vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Finns det någonstans i Sverige några som vill bygga "nytt samhälle"?

See User information
Jag har tröttnat på platsen där jag bor. Sambon och jag är öppna för förslag om det finns realistiska möjligheter var som helst i landet. Natur och omgivningar skulle lämpa sig där vi bor, men folksjälen här är trög.

Vi har länge drömt och visionerat om nån sorts experimentell by med byggsugna individer som skapar sin dröm. Tillsammans skulle det kunna bli en helt fantastisk samling av diverse miljövänliga, geometriskt intressanta och, vem vet, även hälsobringande arkitektur. Möjlighet som samlingspunkt för nästa våg ekobygg och ekobo?

De senaste åren har jag försökt samla så många länkar jag hittat om annorlunda bo och bygg. Har du fler så tipsa mig - sidan ska genomgå en upprustning inom kort. bonadomo.se (Bonadomo betyder bra hus)

Posted on: 2011/12/12 20:08
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Finns det någonstans i Sverige några som vill bygga "nytt samhälle"?

See User information

Posted on: 2011/12/13 5:05
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jag vet vad jag talar om av massor av erfarenhet, både andras och mina egna.

Du/ni skriver att "folksjälen här är trög".

Det finns bara tre ställen i Sverige där inte just precis det problemet finns. Stockholm, Göteborg och Malmö. Sedan finns där andra problem...

Stora skogar och marker där det inte bor knappt en människa, där finns inte det problemet heller. Sverige ovanför Karlstad alltså. Där finns dock problemet att nästan överallt äger de stora bolagen all skog och mark. Stora Enso m fl

Lämna Sverige. Eller hitta på helt nya lösningar. Vi gör det senare. Det är motigt och vi har arbetat i åratal med mesta möjliga motstånd. Här är vi nu, man kan tycka att 2000 m2 och ett nästan färdigt lerhus inte är mycket men med tanke på var vi varit är det en god början...

Välkomna på besök.

www.wikhall.com

Posted on: 2011/12/13 6:36

See User information
Ja, och här är folksjälen trög. Extremt trög. En ny folksjäl behövs och kommer att bli.

Posted on: 2011/12/13 6:37

See User information
Jag har haft liknande tankar, men jag visualiserade mig en by med människor som bor i simpla enrummare uppe i träd. Inte flera meter högt men kanske 1 meter över marken.
Jag tänkte att om man kunde spänna fast väggar i träd utan att skada dom så skulle man ha hus som kan förflyttas väldigt enkelt från träd till träd. inte enkelt men ni förstår, det blir en möjlighet att bara packa ihop och dra på några timmar.

tack vare allemansrätten borde det inte vara omöjigt.

Kunskapen hur man gör gravitation till energi kan vara väldigt användsbart med tanke på att värme och mat skulle vara gratis även på vintern.

huvudsaken är nog bara att man hittar rätt folk. Jag visualiserar mig 20 personer minst för att det skulle bli rullbart med rullbyn.

MVh

Posted on: 2012/8/7 10:42
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].

See User information
Jag kanske inte har möjlighet att vara med i ett sådant projekt även om jag vill men tänkte bidraga med en länk som kan ge lite inspiration. Kika på denna länken
http://www.youtube.com/watch?v=YrMJwIedrWU&feature=related

Posted on: 2012/8/7 17:50
Kommentera men gärna med respekt och faktagrundade påståenden!

See User information
Är det inte lite taskigt att skicka ett program om skräpkrigarna till oss? :D
Ska vi lära oss nått av dom eller vad menar du?

MVH

Posted on: 2012/8/7 23:16
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper