vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 (3) 4 »

Re: Känn till ditt pris!

See User information
Precis..

Finns det inte något talesätt som säger nått i stil med att ignorans är en förutsättning för ondska?

Men samtidigt finns det inget som säger att man inte kan skydda sig från skiten andras dumhet/ignorans orsakar, eller att man tillochmed kan bli väldigt rik på den...

Inget ont som inte har nått gott med sig ;)

Posted on: 2012/1/25 13:33
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Dom kommer dra oss alla ner över stupet. Jag tror inte att ett lyckligt liv på jorden är att sträva efter, har man haft det får man ta sitt straff. Ingen kan vara lycklig, samtidigt som man förstår hur verkligheten ser ut.

Så dom byter lycka, mot ignorans, det enda sättet att uppnå lycka. Att jaga vinden.

Den som inte kämpar emot, går med, döda fiskar simmar inte emot strömmen, de flyter med.

Posted on: 2012/1/25 14:16
Kreti och pleti är en i vardagligt bruk föraktlig beteckning för allehanda löst folk, den breda allmänheten, vem som helst, eller som det står i Nordisk Familjebok: ”personer utan börd, bildning eller samhällsställning.”
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Där håller jag inte med.

Lycka är personligt.

Någon är lycklig om han får bo i ett tält i skogen och olda sin mat, någon annan bara den har en familj och någon om den bor i ett slott.

Man åker mara med över stupet om man förlitar sig till systemen som då rasar.

Vaför ens kämpa om man ändå aldrig kommer nå lycka?
Då kan man lika gjärna ta livet av sig bara för att slipa skiten.

Men frågan är ju vem som egentligen kämpar emot..
Är det dom som försöker hålla liv i ett system som redan är trasigt? Eller dom som letar efter lösningar för att undvika att dras med i fallet?

För min del är lycka det samma som friheten att styra över mitt eget liv och att äga min tid så jag inte ska behöva löneslava för att kunna försörja mig om min framtida familj.
Även när jag når dit kommer jag självklart inte springa runt dyngnet runt i total eufori, problem kommer alltid finnas.
Man får bara välja vilka man ska lägga sin tid på.

Sä kämpa emot kan man göra på många sätt..
Man måste inte avstå alla nöjen och meningslösa saker bara för att man kämpar om makten över sitt eget liv.

Världen går inte under bara för att vi ramlar över stupet, liknande kriser har hänt förr i historien och folk överlevde då.
Så förbereder man sig är chansen större att man blir en av dom som klarar sig nu och att man dessutom har bättre förutsättningar än dom flesta när krisen är över.

Om man inte försöker så kan man redan nu räkna sig till förlorarna.

Där finns också en stor del till anledning till att vissa blir så enormt rika, dom förutser och förbereder sig för kriser.
Alla Svenssons som förlitar sig på någon annan står då som förlorare och allt deras sammlade besparingar hamnar hos dom som är berädda.

Posted on: 2012/1/25 14:56
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.

See User information
Lycka är för att lura oss att överleva, men intellektet gör att vi till och med gör handlingar som avslutar livet, för att uppnå våra mål eller ideal.

Vissa gör vad som helst för att uppnå sin lycka, andra för att uppnå sina ideal.

Det är det valet står imellan.

Posted on: 2012/1/25 15:14
Kreti och pleti är en i vardagligt bruk föraktlig beteckning för allehanda löst folk, den breda allmänheten, vem som helst, eller som det står i Nordisk Familjebok: ”personer utan börd, bildning eller samhällsställning.”

See User information
Håller inte med.

Vem har isf lurat oss att lycka vore nått för att överleva?

Människan har ju sen vi började gå på två ben (och innan det) alltid trävat efter trygghet och lycka.
Lycka känner man ju när man mår bra, och bra mår man när man uppnått ett mål eller någon säger att man gjort något bra.

Det är inget någon elit hitta på för några hundra år sedan.
Materiell lycka må va något "falskt", men även det är relativt.

Mateiellt i ett par nya skor är lika materielt som en ny plug till en fattig bonde, bara att den senare leder till mer prektisk nytta än skorna.

Så länge man inte skadar någon annan i sin jakt på lycka så får folk jaga vad dom vill enligt mig. Det du ser som onödigt och ytligt kan för någon annan va total lycka och vise versa.

Döm inte andra för deras livsval, för det är deras liv och deras val.

Fundera ist på vad de är DU vill ha för att känna lycka och hur du ska nåt det.

Posted on: 2012/1/25 16:20

See User information
Massornas jakt på lycka håller oss alla förslavade. Folk kan inte ta en period av misär, för en evig (nåja) period av frihet.

De nöjer sig med sk Liberty, och tar på sig sina slavkedjor.

Posted on: 2012/1/25 18:08

See User information
Vad har det med dig att göra?

Finns ingen som tvingar dig att springa i ekorrehjulet.

Posted on: 2012/1/26 8:06

See User information
Eftersom majoriteten accepterar systemet kommer det bestå, detta gör att vi alla kommer vara förslavade.

Du är en corporate citizen slave och jag är det. Så kommer det förbli, för att folk inte orkar/kan bry sig.

Vart skall man bo tex? Mark kostar pengar, hus kostar skatt.

Demokratisk ordning, tvingar ALLA att jobba åt staten.

Posted on: 2012/1/26 8:09

See User information
Vad är alternativet då?

Du får väl flytta utomlands ist och börja försörja sig på svarta marknaden ist för att skylla din olycka på alla andra.

Livet blir ingen dans på rosor oavsätt vilket system man skulle ha.
Såvida man själv inte är diktator..

Posted on: 2012/1/26 8:42

See User information
Flytta till månens baksida antar jag.

Posted on: 2012/1/26 9:07

See User information
Jag är inte olycklig, läs vad jag skriver, du är en del av problemet.

Posted on: 2012/1/26 9:07

See User information
Du låter olycklig och uttrycker dig som att det inte finns något att göra.

Jag, lika mycket som du och alla andra, måste äta för att överleva.

För att få mat måste man jobba, antingen med att producera mat eller för att få en lön så man kan köpa mat.
För att få lönen måste man producera något som någon annan vill betala för (som den gör med pengar som denne jobbat in).

Så jag fattar inte vad du gnäller om?
Antingen sätter du sig i skogen och äter kottar och bär (eller nått annat du själv kan producera) eller så fixar du dig ett jobb som känns meningsfullt och får en lön du sen kan spendera på det sätt du själv tycker passar, precis som alla andra gör för att ta sig igenom livet.

Alla länder har inte någon fastighetsskatt så du behöver inte flytta till månen för att kuna äga ditt eget boende.

Försök att se möjligheterna i världen som den är ist för att bara gnälla.

Posted on: 2012/1/26 9:38

See User information
Du förnekar att du är en del av problemet, analysera dig själv, innan du försöker dig på mig. Jag har sagt att jag inte är olycklig, ändå fattar du inte.

Du är verkligen lurad du stackare, du fattar inte att det jag säger redan har hänt. Bara formaliteterna och rätt tillfälle som saknas.

Full Blown Dictatorship.

Posted on: 2012/1/26 9:45

See User information
Jag har inte förnekat något, jag utnyttjar systemet som det är och "köper mig fri" den vägen eftersom jag inte tror de går att bekämpa det.

Och varför ens försöka bekämpa något som redan håller på att självdö?
Bättre då att försöka tjäna lite på dess undergång.

Du känner mig inte så sluta döm.

Du nämner allt som om det vore omöjligt att göra något eller uppnå lycka, så du känns väldigt negativ, därför uppfattar jag dig som olycklig.

Om du sen är det eller inte bryr ja mig inte om.

Posted on: 2012/1/26 10:26

See User information
When you sell you soul to the devil, he pay with counterfeit money.

Posted on: 2012/1/26 10:40

See User information
But if you bye glod with that money, its ok.

Posted on: 2012/1/26 11:11

See User information
Ja det är ju så, att vad folk än gör, så kan dom alltid rättfärdiga det hela.

Du kommer väl ta ditt chip då? När du har laddat så hårt på att du skall klara dig?

[img width=300]http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTJJE_N59kxGasBquqfLO-zsnDmh-bk7r2E4XO1ZH1EzJl1qcXOerrbxWfd[/img]

Posted on: 2012/1/26 12:04

See User information
Nä då, ja skojade lite med dig ;)

Tror inte på jävulen heller..

Men nej, varför skulle jag det?
Tror inte de kommer kunna gå så långt heller.

Tror inte poltiker och elit har en så stor makt så dom kan göra vad dom vill under hur lång tid som hellst utan att folket börjar säga ifrån och slår tillbaks.

Kalla mig naiv om du vill, men hoppet är det sista som lämnar människan.

Posted on: 2012/1/26 12:29

See User information
Dom har redan den makten. Vad skall du sätta emot få? Kasta guldtackor på dom? Vi kan kasta snöboll.

Innerst inne vet jag att det inte kommer att hända, men all logik och kunskap säger att det kommer att göra det. Man får vara så förberedd man kan mentalt, det är det enda.

Posted on: 2012/1/26 12:44

See User information
Har dom verkligen det? Eller är det bara folks förmåga att inte bry sig som får det att se så ut?

Jag kommer flytta och hålla mig ur vägen så gott det går och fram tills det smäller förbereda mig så gott de går.

Kommer inte va kvar i Sverige många år till iaf..

Alla som tidigare i historien försökt förslava folk och styra dom för hårt har misslyckats, så tror knappast dom lyckas dena gång.

Posted on: 2012/1/26 13:31

See User information
Tja agendan är 6000 år gammal, och den som tror han är fri, är mest förslavad av alla. Det är ju det vi tror, att vi lever i det "fria" väst.

Överlever man, kommer man nog bo i en grotta nånstans, och jaga småvilt, typ råttor.

Enligt vad jag anser, finns det inte mycket kvar för dem att åstadkomma, dom har nästan tagit alla länder som är viktiga nu. Största hotet är Usas befolkning, som är beväpnat till tänderna.

