vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Anonym
Tryckeri för A3 sökes!
Vi är flera som söker billigaste tryckeri för att tillverka A3 affischer.

Produktbeskrivning:

- A3
- Digitaltryck Fullfärg eller 4 färg offset.
- Papperskvaliteten kan vara mycket låg, liknande löpsedelspapper. Ej kvalitetskrav på pappret.

Vilka tryckerier känner ni eller kan ni tipsa om?

Vad kan ni hitta för bästa pris per st inkl moms?

Har skickat runt och frågat om lite offert, men fått många alldeles för dyra förslag som är långt utanför vår budget.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Tryckeri för A3 sökes!

See User information
Bor bredvid ett ganska välutrustat tryckeri, jag skall höra efter.

Posted on: 2010/8/21 11:11
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Offset i små upplagor blir dyrt. Och det tar tid att göra plåtar så det verkar smartast med digital och det finns massor med sk copyshops. Jag jobbar själv i branschen. Man behöver inte ens trycka hela upplagan på ett ställe det är bara att köra ut så många man behöver på sin ort direkt från en pdf man får via mallen. Lätt som en plätt!
Det finns inga pengar att spara på pappret, det är grampris och man kan inte printa på tidningspapper.

Posted on: 2010/8/21 21:30
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Vilka kvantiteter handlar det om?

Posted on: 2010/8/22 12:33

See User information
Ett vanligt nybörjarfel är att trycka upp alldeles för mycket. Men igångsättningskostnaden för offset ligger på runt tretusen plus att man får vänta kanske ett par veckor på leverans vilket ger ett styckpris på en femma för de första tusen. Behöver man låt oss säga hundra digitala kan man få dom i näven för någon tia per styck

Posted on: 2010/8/22 15:52
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

Anonym
En annan ide är att annonsera exp på Aftonbladets första sida tror man får ut mera av det här är länken med priser och antal besökare mm
http://annonswebb.aftonbladet.se/net/

See User information
Om man vill nå många är det nog dags att tänka i de banorna, ja. Blocket är ju fantastiskt välbesökt men jag har själv fått erbjudande om att köpa plats så att en annons från mig dyker upp när man söker på vissa ord på Google. Vi säger att man lägger sig på "stora tuttar" så dyker det upp en annons för Vaken bredvid sökresultaten när någon googlar på ordet. Jag skämtar givetvis... men man betalar per sökord och länkning till sin hemsida.

Detta är oförskämt billigt jämfört med utskick via post, för övrigt!

Posted on: 2010/8/22 16:16

Anonym
Aesgeir: Priserna du talar om stämmer inte verkar det som. Har kollat runt en hel del nu och mailat mycket till tryckerier. Dina summor eller leveranstider stämmer inte med verkligheten iaf när jag kollade.

Tryckeri är nu löst iaf!

Mer exponeringstips?
Dock tar vi gärna emot mer ideer om annonsförslag eller nytänkande sätt för att synas! Aftonbladet var ju lite roligt, posta gärna mer sådant så vi kan jämföra.

Anonym

See User information
m du vill trycka billiga affischer rekommenderar jag att du besöker Print24. bra kvalitet och bra priser.
Har nyligen fått mina levererade och blev nöjd och glad. besällt från dem många gånger, fått god hjälp och gott
bemötande. de trycker snabbt. ha en bra helg...Quote:

void skrev:
Vi är flera som söker billigaste tryckeri för att tillverka A3 affischer.

Produktbeskrivning:

- A3
- Digitaltryck Fullfärg eller 4 färg offset.
- Papperskvaliteten kan vara mycket låg, liknande löpsedelspapper. Ej kvalitetskrav på pappret.

Vilka tryckerier känner ni eller kan ni tipsa om?

Vad kan ni hitta för bästa pris per st inkl moms?

Har skickat runt och frågat om lite offert, men fått många alldeles för dyra förslag som är långt utanför vår budget.

Posted on: 2012/2/10 12:47

See User information

Posted on: 2012/2/10 12:50

See User information
Det är mycket enkelt: upplagor upp till 500 st kan det ibland löna sig att printa ut, men det är svårt att komma under 20:- per styck.

Om man trycker offset finns det en startavgift på typ 2.000:- sen blir priset för det första tusentalet runt 5-6:- per styck, sakta men säkert billigare ju fler man trycker.

Problemet med att trycka och sen skicka det nånstans blir ju att det dels blir en extra kostnad för att distribuera från tryckeriet, dels att det tar tid att producera. Om man har tur kan tryckeriet bli färdiga på typ tre dagar från att dom fått materialet.

Jag har jobbat inom tryckeribranschen i många år och har fortfarande kontakt med en av mina gamla arbetsplatser, jag skickar dig telefonnumret dit direkt, dom vet vem jag är och vad det gäller i så fall, men tryckeriet ligger i Göteborg.

Posted on: 2012/2/10 13:41

See User information
Det finns en massa restriktioner kring det här med affischering och flygbladsutdelning och demonstrationer, och det har sakta men säkert stramats åt.

Vad man kan göra är t.ex att anmäla sitt deltagande Första Maj och andra sådana tillfällen, det skall gå fint att gå med i såna tåg.

Men då bör man ha en egen fana, själv har jag en svensk sådan att låna ut. Men kanske någon kan sy upp en vaken-fana?

Posted on: 2012/2/10 17:53

See User information
Asgeir: Pardon my french, men vilket jävla skitsnack du kommer med. 500*20 = 10000 SEK.

Var det på 70/80-talet du var i tryckeribranchen eller?

Snabbt exempel efter googling.
1000 ex A3, 115g papper, FULLFÄRG CMYK, 825 SEK inkl frakt och moms.

Kolla runt på nätet och vad saker verkligen kostar idag innan du börjar raljera med dina historier.

Posted on: 2012/2/10 18:36

See User information
Knepigt det här, men jag skrev att dom brukar ta 20:- styck för printningar med flerfärgskopiering. Men startkostnaden för offset är en naturlag, du måste slå film och göra plåt och det kostar en slant, bara plåten brukar gå på 800:-.

Om man f.ö. inte tar betalt när man jobbar kan man ju sparka sig trött istället!

Däremot kan det finnas en förklaring på de låga kopieringspriserna, det finns folk som helt enkelt använder någon institutions apparater och kör ut egna jobb på. Då kan man naturligtvis ta ut rena skämtpriser, fast då har man ju stulit produkten.

Digitalpressar är fan inte gratis.

Men jag skall faktiskt ta och kolla lite runt bara för att du säger det!

Kanske jag kan tjäna en bra slant genom att ta dig på allvar... och har man fel skall man inte vara blek för att erkänna det.

Återkommer!

Posted on: 2012/2/10 19:25

See User information
Tja, det billigaste jag hittat är offset 1000 st A3 fyrfärg på 170 gr för 1.825,- (billigt!) och digital dito för 1.987,50 (också billigt!)

Men lägg märke till: det blir cirka 20:- per styck, precis som jag sa!

Du nämner 800 kronor nånting för offset 1000 A3 fyrfärg, det är helt sensationellt, men stämmer det får du gärna upplysa mig om var du hittat detta.

Jag ger mig i så fall, det var bra att du tog upp saken... jag har nog varit för blåögd här!

Posted on: 2012/2/10 19:55

See User information
Fast den med 1000 ex A4 offset fyrfärg för 825:- var så otroligt lockande att jag lade in raden på Google men jag hittar bara en länk till Vaken med den lilla näpna antydningen om att jag skulle vara helt ute och cykla.

Kan du vänligen visa var du hittat det priset så att jag kan frossa i jättelika trycksaksbeställningar och byta upp mig till en nyare Porsche, tack!

Posted on: 2012/2/10 20:44

See User information
Det var fan så märkligt med siffrorna i det här, det förbaskade digitaltrycket kostar alltså ofattbara 2:- per styck (och inte 20:-!) vilket faktiskt är superbilligt men totalpriset blir i alla fall alltså runt 2.000:-. Med tanke på vad digitalmaskiner kostar stämmer det bara inte. Förmodligen går det till så att någon som arbetar på ett statligt verk eller en kommunal institution kör fram grejerna på jobbet och stoppar sen betalningen i fickan som svarta pengar medan skattebetalarna betalar kalaset. Färgen till digitalpressar och kopieringsmaskiner är dyr som tusen, det vet varenda människa som bytt en bläckpatron, det finns inga planer på att det skulle gå ihop att trycka ut hela A3 med färg för ett par kronor och ha lönsamhet!

Kanske man skulle skvallra till skatteverket, här försiggår förmodligen nåt ultramygel där nån missbrukar maskiner som inköpts för dyra pengar av det offentliga!

Jag tycks för övrigt ha gjort nåt fel och inte matat nissarna i tid, dom blir förbannade om dom inte får lite brännvin i håret ibland!

Tryckeribranschen har totalt spårat ur sedan min tid, vi hade rejäla löner och ett gott anseende. När man tänker på hur dyra maskinerna som behövs är, och att det krävs ganska stora lokaler och massor av el och varuinköp och jämför det med vinstnivån i en pizzeria kan man bli alldeles förtvivlad!

Förädlingen av papper till trycksak kräver alltså ganska stora investeringar men avkastningen ligger vid en jämförelse med pizzabakning fullständigt löjligt efter.

Lägger man sedan till att ett tryckeri knappast kan fuska med momsen eller tjäna svarta pengar eftersom man nästan uteslutande handlar med företag mörknar bilden ännu mera.

Jag tycker att priserna är skamligt låga faktiskt och tänker fortsättningsvis låta den förbaskade tryckeribranschen gå under i jämmer och gnäll, det känns helt lönlöst att dela ut några goda råd... lägg ner skiten, det är min kommentar till detta. Priserna har stått still i femton år, men alla råvaror har blivit dyrare.

Ingen skall behöva slita ihjäl sig för korvören.

Som sagt, tjänar man inget kan man ju sparka sig trött istället, det är enklare och kräver ingen utbildning.

Posted on: 2012/2/10 22:33

Edited by Asgeir on 2012/2/10 22:53:13
Edited by Asgeir on 2012/2/10 22:55:01
Edited by Asgeir on 2012/2/10 23:03:49

See User information
Kolla Bulls tryckeri i Halmstad kan ha ok priser.

Posted on: 2012/2/10 23:21
Kommentera men gärna med respekt och faktagrundade påståenden!

See User information
Quote:

eive skrev:
Asgeir: Pardon my french, men vilket jävla skitsnack du kommer med. 500*20 = 10000 SEK.

Var det på 70/80-talet du var i tryckeribranchen eller?

Snabbt exempel efter googling.
1000 ex A3, 115g papper, FULLFÄRG CMYK, 825 SEK inkl frakt och moms.

Kolla runt på nätet och vad saker verkligen kostar idag innan du börjar raljera med dina historier.

Nu har jag dig, haha! Du vet inte ett smack utan du har bara agg till mig. Det är tillåtet, men jag behöver ju inte älska dig heller. Men det du skrev ovan ger inga som helst träffar på nätet. CMYK-läge är det man har när man kör ut film för att slå plåt till offset. Uttrycket fullfärg hör hemma i digitalvärlden. Alla tryckerier handlar sina varor hos samma leverantörer, det finns inga möjligheter att hitta dom priser du nämner om det inte är nån som stjäl eller ger bort pengar... ingen idé att du försöker spela expert. Jag har jobbat i branschen i många år. Du blandar och ger och hoppas att ingen skall genomskåda dig, men härmed vare du avslöjad.

Du har en enda sak i skallen, och det är att försöka skämma ut mig, antagligen andra också, i omgångar.

Det får du gärna försöka med, men nu lurade jag dig allt.

Ser fram emot nästa intrig... det är alltid stimulerande med lite småtjabb om morgonen...

Din evigt förbundne

Asgeir

Posted on: 2012/2/11 9:38

See User information
VISTAPRINT ?

Posted on: 2012/2/11 9:58

See User information
Jösses!
Nu tror han eive är jag

Posted on: 2012/2/11 11:01

See User information
Vistaprint har kanonpriser på små smarta grejer som visitkort, kylskåpsmagneter, små block och broschyrer i små upplagor, jag har använt dom flera gånger och dom har massor av gratiserbjudanden där man egentligen bara betalar frakten, men jag tror inte att det är så smart när det gäller A3, dom trycker visst i Spanien och skickar per post.
Men har du t.ex inga visitkort rekommenderas dom varmt...

Posted on: 2012/2/11 11:03

See User information
tryckeri i Kista
08-750 72 24

Posted on: 2012/2/11 11:07

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper