund att ladda ner uppdateringarna, det måste ha varit stora mängder som passerade genom eller på något sätt använde telefonens kapacitet. Just Facebook samlar ju in data om vilka du gillar och ogillar, och vad du gillar eller ogillar. Jag måste poängtera att man inte måste ana nån sorts säkerhetstjänster eller spionorgan för nån stormakt i allting, det kan röra sig om oskyldiga saker som hästprylar eller tjejers smink eller skapandet av popidoler och kult kring dom. Britney Spears var ju en typisk skapad produkt, allt kring henne var fakat men det har tjänats massor av pengar på dessa "brands" genom åren. Så vad vi ser är skapandet av det nya som samtidigt måste betecknas som tabloidernas och morgontidningarnas död. Medias nya skepnad... utan tryckerier, de är snart lika obsoleta som ishackorna blev den gången kylskåpen kom. Adjö, Aftonbladet! adjö, GP! adjö, Dagens Nyheter! adjö, fackpressen! adjö direktreklamen!
Posted on: 2011/11/16 8:16
|
|||
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
Jag måste poängtera att man inte måste ana nån sorts säkerhetstjänster eller spionorgan för nån stormakt i allting, det kan röra sig om oskyldiga saker som hästprylar eller tjejers smink eller skapandet av popidoler och kult kring dom. Britney Spears är ju en typisk skapad produkt, allt kring henne är fakat men det har tjänats massor av pengar på dessa "brands" genom åren. Det ena behöver inte utesluta det andra. I en tid som nu när det är status att vara känd så är det nog ganska naturligt att människor vill visa upp sig på siter som facebook. Den viktigaste delen för att skapa det totalitära samhället måste ändå vara att vanliga människor övervakar varandra. Läger man till möjligheten att tjäna en liten slant på att ange andra människor av olika anledningar så vet vi hur det kommer att sluta. Det mest tragiska är dock att se hur många som är villig att gräva sin egen grav.
Posted on: 2011/11/16 8:41
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Posted on: 2011/11/16 9:58
|
|||
![]() |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Det är inte bara Facebook, säkert finns allt man skrivit här sparat nånstans. Säkert finns alla sms man skickat sparade.
Så försvarslinjen för den personliga integriteten måste flyttas från den formliga mani för inloggningssäkerhet jag har märkt här och där till att man helt enkelt får lära sig att hålla sig till ämnet och säga saker man kan stå för, helt enkelt. Skulle man bli anklagad för att ha sagt nåt som man faktiskt står för, får dom väl bränna en på bål då. Skillnaden mellan dig och dom är då vad dom har gjort. Och därmed dragit över sig den kommande oundvikliga domen. "Dina vänner dör, dina husdjur dör och bort dör även du. Men ett vet jag som aldrig dör: Domen över död man!" Se, där ligger det moraliska övertaget. Och det är det som gäller i det långa långa långa loppet. Sen kan man ju jämföra med gamla dagars husförhör. Det gick till så att prästen kom på besök och hela släkten samlades för något som skulle vara en genomgång och jämförelse med rättesnöret, Luthers Lilla Katekes (boken där det stod vad man skulle tro på och hur man skulle uppföra sig). Det fanns nog en och annan som kunde svara för sig på den tiden också, som prästerna nogsamt visste att undvika, eller som tystades på olika sätt. Det var lite av en talangscouting samtidigt som många var rädda. Men stämningen var nog densamma som idag.
Posted on: 2011/11/16 10:49
Edited by Asgeir on 2011/11/16 11:23:23
|
|||
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Tänk vad ett namn och ett hembesök kan göra.
Männskligheten går under när människor slutar agera. Ekonomin krashar alla blir lidande och det ska dödas. Hello dear minister care for some home visits? Hello dear bankirtjuv care for some home visits? Tror ni mördarna och tjuvarna skulle ha fritt fram om folk kunde agera? Därför media är viktigt för dom. Man skulle säga att den som bryter sig in i mitt hem och länsar åker på pisk. Jag ser ingen skillnad på detta och när dom stjäl ens tillgångar bakvägen.
Posted on: 2011/11/16 11:26
|
|||
![]() |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
Sen kan man ju jämföra med gamla dagars husförhör. Det gick till så att prästen kom på besök och hela släkten samlades för något som skulle vara en genomgång och jämförelse med rättesnöret, Luthers Lilla Katekes (boken där det stod vad man skulle tro på och hur man skulle uppföra sig). Jag hittade Martin Luthers lilla kartekes, gleerupska skolupplagan hemma. En liten bok på 128 sidor som kostade 60öre, så att alla barn skulle lära sig vad som var rätt och fel enligt den Lutherska läran. Boken börjar med dom tio budorden och efter varje budord finns en enkel förklaring av betydelsen av budordet. Hittade även en bibel som var över 100år gammal. Den är dock lite svår att läsa eftersom den är skriven i gammel Svenska och sidorna är ganska utsliten. Nu blev det tyvärr lite offtopic.....
Posted on: 2011/11/16 11:47
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Du skall icke stjäla?
Du skall icke stjäla från den som har pga systemet fördelat så du inte har. För om du stjäl för att överleva som dom tvingar dig att göra så kan du straffas av lagen som försöker övertala dig att det var dit eget val och ditt eget fel. Men inget om orättvisorna som satte dig i den positionen i första hand. Inte många rika i fängelserna, ska det vara en slump eller? Riktigt Fucking diskriminerande skitsystem. Känn tänk och gör som jag säger annars. Lagen = En dåres kompass.
Posted on: 2011/11/16 12:17
|
|||
![]() |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Jag antar att jag inte är den ende som får utskicken från Avaaz. org? I det senaste utskicket vill dom att man skall skriva på för att protestera mot en förväntad ny lag som skall ge kontroll över internet åt myndigheterna i olika länder.
Skall man se utlokaliseringen av Facebook i det ljuset eller är det ytterligare disinfo? Om det är sant lär vi få ytterligare anledning att hävda vår neutralitet starkare, eftersom det fria ordet upplevs lika farligt som iranska atomvapen i en kanske inte särskilt avlägsen framtid. Jag menar i klartext: Kan vi försvara den här anläggningen mot sabotage och dronattacker? Den är lika strategisk i ett infowar som Bab el Mandeb, Marmara, Suez eller Panama i ett världskrig! Nåå?????
Posted on: 2011/11/18 9:51
|
|||
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Regeringen har en pott för att främja utländska företag till att etablera sig i Sverige.
Så att regeringen bidragit till Facebook är helt naturligt, och summan är ju i relation till hur mkt regeringen tror att företaget kan generara.
Posted on: 2011/11/18 11:22
|
|||
|
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login