Men neutron bomber ordnar biffen.

Detta har ju diskuterats öppet av eliten.

Hur menar du att man skall stoppa dom då?

Man kan inte, man kommer kunna fly i den mån man kan, men både bollen och planeten är rund, man kommer ingenstans, vart man än flyr.

Red List Avrättning Direkt
Blue List Livstids Dödsläger
Yellow list Omskolning med Mindcontrol och droger
Green List Chippad direkt och samarbetsvillig

Vilken står man på?

Posted on: 2012/1/26 13:52

See User information
Jag ser det inte som att kapitalism och fri marknad är "dom".

Jag trot inte det är några få som håller i alla trådar, utan några få har lärt sig spelets regler och utnytjar det.

Det är många olika viljor som slåss om att nå samma mål och alla försöker samtidigt skydda sina tillgångar.

Ingen kan kontrollera alla, och för att bli extremt rik behöver man inte det.

Politiker skyddar systemet som det är eftersom det är så dom blir valda och behåller jobbet. Den övre eliten som sitter på centralbankernas stolar har bara greppet så länge som massan har förtroende i att pappret dom trycker är värt något, slutar folk tro på det faller korthuset.

Men så länge massan överlever och känner hopp för framtiden ser dom ingen anledning i att ifråga sätta staus qou.

Min tro är att den fria marknaden alltid har rätt i längden och att den fria marknaden i sig inte går att styra utan består av miljarder människors drömar och behov i en komplex samverkan.

Dom som tjänar mest på en sak är i längden dom som först kunde förutse att den skulle hända och sen plaserade sig och sina tillgångar så dom tjänade på det.

Finns alltid några som fuskat eller hotat sig rika (ofta politiker) men dessa är dokor till dom stora spelarna.

Jag ser livet som ett spel, lite som poker, lär man sig reglerna och kan kontrolera riskerna så vinner man alltid i längden, gör man inte det är man garanterad att förlora.

Vinnaren skriver historien, så självklart går den då att läsa och tolka som att vinnaren planerade den.

Posted on: 2012/1/26 14:18

See User information
Ja, klart man kan ta den ståndpunkten. Men det kommer vara "marknaden" som kommer till din dörr också, eftersom du kommer anses farlig för marknaden om du går fri.

Man ser ju också i Usa att det är Kellog Brown and Root och dyligt som driver FEMA camps, för att inte tala om Haliburton osv, dom hade ökat enormt, 50% i vinst om jag minns rätt.

I Lägret kommer du bidra till marknaden, för att sona ditt brott, utan betalning då givetvis, eftersom du står i skuld, och aldrig kan betala tillbaka.

Tror du att marknaden alltid har rätt, har du samma ståndpunkt som mig, att det redan är klappat och klart, bara en viss annan syn på det hela.

Jag tror inte det kvittar vad man gör med sitt liv, man får välja var man samlar sina skatter, om man samlar på jorden, eller i himlen.

Jag är dock inte religiös i den betydelsen, man kan tolka detta på olika sätt, men det är en enkel beskrivning.

Tjänar man mycket deg, är det ofta en som blir utan i andra änden av kedjan, å andra sidan, har man inga pengar, kan man inget ändra, det är ett tve eggat svärd, man får nog trippa försiktigt, vägen till helvetet är bred.

Posted on: 2012/1/26 16:00

See User information
"marknaden" kommer knappast till någon dörr, om nån gör det så är de makthavare som av någon anledning tror dom vet bäst och för att jag hotar deras bild av stabilitet.

Att företag tjänar snuskigt stora summor på FEMA camps är ju för att amerikanska staten subventionerar dessa, dvs inte fri marknad utan plan ekonomi och snestäld konkurens när staten i eget intresse gynnar vissa företag med skattepengar.

Tror jag håller med dig om det andra, men det skulle också gå och diskutera så tror inte det finns mycket (om något) som är helt säkert..

Den relativt fria komunikationen och rörligheten vi fått dom senaste 20 åren trot jag kommer ha gigantiska konsekvenser på hur framtiden blir.

Saker som bara en liten och väldigt rik grupp i norra/centrala europa och USA hade möjlighet att göra och veta för så lite som 50år sedan, kan idag hundra tals miljoner människor över hela världen göra!
Då va all info från omvärlden som allmänheten hade tillgång till den dom fick via media, idag kan vem som helst direkt prata och byta åsikter med i prinicip vem som helst var som helst på planeten!
Och nyheter sprids på sekunder utanför medias kontroll via twitter och facebook, och börsen handlas av vem som helst med en dator på sekunder medans det för bara 10år sedan tog timmar eller i bästa fall minuter att göra en affär, och va då via telefon och mäklare :P

Ja får gåshud när ja tänker på vad konsekvenserna av detta kan bli :P

Tex skulle vi för bara 10-15år sedan troligen aldrig kunnat ha dena diskution! :D

Posted on: 2012/1/26 17:12

« 1 2 (3) 4 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper