vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Arvet efter Falluja

See User information
I slutet på 2005 satt jag framför min dator. Jag var helt novis på att hitta och värdera fakta som fanns på nätet. Min världsbild var en helt annan än den jag har idag.

På en videosajt kollade jag klipp och filmer. I marginalen fick man förslag på andra alternativ än det man just tittat på. Jag botaniserade friskt bland dessa. Man kan väl säga att jag satt och surfade runt.

En hel dokumentärfilm jag fastnade och tittade igenom handlade om Falluja. USA-ledda styrkor hade två år tidigare invaderat Irak p g a massförstörelsevapen som Saddam Hussein skulle ha...höll på att bygga...hade planer på att skaffa sig...äsch skit i massförstörelsevapnen, landet skulle demokratiseras!

I Falluja hade tydligen USA-styrkor använt Vit Fosfor, ett ämne som kan användas på samma sätt som napalm. Det sprids över ett område och bränner urskiljningslös ihjäl soldater, civila och djur. En typ av massförstörelsevapen helt enkelt. Så osmakligt ironiskt!

I dokumentären påpekades dock att amerikanerna förnekade att den vita fosforn använts på det viset, utan bara hade använts som spårljus.

En kvinna som suttit i det britiska parlamentet skulle ha valt att avgått i protest mot det som hänt i Falluja. Hon intervjuades i dokumentären.

Vem skulle man tro på? Jag kanske kunde använda nätet för att få klarhet? Var börjar man? Hmmm, en parlamentariker som avgår borde ha gett eko och kunna verifieras på nätet...

Den kvinnliga parlamentarikern verkade efter sökningar vara äkta.

Under mina första stapplande steg som infojägare hade jag på skärmen fortfarande fönstret med videosajten uppe. Bland de föreslagna alternativa filmerna fanns en film vars beskrivning fångade min uppmärksamhet.

Skulle jag gräva vidare med Falluja eller kolla filmen? Jag valde filmen och blev omedelbart helt slukad. Vad tusan var det här!?

Efter att jag sett klart filmen blev blev nästa sökning inte Falluja, utan WTC 7. Filmen jag just sett var Loose Change, och hela min världsbild var utan min vetskap på väg att genomgå en fundamental totalrenovering.

Det är 2012 nu och jag tittar forfarande på filmer ock klipp på nätet. I de rutinerna ingår också att uppmärksamma de filmer som visas "vid sidan om".

Igår blev jag rekommenderad en dokumentär på SVT som handlade om matslöseriet. Efter att ha sett den såg jag att SVT:s Dokument Utifrån veckan innan hade sänt Arvet efter Falluja. Det är den filmen jag vill rekommender här.

Varken amerikanska eller irakiska myndigheter vill prata om Falluja. Det är lite Staden Som Gud Glömde över det hela. Falluja verkar ha använts som något slags skarpt övningsfält för nya vapen. Den skamliga vita fosforn har nu fått sällskap av utarmat uran. Bieffekterna av tungmetallen har behövt ett par år på sig för att synliggöras. Vem vet vad mer som testats där? De som vet säger inget.

Dokument Utifrån: Arvet efter Falluja

Posted on: 2012/2/28 13:12
Första regeln för hur man handskas med en fanatiker: Låt bli!

-Michael A Gilbert, Handbok i argumentation
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Arvet efter Falluja

See User information
Falluja the hidden massacre.

http://www.google.se/#hl=sv&output=se ... 4-1.2.5.3.1l12l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=fdcaea8075baa797&biw=1152&bih=696

Det land som inte tvekar och använda kärnvapen och andra massförstörelsevapen är just Usa . Sen ska dom polisiera världen som att dom vore bättre än någon annan.

Posted on: 2012/2/29 8:19
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Arvet efter Falluja

See User information
tack för tips.. men fan vad illa jag mår efter denna dokumentären.. det är så sjukt hur världen kan vara såhär.. varför finns de människorna som medvetet agerar på det här viset.. hur kan man vilja orsaka människor så mycket lidande..

En sak är väl om de skjuter och mördar andra soldater men när de typ bombar sönder civila oskyldiga människor och gör det med uran så att de blir sjuka för all framtid och hälften av alla barn som föds dör eller är miss-bildade, då förstår iaf inte jag.

Önskar mig en värld med mer medkänsla och empati.. <3

Posted on: 2012/2/29 22:48

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper