vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Det var den sämsta höghussprängning jag sett!

See User information
För kanske sex sju år sedan beslutades det att man skulle spränga några höghus i Rödovre, i närheten av ett av mina tillhåll.

Anledningen var att man dels upptäckt att det inte var så käckt att gå på en svalgång på sextonde våningen i storm, dels var det nåt med själva bygget en gång i tiden.

Nåväl husen utrymdes för en tre år sedan och sedan dess har man förberett sprängningen oerhört noga.

Man har alltså använt bortåt fyra år för att borra hål och ladda och ta bort ohälsosamma ingredienser.

Men fram tonar också en känsla av att "det där med ihoprasande höghus är lite politiskt känsligt!"

Här på Vaken har vi ju sett massor av videos av kontrollerade sprängningar.

Men se här hur det ser ut när man förberett sig i fyra år!!!!! (Detta är en tecknad förhandsversion):

http://www.youtube.com/watch?v=yR-_rpb9Dm4&feature=related

Och detta är verkligheten som det faktiskt såg ut:

http://www.youtube.com/watch?v=8nR9RDn4YFs

Så oerhört olikt en perfekt kontrollerad sprängning... dom ramlar ju åt alla håll, det ser ju otroligt amatörmässigt ut, hahahaha!

Posted on: 2012/5/15 10:57
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Det var den sämsta höghussprängning jag sett!

See User information
Vad jag glömde att säga är att ruinen blev drygt två våningar hög trots att man grävt vallgravar som var kanske tre meter djupa runt om byggnaderna.

Men intrycket kvarstår: det man kan jämföra med är förstås Byggnad nr 7 i WTC och den "rivningen" var oerhört mycket mer proffsig, husen i Rödovre ramlade ju åt alla håll nästan som om man var angelägen om att varje likhet skulle undvikas för att inte väcka onda tankar... men jag är ju hopplös konspirationsteoretiker förstås...

Posted on: 2012/5/15 19:46
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Tycker det ser ganska ok ut, men jag är då inte demo-expert.
http://www.youtube.com/watch?v=cW9UOJkJN3I
http://www.youtube.com/watch?v=xWBn6j3uaoM

Kanske så har amerikanerna tagit patent på eld och vanliga kontorsbränder, vad vet jag. Kan ju vara därför man nu då valde att spränga i Rödovre.

Tror nog för att byggnaden i Rödovre inte är en steel framed super structure (som jänkarna kallar det) som det ser ut att falla lite konstigt.
Men vad vet jag, är som sagt ingen rivningsexpert.

Posted on: 2012/5/15 22:21

See User information
Norrmän + sprängmedel, jag är lite skeptisk. Dom verkade i alla fall roade av händelseföloppet.

Posted on: 2012/5/16 11:35

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper